PDA

View Full Version : BJ 40 B koneen turbotuksesta


elhapero
06.12.2008, 19:40
Paljon löyty juttua bertan turvotuksesta mutta... se kaasuläppä??? onko läppä siirrettävä turbon imu puolelle vai saako olla orkkis paikassa?? entäs ne alipaine letkut kaasuläpältä pumppuun?? onko ketään kokeillut ahtopaineella toimivaa pakkosyöttöä?? nyt kaivataan bertan turbottajien kokemuksia millä ja miten toimii parhaiten.

mikjus
06.12.2008, 21:41
Anna läpän olla vakiopaikalla mutta sitä toista letkua pitää kuristaa. Omassa nyt kuristettu se 3mm muistaakseni. Aiemmin läppä oli ennen turboa mutta mielestäni toimii jotenkin paremmin vakiopaikalla ja silleen saa dumpinkin sihisemään.

BJ45
06.12.2008, 22:14
Kumpaa letkua pitäs kuristaa ja mitä se tekee pumpun säädöille. Mennään kuitenkin alipaineesta ylipaineeseen.
Nyt olisi kyllä hyvät neuvot tarpeeseen. Itse painiskelen nyt juuri 3B moottorin turbottamisen kanssa.
Koska vapaasti hengittävässä on suurimmat alipaineet vedetettäessä, kovilla kierroksilla vai koska ?
Turbossa paineet nousee ilmeisesti kierrosten mukana maksimiinsa, voisko tätä hyödyntää pumpun säädöissä.
Onko hyviä ideoita ? Mekaani säätö : miten ja mistä ?
Ohessa ruiskupumpun kuvia.

elhapero
06.12.2008, 23:25
Anna läpän olla vakiopaikalla mutta sitä toista letkua pitää kuristaa. Omassa nyt kuristettu se 3mm muistaakseni. Aiemmin läppä oli ennen turboa mutta mielestäni toimii jotenkin paremmin vakiopaikalla ja silleen saa dumpinkin sihisemään.

Mitäs jos laittas ne pumpulle menevät letkut turbon imu puolelle ja läpän jättäs alkuperäiseen paikkaan? saiskos tällä konstilla pumpun syöttö systeemin toimimaan paremmin,eikä pääsis sinne pumpun kalvolle ylipainetta.:D

lepoantti
07.12.2008, 09:42
älä tee yksinkertaisesta asiasta liian monimutkaista!! kokeile ensiksi niin että letkut ja putket on omilla paikoillaan ilman kuristuksia ja muita virityksiä. ja oletettavasti huomaat että toimii loistavasti....

mikkohen
07.12.2008, 13:39
Komppaan edellistä! Ei mullakaan mitään kuristuksia letkuissa ja hyvinhän tuo tuntuu pelittävän! Tiedä tuota sitten onko tuo pumppu ihan iskussaan, mutta näillä mennään!

BJ45
09.12.2008, 19:24
Kirjoittelin AXT turbo firmaan Australiaan. Ne kun myy 3B moottorille turbotussarjaa ja kysyin: " Mites pumpun alipainesäätö reagoi turboon ?".
Ja nehän vastas että, jotta:
" The vacuum lines on the intake manifold read "pressure differential / absolute pressure", so the rack in the inline pump as still altered with airflow.
The airflow over the top of the butterfly, creates a low pressure zone at the "Signal Line", allowing the internal spring on the pump diaphram to force open the rack.
this is why the pump works regardless of boost pressure or ambient pressures ( like high altitude )."
Ja sehän tarkoitaa noin suunnilleen sinnepäin ehkä:
Alipainelinjasto imuputkessa lukee" paineeroja/ todellista painetta", joten pumpun hammastanko on silti muuttuva ilmavirtauksesta.
Ilmavirtaus ylitse perhosen(ehkä kalvon), luo matalan paineen vyöhykkeen " Signaali linjalle" sallien sisäisen jousen pumpun kalvolla avata hammastangon.
Siksi pumppu toimii huolimatta yli tai alipaineesta. ( kuten korkealla)
SAA KORJATA.
Eli ei muuta kun TURBO kylkee.

Pörö
09.12.2008, 20:29
Kirjoittelin AXT turbo firmaan Australiaan. Ne kun myy 3B moottorille turbotussarjaa ja kysyin: " Mites pumpun alipainesäätö reagoi turboon ?".
Ja nehän vastas että, jotta:
" The vacuum lines on the intake manifold read "pressure differential / absolute pressure", so the rack in the inline pump as still altered with airflow.
The airflow over the top of the butterfly, creates a low pressure zone at the "Signal Line", allowing the internal spring on the pump diaphram to force open the rack.
this is why the pump works regardless of boost pressure or ambient pressures ( like high altitude )."
Ja sehän tarkoitaa noin suunnilleen sinnepäin ehkä:
Alipainelinjasto imuputkessa lukee" paineeroja/ todellista painetta", joten pumpun hammastanko on silti muuttuva ilmavirtauksesta.
Ilmavirtaus ylitse perhosen(ehkä kalvon), luo matalan paineen vyöhykkeen " Signaali linjalle" sallien sisäisen jousen pumpun kalvolla avata hammastangon.
Siksi pumppu toimii huolimatta yli tai alipaineesta. ( kuten korkealla)
SAA KORJATA.
Eli ei muuta kun TURBO kylkee.Olisko tuo butterfly kaasuläppä?? Ainakin läppäventtiiliä sanotaan butterfly valve:ksi.

Bj Andy
09.12.2008, 21:04
Joo se kaasuläpän yläpuolinen nippeli 180 astetta ympäri niin antaa hyvin hatkaa yläkierroksille asti. Muuten ainakin minulla ahtojen noustessa hävisi syötöt.Pitää vaan muistaa kääntää takaisin ennen katsastuksen savumittausta ettei mene ylikierroksille.

Ja nyt kun muistelen niin taisin tehdä korvaavan nippelin hieman ylemmäksi...
Taisi saada moottorin reagoimaan eritavalla,joko terävämmin tai hitaammin,en nyt muista mutta 100 tuhatta sillä on nyt ajettu,ja ainoa ongelma oli kun säästin n.3 egeä öljy letkussa niin sehän korkkasi. Nyt on 300 bar letkua.
Nii ja toinen oli ahtaan äänenvaimentajan/ja siitä johtuneen pakosarjan tiivisteen pettämisen aikaan saama tulipalo,vaihelootan päällä...

Ja luulisin että n.0.8 bar olisi sopivin paine ainakin ilman välijäähyä. Ainakin omassa 3b:ssä tuli maksimitehot muistaakseni 102 hv/2800 rpm 0.8 bar,ja 280 Nm /2400 rpm.Takapyöriltä . vanhoilla suuttimilla.

Varmaan tuosta saisi enemmänkin,mutta 22 puristussuhteella alkaa männän päällä olemaan jo nyt ahdasta.Mutta kyllä tuo piristyi tollakin virityksellä kummasti.

Nii ahti on kotoisin jostain X määrä ajetusta patrollista.

Rekisteröimätön
10.12.2008, 14:14
Nii se letkun kuristaminenhan ei tainnu vaikuttaa kun sen kalvon kestävyyteen. Täytyypä muuten toi nipukan kääntäminen kokeilla itsekkin kun silloin kun läppä oli ennen turboa niin se piti kääntää tai muuten puuttu noin 500 rpm. Nyt kun läppä siirrettiin vakiopaikalle niin nippeli on nyt niin päin kun se vakiossa on.

mikjusnyybi

Bj Andy
10.12.2008, 16:19
Joo tosiaankin aikaisemmin tuo vei kalvoja kun vanhanajan juhannus konsanaan...:D

Mutta nyt siinä ylänippelin letkussa on varoventtiili joka on säädetty aukeamaan 0.9 bar paineessa. Nykyinen kalvo on kestänyt jo kohta 2 vuotta.

Tuosta syystä on ollut haaveissa asentaa dumppi,mutta ei se vielä ole sinne itsestään mennyt.

BJ45
10.12.2008, 16:23
Niin ja onhan toi ruiskupumppu keskipakosäätönen, mutta alipaineella on hienosäätö meininkiä.

Bj Andy
10.12.2008, 19:35
Nii keskipako säätäjä säätää vain maksimi kierrokset,mutta ei jaksa toimia kunnolla turbo koneessa,jos tuo ylänippeli on käännetty.

Tietysti joku pumppu-ukkeli osaisi laittaa sinne isompia painoja/jäykempiä jousia niin varmaankin rupeaisi toimimaan,ja saisi "jyrkemmän" säätökäyrän.

Siis b/3b moottorissa, muista en tiedä.

~BJ40~
10.12.2008, 19:44
Minkäs kokonen/merkkinen puhallin olis sopiva, kokemuksia? Pelaakohan 1.8t rc octavian kkk k03/52 (11A pakopesässä) vai onko liian iso?