Kirjaudu sisään

View Full Version : navigaattori pc:hen

Rekisteröimätön
15.12.2008, 11:06
Elikkä ku suunnistus offaajilla tahtoo olla navikaattorit isoilla näytöillä nii
eksyin tänne kysymään.
Mistä sais semmosen navi softan läppäriin jossa ois maastokartta / ladattavissa vaikka skannattu paperinen maastokartta?
Elikkä softien nimiä? nii enköhän minä sitten saa kooklaamalla.
KIITÄN! -Geländewagen-

Tojo4wd
15.12.2008, 11:15
Tossa on ainakin monen käyttämä ja ilmanen suunnistukseen tehty.
Ja käy kaikki kartat.
Ainiin ja uusin versio löytyy viimeseltä sivulta.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=19056

mikjus
15.12.2008, 11:20
Suunnistuskisoissa käytetyt softat pääpiirteittäin.

1. Oziexplorer. Maksullinen mutta halpa gps softien kunkku omasta mielestäni. Toimii myös ilmaisversiona tietyin rajoituksin. Ominaisuuksia valtavasti. Ei valmiita karttoja vaan ne pitää imuttaa vaikka karttapaikasta ja kalibroida (fetch_map scripti tosin tekee kalibtoinninkin automaattisesti).

2. Garmin Mapsource/Nroute. Maksullinen ohjelma. Topo ja vapaa ajan kartat jotka sopii myös garminin navigaattoreihin ja käsigepseihin. Löytyy mm. kaikki suomen kartat mutta ovat siis maksullisia. Uusimpia versioita ja nroutea voi huijata franson gpsgate ohjelmalla jolloin gps voi olla minkä merkkinen vaan, muuten pitää olla garminin gps.

3. Rodeo Drive. Japen koodaama suunnistuskäyttöön optimoitu softa. Ei käyttökokemuksia mutta monet tätäkin käyttävät. Ilmainen mutta kuten ozi ei karttoja vaan ne pitää jotenkin hankkia ja kalibroida.

Sitten on vielä varmasti liuta muitakin kuten magellanin softia jne.

Itse testailin myös GT Reittikartta Suomi Topo DVDtä jossa nykyään tarkat maastokartat lähes koko suomesta mutta itse ohjelma on aika kökkö.

Geländewagen
16.12.2008, 00:25
Mahoton kiitoksia tiedoista!