PDA

View Full Version : Moottorin korvakkeiden tekeminen itse. Mitä sanoo laki?

_Metal_
12.12.2008, 23:27
Eli nyt tuntuu et tulee tehtyy niin paljo toho hiluun et mitäs jos vaik nostais konetta tuuman tai kaksi. Mitä sanoo laki koneen korvakkeiden tekemisestä itse?

Samsonite
12.12.2008, 23:40
Ei mittään, ku teet ja laitat. Mielellään ei sähkölinnunkakalla kasaan, ni ei tuu tuohonkaan määräyksiä erikseen. Asialliset kelpaa.

Niko
13.12.2008, 07:49
...et mitäs jos vaik nostais konetta tuuman tai kaksi

Tymä kymysys, muttai miksi konetta pitäisi nostaa? Onko painopiste liian alhaalla? ;)

Eskimo
13.12.2008, 08:40
Olisko siksi, että saa paremmin panssarointia, joustoa tms.

Jeep-Antti
13.12.2008, 11:01
Oliskos tarkkan ottaen niin, että varsinaiset moottorin korvakkeet/kumityynyt pitäis olla tehdastekoiset ja vähintään alkuperäisiä/moottoria vastaavia tukevuudeltaan. Rungonpuolen korvakkeita(johon moottorin kumityynyt pultataan kiinni) saa muokata, kunhan on kunnolla tehty.

Jeep-Ukko
13.12.2008, 14:44
Tässä nyt yksi esimerkki.

Dodge RamVan ja 12H-T moottori.

Rungon puoli on täysin tehtaan jäljiltä Dodgen omat.
Kumityynyt on Dodge.

Tää toinen korvakko on täysin omavalmiste ja hitsaamalla turattu.
http://kuvablogi.com/nayta/658191/

Sitten tässä toisessa on kyllä toyotan oma korvake, mutta korvakkeen ja moottorin välissä on neliöpalkki, josta alin sivu on veistetty pois (helpottaakseen pulttien kiinnitystä/kiristämistä), jolloin se on U-palkki, sinne U-palkin sisään poikki vahvike.
http://kuvablogi.com/nayta/658192/

Moottorin muutoskatsastuksessa, katsuri katsoi korvakoita ja totesi niiden olevan ihan asiallisen näköiset, eikä sen kummemmin asiasta kysellyt.

------
Eli minun mielipide:
saa korvakoita muuttaa, kunhan tekee asiallisesti, järkeä käyttäen.

_Metal_
13.12.2008, 21:06
Joo eli toi tekniikan nosto tulimieleen lähinnä siks, että sais mahanalusen sileäksi.

-MaTTi-
14.12.2008, 13:44
Laki, eli LMp auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 sanoo näin:
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;