PDA

View Full Version : Paremmat ajovalot


solihull
22.12.2008, 13:33
Tervehdys!
Mitäs keinoja olis saada (Rankkuun) paremmat ajovalot. Omat 7" linssit ei ole kovinkaan hääppöset ja varmasti uusimisen tarpeesssa. Toki niiden uusiminen auttaisi paljon, mutta mitä ihan laillisia konsteja on saada parempaa valotehoa?

Ilmeisesti kiinteisiin (siis ei korkeustason säätöä) ole mitään mahdollisuutta saada laitettua xenoneita laillisesti? Kai nuo tieliikenteeseen hyväksymättömät xenonit tuovat lisää valotehoa, mutta ei oikein innostaisi sellaisia värkätä kun ovat laittomat.

Liekö noista megamegasuperblue +50-2000% valotehoa parantavista H4-polttimoistakaan liene mihinkään niinkuin aikuisten oikeasti?

Brittikotteroissa on tunnetusti ohuet johdot. Paljonkohan valoteho lisäntyy kunnon johdotuksella? Releytetty tuo auto on jo uutena maahantuojalla (kun Rankuissa ei tunnetusti ole edes valoreleitä tehtaalta lähteissä..).

Cibien Bi-Oscarit on nokalla, kaukovaloteho on hyvä, eikä nuo sumaritkaan ole todellakaan huonot lähivalojen tuplaamiseen, verrattuna yleensä käytettyihin sumareihin. Oikeastihan ne taitaa olla aika lähellä H4-lähivaloja. Kuitenkin ne nyt vaan on laittomat pitää päällä ja sillä selvä.

Vai pitäisikö vaan mennä optikolle? Kuitenkin olisi kiva nähdä ja tulla nähdyksi.

Mielipiteitä, kommentteja, kokemuksia ja näkemyksiä kaivataan, mutta ei kaverin kaverilta kuultuja mutu- ja hira- juttuja.
TT

AVRO
22.12.2008, 13:43
Frouvan Renapulttiin ajattelin laitella jossain vaiheessa semmoisen relehässäkän paksummilla johdoilla jolla saadaan valoille virtasta suoraan akulta, tuossa kun häviää voltin verran johonkin matkalle.
Valot ovat tehtaan jäljiltä surkeat, ehkä vielä huonommat kuin Classic Rankun...
Näkeminen nojaa keulalla köllötteleviin lisäpitkiin, mutta lyhyillä ajellessa ei sitten "mitään" näekkään. Lisänä vielä puuttuvat pesurit.

Eli lisää volttia lampulle, ja uudet umpiotkin vois olla hyvä sijoitus. Ne %%%-polttimot tuntuvat lyhytikäisiltä, yksiä kokeillut ja ei ne kauaa palaneet aikoinaan. Samaa on muutkin valitelleet.

TommiL
22.12.2008, 13:50
AKEn dokuista:
Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.


Eli ennen vuotta 1995 rekisteröityihin autoihin ei tuon ohjeistuksen mukaan tarvittaisi edes manuaalista valojen säätöä, mutta tuosta voi vääntää sitten riidan aikaiseksi konttorilla.. Ja eikös Rangessa ollut itsesäätyvä jousitus, mikäli bogea ei ole poistettu? Uudemmissa ei taida myöskään olla ajovalojen säätöä, kun on säätyvä ilmajousitus?

Ja jälkiasennettavan Zenon-sarjan kanssa pitää tietenkin umpioissa olla hyväksyntä niille (meniköhän että DC lähivaloille, DR kaukovaloille)




Tietenkin releytys auttaisi ja kannattaisi tehdä joka tapauksessa.. ja eikös Hella'lla ole 7" pyöräitä umpioita, jotka saisi vaihdettua alkuperäisten tilalle?

-t-

puruluu
22.12.2008, 13:54
Mulla suikassa on bilteman "valon vahvistimet"(uudet paksummat johdot releineen)
autto tosi paljon,näkee sentää jotain.

tjl
22.12.2008, 14:42
itse kyl sitä mieltä et xenonia vaan. mulle ollu jo jonnin aikaa ja poliisitkin pysäyttäny rutiini tarkastukseen ys. mut valoista ikinä sanonu mitään vaik aivan taatusti ovat huomanneet.
ja ne on kuitenkin aika halpoja nykyään. ja eikä noilla halogeeneillä saa hyviä pätkiä oikein millään omien kokemusten perusteella. katsatukseenkin ne ottaa aika nopeesti pois, noin 15min. tosin itte joudun akut irrottaan.mutta jos haluu lailliset, niin relaiden kautta uudet johdot ja sit uusii umpiot. vaikka 2,5 neliöisellä kun vetää ja hyvät liitokset ni avot.
mittaa toki ensin jännitehäviöt niin saa osviittaa paljonkos paranee. volttikin vaikuttaa jo kirkkauteen.

Niko
22.12.2008, 15:31
Minkäs ikäinen se Range on? 70-lukulaisissa kun saa sekä lähi- että kaukovalot kahdentaa ;)

"Valonvahvistimet" ja uudet umpiot, niin kyllä sekin jo jotai auttaa :)

Caddy
22.12.2008, 16:02
Mulla suikassa on bilteman "valon vahvistimet"(uudet paksummat johdot releineen)
autto tosi paljon,näkee sentää jotain.

Suikassa nyt häviääkin sen reilun 2 volttia matkalle. Itse arvelin suikkaan laitella trooperin etuvalot (sain ilimaatteks, hyvä kuntoset niin pääsee sorvailemaan)

Luigi81
22.12.2008, 16:49
Liekö noista megamegasuperblue +50-2000% valotehoa parantavista H4-polttimoistakaan liene mihinkään niinkuin aikuisten oikeasti?



Ite oon käyttäny Philipsin extreme power h4:sia,ja oon ollu tosi tyytyväinen. Valoteho on ihan eri luokkaa kuin normi halogeneilla, kaveri kysy kun näki jotta onko sulla xenonit... :)

Eikä ole vielä edes releytetty,autona 99 vuoden corolla.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=philips+xtreme&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&oq=


Huonona puolena on että mulla ovat kestäneet 1- 1,5 vuotta ja hintaa 2 kappaleen paketilla on noin 20 euroa

Ite suosittelisin että ostat uudet 7" umpiot (n.12€/kpl) ja laitat niihin nuo x-treme powerit releytettynä

nixu
22.12.2008, 17:49
Minullakín oli suunnitelmissa laittaa toiset H4:set rinnalle tuohon rangeen eli tuplata lyhyet ja pitkät..

Rakensin releboksit ja kytkennät lisävaloille valmiiksi ja samalla releytin vanhat valot.
Releyttäminen auttoi enemmän kuin ikinä olisin osannut arvata joten lisävalot vielä laittamatta.

Lataussäätimen vaihto nosti jännitemittarin alarajan tuntumasta ylärajalle, joka sekin lisäsi kirkkautta.

Jos umpioiden vaihtaminen ja täyden jännitteen sattaminen perille asti ei riitä! Laita omiin umpioihinsa lyhyet xenon sarjat palamaan jatkuvasti ja pitkät valot rinnalle "lisäpitkillä xenoneilla". vaikka jotkut tuommoset http://aa.bosch.de/advastaboschaa/View.jsp?prod_id=262&ccat_id=22&template=product-image.xsl&language=en-GB&publication=1

Rekisteröimätön
22.12.2008, 19:28
Mitenkäs tuollainen Motonetin "valonvahvistaja"?
Hakkuri, jolla tehdään jännite lampun kannalle.

http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748

Jani E
22.12.2008, 20:26
noita umpioita saa siriuksen tekeminä kirkaslasisina ja maksaa jonku 50€ pari ja näyttää hyvin!

Rekisteröimätön
22.12.2008, 21:34
entäs jos ihan laittas 100/80 polttimot noin aluksi nopein tapa saada helpotusta pimeyteen.

HV
22.12.2008, 22:26
uudet umpiot kannattaa laittaa, perus 7" on suht halpa sijoitus
ja 100w polttimoilla saa kyllä valotehoa enemmän kuin joillain helvetin visionplusliirulaarumilla joilla luvataan 80% enemmän tehoa, mutta 100 wattiset luonnollisesti syö paljon enemmän virtaa ja umpiot ei taho kestää pitkään

solihull
22.12.2008, 22:48
Tervehdys!
No, tuosta Xenon-lakiviidakostahan saa aikaan kunnon väännön. Tuo mun RR on -89 joten ei ole ongelmana ikä. Tosin olisin onnellisempi jos vuosimalli olisi -80 niin ne ajovalot saisi kahdentaa.

Eli jos tuunaisin tommoset keulille (tosin LHD:nä) ja laitan Xenon-hässäkän kiinni niin olis sitten ihan laillinen??? http://www.paddockspares.com/pp/RANGE_ROVER_1986-1994/Electrics/Halogen_headlamps_with_Ring_Ultra_Xenon_bulbs_(pr) _RHD_-_to_end_JA.html

Nuo omat 7" uudet umpiot ei tosin nekään paljoa missään maksa, mutta Saturnusseihin en oikein ole tyytyväinen, pienellä lisäsijoituksella saa paremmatkin, kun kyse ei ole kuin muutamasta eurosta.

En oikein jaksa ymmärtää kun 72-80 Rankuissa on samat umpiot kuin 80-92 ja kaiketi ne on kaikki olleet alkupäivistä lähtien H4 valoilla, ainakin 70-luvun loppupuolella jo. Mutta kun vuosiluku on nuorempi kuin -80 niin kahdentava lähivalo ei käy niin ei käy. Tätä samaa tuskaa olen kokenut edellisenkin autoni kanssa. Tosin se oli -82 ja Hellan H4 lisävalot siinä nokalla kiikkuivat loppuun saakka.

Tuo ajatus jatkuvasti palavista lähivaloista on hyvä ajatus. Sellaisethan ne on nykyään kaikissa autoissa vakiona. Tosin, ei kai niissä ole vain vähän sama näköharhailmiö kuin sumareilla puolivaloja parannellessa, että kaukovalonäkymä heikkenee kirkkaan kähialueen kanssa?

Joissakin Fiat Puntoissa oli hieno vika (johdotusvika tms). Puolivalot, jotka eivät palaneetkaan koko aikaa ja olivat omassa umpiossaan tekivät hienoja tepposia kun pitkän matkaa ajoi pitkillä lumi/räntäsateessa ja vastaantulevan auton kohdalla räppäsi puolivalot päälle. Kylmentyneet umpiot olivat jäätyneet umpeen ja näkyvyys oli täysi nolla niin kauan kun lämpö sulatti lasin...joten jos puolivalo on omassa umpiossaan, pitää sen palaa koko ajan!

TT

terppi
22.12.2008, 22:59
Se "vanha kunnon" Bilteman valovahvistin (tai ite tekee relesetin) ja sitte ne uudet umpiot. Lienee halvinta ja siihen nähden parasta.

Onko ne "itseasensin-h4-xenonit" niitä, jotka tuolla pimeäll tulee vastaan ja häikäsee silmiin. Ihan ku ois päin persettä suunnattu valot. Ja niit on aika paljon!
Jos xenoneita autoon, ni laittakaa sellaiset umpiot, jotka siihe sitte kuuluu (laillisesti) ja mielellää sillee, että ei häikäse vastaantulijoita.
En toki tuijota noita valoja, että ne sen takia eivät häikäse, mut valitettavasti välillä kyl tulee sellaine valoloiste vastaan, että ei nää yhtään mitään. :(

Ja mitä noihi 100/80W polttimoihi tulee, niin ne rikkoo tai tummentaa umpion aika kohtuu helposti. Etenki, jos on hiukanki pienemmät ilmatilat umpiossa.. Valotehoa niillä kyl saa aikaiseks, eikä niitä edes katsastuksessa huomata iha helpolla. (paitti sitte ku se umpio on niin harmaa, että ei tuu kuvioo enää.)

Jos muute niit jännitteitä mittailee sielt polttimolle tulevasta tepselistä, ni kannattaa pitää se poltin siin kans paikallaan (tää ei ole niin itsestäänselvä asia, mitä moni luulee), ni näät iha oikeesti, millaine jännitehäviö on vanhoissa ja hapettuneissa johdoissa. :) Parhaimmillaa oon joskus 200-sarjan volvosta mitattu noin 9V:n jännite perus polttimoilla ja tyhjäkäynnillä. Kierroksilla nousi johonkin kymmenen voltin nurkille. Valovahvistin nosti tyhjäkäyntijännitteen lampun pinnistä mitattuna 11,8:aan... Kierroksilla en muista mut jotai 12-13V:n välissä se oli.
Ei, valitettavasti en saa Biltemasta provikoita. :D

:)

HiluxMan
23.12.2008, 08:36
uudet umpiot kannattaa laittaa, perus 7" on suht halpa sijoitus
ja 100w polttimoilla saa kyllä valotehoa enemmän kuin joillain helvetin visionplusliirulaarumilla joilla luvataan 80% enemmän tehoa, mutta 100 wattiset luonnollisesti syö paljon enemmän virtaa ja umpiot ei taho kestää pitkään

Tuossa sattumoisin mittailin luximittarilla muutaman H3-polttimon antamaa valotehoa. Mukana oli normi 55 W, Night Breaker +90%, kolme erilaista 100 W plttimoa.

Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55.

ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin.

Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.

baxxter
23.12.2008, 08:49
Tervehdys!
No, tuosta Xenon-lakiviidakostahan saa aikaan kunnon väännön. Tuo mun RR on -89 joten ei ole ongelmana ikä. Tosin olisin onnellisempi jos vuosimalli olisi -80 niin ne ajovalot saisi kahdentaa.

Eli jos tuunaisin tommoset keulille (tosin LHD:nä) ja laitan Xenon-hässäkän kiinni niin olis sitten ihan laillinen??? http://www.paddockspares.com/pp/RANGE_ROVER_1986-1994/Electrics/Halogen_headlamps_with_Ring_Ultra_Xenon_bulbs_(pr) _RHD_-_to_end_JA.html

Joissakin Fiat Puntoissa oli hieno vika (johdotusvika tms).
Eihän tuossa hörökorvien linkissä ole kuin sellaiset +1000% ostostv-polttimot. Xenoneita varten tarviit xenon-hyväksytyt umpiot ja pesulaitteen, kuten ylempänä mainittu.
Kahdentaminen on vähän sama juttu ku nykyää xenonit tai 100w polttimot. Autossa on paskat johdot ja umpiot, niin mennään siitä mistä aita on matalin ja paikkaillaan sitä valojen määrällä tai polttimoiden teholla. Onhan joissain autoissa tietty oikeesti surkeat valot.
Missä kunnossa on tuulilasi? Sen läpi sitä valojen valaisemaa tietä kuitenkin katsellaan...

Fiat Punto on vika :)

tjl
23.12.2008, 16:57
Onko ne "itseasensin-h4-xenonit" niitä, jotka tuolla pimeäll tulee vastaan ja häikäsee silmiin. Ihan ku ois päin persettä suunnattu valot. Ja niit on aika paljon!
Jos xenoneita autoon, ni laittakaa sellaiset umpiot, jotka siihe sitte kuuluu (laillisesti) ja mielellää sillee, että ei häikäse vastaantulijoita.
En toki tuijota noita valoja, että ne sen takia eivät häikäse, mut valitettavasti välillä kyl tulee sellaine valoloiste vastaan, että ei nää yhtään mitään. :(



no itsellä kuten mainitsin H4 xenon ja H1 xenon eli 4 pitkää ja 2 lyhyttä. kertaakaan kukaan ei ole väläyttänyt edes pitkiä kun vastaan tullu. ja kuitenkin koko syksyn ajanut, eli jos häikäsisi niin luulis jonkun väläytelleen. tutuilta olen kysynyt ja sanoneet että onhan ne kirkkaat muttei ne sen kummemmin häikäse kun muutkaan xenon valoilla varustetut autot. eli kun suuntaa ne kunnolla ja pitää umpiot puhtaana. se jos jokin aiheuttaa hajavaloa!

ja umpiotkaan ei ole uudet toisella ajettu tod.näk yli 700tkm ja toisella varmaan 200tkm. tosin nekin uusin kun jaksan lähteä ostamaan uusia.

eniten minuu vituttaa ne sumuvalohomot, jotka useimmiten osottaa silmiin suoraan kelillä kun kelillä. pitäs hajottaa kaikki sumuvalot jotka tulee hyvällä säällä vastaan päällä. tosin ei oikein käytettynä/ sunnattuna häikäse.

Rekisteröimätön
23.12.2008, 18:12
Onko ne "itseasensin-h4-xenonit" niitä, jotka tuolla pimeäll tulee vastaan ja häikäsee silmiin. Ihan ku ois päin persettä suunnattu valot. Ja niit on aika paljon!
Jos xenoneita autoon, ni laittakaa sellaiset umpiot, jotka siihe sitte kuuluu (laillisesti) ja mielellää sillee, että ei häikäse vastaantulijoita.
En toki tuijota noita valoja, että ne sen takia eivät häikäse, mut valitettavasti välillä kyl tulee sellaine valoloiste vastaan, että ei nää yhtään mitään. :(



no itsellä kuten mainitsin H4 xenon ja H1 xenon eli 4 pitkää ja 2 lyhyttä. kertaakaan kukaan ei ole väläyttänyt edes pitkiä kun vastaan tullu. ja kuitenkin koko syksyn ajanut, eli jos häikäsisi niin luulis jonkun väläytelleen. tutuilta olen kysynyt ja sanoneet että onhan ne kirkkaat muttei ne sen kummemmin häikäse kun muutkaan xenon valoilla varustetut autot. eli kun suuntaa ne kunnolla ja pitää umpiot puhtaana. se jos jokin aiheuttaa hajavaloa!

ja umpiotkaan ei ole uudet toisella ajettu tod.näk yli 700tkm ja toisella varmaan 200tkm. tosin nekin uusin kun jaksan lähteä ostamaan uusia.

eniten minuu vituttaa ne sumuvalohomot, jotka useimmiten osottaa silmiin suoraan kelillä kun kelillä. pitäs hajottaa kaikki sumuvalot jotka tulee hyvällä säällä vastaan päällä. tosin ei oikein käytettynä/ sunnattuna häikäse.
Nämä jälkiasennukset ovat juuri niitä vitun homovaloja, jotka häikäsee ihan vitusti. Ja sitten jotku pellet on laittanu niihin sumuhomovaloihinki niitä ksenoneita, että varmasti sokaisee pahemmin kuin normi pitkillä vastaan tuleva.

HV
23.12.2008, 19:52
Tuossa sattumoisin mittailin luximittarilla muutaman H3-polttimon antamaa valotehoa. Mukana oli normi 55 W, Night Breaker +90%, kolme erilaista 100 W plttimoa.

Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55.

ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin.

Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.

mittaa nyt joutesas h4:tkin... mitä toi suhdeluku tarkoittaa ??

HeikkiH
23.12.2008, 21:48
Mulla oli Blazerissa 7" umpiot, releet ja kuuden neliömillin kaapelit, sekä vielä Rallye 1000 kutosen kaapeleilla. Valoa riitti ja pitkälle! Tosin H4:sia söi sitten 1-2/vuosi.

-MaTTi-
23.12.2008, 23:24
Muutamia omia näkemyksiä:
-releet+paksut johdot tekee toisinaan jo ihmeitä
-7" umpiot halpoja, kannattaa uusia. Siriuksen kirkaslasiset hyvännäköiset, muutenkin ok, ei tosin yhtä tarkka valokuvio kuin esim. Hellassa
-90/100W polttimot polttaa umpion heijastimet (lyhyen alueen) äkkiä karrelle, lisäpitkissä kestää ok
-jälkiasennus-xenonit häikäisee mm. seuraavista syistä:
-polttimot eivät ole lähivaloille tarkoitetut, esim. H7 lähivaloihin pitää olla H7R-polttimo (jossa häikäisyesto)
-polttimot eivät ole kunnolla paikoillaan tai väärän malliset
-ajovaloumpiot ovat huonokuntoiset, samea lasi saa aikaan häikäisevää hajavaloa
-suuntaus on sinne sun tänne

Ja vielä kertauksen vuoksi: laki vaatii xenon-polttimoille niille hyväksytyn umpion ja pesulaitteen, korkeudensäätölaite pitää olla, jos se on auton iän perusteella pakollinen, automaattinen korkeudensäätölaite 1.10.2000 uudemmissa. DOT-hyväksytyt valot eivät vaadi korkeudensäätölaitetta eikä lampunpesureita. Niitä ei saa asentaa 1.1.1998 vanhempaan, jos ko. automalliin on saatavana E-hyväksyttyjä umpioita.

AKEn tiedote: http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20tiedote%205%202003.pdf

solihull
24.12.2008, 00:18
Eihän tuossa hörökorvien linkissä ole kuin sellaiset +1000% ostostv-polttimot. Xenoneita varten tarviit xenon-hyväksytyt umpiot ja pesulaitteen, kuten ylempänä mainittu.
Kahdentaminen on vähän sama juttu ku nykyää xenonit tai 100w polttimot. Autossa on paskat johdot ja umpiot, niin mennään siitä mistä aita on matalin ja paikkaillaan sitä valojen määrällä tai polttimoiden teholla. Onhan joissain autoissa tietty oikeesti surkeat valot.
Missä kunnossa on tuulilasi? Sen läpi sitä valojen valaisemaa tietä kuitenkin katsellaan...

Fiat Punto on vika :)

Hörökorvien linkki ;-) ... repesin!
Oon kyllä itsekin todennut, että nämä sumuisen saaren Roveristit on pääasiassa pitkänhuiskeita hörökorvahonkkeleita, jotka kaiketi asuu peräkammarissa ja on sukua kaikille naapureilleen. Sitten kun työskentelevät jossakin RR-osavarastolla lukutaidottomina niin postittavat sieltä ihan mitä sattuu asiakkaille. Ja kun ovat osanneet laittaa ralliraidat autonsa kylkeen niin siitä ollaan leukailemassa jossakin LREn sivuilla. Sori lievä OT, mutta tässä lienee myös totuuden siementäkin.

Niin, noi valot ei sitten vissiin olleet hyväksytyt xenon-umpiot, joo. No, lienee parasta unhoittaa asia. Kuitenkin tuo joulupossun mentävä aukko laissa houkuttaa kun löytää vain oikeat varusteet asian hoitamiseksi.

TT

Hessu888
24.12.2008, 15:07
Osaisko joku sanoa mistä saisi kanttilamppu-HJ:hin uudet umpiot edullisesti? Ebayssä on ollut joskus kirkkaita parilla kympillä pari, mutta nyt en ole haulla enää niitä löytänyt. Lyhyissä ja pitkissä ilmeisesti erilaiset umpiot??

mielipuoli
24.12.2008, 18:22
ite ajattelin kans että asennampa tommosen 200euron bi-xenon setin kun niitä näyttää autoissa nykyään paljon olevan ja poliisitkaan eivät kuulemma paljon piittaa niistä. mutta toisin kävi!!! asensin paikoilleen ne ja testailtiin kaverin kans että häikäseekö vastaan tulevien silmii. ei häikässy eikä vastaan tulevat vilkutelleet. valoteho oli kyllä hyvä. mutta ei riittäny iloa pitkään. kotOa pääsin 50 km ja takana välähti siniset valot. EI ei muutakuauto parkkiin. poliisi käveli samantien auton eteen ja katto umpiot. ei ole D merkintää joten ei saa asentaa xenoneita. 35ekeä sakkoa!! sano vielä että olet tänään jo kuudes auto samasta syystä. tosihan se on että mitä enemmän niitä asennetaan niin sitä enemmän ne alkaa kyttään niitä. Nyt on 100wattiset ajo ja lisävaloissa.

PS: OIS MUUTEN MYYTÄVÄNÄ TOMMONEN H4 BI-XENON SETII 4:llä BALLASTILLA:)

blenheim
25.12.2008, 07:15
Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä :).

Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat...

snööri
25.12.2008, 17:26
Osaisko joku sanoa mistä saisi kanttilamppu-HJ:hin uudet umpiot edullisesti? Ebayssä on ollut joskus kirkkaita parilla kympillä pari, mutta nyt en ole haulla enää niitä löytänyt. Lyhyissä ja pitkissä ilmeisesti erilaiset umpiot??

Moponetissä:
HJ61 88--91 4x6"-suorakaideNELIvaloilla:
H4 (ei parkkia). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-5162 16.50
H4 Hella (myös kaukovaloksi). . . . . . . . . . . . . . . 48-4016 31.90
H1-kaukovalo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-5165 29.90

Hessu888
25.12.2008, 19:35
Moponetissä:
HJ61 88--91 4x6"-suorakaideNELIvaloilla:


Kiitoksia, enpä tajunnut noin läheltä edes etsiä...

mielipuoli
26.12.2008, 00:06
Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä :).

Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat...




eipä onnistu meikäläisen tuurilla:o:o

HiluxMan
26.12.2008, 14:39
mittaa nyt joutesas h4:tkin... mitä toi suhdeluku tarkoittaa ??

Jos joku polttimo antaa 95 yksikköä valoa, joku toinen antoi vain 55.

No mittasin sumuvaloumpiolla kun sattui olemaan irrallaan. Paras saatu lukema otettu ylös. Tässä tapauksessa luxeista jätetty vain viimeinen nolla pois eli 95 = 950 lux. Etäisyys jotain kolme metriä. Ja tätä mittausta ei voi verrata mihinkään muuhun.

Voin mittailla H4:kin kun tuot niitä kasan ;)

-MaTTi-
24.01.2009, 20:39
Jatketaas tähän topiikkiin valojen parantelusta juttua.

Ostin koemielellä Motonetistä H7+H7 valovahvistinsarjan ( http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748) Avensikseen, jonka alkuperäiset valot on melkolailla hanurista.
http://www.motonet.fi/kuvat/483974.jpg

Kyseisen käikäleen pitäisi nostaa jännitettä polttimon kannalla kuitenkin lyhentämättä sen kestoikää. Ja kampehan toimii!
Mittailin aluksi että akun napojen ja polttimon kantojen välille hukkuu, kiitos alkuperäisten paukkulankojen, jännitteestä about 1.0 V. Uudet paksummat piuhat akulta ja hakkuriboxi väliin ja kas, auto sammutettuna akun navoilla oli pakkasessa 11.8 V ja polttimon kannalla 14.5 V, vaikka auto ei käynyt! Jännite oli sama kun auton tuikkas tulille, akulla tällöin 14.1 V. Eli releytyksellä + paksummilla johdoilla ei pääse aivan samaan. Latausjännite jos sattuu olemaan alhaisempi, niin hyöty senkun kasvaa. Polttimolla on aina sama 14.5 V, vaikka olisi 100W polttimo kiinni.

Halvaksi kyseistä settiä ei voi sanoa, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Nyt omilla valoilla pärjää jo kohtuullisesti. Kaikki on ihan vaan liittimien napsuttelua, ja lisäksi akulta + ja boxin johdot maihin. Omien paksumpien johtojen veto + releytys olisi ottanut oman aikansa, eikä jännite silti olisi ollut aivan noin hyvä.

Laatikossa kehuttiin että valoteho +200%, mikä ei normaalitapauksessa kyllä ole teoreettisestikaan mahdollista jos auto lataa kunnolla. Mutta jos pudotetaan yks nolla vähemmäksi, niin ollaan ainakin rehellisellä tasolla.

HiluxMan
25.01.2009, 09:39
Tämä on hyvää tietoa. Olin kerran jo vähällä ostaa, mutta ei ollut haluaamaani mallia juuri silloin hyllyssä. Ja oikeaa tietoa en löytänyt mistään.

Kameralla tai luximittarilla saisi parannuksen määrästä jotain selville.

popo99
25.01.2009, 11:29
niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif

Rekisteröimätön
26.01.2009, 10:33
niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif

Onko myös kunnon lähiVALOT? Täällä etelä-Suomen tiheämmässä liikenteessä pitkiä ei pääse kovin usein polttelemaan. Märät tiet imee lähivalot tehokkaasti.

Luigi81
26.01.2009, 11:27
Onko myös kunnon lähiVALOT? Täällä etelä-Suomen tiheämmässä liikenteessä pitkiä ei pääse kovin usein polttelemaan. Märät tiet imee lähivalot tehokkaasti.


Mistähän näitä kunnon lisälähivaloja enää saa ostettua? Ainut edes bähän sinnepäin mitä löytää on cibien bi-oscarit sumu/pitkät....

Paras olis sellaset missä olis pelkät lyhkäset lisäumpiona....

Rytö
26.01.2009, 12:28
Paras olis sellaset missä olis pelkät lyhkäset lisäumpiona....

Tuollaiset halvat pyöreät umpiot maskiin kun upottaa niin siinähän on sitten lyhyet ja pitkät...

Luigi81
26.01.2009, 18:13
Kun ei ole tuota 7" tilaa tuossa C-kadetin maskissa =)

popo99
26.01.2009, 18:27
Onko myös kunnon lähiVALOT? Täällä etelä-Suomen tiheämmässä liikenteessä pitkiä ei pääse kovin usein polttelemaan. Märät tiet imee lähivalot tehokkaasti.

uutet umpiot ja 55w xeenonit lyhkäsissäkin, on huvat.

Nerd-O
27.01.2009, 09:38
Ex. patongissa, eli Rellun Espacessa oli kyllä surkeimmat lähivalot mitä olen nähnyt. Niillä ei nähnyt mitään. Vaihdoin alkuperäiset h4 polttimot uusiin bilteman laatu polttimoihin ja ei se valoteho siitä mihinkään muuttunut. Sitten testasin Philipsin +80 polttimoita ja johan tuli hieman enemmän valoa, mutta ei ne silti mitkään maailman parhaat ollut. Todennäköisesti siinä olisi auttanut tuo motonetin valosetti tai bilteman valovahvistin. Patongissa olivat vaan keksineet ihan oman liittimen mikä syöttää virtaa umpioihin ja siellä umpion sisällä on sitten nuo normi h4 ja h3 liittimet polttimoille. Toki oishan sen piuhan voinut vetää poikki ja tehdä uudet liitännät..

Caddyssä taas vaihdoin umpiot uusiin, valoteho parani huomattavasti. Keulalle vielä hellan sumarit ja boschin lisäpitkät niin johan näkee. Vielä pitäisi se bilteman valovahvistin asentaa niin eiköhän silläkin sitten näe.

Erturo
09.09.2009, 19:01
Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.

Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi.

Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla?

P-KR#1
10.09.2009, 08:36
Tässä olisi linkki Australialaiseen valotestiin (http://www.sierraexpeditions.com/light_comparison.pdf)
On vähän vanhempi, mutta en ollut sitä aiemmin nähnyt (vuodelta 2004)

-MaTTi-
10.09.2009, 21:29
Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.

Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi.

Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla?

Tee uus ite, älä osta toista, käytä vaikka olemassa olevia polttimoille meneviä johtoja ja laita uudet releet sokkeleineen ja akulta tulevat johdot.

Ei nääs oo kovin kummosta piuhaa ne akulta releille tulevat johdot siinä biltemalaisessa, paksu eriste mutta ei vissiin oo kuin 2 mm2 johtoa = pitäisi kuitenkin mennä molemmille lampuille virrat sitä pitkin = liian ohutta. 6 mm2 kun vedät releille niin ei jää siihen väliin enää mitään mitattavaa häviötä.

RIPAX
10.09.2009, 23:25
No ehkä kuulopuheita mut eix se erikoisteknkiikka pistefffih myy jotai xenon settei? ja laillisii? just orkkis umpioihin.Paitsi ne rangen umpiot on oikeesti surkeet.Vaiha ne ni valoteho paranee öbaut 58.42 prossaa.Joo ja edittinä et jos se jännite ei valojen palaessa putoo yli 1 volttia ni ei siit johtojen vaihtamisest oo mitää hyötyy.Ei kai ne nyt niin saatanan paskoja oo.Jännite mittaus siis enskix?

Krisse
11.09.2009, 13:19
Tää Xenonmuutossarjaplaaplaaplaa on kyl ikuinen vääntöaihe vaikka asia on hyvin yksinkertasisesti selitettävissä. Kas näin:

Halogeniumpio + Xenon polttimo = Ei hyväksytty.

Siinä on ihan turha jauhaa vuosimalleista ja korkeudensäädöistä kun umpio on kuitenkin väärä.

Se että katsastusmies ei sanonnu mitää, se että naapurillakin on ja edes se että poliisi ei puhallusratsiassa sanonu mitään, ei tee tosta yhdistelmästä sen laillisempaa - kukapa meistä jaksaisi aina tehdä työtään 100% tarkkuudella?

Laillisista valojentehostuskeinoista oon ite suosinu uusia laatu-umpiota, johdotuksien ja releiden uusimista sekä 'jonkun merkkisiä' +% polttimoita eikä oo kyllä valittamista ollu. Niva on sitten vielä sen verran iäkästä mallia että kahdennetut valotkin tulevat jahka saan puskurin rakennettua.

Gravedigger
11.09.2009, 13:51
Eli onko mahdollista asentaa laillisesti xenonit vuoden 84 daihtsu rockyyn? ainakin uudesta g mersusta kävis ilmeisesti xenon umpio (7") tohon nokalle omien halogeeni umpioiden tilalle. Mistä tälläisiä saa muualta, kuin veholta? kl-varaosien sivulta en löytäny enkä motonetista.

Greenday
11.09.2009, 14:08
Minulla ainakin -84 :jä Hiluxsissa Xenonit ja katsotaan mitä katsastusmiehet sanoo
keväällä :)
Saa kait sitä turvallisuutta edistää,tosin vastaantulijat häikäistyy...

Gravedigger
11.09.2009, 15:11
Minulla ainakin -84 :jä Hiluxsissa Xenonit ja katsotaan mitä katsastusmiehet sanoo
keväällä :)
Saa kait sitä turvallisuutta edistää,tosin vastaantulijat häikäistyy...

Eihän siinä kai jos on xenon hyväksytyt umpiot. Ja hiluxissa niinkuin daihatsussa on jonkin sortin yleis umpio joten ainakin uskoisin että xenon umpioitakin löytyy.

Greenday
11.09.2009, 15:39
Eihän siinä kai jos on xenon hyväksytyt umpiot. Ja hiluxissa niinkuin daihatsussa on jonkin sortin yleis umpio joten ainakin uskoisin että xenon umpioitakin löytyy.
Joo vain,umpoit täytyy olla E60 hyväksytyt,tässä on edellinen omistaja nämä
valot laittannut ja umpiot näyttäisolevan uudehkot:rolleyes:
Voihan ne aina vaihtaa katsastuksen ajaksi;)

tepa78
18.09.2009, 19:57
Eli onko mahdollista asentaa laillisesti xenonit vuoden 84 daihtsu rockyyn? ainakin uudesta g mersusta kävis ilmeisesti xenon umpio (7") tohon nokalle omien halogeeni umpioiden tilalle. Mistä tälläisiä saa muualta, kuin veholta? kl-varaosien sivulta en löytäny enkä motonetista.

Tuossahan noita g mesen umpioita: http://cgi.ebay.de/Mercedes-G-GE-GD-W463-XENON-SCHEINWERFER-headlights-NEU_W0QQitemZ250487027207QQcmdZViewItemQQptZAutote ile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3a5230b607&_trksid=p3286.c0.m14 aika sopivan hintaset:)