View Full Version : mikäs ihmeen lukko???
elikkäs dilemma on tämmönen
auto on jeep grand cherokee -94 5.2V8
ajettiin peli sorakuopalla rinteeseen niin että molemmat takapyörät suti tasaseen, oli molemmil puolil kaverit kahtomas, elikkäs jonkimoine lukko on...
Mutta, ku kokeili pakilla niin kaveri sano et vaan toinen takapyörä suti...
ja mielenkiinoseks menee kun nostettii perä ylös, ja pyöritin käsin toista takarengasta niin toine pyöri vastakkaiseen suuntaan???
kumminkin tuo takapää pitää sen verta tiukasti kun taas kokeiltiin et on toinen rengas soralla ja toine asfaltilla, kaasua kunnol ni asfaltille jäi mustaa viivaa saman verran ku sora rapis toisel puolel...
ei vaan nyt pysty käsittää...avaamaa/avauttamaa en ala tota perää täs vaihees kun pitee joulunpyhät ajella kumminkin
khonkonen
20.12.2008, 19:11
Taitaa teho korvata lukon puutteen... Eli ei siellä ole lukkoa, mut kun soralla/asvaltilla sudit ja tehoa tarpeeksi niin jäähän siihen viiva asvalttiinki...
jaa ei ole lukkoa jos on sorakuopan rintees ns kiinni ja pienel pintakaasul molemmat pyörät takana pyörii hiljalleen samaa vauhtia??
ja tähä asti mitä on ollu lukottomia takavetosia henkilöautoi tehokkaitakin niin kyl se on tasan 1 pyörä sutinu tapauksesssa toinen soral toine asfaltil vaikka kuinka on antanu kenkää
ja myöskin kääntäes tiukkaa ympyrää tuntuu et takapää puskee hieman sisäkaarteen rengasta
Eiköhän siellä kitkalukko ole.
eiköhän siel oo toimiva kitkalukko
02 grand cherokee raapii kaikilla pyörillä soralla jos matkanteko pysähtyy, mitään kummempa lukkoa ei sielläkään pitäisi olla, kitkaperä ehkä...
mut eikös sitten jos siel kerran lukko on piteis renkaitten pyöriä samaan suuntaan kun ne on maasta irti ja toista pyörittää käsin? vai onko nii et se kitka ottaa vaan kuormitettuna kii?
ja et toi kitka ei sit piä pakilla? et onko jotai vial vai piteekö varautua siihe et jos jää jumii ni eteepäi on vaa yritettävä pakil ei pääse sitäkä vähää?
tuoreemmis grandeisha on noi vari-lockit et ne on sit oma asiansa...
Oisko sinne joku tunkenu jonkunsortin palalukon? Itellä on vanissa 14-pulttisessa akselissa jonkun sortin palalukko, joka elää ihan omaa elämäänsä. Saattaa nappailla kaupunkiajossa päälle millon huvittaa mutta sitten kun jää kiinni jäätikällä, niin ei meinaa mennä päälle kirveelläkään. Toimii joskus taaksepäin, joskus eteenpäin, joskus aukeaa suuntaa vaihdettaessa, joskus ei.
Periaatteessa pitäisi mennä päälle, kun kuormittaa reilusti renkaita eri nopeuksilla.
mut eikös sitten jos siel kerran lukko on piteis renkaitten pyöriä samaan suuntaan kun ne on maasta irti ja toista pyörittää käsin? vai onko nii et se kitka ottaa vaan kuormitettuna kii?
ja et toi kitka ei sit piä pakilla? et onko jotai vial vai piteekö varautua siihe et jos jää jumii ni eteepäi on vaa yritettävä pakil ei pääse sitäkä vähää?
tuoreemmis grandeisha on noi vari-lockit et ne on sit oma asiansa...
Kyllä se kitkalukko pitäisi toimia myös pakilla, ja tod.näk. sellainen siellä myös on. Ittellä ei kummassakaan D35:ssä ole takarenkaat ilmassa toista käsin pyörittäen renkaat pyöriny samaan suuntaan vaikka kitkalukot oli ihan toimivia.
njoo nyt kun tuli sit kunno renkaat alle ni ol vähä vaikeuksia testata tota pakilla sutimista ku tuppas menee rinnettä ylös perse eellä ilma onkelmia....
täytyy viiä toi murikka avattavaks ni näkee mitä siel oikeesti on sisäl
palalukkoa tos kaveriki epäili...
siitähä tää lähti ku ihmeteltii et on yllättävän pitävä toi kitka
Olen törmännyt eurooppalaisissa GM perissä sellaiseen lukkoon joka toimii vain eteenpäin vedätettäessä ja vaatii sen että toinen pyörä alkaa sutimaan!
En muista tarkemmin mallia tähään hätään, mutta koetan selvittää kun menen duniin seuraavan kerran! Niissä ei yleensä ole mitään omia keksintöjä vaan ne on ostettu esim danalta.
Lanttola
20.12.2008, 21:28
Kitkalukkokin voi olla esijännittämätön jolloin se ei ota pyörät ilmassa pyöritellessä kiinni vaan vasta sitten kun tulee kardaanilta vetoa.
Ramppikulmat voi myös olla eri eteen ja taaksepäin, jos taakse päin kulma on 90 astetta niin lukko ei pidä taaksepäin yhtään.
Mutta en sitten tiedä olisiko siinä kuitenkaan tollasta, joka lockerihan toimi niin että lukitsee vaan eteenpäin mennessä mutta ei muista nimeä.
Uudemmissa autoissahan on myös sellaista toimintoa että auto itse jarruttaa sutivaa pyörää jolloin ajaa saman asian kuin lukko, mutta tuo vuosimalli on vielä sellainen että tuolloin noita vasta alkoi ilmestyä autoihin.
http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_work/quadra_trac/