View Full Version : Mikä kone käy tehorajoihin?
Pähkäilen eri konevaihtoehtoja tuollaiseen vanhaan takaveto vauxhalliin... Paperit autossa on kohtuu hyvät ja nykysäännöillä sallitun koneen strategiset mitat olisivat:
- Max. kuutiotilavuus 2 848cc
- Max. teho 162hp
- Max. paino 170kg
Painosta ei ole vielä virallista paperia, mutta paivavin moottorimallisarjassa on 4-sylinterinen patarauta moottori. Oma arvio painosta+sallitut 20% on 170kg
Idea olisi löytää nykyainen(ruisku) kevyt alumiinilohkoinen moottori sovitettavaksi autoon. eli ajattelin kysyä täällä...Kummiskin kaikilla on joku oma tehokas jakevyt kone suunniteilla johokin offiautoon...
mitä omaan mieleen on jo tullut on
Volvo 2.3.... Tää 850/V70 5-kone. Löytyy monta eri tehoversiota
Opel Omega Dual-Ram. 6-kutonen.Outo kone minulle, mutta otetaan selvää...
Saab 9000 16v turbo. Tehoo saa vissiin jo pelkästään kiillottamalla venakopan...
Volvon B27E alumiini V-6 .Painava 150kg, mutta härski vaihtoehto
Saa ehdottaa...
Entäpä esim Ford 2.8i OHV V6 EFI (Vaik Scorpiosta)
150HP 219Nm
Käyttäjä
17.12.2008, 21:34
Volvosta sen verran jotta kasiventtiililohkosta prosparkin ruutta/sytkähimmeleillä ja hieman kuutiotilavuutta nostamalla saa kestävän +300hp.kiukaan.
Jusalla on ratabimmerissä tollanen volvolainen nokalla ja hyvin on kestäny kenkimistä.
Suzukisj410K
17.12.2008, 21:35
Tohon volvon 2.3 vinokoneesta saa 2.5 kun vaihtaa pitkäiskukampuran penta(vene) koneesta.ja eikös opelilla ole joku 2.4 neloskone ?
Toi opelixin kone(c26ne) on myöskin alusta loppuun patarautaa, ja mistä lie 60/70 luvulta lähtösin.
Uudemmat dualramit(alumiinikansi,24v) on kolmelitraisia ja 204hv
Offipiru
18.12.2008, 07:27
Entäpä esim Ford 2.8i OHV V6 EFI (Vaik Scorpiosta)
150HP 219Nm
Tätä kannatetaan... Ehkä samanmoinen suzukin nokalle tulossa... :D
lepoantti
18.12.2008, 07:47
vanhanliiton aikainen volvo B-20 työntötikkumaamoottori, paino n. 155kg 20-vuoden takaisten muistojen mukaan. kampiraudan muutoksella 2,8 L. yksinkertaista perustekniikkaa joka kestää täältä tähän, on "halpa" rakentaa ja osia löytynee. ja on aito valurautapata eikä mitään köykämiiniä.
ruutaksi joku jälkiasennuspaketti jne..erittäin pienellä vaivalla +200hv
Jos ranskanpullat ei pelota, niin 405 pösö mi16:sen kone.
Ei paina eikä maksa paljoo vakiona 160hv:tä
Muutoksia joutuu varmaan jonkun verran tekemään ku makaa pösössä niin vinossa.
Fiilistähän ja painoa V6:ssa olis tietty enemmän.
Se fordin 2,9 katsastukseen ja pitää huolen ettei katsuri kirjottele mitään typerää otteeseen.
Sitten leiman jälkeen se cossu scorpion 24v kone sinne.
vhanhisuanto
18.12.2008, 12:06
Jos ranskanpullat ei pelota, niin 405 pösö mi16:sen kone.
Ei paina eikä maksa paljoo vakiona 160hv:tä
Muutoksia joutuu varmaan jonkun verran tekemään ku makaa pösössä niin vinossa.
Fiilistähän ja painoa V6:ssa olis tietty enemmän.
Kannatan tätä XU9J4-konetta, varaosat suht edullisia ja XU-pata on vielä yksinkertaista ja varmaa tekniikkaa verrattuna uudempiin elektroniikkahirmuihin. Vielä varmempi olisi 8-venttiilinen XU9J2 (405 SRi, 125hv), ei niin paljoa elektroniikkaa, palasäätö venttiileissä, varaosat vielä halvempia ja alavääntö hivenen 16-tappista parempi. Offikäytössä tekisin molempiin ainakin öljypohjaan kunnon loiskelevyn ettei pumppu pääse hörppimään ilmaa ja mielellään parantaisin vielä öljyn paluuta kannesta alakertaan. Molempia koneita saa käytettynä edullisesti, tosin 16-tappiset on usein loppuun poljettuja.
Omalla XU9J2-padalla on nyt 405200 km takana, päästän sen eläkkeelle huomenna kun tulee uusi 308 alle. Dieselmallista; vaimon autossa XU9DTE pannu ja yli 450tkm rullattu, siinä on myös vääntävä, kevyt ja kestävä kone. Isommalla föönillä ja coolerin paikkaa vaihtamalla (nyt typerästi koneen päällä) saisi vielä sopivasti lisää jerkkua.
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä et mikä vauhtihalli?
Kun 2845-25% tulee 2136 =vähän outo
luppakorva
18.12.2008, 12:24
Olisko 2848/1,25=2278,4 vai miten ne rosentti laskut meni.
2300 on varmaan vertailukone.
Gary Grand
18.12.2008, 12:42
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä et mikä vauhtihalli?
Kyllä kai se VX tai Magnum vois olla? Ventoraan ja FE:henhän on saanu 3.3L konettakin.
No niinhän se menee, 2.3l tuossa näköjään on lähtökohtana.
Joskus nuorena ennenkuin hurahdin maastureihin niin omistin 12v tollasen alkuperäisen ventoran.On muuten noi FE:t korimalliltaan yks kauneimpia autoja (mun mielestä).
Kannattaa muuten tarkkaan tutkia noiden korimallien historia,joskus löytyy yllättäviäkin konevaihtoehtoja.Varsinkin kun kyseisillä autoilla on ajettu myös kilpaa.
Vähän sellanen muistikuva et jotain vx malliakin olis saanu myös 3.3 litrasena?
No joka tapauksessa kannattaa laittaa tietenkin mahdollisimman kevyt kone.
Volvosta saa tosiaa aika helpolla tehokkaan ja kestävän koneen ja osat on halpoja,et ei
välttämättä huono vaihtoehto.
Kaverilla F-ryhmän 242:n ja takapyöristä on jarrutettu 250hp
Muistaakseni olis 2.5L:nen et ei huono ollenkaan,varsinkaan kaasareilla.
Ja taitavat rallicrossimiehet rutistaa vielä enemmän ja isommilla kuutioilla.
Opelin 3L 24v:llä ajelin 5v ja enpä välttämättä suosittele,on painava ja vaikka teho 204hp
niin pikkupojat meni bemareilla ohi jokapuolelta.
Tää on ihan tavallinen chevette ei mikään mainituista hienoista korimalleista. Vauxhall on vain tajunnut työntää tehtaalla pellin alle 2300cc ja 135hp koneen , niin nykysäännöillä verraton "harraste-auto".
Samsonite
19.12.2008, 16:11
Volvon B27E on varmaan vihoviimenen mitä kannattaa laittaa.
Rakenteen ja polttoainetalous/teho suhteen takia.
Oli joskus tuommosella 200-sarjan vålvå, kyllä oli paska vehe.
Volvon 4-kone onkin jo selkeesti parempi.
Omaa kokemusta tuosta B27E:stä ei oo, mutta tiukempi googletus antoi ymmärtää että koneena ei mikään kestävin... eli poistetaan listalta... samoin käy dual-ramille... onko noita alulohkoisia kutosia muissa kuin bemareissa?
Samsonite
19.12.2008, 16:50
Eiköpä lie Audissa kans, 2,6 2,8 12 v 30v .....2,7 biturbo....
2,6 tais olla se 150 hv 2,8 12v 174hv 2,8 30v 193 hv.
Eiköpä lie Audissa kans, 2,6 2,8 12 v 30v .....2,7 biturbo....
2,6 tais olla se 150 hv 2,8 12v 174hv 2,8 30v 193 hv.
Nämä ovat valurauta lohkolla. Itsellä on tuo viimeisenä mainittu passatissa. Painoa en ulkoa muista.
Listaan vielä uudempi A4/A6 moottori, 2.4 30V, 164 hv.
Tää on ihan tavallinen chevette ei mikään mainituista hienoista korimalleista. Vauxhall on vain tajunnut työntää tehtaalla pellin alle 2300cc ja 135hp koneen , niin nykysäännöillä verraton "harraste-auto".
Asian vierestä liipaten: Jos joku haluaa oikein entisöidä tuollaisen 2.3 bensakoneella olevan kulkineen, niin minulta löytyy sellainen 70-luvun puolivälin Bedford Bliz -pakettiauto, jossa on tuollainen kone. Pitäisi olla samaa sukua kuin mitä Magnumissa käytettiin. Tosin 1-kurkkuisella kaasarilla "kuristettuna". Kyllä sillä silti Petterin koppa liikahti liukkaasti. Korvat vaan eivät kestäneet ajella ilman kuulosuojaimia... :D
Koneeseen tehtiin rengastus- ja laakerointiremontti joskus 80 -luvun puolella ja sen jälkeen ajettu vain muutamia tuhansia km:ä (juuri tuon sisämetelin takia). Auto on toiminut metsän reunassa lähinnä varaosavarastona viimeiset 15v (koppakin silti pelastettavissa kohtuutyöllä), mutta vuosittain niitä kaikkia on laitettu käyntiin. Eli ei ollut kone jumissa vielä viime kesänä...
Asian vierestä liipaten: Jos joku haluaa oikein entisöidä tuollaisen 2.3 bensakoneella olevan kulkineen, niin minulta löytyy sellainen 70-luvun puolivälin Bedford Bliz -pakettiauto, jossa on tuollainen kone. Pitäisi olla samaa sukua kuin mitä Magnumissa käytettiin. Tosin 1-kurkkuisella kaasarilla "kuristettuna". Kyllä sillä silti Petterin koppa liikahti liukkaasti. Korvat vaan eivät kestäneet ajella ilman kuulosuojaimia... :D
Koneeseen tehtiin rengastus- ja laakerointiremontti joskus 80 -luvun puolella ja sen jälkeen ajettu vain muutamia tuhansia km:ä (juuri tuon sisämetelin takia). Auto on toiminut metsän reunassa lähinnä varaosavarastona viimeiset 15v (koppakin silti pelastettavissa kohtuutyöllä), mutta vuosittain niitä kaikkia on laitettu käyntiin. Eli ei ollut kone jumissa vielä viime kesänä...
Tässä vaiheessa ei ole oikein kiinnostusta tuohon vauxhallin omaan 2.3 koneeseen. Pieni päivitys tekniikkaan mielessä. Mutta tarjoon tuota konetta eteen päin.
Suzukisj410K
21.12.2008, 14:16
eikös tää chevette oo se ns "Outodolla keulalla oleva c kadetti"?
Joo. Keulan lukkopelti,naamapelti ja etulokarit eroa C-kadettiin. Ja kone ja vaihtoisto Vauxhallin omia.
Omaa kokemusta tuosta B27E:stä ei oo, mutta tiukempi googletus antoi ymmärtää että koneena ei mikään kestävin... eli poistetaan listalta... samoin käy dual-ramille... onko noita alulohkoisia kutosia muissa kuin bemareissa?
Pistitkö hylkyyn siis A-Omegan rivikuutosen C26NE? Jos kyllä, niin sittenhän saa vielä ehdottaa B-Omegan V6-tekniikkaa?
24-venttiilisestä C25XE (X25XE) - moottorista saa tehoja pienin muutoksin >200hp. Vakiona löytyy 170hp joten muutoskatsastukseen täytyy hakea sopiva dynolappu, mutta tästä ei liene ongelmaa kun olet Mininkin leimannut "sopivilla" tehoilla :D
Lisäksi Omega on takavetoinen, joten voit laittaa koko kone+laatikkopaketin Vauxhalliin ja löytyy myös automaattina jos siitä tykkää.
Bonuksena tulee hyvää varustelua kuten ilmastointilaitetta, nahkasohvaa jne. jos harrasteautoon sellaisia haluaa. V6-omppuja saa Saksasta alle tonnilla , loppuhylsyn kun myyt niin saat tekniikan itsellesi "melkein ilmaiseksi". Lisäksi V6 mahtuu Vauxhallin pellin alle Bemarin rivikoneita paremmin.
onko omagan v-6 alu vai rautalohkoinen? Nettiautos oon kattellu noitakin.
onko omagan v-6 alu vai rautalohkoinen? Nettiautos oon kattellu noitakin.
Rautalohkoinen. Nyt kun luin tarkemmin niin halusitkin nimenomaan kokoalumiinista konetta.
Yksi ehdokas olisi vielä elimenluovuttajaksi, Mercedes-Benz 190 E 2.6 moottorin tyyppi on M103.942
R6
2599cm3
160 hv
228 Nm
...muilta osin pätee samat perustelut kuin B-Omegan tapauksessa. En osaa sanoa on mersun kone rautalohkolla.
Edit: M103 on rautalohkolla ja 12-venttiilinen, tuollahan se näemmä lukee
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M_103
Byrocrat
22.12.2008, 00:01
Jos ranskanpullat ei pelota, niin 405 pösö mi16:sen kone.
Ei paina eikä maksa paljoo vakiona 160hv:tä
Muutoksia joutuu varmaan jonkun verran tekemään ku makaa pösössä niin vinossa.
Fiilistähän ja painoa V6:ssa olis tietty enemmän.
Se fordin 2,9 katsastukseen ja pitää huolen ettei katsuri kirjottele mitään typerää otteeseen.
Sitten leiman jälkeen se cossu scorpion 24v kone sinne.
Aika vinossahan se mootori Chevette HS:ssäkin aikanaan oli ja taisipa olla tuossa 2.3. 4koneisessa Magnumissakin. Jos tehoa haluaa niin Lotus Omegan kone nokalle. Niin ja Brittiin tietty Britti kone eli Opelin/Vauxhallin sukuinen konehan tollaseen tietty kuuluukin. Englannista etsit ton Vauhall Chevette HS:n motoori niin kyllä tehot riittää :cool:
Inhorealisti
Samsonite
22.12.2008, 11:40
Tuo mersun vanha kutone mahtaa olla suora eikä V.
Tuo mersun vanha kutone mahtaa olla suora eikä V.
Aivan totta, kirjoittelin epähuomiossa Schaissea! :mad:
Korjaan aiemman postaukseni...
Ei sellanen saappaan turbo konekaan huono ole. Kestävä ja voimaa sieltä saa ulos. Kaveril on 16 lappunen turbo pata c kadetis ja se kyl kipittää pirusti sen mitä 205 pystyy pitään. 12,3 meni vartilla ja takapyöriltä tuli apaut 300 ulos ja sit loppu pito. Ahdoissakin oli viel varaa. Peruskonetta ei ole edes avattu. Säädettävä ruutta ja 40 holsetti onpi ainoat viritykset. Kivasti se tuntus sutivan nelosellakin rajottajaa vasten, et pito ongelmat vähä häiritsee:D
Samsonite
24.12.2008, 14:14
Tuntuu olevan saapin suuttimissa varaa jo ihan vakiona.:eek:
Tuntuu olevan saapin suuttimissa varaa jo ihan vakiona.:eek:
No ne on kyl tos vaihettu. Kone ei oo käyny auki.