View Full Version : om617 konepuhalsi öljyt pihalle eikä enään käynisty
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52953
tuossa ite autosta jotaki
kerros vähän tarkemmin... irtosko joku letku vai ??
jos pumpun öljytuloletku on irronnu niin voipi olla että pumppu on menny jumiin...
Rekisteröimätön
19.12.2008, 20:54
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).
taitaa olla motti selevä jos alkoi puutumaan...nizzan nyypinä
olisko kuvaa letkusta ? ei kai muuta alipainepumpulle mene kuin sammuttimen ihan ohut muoviputki... eiks se oo alipainepumpun perässä koko pumppu ?
ihan ei jaksa muistaa, jos haluat vähän ärjähdyskuvia 617 koneeseen, kerro maili
elikkä se letku tulee ruiskupumpun kylestä ja menee keulalle alipainepumpun viereen ja se on joku öljyletku, semmonen pikkunen joku 10mm vahva.
Ja olis hyvä jos sais niitä räjäytyskuvia eli:
anssihankonen@hotmail.com
se on tosiaan se pumpun voiteluletku, menee sinne ohjaustehosimen pumpun alle
uudemmissa voitelu hoituu pumpun juuresta, mutta vanhemmis erillinen letku
jotaki tämmöstä minä aattelinki. Pumpulta tulee kyllä löpö läpi mutta en sitten tiiä tuleeko oikkeen ja oikeaan aikaan. Pitää tässä joulun pyhinä tehä jotaki sille.
Löytyikö peeltä niitä räjäytys kuvia missä muodossa ja miten onko ruiskutuspumpuista kuvia?
Muutkin kuvat kiinnostaa kun saa tähän MB maailmaan tutustua: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=28744
ei tullu vielä pee:ltä mitään mutta ootellaan hetki. Mulla on kyseessä Vissiin tuommonen w115 korisen 300:n 5-pyttynen kone rangessa paikallaan. toimi yllättävän hyvin eikä tullu edes voimasavua putkesta juuri ollenkaan. mutta tuo käynistys on vielä ongelma. pitää vissiin laittaa narun jatkeeksi ja lähteä vetelemään pitkin oulunsaloa ja kattoa lähteekö käyntiin.
jeo - terveisiä saunasta :o paa hietsu maili mulle johonkin niin pukkaan sullekin, kuvat on kyllä uudemmista, kuin 115 koppasen :mad: eli 617 joita G ssä on ollut...
se vanhan mallinen on susi kun pumppu kuivahtaa ilman ko. putkea jos menee kuten muistelin, eli kuten HV tiesikin
tuskin kuitenkaan kone on leiponut, pumppu ehkä
EDIT: toi filee on melko kookas pikkupostareihin, n. 60 Mt ...
Eli kyseessä on mersun joku 70 luvun 300 diesel ja eilen pääsin tuossa koeajolle, 20km:n jälkeen kone puhalsi öljyt ulos. Vika oli ruiskupumpulta alipainepumpun viereen menevän letkun irtoaminen. Onko kellään kokemuksia näistä koneista ja pumpuista. Kun öljyt lähti lätkimään niin alkoi tehot häviämään ja sitten kun painoin kytkimen pohjaan niin auto sammu eikä ole sen jälkeen käynistynyt. Tämä kaikki tapahtui noin kilometrin matkalla eli tuskin rikkoi mitään ihmeenpiä(toivottavasti).
Eli letku on sellainen, että siinä on normaali öljynpaine koneen käydessä.?
Letkurikon sattuessa kone pumpaa alle minuutissa kaikki öljyt pihalle ja vaarana on kampiakselin laakereiden kiinnileikkaaminen. Toivottavasti ihan näin pahaa vauriota ei päässyt tulemaan, jos kone kerran pyörii.
Aikas monessa autossa on sellainen varosysteemi, että jos öljynpaine tai -pinta laskee liikaa, niin kone sammuu itsestään. Eikä lähde käyntiin, ennenkuin öljyä on lisätty riittävästi.
Jos on wanha ja wäljä kone ja se on pumpannut kaikki öljynsä pihalle, niin se ei välttämättä lähde nostamaan paineita, koska öljypumppu ei jaksa nostaa öljyä sieltä öljypohjasta. Siinä tapauksessa pitää irrottaa öljynpaineen anturi (tmv. roppu öljykanavasta, -pumpun yläpuolelta) ja vaikka tippakannulla pumpata öljykanavaan öljyä, kunnes -pumppu on täynnä tavaraa.
Kannattaa tutkia sen sammuttimen toiminta ja tarvittaessa vaikka lukita rautalangalla auki -asentoon. Sitten yksi suutinputkista löysälle ja starttauksen aikana seuraat, että nouseeko öljynpaineet ja tuleeko suutinputkesta tavaraa.
Vanha kone ei välttämättä lähde käyntiin edes nollakeleillä, jos esim. hehkut ei toimi. Jos öljynpaineet nousee ja suutinputkista tulee tavaraa, niin sitten kannattaa tutkia tuo hehkujärjestelmä.
Starttipilotti (tai lohkolämmitin tunniksi päälle) on hyvä keino saada hehkuviallinen kone käyntiin. Pitää vaan jättää hehkuttamatta jos käyttää Pilottia. Jos kone kalistaa kovasti käynnistysvaiheessa, niin silloin on liikaa pilottia ja kannattaa odottaa hetki, muuten tulee kiertokanki lohkon kyljestä läpi... :D
Elikkäs tuo on se putki jossa on nykyään nuo uudet letkukiristimet. Ja suunnilleen 4,5 litraa piti lisätä öljyä koneeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=431&pictureid=13975
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=431&pictureid=13976
Rekisteröimätön
20.12.2008, 22:26
älkää pilotelko esikammiodieseliä!!! ja varsinkaan jos on seissyt ja vanha
juu. kyl noi pilotit kannattaa unohtaa. mieluummin vaikka föönillä lämmintä ilmaa imusarjaan...
Juu ei ole pilottia tarvinnu käyttää, hehkut on uudet ja on lähtenyt aina käyntiin. Startti on kyllä vähä laiska pyörimään eli jos jollaki ois uusi/hyvä ja halavalla niin tarjotkaa.
jaa jos 4,5 litraa ölppää meni niin ei se sit pitäs ihan kuivana käydäkkään muistelisin että 5-syl 3l koneeseen meni seittemän piste jotain öljyä kun itellä oli noita OIKEITA autoja saattas löytyä 9v ankkurilla oleva startti (pitäis jaksaa pyöriä) mutta täytyy penkoa varastoa...
Öljyt pihalle, tehot loppuu ja sen jälkeen ei käynnisty...
Klassinen moottorivaaurio, eli kiinni on ottanut.:(:(
Verrokkina olisi tuollainen -82 G-sarjalainen, jossa (sama motti) pukkasi nesteet pihalle. Meni tehottomaksi ja kuljettaja sammutti --> ei käynnisty enään (puristukset kunnossa, mutta ohivuotoa 14-25%)
Kansi irti ja 4 pyttyä leikannut kiinni.
Tilattiin nahkahousujen luvatusta maasta Stutgart:sta uusi kiuas (13,000€) ja odotamme osien saapumista...
Öljyt pihalle, tehot loppuu ja sen jälkeen ei käynnisty...
Klassinen moottorivaaurio, eli kiinni on ottanut.:(:(
Verrokkina olisi tuollainen -82 G-sarjalainen, jossa (sama motti) pukkasi nesteet pihalle. Meni tehottomaksi ja kuljettaja sammutti --> ei käynnisty enään (puristukset kunnossa, mutta ohivuotoa 14-25%)
Kansi irti ja 4 pyttyä leikannut kiinni.
Tilattiin nahkahousujen luvatusta maasta Stutgart:sta uusi kiuas (13,000€) ja odotamme osien saapumista...
Kirkkain silmin väität, että -82 G-sarjalaiseen on tilattu uusi 13.000,00€uron moottori?
Kyllä jonkun kytkin liiraa ja pahasti... :D