View Full Version : Datsuni on mun ratsuni... Taitaa sitä joutua runkoakin paikkaamaan...
Tourinki
29.12.2008, 12:43
Tuli muutama kuukausi sitten ostettua tälläinen rajoittamaan pahimpia kaahausintoja.
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Kuva326.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Kuva328.jpg
Eli Datsun Pickup vm.84 2,5 litran dieselkoneella.
Hommasin tämän alunpitäen työautoksi, että saan kuljetettua polttoainetta työmaalle (kaivinkonekuski). Ja luonnollisesti mikään tavan takaveto lava-auto ei kelvannut vaan piti olla nimenomaan neliveto, eikä korotus ja isot renkaat olleet pahitteeksi. Pienellä budjetilla liikkeellä olosta johtuen suurinosan hiluxeista jouduin pudottamaan listoilta pois.
No yksi ilta käytiin työkavereiden kanssa ajamassa metsässä, ja pitää myötää että oli mukavaa, ja kortin lähdettyä kuivumaan arvelin että jakolaatikon ja vaihteiston voisi ottaa irti ja katsoa missä kunnossa ne on kun ulinaa ja raklatusta kuului ajon aikana (raklatus kuuluu vain pakilla). No alla maatessa huomasin että kopissa on hieman paikattavaa. No siitä se ajatus sitten lähti eilen illalla lähti lava irti ja tänään otan illalla tuon talliin irroitan tankin ja sitten pitää aloitella rälläköinti. Ja suunnitelmissa on tehdä joitakin parannuksia että voi jatkossa käydä vähän syvemmälläkin rypemässä. Eli vinssiä tasauspyörästön lukkoa ja panssarointia sinne tänne. Sekä tehdä tuosta vähän ajettavampi laite maantielläkin, ajomelu on aika kova. Ja lisää tehoa pitäisi saada kun tuo ei nykykunnossa kulje kuin tasasella 100 ja alamäkeen 110, eikä tarvii olla kummonen mäki kun alkaa vauhti hiipua.
Mutta on tämä sentään parempi ajaa kuin tuo taustalla näkyvä BJ-40 aka. Sikakoppi, se on ainoa auto jolla olen ajanut millä on mahdollista ajaa suorallakin tiellä ojaan...
Muutamia kuvia sisältä ja ulkoa purkamisen jälkeen.
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva343.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva357.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva352.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva358.jpg
Tuota pitää katsoa miksi tuo lava on yhdeltä nurkalta alempana mitä muualta. Ja nuo penkit on kyllä ihan mahtavat, harvassa autossa on noin epämukavat penkit. Tilalle tulee joko Volvo 360: pin etupenkit tai ostan motonetistä semmoset sporttipenkit. Ja onhan tuota korjailtu joskus mutta näyttää siltä että on tainnut rakentajalta loppua innostus ja ehkä taidotkin kesken.
Mutta on tämä sentään parempi ajaa kuin tuo taustalla näkyvä BJ-40 aka. Sikakoppi, se on ainoa auto jolla olen ajanut millä on mahdollista ajaa suorallakin tiellä ojaan...
Mie voin tulla ilmaseks hakemaan pois tuommoisen vaarallisen auton.
Tourinki
29.12.2008, 12:48
Eipä ole minun, vaan firman työautoja...
Taitaa olla kuskissa vikaa jos saa bertan menemään ojaan suoralla tiellä...vai ööö hetkinen eikös se ookki bj:llä tarkotus mennä off road :D
Anyway näpsäkän näkönen datsuni. Ei taida montaa noitakaa olevan.
Tourinki
29.12.2008, 14:51
Tai no en tiedä sitten onko tuossa BJ:ssä sellainen ominaisuus että kun mutkassa ajaa töyssyyn niin se oikaisee ohjauksen, vaikka ratti pysyy samassa asennossa. Ja ohjaus on muutenkin mielenkiintoinen tuossa, hallin pihasta kun lähtee niin ensin näyttää siltä että nyt mennään suoraan risteyksestä yli, sittn se alkaa kääntyä niin sitten ollaankin menossa takaisin hallin pihaan ojan ja pomon perunamaan yli.
Niin ei noita tatsuneita/nissaneita hirveästi enää ole. Pari kolme oli yhteenaikaan myynnissä. Ja on tällä kylällä yksi samanlainen laite, paitsi se on hopea ja perässä lukee Nissan, eikä sitä ole mitenkään erityisemmin tuunattu.
Mutta oon kyllä ollut tuohon tyytyväinen, kun ei tuossa ole ollut kovin montaa liikkumista estäviä vikoja. Hehkut pimeni kerran ja kerran laturin kiinnikepultit tippu matkan varrelle sekä kerran särky ohjaustehostimen letku, kun piti kokeilla ex-muijan kanssa että kumpi reitti on nopeampi se ajoi päällystetietä pitkin ja mie ajoin entistä kärrypolkua. Tuli sitten ajettua aika syvään lätäkköön kahdeksaakymppiä niin vissiin kone heilahti niin paljon että laturin hihnapyörän ropeli otti tehostimen putkeen kiinni. No minä kerkesin ensiksi määränpäähän otti vaan päähän kun tehostin ei toiminut, oli muuten punominen sen jälkeen että sai rattia käännettyä.
Tai no en tiedä sitten onko tuossa BJ:ssä sellainen ominaisuus että kun mutkassa ajaa töyssyyn niin se oikaisee ohjauksen, vaikka ratti pysyy samassa asennossa. Ja ohjaus on muutenkin mielenkiintoinen tuossa, hallin pihasta kun lähtee niin ensin näyttää siltä että nyt mennään suoraan risteyksestä yli, sittn se alkaa kääntyä niin sitten ollaankin menossa takaisin hallin pihaan ojan ja pomon perunamaan yli.
On siellä sitten jotain pielessä :D
Vinssilläkö irrotit penkin ? :D
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva352.jpg
Tourinki
29.12.2008, 19:54
Vinssilläkö irrotit penkin ? :D
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva352.jpg
Jep, kun ei tämmönen luudan varsi jaksa tollasta möhkälettä nostaa itse niin piti traktorilla ottaa...:D
Huomasin allekirjoituksestas että sullakin on samanlainen pickuppi. Onkos se miten rakenneltu vai ihan orkkis?
linttala
29.12.2008, 20:26
no perskules meikäläisen vanha ratsuni on vieläkin hengis ja entistä ehompana toi ratsuni oli vaan vaaleensininen ja liekkimaalaus keulassa ja alla oli 33 superswampperit silloin kun oli mulla
Tourinki
29.12.2008, 20:40
no perskules meikäläisen vanha ratsuni on vieläkin hengis ja entistä ehompana toi ratsuni oli vaan vaaleensininen ja liekkimaalaus keulassa ja alla oli 33 superswampperit silloin kun oli mulla
Jos sulla on kuvia niin laita näkyville. Jotain vanhoja kuvia oon nähnyt, mutta kiinnostaa nähdä muitakin kuvia ja muutenkin missä kunnossa tuo oli kun möit ja minnepäin möit (itse hain Haapajärveltä). Joo näkyy tuosta muutamasta kohti se vaaleansininen läpi esmes katosta on tuo musta halkeillut niin näkyy selvästi tuo sininen.
No onhan tuosta tarkoitus tehdä vielä ehompi. Kun vähän näyttää siltä ettei tuota saa leimalle ilman hitsausta, runkopalkki on murtunut yhdestä kohti. Huomenna alan tutkimaan tarkemmin miten pahasti se on murtunut. Ja kopissakin näyttää muutamia reikiä olevan ettei tahdo sisus pysyä kuivana, mutta kohta pysyy jos vain onnistun tekemään kunnolla.
Tekniikaltaan pitäisi tuon olla vielä iskussa kun 07 on kuulemma tehty koneremppa ja laatikko on laakeroitu, tosin tuo laatikko vähän arveluttaa onko sille tehty mitään, mutta onneksi työpaikalla on huoltomiehenä semmonen tyyppi joka osaa purkaa ja kasata vaihdelaatikon niin taidan pyytää sitä tarkastamaan tuon vaihdelootan ja jakolaatikon.
Tourinki
30.12.2008, 10:11
No pickuppi pääsi eilen talliin. Ja tänään alkaa tutkiminen mitä kaikkea pitää hitsata.
Tänä aamuna tuli Offroadtarvikkeelta vastaus hiljattain laittamaani kysymykseen, millainen tilanne on tasauspyörästöjen lukkojen saatavuuden kanssa. Ja kuten arvata saattaa niin eihän niitä kuulemma saa miltään valmistajalta.
Että onko ideoita miten tuohon saisi edes taka-akselille lukon (kemppilukkoa en laita...) Jenkkien mukaan Hiluxin taka-akseli kävis tuohon suht helposti ja siihen saisi vähän enemmän noita lukkoja. Mutta onkohan tuossa sitten millainen homma vaihtaa tuollainen akseli sinne.
Gravehill
30.12.2008, 10:27
Että onko ideoita miten tuohon saisi edes taka-akselille lukon (kemppilukkoa en laita...) Jenkkien mukaan Hiluxin taka-akseli kävis tuohon suht helposti ja siihen saisi vähän enemmän noita lukkoja. Mutta onkohan tuossa sitten millainen homma vaihtaa tuollainen akseli sinne.
No se akselin vaihto ei nyt voi kummonen homma olla, mutta minkähänlaiset välitykset löytyy datsunista? Meneekö lähellekään hiluxin välityksiä.
Tourinki
30.12.2008, 13:34
Mitä äkkiseltään löysin noita mahdollisia välityksiä ovat 4.375:1, 4.625:1, 4.636:1 tai 4.90:1
Mitä välityksiä sitten hiluxissa on ollut?
Tosin tutkiskelin jenkkien foorumeita ja sieltä löysin yhden verkkokaupan mistä saa Nissanin osia aika kivasti. Ja siellä näyttäisi ainakin olevan sopiva lukko tuonne taka-akseliin ja ehkä eteenkin.
kerro vaan mullekkin se osoite :)
Tourinki
30.12.2008, 13:42
www.4x4parts.com
Tourinki
03.01.2009, 18:36
Kuten tavallista tuli taas vaihteeksi polkastua paskaan.
On niin nätisti ruostesuojattu tuo koppi että.
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva399.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva385.jpg
Aika turvallista, tuo lähti irti kun yritin aukaista tuota pulttia...
http://i265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/Kuva393.jpg
Lisää kuvia löytyy: http://s265.photobucket.com/albums/ii203/Tourinki_/Datsun/Rakentelua/
En vaan ole varma että pitäiskö pistää tuo paaliin vai tekiskö tuosta ihan kunnollisen. Vaikkei tuo jälkimmäinen vaihtoehto ole rahallisesti kannattava, mutta kuitenkin tarvitsen ensikesäksi työauton eikä käyttöautona oleva BMW oikein sovellu polttoainepytyn kuljettamiseen ja muutenkin Bemuri menee myyntiin kesällä... Eikä oikein kiinnosta alkaa tekemään mitään väliaikaispatentteja mitä tuonne on nyt tehty.
Ainakin kuskinpuolen lattia pitäisi uusia melkein kokonaan... Ja luultavasti osa vänkärinpuoleltakin. Jos jatkan tuota niin taitaa kannattavinta olla leikata tuo lattiapelti kokonaan pois (kynnyksen ja kardaanitunnelin väli) ja hitsata uusi pelti siihen tilalle. Riittäiskö 1,5mm paksu vai laittaisko 2mm? Jotain vahviketta tuonne pohjaan vois hitsata tukemaan tuota lattiapeltiä. Ja kannattaiskohan tuota varten nostaa tuo koppikin pois rungolta?
Toisaalta olihan tuo halvimmasta päästä noita Datsuneita, että siitä halvimman ostamisesta aletaan sitten nyt maksaa... Kun päällepäin tuo näyttää hyvältä mutta monessa kohti on hitsattu vaan peltiä reikien päälle sen kummemmin ruosteita poistelematta...
Riittäiskö 1,5mm paksu vai laittaisko 2mm?
Alkuperäinen japsipelti on 0.65mm. :D Eli jo 1mm on aika kova sana, laitat vaan jäykisteitä sopiviin kohtiin. Tärkeämpiin kantaviin kohtiin 1.5mm.
Tourinki
03.01.2009, 19:18
Alkuperäinen japsipelti on 0.65mm. :D
No ei ihme että pellit antaa nojatessa periksi. :D
Aijai että on näpsäkän olonen tassuni!!
Hyvä homma että näitäkin joku jaksaa ehostaa, näittei oo kaskaan liikaa :D!!
Keep it going man! :D
Jos lähdet hitsaan niin reiluilla paloilla 1mm peltiä joka paikkaan missä on ruostetta ja vanhat alta pois. Sain omaan -89 kinkkuun meneen 4 neliötä peltiä lava mukaan lukien. Oli jalkatilat tehty vanhojen päälle ja paikoin löytyi 4 kerrosta peltiä ja p.skaa..
Tourinki
25.01.2009, 12:26
Joo kyllähän tuo on tarkoitus ihan kunnolla tehdä kuntoon. Tosin en ala ihan kaikkia ruosteita irroittelemaan, pelkästään näkyvät paikat mitkä on mahdollista korjata suht pienellä vaivalla (En siis ala tekemään mitään palkkien siistimisiä jollei niiden pinnassa ole sanomista. Tosin jonkinlainen massa/kotelosuoja systeemi sinne kyllä laitetaan hidastamaan ruostumista.) Noin kun tekee niin pitäisi tuosta saada sellainen auto jolla ajaa vielä monta vuotta. Ja onhan tuossakin useammassa kerroksessa peltiä ja muuta töhkää korjausten jäljiltä, joka tullaan korvaamaan yhdellä kerroksella peltiä.
Vähän mietityttää tuo kopin kolariturvallisuus katolleen mennessä. Vähän on käynyt mielessä jotain pientä turvakaaren poikasta johonkin väliin että jos tuo lipsahtaa jossain katolleen niin olisi edes jotain mahdollisuuksia selvitä. (Kerran ajoin nelosgolffin katolleen, ei ollut mikään mukava kokemus) Yhdellä tutulla on jostain 90-luvun alkupuolelta Taro/hilux ja se on ajettu katolleen kertaalleen niin siitä oli katto tullut aika sisään vaikka lavakaari ja karjarauta estivät pahemmat vauriot katolle. Lähinnä se a-pilarien kohdalta vahvistus kiinnostaa. Onko ideoita?
Penkit on tilattu ja niiden pitäisi tulla lähiaikoina että kuhan saa lattian kuntoon niin saa laitettua kiskoille kunnon kiinnikkeet. Saa nähdä millaiset ne motonetin penkit sitten on istua.
Pitäis kokeilla tänään saada irroitettua vaihde- ja jakolaatikko sekä voisi kokeilla josko pääsisi vähän jo hitsailemaankin.
Tourinki
25.01.2009, 20:38
Tästä alkaa löytymään entistä mielenkiintoisimmista paikoista ruostetta ja reikiä.
Kuskinpuolella a-pilarissa on aika iso reikä, joka oli paikattu kitillä :eek:
Että pikkuhiljaa alkaa taas tulla sellainen tunne että pitäis hylätä tämä vekotin ja etsiä parempi kuntoinen tilalle... Vaikka rälläkkä ja hitsi pysyy käsissä ja peltikin muuttaa muotoaan aika kivasti, mutta silti alkaa mietityttämään tämän homman kannattavuus (ei pelkästään rahallinen vaan se että onko tästä enää järkevä tehdä kunnollista vehjettä, kun parempia saa samalla rahalla mitä tuohon menisi parannuksiin pelkästään)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1200&pictureid=17146
Tommosta.
Tuosa a-pilarisa on ollu alunperin antenni, muistaakseni ainakin.
Tourinki
26.01.2009, 08:17
Tuo antenni kyllä selittäisi tuon yläreunan symmetrisen muotoisen reiän mutta jostain syystä siihen on tullut hieman isompi reikä alapuolelle.
Itellä ruostunu hiluskista toi pilari, on kans ollu antenni siinä kiinne. Empä haluais totakaa pyöräyttää katolleen.
Tourinki
26.01.2009, 11:17
Niinpä, mutta jos tuohon värkkää kaaria niin tuosta tulee kyllä aika rujonnäköinen. Mutta toisaalta turvallisuus ennenkaikkea. Harmittais vaan työnnellä tuo purettuna ja laikkailtuna pihalle odottamaan paalausta.
Tourinki
26.01.2009, 16:19
No tänään kävin leikkelemässä peltiä lisää ja nyt on toinen iso reikä tällä kertaa vasemmassa etulokasuojassa. Pitää jättää toistaiseksi tuo projekti taas huilimaan, kun tänä iltana on paluu armeijaan ja jatkaa tätä sitten seuraavalla viikonloppulomalla (pitäisi olla ensi viikonloppuna). Pitää miettiä miten tuo lokasuoja olisi kaikista järkevin tehdä uudelleen. Yhdestä palasta se on näillä taidoilla mahdoton tehdä mutta pitää miettiä mitä paloja hitsaa paikalleen missäkin järjestyksessä. Pieniä vahvistuksiakin on mielessä mitä hitsailla sinne tänne.
No ensi viikonloppuna pitää käydä ostamassa pari 1mx2mx1mm peltilevyä 50mm palkkia sekä jonkinlaista u-palkkia.
Eikös noihin saa kokonaisia lokkareita suht halvalla?
Finnmerchant
26.01.2009, 19:26
Kyllähä sull oo hiano Datsuni 720 Siell
Tourinki
26.01.2009, 19:56
Eikös noihin saa kokonaisia lokkareita suht halvalla?
Siis tarkoitin sitä sisälokasuojaa. Ne etulokasuojien pintapellit on vasta uusittu ja vielä aika hyvässä kunnossa, lukuunottamatta yhtä lommoa joka tuli kun jostain syystä 44 sievin työkenkä osui siihen.
Kyllähä sull oo hiano Datsuni 720 Siell
No saas nähdä mitä tuosta loppujen lopuksi tulee.
Tourinki
01.03.2009, 12:11
Tuolla armeijassa parin viikon kiinniolon aikana tuli sellainen olo että taidan lopettaa tämän datsunin värkkäämisen. Tosin eilen illalla kotiin päästyä ja yhden !?! lonkeron jälkeen alkoi päähän tulla jos jonkilaista ideaa.
1.tutkia miten pahasti runko on mutkalla koska lava ei olllut tasallaan koppiin nähden
2. Toyotan 86-> 8" taka-akseli swappi (sillä päästäisiin siitä ongelmasta että lukkoja saa paljon laajemmin mitä tuohon alkuperäiseen ja luultavasti halvemmalla.) Eikös tässä ole sama pulttijakokin mitä noissa datsunin omissa akseleissa
3. jonkun toisen risukeulaisen auton perämurikka keulaan mihin saa suht helpolla lukkoja. Tai mahdollisesti teettää jonkinlainen lukko tuohon nykyiseen murikkaan. Tässä kohden on vähän +/- homma kumpaa alkaa toteuttamaan kun teetetty lukko tulee tuskin halvaksi ja toisen murikan vaihtamisessa tulee sitten "ongelmia" adapterien tekemisessä koska ei nekään ilmaisia ole.
4. koria voisi korottaa ulkonäkö syistä vielä pari senttiä.
5. vaihtaa td-sarjan kone tuon Sd:n tilalle ja turbottaa se.
Tuossa näin alkuun mitä tälläisen hörhön päässä liikkuu tällä hetkellä.
Pitää kokeilla josko saisi tänään vielä inspiraatiota käydä tekemässä jotain tuolle datsunille. Niin pääsisi vielä jossain vaiheessa tarvittaessa hitsailemaan tuota kasaankin.
Tourinki
01.03.2009, 19:24
Tänään sitten pääsin autotalliin taas muutaman viikon hiljaiselon jälkeen. Tuli valmisteltua kopin lattiaa uuden pelllin vastaanottamista varten ja samalla huomasin että runko vaatii toiseltakin puolelta paikkaamista. Eikä se paikkaamista vaativa kohta ole mitenkään hyvässä paikassa... Kuskin puolen takalehtijousen etukiinnikkeen alla ja edessä on jonkin verran pehmennyttä metallia. Neuvoja miten korjata? Kaikki neuvot tervetulleita mutta eniten tällä hetkellä askarruttaa se että miten mie saan sen kiinnikkeen takaisin oikealle paikalleen.
Taidan lähteä vielä talliin miettimään mitä tehdä tuon kanssa...
Tourinki
02.03.2009, 13:43
Tämän hetken sota suunnitelma on sellainen että seuraavalla viikonloppulomalla lähtee koppi irti rungosta. Ja pitää käyttää runko myöhempänä ajankohtana työpaikalla pestävänä kunnon paineilla.
Pitää vähän vahvistaa tuota koppia muutamasta kohdasta muodon säilyttämiseksi ja hioa, hitsailla ehjäksi ajan kanssa.
Sen verran aika rajaa pitää itsellleen asettaa että saa aikaankin jotain, että syksyllä pitää ennen lumien tuloa päästä kokeilemaan tuon etenemistä metsässä.
Tourinki
14.03.2009, 20:20
Eiköhän se tämän auton taru ole tässä. Peltiä joutuu vaihtaamaan paljon, tekniikka on aika tukkoinen ja erikoisosien saaminen hankalaa. Ja HJ-61 tuli omistukseen, joten jossain vaiheessa (lähi-aikoina) tämä menee joko osina tai projektina myyntiin.