Kirjaudu sisään

View Full Version : GAZ 66 rekisteröinti


Gravedigger
29.12.2008, 23:27
Elikkäs asia koskee sellaista kuin gaz 66 kilpiin laittoa. Tossa myynti ilmoituksia selatessa huomasin lauseen: tämä on rekisteröintikelpoinen kaikki eivät ole. Eli onko gazissa joku vuosmalli tms juttu joka estää leimaamisen. Ehkä hankkimassa sellaista.

EI TARVI KERTOA VAIHDEKEPISTÄ tiedän sen olevan erikoinen ja poltto-aineen kulutus on korkeahko ja kuorkille ei ole ajopaikkoja. Suunittelin lähinnä asuntoauto/taukotupa tyyppiseksi ratkaisuksi.

trouble
30.12.2008, 00:30
Olisko leveyttä liikaa...? jotain mallia muistaakseni piti lavasta 5cm kaventaa.

AH-64D
30.12.2008, 11:32
Taisi olla hieman samoja ongelmia kuin UAZ:illa rekisteröinnissä. Eli joitain pykälien mukaisia todistuksia ei ole jokaisesta osasta ja huonolla muistilla muistaisin jonkun sanoneen vuosimallin -87 mitä vanhemmat saa ja uudemmat ei. Toivottavati joku vielä varmistaa, tai korjaa tämän.

GAZ:in lava ei ainakaan ole liian leveä...

ZAU
30.12.2008, 11:33
Olisko tässäkin tapauksessa sama juttu kuin uaz:in rekisteröinnissä,että käyttöönottopäivä ennen 1.7.87 niin saa kilpiin vai koskiko noi pakokaasumääräyset ym kuorma-autoa ollenkaan

sisua45
30.12.2008, 11:42
Gaz ei ole liian leveä, Krazissa on se ongelmana.

Bensa kuorma-autojen pakokaasu päästö määräyksistä ei ole minulla tietoa, kun sellaisia emme ole katsastaneet. Dieseleitä mitataan (muistaakseni) 1980 ja uudemmat. 1981 nyt ainakin.

Onko Matti kuulolla? :)

Gravedigger
30.12.2008, 16:53
Joo ei tuo koko aiheuta mitään (jotain 2-2,3m leveys) lähinnä itsekkin itsekkin tätä pakokaasu asiaa pohdin. ja tarviiko lasit ja valot vaihtaa ja jotain muita turvallisuus määräyksiä.

Kun ois vaan niin halvalla kilvetön gaz tarjolla, että melkein säälittää jättää hakematta pois se. Mutta jos tässä alkavan kevään aikana työ tolanteen parantuessa sais hankittua kesän caravan kautta varten sellaisen radiohytillisen.

mikkoimp
30.12.2008, 18:09
no eipä tuolla nyt vielä näiläkään bensan hinnoilla kovin pitkää lenkkiä ole varaa ajella, mitä armeijassa puoli vuotta moisella ajelin niin aikalailla oli aina kulutus sen sata sadalla.
eikä niissä tehoissakaan mitään kerskumista ollut, kakkosta sai ylämäkiin heittää, taisin sen kerran pari saada oikeen makeaan alamäkeen 80 kulkemaan :)

kyseessä siis oli linkki kopillinen auto

Gravedigger
30.12.2008, 18:12
no eipä tuolla nyt vielä näiläkään bensan hinnoilla kovin pitkää lenkkiä ole varaa ajella, mitä armeijassa puoli vuotta moisella ajelin niin aikalailla oli aina kulutus sen sata sadalla.
eikä niissä tehoissakaan mitään kerskumista ollut, kakkosta sai ylämäkiin heittää, taisin sen kerran pari saada oikeen makeaan alamäkeen 80 kulkemaan :)

kyseessä siis oli linkki kopillinen auto

Tais gazi ja zili mennä sekasin eikä toi kulutus ole se ongelma. ei sillä ajeta mitää tuhansia kilometrejä. ja alkaahan toi bensa olee suorastaan ilmaista.

tjl
30.12.2008, 19:00
no juu ei katsi 100l viel. ja kulku riippuu kyl ihan yksilöstä ja säädöistä.

kaitsu
30.12.2008, 19:02
Rekisteröinti ei ole ongelma,itellä oli 2vuotts kilvissä yks.
Valot ja muut laitteet käy sellaisinaan mutta runkonumeron haku tuotti päänvaivaa. Oli runko lyhennetty edestä että numerot jäi pois.

Päästöillä ei noissa ollut mitään ihmeitä, pikku säädöllä ja sähköflektillä saa tehot tantereeseen.:p

ZAU
30.12.2008, 22:33
Minkä vuosimallin auto on kyseessä,yhdessä Gaz-66 oli papereihin merkitty vuosimalliksi 89 tyyppikilvessä oli kuitenkin vm77 ja runkonumerot täsmäs papereissa ja kilvessä,armeija laittaa yleensä vuosimalliksi sen jolloin auto otetaan käyttöön.

Gravedigger
30.12.2008, 22:36
Minkä vuosimallin auto on kyseessä,yhdessä Gaz-66 oli papereihin merkitty vuosimalliksi 89 tyyppikilvessä oli kuitenkin vm77 ja runkonumerot täsmäs papereissa ja kilvessä,armeija laittaa yleensä vuosimalliksi sen jolloin auto otetaan käyttöön.

-81 vuotinen kuulemma ois ja toinen ois -77. eli onko siinä sama raja kuin noissa uazeissa ton iän suhteen?

ZAU
30.12.2008, 22:46
Ei ongelmaa rekisteröinnissä

sisua45
31.12.2008, 00:37
http://www.sisua.net/gallery/d/4073-4/kev__tjuhla+028.jpg

Pistetääs esille kuva GAZin koneesta. Kuvasin tuon Kalkussa 5/08.

Ps. Jos ostat Gazin, niin multa löytyy siihen yksi hyvä rengas. Halvalla. :D

Gravedigger
31.12.2008, 00:51
No kysytää vielä hieman OT eli mahtuuko gazissa istumaan suomalainen miehenkokoinen mies? 193 pitkä ja painoa pitkälle päälle toista sataa.

pjtk
31.12.2008, 09:15
No kysytää vielä hieman OT eli mahtuuko gazissa istumaan suomalainen miehenkokoinen mies? 193 pitkä ja painoa pitkälle päälle toista sataa.
Ahasta sun kokosella tekee. Käy koe istumassa niin tiedät. Intissä joutu reilumman kokonen sotilasmestari ajeleen sivulasi raollaan. Sillä kun osu koipi ikkunanveiviin, niin se avas ikkunaa vähän, että sai veivin toiseen asentoon.

malu
22.02.2012, 09:29
mites tuollainen katsi66 mikä on joskus vuonna papu ja maissi ostettu kalkun huutokaupasta saadaan rekisteriin?
ei muuten varmaan olis onkelmaa mut kaik paperit on hukkunu johki. :confused:
onko kova savotta alkaa asiaa selvittämään vai onko helpompi hake siirtokilvet ja viedä niillä ajokki maastoon?
tai sit "hinata" eli joku naru väliin vaan ja yleiset tiet sillai.... :cool:

malu
07.03.2012, 17:19
Oliko gazeis joku vuosmalli juttu, ettei sais rekisteröityä kuin tietyn vuosimallin?? oma alkais koht oleen leimaa vaille valmis.
On muuten 86 vuosmallia ja Rekisteröinti pvm on 20,11,1987 (näin aremijan papereis) Eli saako ton kilpiin?

Calmari
07.03.2012, 18:15
Oliko gazeis joku vuosmalli juttu, ettei sais rekisteröityä kuin tietyn vuosimallin?? oma alkais koht oleen leimaa vaille valmis.
On muuten 86 vuosmallia ja Rekisteröinti pvm on 20,11,1987 (näin aremijan papereis) Eli saako ton kilpiin?
Saa kilpiin mutta tarkka katsastaja pompsauttaa vähintään laseista joissa ei todennäköisesti e merkintöjä vaikka ovatkin muuten OK, saattaa myös vaatia muuta. Jos saat jostain tyyppikatsastustodistuksen niin siitä näät puutteet.

malu
07.03.2012, 20:14
Eli vois olla mahikset et, jää huomaamatta noi "pikku puutteet"...
Tälläisen listan löysin wikistä:GAZ-66-B2-4×4/3300 -mallille tehtiin tyyppikatsastus vuonna 1986 (http://fi.wikipedia.org/wiki/1986). Auton todettiin täyttävän voimassa olleet määräykset seuraavin poikkeuksin: käyttöjarru, moottorin äänenvoimakkuus, pakoputki, taustapeilit, ohjaamon sivu- ja takalasit, takavalojen ja heijastimien sijoitus sekä ohjaamon katolla olleet keltaiset valot olivat määräysten vastaisia. Lisäksi puuttui selvitykset nopeusmittarin tarkkuudesta ja verhoilussa käytettyjen materiaalien paloturvallisuudesta. Autosta puuttuivat ajovalojen pesulaite, luvattoman käytön estävä lukkolaite, ajopiirturi, takapuskuri ja runkoon meistetty valmistusnumero. Roiskesuojat ja läpät katsottiin puutteellisiksi. Etuakselin päiden ulkonemia ja kojelaudan reunaa pidettiin turvallisuutta vaarantavina

Calmari
07.03.2012, 20:31
Eli vois olla mahikset et, jää huomaamatta noi "pikku puutteet"...
Tälläisen listan löysin wikistä:GAZ-66-B2-4×4/3300 -mallille tehtiin tyyppikatsastus vuonna 1986 (http://fi.wikipedia.org/wiki/1986). Auton todettiin täyttävän voimassa olleet määräykset seuraavin poikkeuksin: käyttöjarru, moottorin äänenvoimakkuus, pakoputki, taustapeilit, ohjaamon sivu- ja takalasit, takavalojen ja heijastimien sijoitus sekä ohjaamon katolla olleet keltaiset valot olivat määräysten vastaisia. Lisäksi puuttui selvitykset nopeusmittarin tarkkuudesta ja verhoilussa käytettyjen materiaalien paloturvallisuudesta. Autosta puuttuivat ajovalojen pesulaite, luvattoman käytön estävä lukkolaite, ajopiirturi, takapuskuri ja runkoon meistetty valmistusnumero. Roiskesuojat ja läpät katsottiin puutteellisiksi. Etuakselin päiden ulkonemia ja kojelaudan reunaa pidettiin turvallisuutta vaarantavina
Haastavaa mutta kaikkihan on mahdollista, ajovalojen pesulaitteita ei enää vaadita ja verhoilun palojutut koskee vain M1 luokan autoja, peileistä puuttuu tod näk e-merkit joten helppo vaihtaa, mikäköhän noissa jarruissa ongelmana, tod näk suurin ongelma. Venäjältä saa noi lasit melko varmasti hommattuna, nykyään niissä on e-hyväksynnät merkittynä.

pee
07.03.2012, 20:37
pikku huomio: ei muuten hyvä heilu, jos paat narun väliin ja hinailet yleiset tiet katsastamatonta / kilvetöntä peliä

-Jarkko-
07.03.2012, 22:42
mites tuollainen katsi66 mikä on joskus vuonna papu ja maissi ostettu kalkun huutokaupasta saadaan rekisteriin?
ei muuten varmaan olis onkelmaa mut kaik paperit on hukkunu johki. :confused:
onko kova savotta alkaa asiaa selvittämään vai onko helpompi hake siirtokilvet ja viedä niillä ajokki maastoon?
tai sit "hinata" eli joku naru väliin vaan ja yleiset tiet sillai.... :cool:

Siirtolapuilla tosiaan edullisempaa siirtää kuin lähteä naruilla leikkimään.

Tietysti mahdollista vetää puomilla, mutta sittenkin täytyy olla valot kunnossa ja vetoauton todistettavasti painavampi kuin vedettävän...

temetsu
05.04.2014, 14:52
Vm. 87 gaz 66 hankintalistalla ja alkoi epäilyttämään tuon rekisteröiminen. Mikä on tarkka käyttöönottopäivä, jonka jälkeen on oltava typpihyväksynnän edellyttämässä kunnossa.

Saako tuon rekisteröityä työkoneeksi ja onko siinä samat vaatimukset esim. piirturin suhteen.

Viipo
06.04.2014, 08:10
pikku huomio: ei muuten hyvä heilu, jos paat narun väliin ja hinailet yleiset tiet katsastamatonta / kilvetöntä peliä

Ihan laillistahan se on, kun on vaan voimassaoleva liikennevakuutus. Ja senhän saa puhelinsoitolla vakuutusyhtiöstä runkonumeron perusteella.

Viipo
06.04.2014, 08:15
Vm. 87 gaz 66 hankintalistalla ja alkoi epäilyttämään tuon rekisteröiminen. Mikä on tarkka käyttöönottopäivä, jonka jälkeen on oltava typpihyväksynnän edellyttämässä kunnossa.

Saako tuon rekisteröityä työkoneeksi ja onko siinä samat vaatimukset esim. piirturin suhteen.

Piirturi kai vaaditaan teoriassa yli 7500kg kokonaismassaltaan oleviin kuorma-autoihin, mutta ensirekisteröinnin jälkeen sitä ei takautuvasti vaadita. Ja ensirekisteröinti on ollut se, kun auto on saanut ekan kerran kilvet, eli otettu käyttöön.
Noissa intin vanhoissa vehkeissä ei nimittäin juuri missään ole piirturia.

Työkoneeksihan sen saa myös rekisteröityä, mutta pitäs osata sitä varten hyvin tarkkaan perustella käyttötarkoitus. Eli mitä kyseisellä ajoneuvolla tehdään, niin että se on työkone?

temetsu
06.04.2014, 13:40
Kelpaako työkoneeksi jos käyttötarkoitus on lumityöt ja laittaa työvälinekiinnikkeet keulaan. Tarkoitus on oikeasti pitää metsäteitä auki.

sisua45
06.04.2014, 18:39
Kelpaako työkoneeksi jos käyttötarkoitus on lumityöt ja laittaa työvälinekiinnikkeet keulaan. Tarkoitus on oikeasti pitää metsäteitä auki.

Luulis kelpaavan. Mutta lava pitää ottaa pois, työkoneella ei saa kuljettaa mitään.

temetsu
06.04.2014, 20:39
Hittolainen. Lavalle olisi kyllä käyttöä. Mihin ajoneuvoluokkaan dumpperit kuluu, kun niitä liikennteessä ainakin takavuosina näkyi. No voiko maastokuorma-autoon sitten laittaa puskulevyä, niin että se on edelleen tieliikennekelpoinen.

Tämä seuraava lista hieman hämmästyttää:GAZ-66-B2-4×4/3300 -mallille tehtiin tyyppikatsastus vuonna*1986. Auton todettiin täyttävän voimassa olleet määräykset seuraavin poikkeuksin: käyttöjarru, moottorin äänenvoimakkuus, pakoputki, taustapeilit, ohjaamon sivu- ja takalasit, takavalojen ja heijastimien sijoitus sekä ohjaamon katolla olleet keltaiset valot olivat määräysten vastaisia. Lisäksi puuttui selvitykset nopeusmittarin tarkkuudesta ja verhoilussa käytettyjen materiaalien paloturvallisuudesta. Autosta puuttuivat ajovalojen pesulaite, luvattoman käytön estävä lukkolaite, ajopiirturi, takapuskuri ja runkoon meistetty valmistusnumero. Roiskesuojat ja läpät katsottiin puutteellisiksi. Etuakselin päiden ulkonemia ja kojelaudan reunaa pidettiin turvallisuutta vaarantavina

Jos käyttöönotto on 1987 niin joudunko päivittämään kaikki kohdat, joista kalleimpana piirturi. Vai koskeeko nämä vain normaalia kuorma-autoa. Kevyt kuorma-autoissahan vaaditaan nopeudenrajoitin muistaakseni 2003 vuosimallista eteenpäin. Miten muut kohdat.

sisua45
07.04.2014, 16:56
Hittolainen. Lavalle olisi kyllä käyttöä. Mihin ajoneuvoluokkaan dumpperit kuluu, kun niitä liikennteessä ainakin takavuosina näkyi. No voiko maastokuorma-autoon sitten laittaa puskulevyä, niin että se on edelleen tieliikennekelpoinen.



Rungon päällä voi olla esim betonipaino renkaiden pitoa lisäämässä. Työkoneessa tarvittavia laitteita ja välineitä saa myös kuljettaa mukana. Mutta tavallinen lava on poistettava kuorma-auto pohjaisista työkoneista. Näistä on olemassa aurinkoa tarkemmat ohjeet Trafin sivuilla. Tuon löysin tähän hätään: http://www.trafi.fi/filebank/a/1322142248/62cf03ed544b5315b2b8d41d1540af45/1609-6462082009Autonalustallerakennetuntyokoneenvaatimu kset.pdf

Jotkut ovat laittaneet katsastuksen jälkeen lavan takaisin, mutta sehän on jo lähes rikollista toimintaa... :D