Kirjaudu sisään

View Full Version : panhard asento?


MotorPsycho
28.12.2008, 23:38
eli kysymys olisi että onko suurta väliä panhardilla nyt että onko se kiinnitetty runkoon vasemmalta vai oikealta? kun kerkisin jo patrollin taka-akselille hitsata panhardin paikoilleen hyväksikäyttäen rangen etupanhardia, eli runkoon vasemmalta ja kun panhardissa on mutka kohta murikalle, niin se on laitettu nyt niin lähelle akselia kuin on mahdolista. ei kai siinä muuta mut jos tulee tehtyä eteenkin kierteet niin onko väliä kun ei tuolla paljoa ajeta tiellä mutta askarrutti vaan?

Palex
28.12.2008, 23:59
Edessä ohjausvarren suuntaisesti, ja takana toisinpäin.

kivinen
29.12.2008, 09:54
Ei ne panhardit tiedä kumminpäin ne siellä on. Edessä se kyllä pitää olla ohjausvarren kanssa samaan suuntaan, mutta jos etupää jää lehdille, käytät nelilinkkiä tai käytät orbitroolia, niin sitten ei ole väliä.

MotorPsycho
29.12.2008, 16:56
joo jää lehtijousille toistaiseksi eli ainakin vuodeksi ja jos tulee kierteet eteen ja vaivaa itseä niin käännän sitten panhardin toiselle puolen

pastirolli
18.01.2010, 12:14
Minkälaiseen kulmaan panhardin voi asentaa?

PatrolGR
18.01.2010, 12:33
mitä jyrkempään tulee sen enemmän vetää akselia joustossa sivuun. Mahollisimman vaakatasoon...
(Tämäkin asia todettu monta kertaa kantapään kautta, turha varmaan sanoa mutta L-mallinen panhardi ei toimi :D)

Onhan ne autoissa jo alunperinkin muutaman asteen kulmassa.

Repro
18.01.2010, 16:05
Mitä enemmän vaaterissa sitä parempi.

bluevan
18.01.2010, 16:10
Onkos mitään nyrkkisääntöä panhardin pituudesta?

Palex
18.01.2010, 16:22
Onkos mitään nyrkkisääntöä panhardin pituudesta?

Mahdollisimman pitkä.

Hippo
18.01.2010, 16:43
Kyllä se on tärkeetä et menevät ristiin! Silloin ne kumoaa parhaiten toinen toisensa. Jos molemmat ovat samalla tulee kaatuma herkäks toiselle puolelle!!!
N. 5 Astetta on aikaste hyvä kulma. Ja jos pystyy viel laittamaan niin että rungonpuoleinen panhardinpää on akselikiinnikettä alempana niin paljon joustavan auton akseli siirtymä sivuttain jää pienemmäks JA niin sanottu "antisquote" tai miten se per....le kirjoitetaankin on parempi!! Pohjaan lyönti kumien oikeaalla mitoituksella pysyy caara paremmin pystyssä,, mielipiteeni kulkee siinä 8-12cm paikkeeilla silloin matalemmallakin pyöräkotelollakin pärjää...syvyyttä tietysti kaipaa hiukan enemmän :( ilman kumeja tulee caarast yllätys kaatumaherkkä!!!

Repro
18.01.2010, 18:09
Kyllä se on tärkeetä et menevät ristiin! Silloin ne kumoaa parhaiten toinen toisensa. Jos molemmat ovat samalla tulee kaatuma herkäks toiselle puolelle!!!
N. 5 Astetta on aikaste hyvä kulma. Ja jos pystyy viel laittamaan niin että rungonpuoleinen panhardinpää on akselikiinnikettä alempana niin paljon joustavan auton akseli siirtymä sivuttain jää pienemmäks JA niin sanottu "antisquote" tai miten se per....le kirjoitetaankin on parempi!! Pohjaan lyönti kumien oikeaalla mitoituksella pysyy caara paremmin pystyssä,, mielipiteeni kulkee siinä 8-12cm paikkeeilla silloin matalemmallakin pyöräkotelollakin pärjää...syvyyttä tietysti kaipaa hiukan enemmän :( ilman kumeja tulee caarast yllätys kaatumaherkkä!!!
Kassit tyhjänä ton verran alaviistoon, vähän painetta pusseihin niin rupeaa olemaan melko vaaterissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=40045

MotorPsycho
18.01.2010, 20:35
no nyt on tehty patrolliin kierrejousitus eteenkin ja en ole päässyt vielä ajamaan mutta se takapanhard on edelleen ns. väärin takana niin onko sillä nyt sitten paljon väliä jos on noin päin? on lähes vaaterissa panhard.

lepoantti
19.01.2010, 07:20
aja nyt sillä ensin ennenkun meet muuttelemaan jos on jo valmiina. et välttämättä huomaa mitään eroa että kumminkopäin se putki siellä auton alla on. etupäästä tulee varmasti omituinen jos tanko ei ole simpukalta lähtevä tangon kans saman suuntainen, takapää kyllä tulee mukana kun ajat.

jos ei sulla ole siinä ihan monsterijoustoja niin akseli saattaa liikkua panhadrin siirtelemänä ehkä 50-60mm sivusuunnassa, ja kun olet varmaan asetellut akselin keskelle autoa silloin kun se on jousillaan niin liike äärijoustojen välillä on aika pieni että tuskin huomaat eroa.

näissä vermeissä hienot teoriat ei ihan joka kerran ole suhteessa todellisuuteen....

pastirolli
19.01.2010, 07:24
Kassit tyhjänä ton verran alaviistoon, vähän painetta pusseihin niin rupeaa olemaan melko vaaterissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=40045

Jos ymmärsin oikein niin tuo panhard vasemmalta kiinni aksilassa?

Kuinka paljon akselin kiinnityspistettä uskaltaa nostaa korkeammalle?

veijon-esso
19.01.2010, 09:42
Jos ymmärsin oikein niin tuo panhard vasemmalta kiinni aksilassa?

Kuinka paljon akselin kiinnityspistettä uskaltaa nostaa korkeammalle?

Pakko olla oikealta kiinni akselissa, jos kerran paineiden ( eli auton) nostaminen saa tangon vaateriin. Eli pelivaraa molempiin suuntiin, mikä on hyvä.

"Kassit tyhjänä ton verran alaviistoon, vähän painetta pusseihin niin rupeaa olemaan melko vaaterissa"

Repro
19.01.2010, 09:50
Oikealta kiinni rungossa, vasemmalta kiinni akselissa. Kuvassa pohjaanlyönti kumeja vasten, ajoasennossa vaaterissa.
Tossa on muistaakseni panhardin kiinnitys akselissa n.10 cm akselia korkeammalla.

MotorPsycho
19.01.2010, 17:21
aja nyt sillä ensin ennenkun meet muuttelemaan jos on jo valmiina. et välttämättä huomaa mitään eroa että kumminkopäin se putki siellä auton alla on. etupäästä tulee varmasti omituinen jos tanko ei ole simpukalta lähtevä tangon kans saman suuntainen, takapää kyllä tulee mukana kun ajat.

jos ei sulla ole siinä ihan monsterijoustoja niin akseli saattaa liikkua panhadrin siirtelemänä ehkä 50-60mm sivusuunnassa, ja kun olet varmaan asetellut akselin keskelle autoa silloin kun se on jousillaan niin liike äärijoustojen välillä on aika pieni että tuskin huomaat eroa.

näissä vermeissä hienot teoriat ei ihan joka kerran ole suhteessa todellisuuteen....

joo niin minä ounastelinkin et ei sillä välttämättä ole niin suurta väliä ja kun on kerta tehty jo taakse niin ei huvittaisi enää muuttaa sitä toiste päin.