View Full Version : LJ korotus iskareiden mitat ja muuta alusta asiaa.
Onko kukaan mitannu LJ:n 2" korotus sarjan iskareiden mittoja tai minkä malliset tarvike iskarit olis sopivat LJ: 2" korotukselle?
Sori jos on jo jossain topicissa, yritin käyttää kyllä taas seartsia mutta mie en osaa sitä vissiin käyttää ku ei löydy mitään tai sitten löytyy ziljoonasti ihan muuta asiaa...:(
Etu iskarit. kiinnitys tappi/tappi. pituus 370mm/590mm
Taka iskarit
oikea. kiinnitys silmukka/silmukka. pituus 370mm/590mm
vasen. kiinnitys tappi/silmukka. pituus 310mm/490mm
iskarien mitat on vanhempikorisen läjän 2"korotussarjasta.
Tuhannet kiitokset tiedoista, jos vaikka löytyis soppelit tarvike iskarit :D
en halua sotkea topiccia mutta tämä liittyy hieman aiheeseen.
kertokaapa viisaammat olenko aivan "yössä" tämän ajatuksen kanssa...
laitan tarvikeputkasta ostetut kiinityksiin käyvät iskarit läjään alle , iskarit löytyi mittojen mukaan ,minkä lie auton.
maasturin akseli renkaineen painaa kumminkin erilailla kun vaikkapa henkilöauton tai pakun, riittääkö iskarissa ns.potku pitää raskas akseli aisoissa ja kulkine hallinnassa vaikkapa useisiin perättäisiin kuoppiin ns. nimismiehen kiharoihin ajettaessa???
itsellä on iskareissa henki tallella , mutta ne ei liene alunperin maasturiin (lj-70) tarkoitettu , kiharoihin ajettaessa ajoneuvo alkaa joskus ns. kirjottamaan, syyksi olen epäillyt heikkotehoisia vaikkakin ehjiä iskareita....
korotus on minulla n.2" toteutettuna muistaakkeni edessä volvon ja takan hdj:n jousilla, alustan puslat ja nivelet on tarkistettu ja todettu ehjäksi, silti tuota ns.kirjottamista esiintyy...
Et ole "yössä" koska tuollaisen jäykillä akseleilla ja "isoilla" renkailla varustetun maasturin jousittamatomat massat on ihan eri luokkaa kun jonkun keveämmän henkilökikottimen.
Maasturien iskarit on yleensä paljon paksumpia/jäykempiä kun henkilöautojen vaikka pituus tai kiinitys oliskin sama.
Tietty metsässä pärjää tehottomammillakin pumpuilla kunhan joustoja vaan löytyy riitävasti,mut kova vauhti kuoppasella soratiellä onkin sit ihan eri juttu.
Eiköhän ne ole kuitenkin akseliin päin tulevia massoja, joita täytyy vaimentaa.. eli enempi se kopan paino vaikuttaa, kuin akseleiden.
Eiköhän ne ole kuitenkin akseliin päin tulevia massoja, joita täytyy vaimentaa.. eli enempi se kopan paino vaikuttaa, kuin akseleiden.
Teeppä testi,ota kierrejousisesta autosta iskarit pois ja aja reilulla nopeudella soratiellä ns.nimismiehen kiharaan.Pyöristä katoaa pito käytännössä kokonaan.
Toki korikin velloo tyyliin ku veneellä ajais. Kunnossa oleva iskarihan sallii hitaamman ja pitemmän liikkeen,eli jonkin verran keinumista,mutta nopeaan iskuun se pyrkii vastaamaan.
Mites sitten tuo jousitus, käykö ne 240/245 volvon jouset myös taakse vaiko eikö? Kun useimmilla tuntuu olevan jeepin, hdj:n tai "jonku" jouset takana :confused:
Eikä löytyny searchilla haku sanoilla "LJ jouset" ku pari ostetaan/myydään ilmoa ja yks topic jossa oli toimimattomia linkkejä...:(