View Full Version : Suzukin Carry 4x4
PatrolGR
27.11.2008, 21:03
Lokakuussa 2008 tuli hommattua tuommonen kilvetön lavasuikka, hetken mielijohteesta. Tämähän on takaveto ja varustettu voimallisella 800cc konella ja 4 lovisella lootalla, painoa n. 650kg. Liikkuva peli. No tulipa sitten mieleen tehä siittä jonkunmoinen mehtäauto ja siitä se sitten alko.:eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12699
Ensin alettiin purkamaan taka-akselia ja sitten vasta miettimään mitä sille vois tehä, No kierrejouset, patrollin akselit ja kolmiotukivarret, vai mitkä ne oli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12687
Akselit on pätkäpatrollin vakiovälityksillä. Palstan kautta Leppävirralta pari taka-akselia ja 1 etunen. Hieman kasausta vaille kokonaiset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12689
Yhdet välitykset oli hammaspeikko syönyt, joten ehjää tilalle
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12688
Jakolaatikon virkaa hoitamaan löyty paikalliselta trukkipurkaamolta 6-vaihteinen mahottoman vanha jakoloota. Mitään tietoa siitä, mistä on peräisin ei ole. Painaa noin 60 kg ja välitystä on riittävästi :D
Sorvari teki tumpit, kun ei laatikossa mitään laippoja ollu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12695
Lokakuussa 2008 tuli hommattua tuommonen kilvetön lavasuikka, hetken mielijohteesta. Tämähän on takaveto ja varustettu voimallisella 800cc konella ja 4 lovisella lootalla, painoa n. 650kg. Liikkuva peli. No tulipa sitten mieleen tehä siittä jonkunmoinen mehtäauto ja siitä se sitten alko.:eek:
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12699[/IMG
Ensin alettiin purkamaan taka-akselia ja sitten vasta miettimään mitä sille vois tehä, No kierrejouset, patrollin akselit ja y-linkit, vai mitkä ne oli.
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12687[/IMG
Akselit on pätkäpatrollin vakiovälityksillä. Palstan kautta Leppävirralta pari taka-akselia ja 1 etunen. Hieman kasausta vaille kokonaiset.
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12689[/IMG
Yhdet välitykset oli hammaspeikko syönyt, joten ehjää tilalle
[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12688[/IMG
Kuvia ja juttua tulee lisää sitä myöten kun homma etenee, jos etenee...
no nyt kyllä kuvia!!, pitäs tulla joku päivä kahtomaan teille tätä rojektia jos käypi millon?
Suzukisj410K
27.11.2008, 21:22
Siistiä Härö vehje tulossa .Mulla ittelläni joskus käyny sama mielessä mutta "orkkis" osia käyttäen eli 410 akseleita ym
PatrolGR
27.11.2008, 22:18
Jakolaatikon asemointia ilman sisuskaluja. Y-linkit on jo paikoillaan ja kaikki vasta hepissä ja irtonaisena, että saa kattoa kardaanikulmia, koko korkeutta ja on sitten helppo purkaa kun menee lörinäks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12690
Jakolaatikon mentyä sorvarille alko sitten etuakselin laittelu. Jousia ei vielä ollut, mutta virkaa hoiti rautaputket. Tallista ulos ja korkeehan se on :o
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12691
Voe mahoton... :D:D:D Pikkusen kähyn näkönen vekotin, ehkä vaan sentin liian korkea?
J0hannes
28.11.2008, 20:46
Tää on aika rivon näköinen:D
Meinaatko konepuolelle tehä mitään?
Aika pervo suitsa,...
Tässä laitteessa on asennetta.
Taijanpa tehä samanlaist kolmiotuet omaan suitsaanki.
PatrolGR
29.11.2008, 17:12
Kone pysyy ainakin aluksi omanaan, mutta jos sen vaikka turpottas ennen koneen vaihtoa. :D Koppaa laskettiin noin 100mm alemmas, vaikka vielä olis hyvä jos sais vielä alemmas. Takana mahtuu joustamaan, mutta eessä ei pysty leikkaamaan kaaria jalkatilojen takia.
Ohjauksen osia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12700
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12694
Orbitrooli kävi aika hyvin alkuperäseen rattitorniin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12693
äijähä tuusaa oikei urakalla suizaa :D
PatrolGR
29.11.2008, 17:58
Kuvat on vähän jalkijätössä, ainakin 2 päivää. Tänään koeajettiin. Orbitroolin pumppu on liian iso ja takapää on aika jäykkä, etupää joustaa senkin edestä.
lisää kuvia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12692
Navat tuli käännettyä, pinioni nous vaan aika jyrkkään kulmaan. Saaneenkohan voitelua...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12696
jortaani kulmat tuli suht loiviksi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12698
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12697
Mitkä on mitat tuolla kolmiotuella? pituus / leveys ja miten kiinni akselissa?
Omaan sj:hin meinaan toteuttaa samanlaisen mutta pituus hieman mietityttää ja miten kiinnittää tuon akseliin, korvallisilla vai kempillä?
PatrolGR
30.11.2008, 17:35
tuosta silmästä akseliin keskelle takana 1200mm, edessä 1100mm. Kolmion leveys akselin puolella 1100mm. Kiinnitystä en vielä itekkään tiiä, nyt kiinni lehtijousten kiinnikkeissä hitsaamalla. En tiiä kumpi lie parempi ???
Muistetaas sit pistää iso supported by Vesku tarrat ;) ps luitko jo tuon tekniikka-tarinan et gr sais ne 12,5 leveät leimaan?!!! Niin ja tuli tuossa mieleen,et vieläkö ne on siinä hallissa ne peräkärryn 40+jotain tuumaa kertaa 25 tuumaa renkaat tallessa? sopis tuohon ku rusinat pullaan, ettei kaatuis koko ajan ;) ja kelluishan se jo niillä..
PatrolGR
02.12.2008, 21:06
Jep saaphan ne y60 12,5. Näitäkö tarkotat :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=13023
Orbitin pumppu vaihtu 80 audin tehostajan pumppuun, vaikkakin kiilasiivoja joutuu mulkkaamaan kun pumppu pyörii suht kovasti ja lämpiää...
Rausku4x4
02.12.2008, 21:31
Nuo vaan alle niin pysyypi vielä pystyssä :D
NUO NE OLI!! Ihan ehottomat ;) ei saa viiä mettään ilman noita ja ehottomasti oon paikalla kun nuilla renkailla ulkoilutetaan se viimeksi ajettu lenkki ;)
Offipiru
03.12.2008, 12:13
Ei jumankaut!!! :D Että o rähhäkkäät paarumit tulossa
Maajussi
03.12.2008, 12:58
Eikös nuo rupuli gummit oo lähtösin jostain venäläis valmisteisesta härviläst???
Rekisteröimätön
03.12.2008, 16:41
KAI TOHON TULEE TURVAKAARET ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Hauskan näköinen, mutta ei taida kannattaa noita isoja renkaita laittaa, ku taitaa tulla enemmän tekniikka murhetta ja aikaa kuluu tallilla, eikä maastossa.
T: Jarenyymi
Mitkä ovat nuo renkaat?
Ovatko leikatut paskakärryn renkaat?
PatrolGR
03.12.2008, 20:45
Nää on jostain venäläisten maastokuorkkien renkaita, sontakärryn varapyörä. Näissä on vielä alkuperäset biitlok vanteet. Huonosti saattas joustaa, kun tyhjää rengasta ei huomaa 20 tonnin kuorman alla.
Kyllä ne kaaret olis tarkotus tehä, pitäs vaan rypytin hommata.
Onkos muuten mahollista, että ohjaustehostimen pumppu käy kuumana sen takia kun ei ole automaatti öljyjä vaan 10w-30. Entinen pumppu oli normaali hydr. pumppu ja epähuomiossa ei tullu vaihettua öljyjä ??
tartteeko tuon kokosilla renkailla enää maastopaineita miettiä? kyl noi lapioi savea ja kuvio tyhjenee varmasti ihan tarpeeksi ilman alipaineiden imemistä :P ja kyl patrollin akseleiden pitäs kestää tuon painosen vehkeen alla vielä noilla renkaillakin. Ainakin nätissä ajossa.
Rausku4x4
04.12.2008, 14:12
tartteeko tuon kokosilla renkailla enää maastopaineita miettiä? kyl noi lapioi savea ja kuvio tyhjenee varmasti ihan tarpeeksi ilman alipaineiden imemistä :P ja kyl patrollin akseleiden pitäs kestää tuon painosen vehkeen alla vielä noilla renkaillakin. Ainakin nätissä ajossa.
No taka-aksula luulis ainakin kestävän on aika jykevän oloista tekoa tuo pitkäpatrollin takaperä.
Maajussi
04.12.2008, 16:36
No taka-aksula luulis ainakin kestävän on aika jykevän oloista tekoa tuo pitkäpatrollin takaperä.
Murikka kestaa,vetari ei........
Murikka kestaa,vetari ei........
ja kun vetari menee, niin menee samalla murikkakin:p tai ainakin laakeri ja sen pesä:rolleyes:
montakohan juhokekin niit on jo tuhonnu... varmaan viis jo ellei enemmänkin, ekan hajotti 35"mtrillä ja loput 37" ja 38,5" pyörillä...
Maajussi
04.12.2008, 23:13
..........niin mää muistelin............
Rausku4x4
05.12.2008, 17:49
"Kohtuus kaikessa pullo päivässä" Kaikkihan särkyy särkemällä. Vetareita menee varmasti.
PatrolGR
05.12.2008, 21:08
elekkee huoliko. Ei nuo renkaat alle tule, ihan varmuuden vuoks vaan:p 33" alotellaan.
Pumpun kuumenemiselle löyty syy: Orbitrooli ei laske hydrauliikkaa vapaalle kierrolle, vaan renkaita liikuttamatta jurraa paikollaan.
PatrolGR
14.12.2008, 19:16
ohjaus on saatu pelaamaan ja hitsailtu sen verran että voi tallista ajella pois. Varovasti alkuun ojissa ja sitten tuli käytyä jo vähän metässä, ainakin raidetanko meni rullalle. Muuta ei vielä ainakaan hajonnu. Seuraavana alkaa perien muutot, takaa kitka eteen ja taakse Kemppi. Lopuks parit varovaiset kuvat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=13670
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=13669
Panhard tanko takana ainakin näyttää olevan evo1 mallia...
ISOMPAA RENGASTA ALLE!!!
asiallinen peli!
PeteTurku
14.12.2008, 21:06
Ristus ku se o komee.
sehä joustaa :D, meinasitko millo lähtä kokeilee kunnolla mettään?
PatrolGR
15.12.2008, 21:54
Jep, panhardit on vielä vahvistamatta ja jarrut pitäs rakennella vielä. Jos viikonloppuna kävis suota sotkemassa, siitä ne heikot kohat alkaa löytyä :D
Rausku4x4
16.12.2008, 21:39
Jumalauta täähän voi olla menevä peli kun on niin kevytkin vielä!
Jep, panhardit on vielä vahvistamatta ja jarrut pitäs rakennella vielä. Jos viikonloppuna kävis suota sotkemassa, siitä ne heikot kohat alkaa löytyä :D
perkule jos ens weekendinä ei tarvii lähtä lumitöille niin vois lähtä häjyä testaamaan samalla, vinssi tosin on vielä asentamatta :/.. minne meinasit lähtä koittaa suikkaa?
PatrolGR
16.12.2008, 22:47
tästä pihapiiristä noin 400metriä. Eikun mukaan vaan. Veskukin varmaan ois tulossa. Päivästä ei vielä varmuutta...
Videoita sitte koeajosta!
tästä pihapiiristä noin 400metriä. Eikun mukaan vaan. Veskukin varmaan ois tulossa. Päivästä ei vielä varmuutta...
jööp, vois lähtä, ilmottele yv:llä ku tierät päivän nii lähetää kolistelee
PatrolGR
21.12.2008, 17:29
Ajelemassa käytiin ja pois selvittiin ilman suurempia ongelmia, ainakin suikan osalta. Patrolli vähän kärsi ja range sai kosmeettisia vaurioita. Suzuki toimi lähinnä vetoapuna, mutta ei sitä vinssattu kertaakaan. Kerran oli lähellä, mutta pakko oli ajamalla saaha pois.
Viipo toi lauantaina vielä lainaan 39,5 tsl:t :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14019
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14015
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14014
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14013
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14016
Takaylitys on passeli, aina halunnu tehä tommosen Carryn, tosin matalampana.
Yhen kerran aloin jo juhlia pistämään pystyyn, että "nyt se jäi kiinni" siihen missä patrulli ja whitewhale oli tiukassa, mutta pikku pakilla tuli heittämällä yli :( kyllä korpesi ;) ja on se kumma että aina menee kuskin peili kipeeksi rankusta. Ei voi olla kuskissa vika ;)
karvanoppa
21.12.2008, 19:21
Renkaan koosta päätellen 800cc koneessakin on voimaa. :D:D:D Onko koneen puolelle tulossa päivitystä?
PatrolGR
21.12.2008, 22:42
Eipähän paikat hajoo :p Ei ainakaan vielä vaihella konetta, sitten joskus...
wow this was new. i like that..
PatrolGR
22.12.2008, 12:29
Thanks, Kjellis. Joustoja tuli kokeiltua tuossa pihamaalla. Takarengasta kärsi nostaa 90cm, kunnes otti etuhelmaan rengas. Eturenkaasta sai nostettua 80cm, kunnes taas otti takarengas lavaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14069
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=220&pictureid=14068
Lopettakaas se elvistely, ettei koko ajan kateus kalva ;) Mut on se hieno hiipimiskoje..
voi vidu et on hieno peli!!, vesku tossa soitti ajelujen jälkeen ja oli aivan maassa :D, o kuulemma suikka liian hieno peli, kateeks iha kävi :D. millos meette seuraavan kerran ajeleen?, vois lähtä remmiin, jos sitä p*rkeleen lunta vaikka ei satas just sillo
Niin otti koville viime reissu, että harkinnassa on kovasti ollut, että lopettais rangen katsastukset ja siirtäis sen kokonaan metsäkäyttöön. Tekis jotain tuollaista suzuki/tdic-89:n möhkö mallia.
Mitenkäs toi sun panhard-tanko oikeen menee... Onko se kolmesta pisteestäkiinni? Vai fuulaako kuva...
Mitenkäs toi sun panhard-tanko oikeen menee... Onko se kolmesta pisteestäkiinni? Vai fuulaako kuva...
ei se oo kun päistä kiinni, panhardit on vaan L-malliset
PatrolGR
31.12.2008, 09:45
Tässä on taas vähän rakentelua eessä, eilen kävin turvakaari putket ja tänään tulee taivutin. Jarrujakin on vähän laiteltu ja rakenteita vahvistettu. 10 päivä näyttäs olevan ajot juuassa, jos sinne uskaltas mennä kokeilemaan. Omilla mailla alkaa olemaan routaa, kun kaikki paikat on jo polettu. :D Joo panhardit on L-malliset kulmatuilla.
Jokos se aletaan kauppaa vääntämään renkaista, Viipo ?
La tuskaa
31.12.2008, 14:41
On tuo kyllä aika härö peli :D Viittispä itekkin rakentaa tollaisen heh..
Jokos se aletaan kauppaa vääntämään renkaista, Viipo ?
Periaatteessa joutas myydäkkin. Paljonko tarjotaan?
Vieläkö se hytikkapumppu kuumuu? Voipi muuten ruveta Juuassa öljyt kiehumaan...
PatrolGR
31.12.2008, 21:24
Pistin tarjouksen postiin. Ei se enää kuumu, lämpiää vaan. Tul kokeiltua jo rypytintä ja meinashan siitä sekundaa tulla vaikka priimaa yritettiin, vai miten se oli ?
Joo panhardit on L-malliset kulmatuilla.
Btw: Miks ne on ällän malliset?
PatrolGR
02.01.2009, 10:44
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...
Mietippäs tuota vielä hetkinen ja tiputa sen jälkeen vaikka rungon puoleinen korvakko alemmas.;)
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...
tuli mieleen että miten offi autossa toimii ralliautoissa käytettävä Z mallin watt linkki. siinä pysyy akseli keskellä autoa joustojen aikana.
Oon kan katellu useemman kerran noita panhardeja, että onpas niissä "oivallus".
Tossa yks kuva Z-linkistä, käsittääkseni tämä auto on todettu varsin toimivaksi.
PatrolGR
02.01.2009, 20:32
Yläpään kiinnikkeet oli olevinaan hankala laskea alemmas, niin sillä tuommoset. Vetäähän se tuommonen muutaman sentin sivumpaan, mutta vähemmän kuin tuossa olis suora tanko. Ja vähällä sivuvedolla ei ole suurta merkitystä kun on toi orb. ohjaus. Tuntus pelaavan ajelujen perusteella tarvittavasti. Selityshän se on tuokin....:p
Turvakaaret on heppailtu muotoon ja nostettiin pois hitsauksen ja maalauksen ajaksi. Tukkikärrin avulla ei tuottanu vaikeuksia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1078&pictureid=15081
Yläpään kiinnikkeet oli olevinaan hankala laskea alemmas, niin sillä tuommoset. Vetäähän se tuommonen muutaman sentin sivumpaan, mutta vähemmän kuin tuossa olis suora tanko.
Kyllä se ihan samalla lailla vetää sivumpaan kun suorakin tanko. Nivelpisteet sen määrää eikä tangon muoto. :)
Tätä yritin aikaisemmin jo vihjata, ei vaikuta kiinnityspisteitä johtuvaan geometriaan vaikka tanko olisi minkä muotoinen tahansa. Silmään voi näyttää paremmalle mutta fysiikanlakeja ei tangon muoto muuta.
Kyllä se ihan samalla lailla vetää sivumpaan kun suorakin tanko. Nivelpisteet sen määrää eikä tangon muoto. :)
PatrolGR
04.01.2009, 19:58
Joo-o, olis pitäny peruu puheet jo ajat sitte. Ei se mitään vaikuta tuo tangon muoto, Hämää vaan silmää... Edessä onkin toi panhardi hyvin, nivelpisteiden kork. ero on vajaa 100mm. Takana vähän enemmän, mutta ei suurempaa haittavaikutusta.
Kaaret on maalattu ja laitettu paikoilleen, jarrutkin jekkasee. Nyt ois taas käytävä koettaan. Kaaret pitäs testata ja kaataa parit kerrat selälleen.
PatrolGR
08.01.2009, 20:50
Kaaria ei saanu vielä testattua kun jäi niin lyhyeks koeajo. Ensimmäinen pikku oja ja jakolaatikon puolelta irtos tumppi. Oli jääny "kokeiluheppiin" tumpin soviteholkki. No takavedolla ja vinssillä pois metästä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1078&pictureid=15715
komee pikku monsteri ja vissiin meneekin aika hyvin noil tsl renkail?
PatrolGR
13.01.2009, 17:11
Seuraavana pitäskin ruveta tekemään beadlockeja, jotta saisi paineet laskettua minimiin.Meinasin teetättää ammattikoululla oppilastyönä plasma leikkurilla ihan perusmalliset, eli ei tulisi mitään kuviota reunaan.
Mutta nuo halkasijat(ulko ja sisä) ei ole vielä tiedossa, minkä kokosia beadlockeja palstalaiset on tehny 15 tuumaselle vanteelle.Ja aine vahvuus tietysti kiinnostaa.
jos teetätät niin onnistuisko mulle kans, jos ei hirveen kalliiks tuu :D
PatrolGR
13.01.2009, 18:20
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.
Ne kehien mitat on melko helppo mitata ihan niistä vanteista, mitkä sulla on. Eli sisäkehä, joka hitsataan vanteeseen pitää olla sen kokoinen, että mahtuu vanteen reunan sisäpuolelle. Sit ulompi kehä on tietty hieman isompi ja senkin mitan saa mitattua siitä vanteen ulkoreunasta ulkoreunaan. Sit pulttikehän halkaisija suunnilleen niin, että mahtuu pultit kiertään, ilman, että joutuu kumia leikkaamaan. On kai tuohon jollain jonkinlainen mittakin olemassa, mutta ei nyt just pysty ees mittaan, ku en ole tallille menossa pariin päivään. Mut jokuhan voi mittaa omista 15" kehistä.
Matsku paksuudet taitaa monesti olla siinä 5 tai 6mm. Jollain norskeilla oli joskus ulkokehät muistaakseni 3 vai 4 millistä, mutta ulkoreunaan oli sit mankelilla rullattu pyörötangosta vahvike ja pyöristys.
Niin siis siihen ulompaan kehään pitää kumia vasten hioo/sorvaa pyöristys, jottei kalva renkaan reunaa ihan muusiks.
Kuinka halvalla kehiä saa teetettyä, kun valmiita kierteytettyjä saa 130e/sarja?
Miksi nuo takatuet piti taivuttaa? Muuten kyllä asiallisen näköiset kaaret.
PatrolGR
13.01.2009, 21:30
Jossakin olen nähnyt jotta kummatkin kehät olisivat saman kokoiset, eli sisempi kehä ei tulisi vanteen reunojen väliin vaan päälle.Jos näin on, niin olisi ainakin helppo teetättää kun ei tarviisi viedä kun yhdet mitat pajalle.Nuo takatuet tuli taivutettua kun näytti omaan silmään "paremmalta".:)
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.
joo 15 vanteet o, ilmottele ihmeessä ku saat jtn tietoa
Näin viime viikolla unta että ajelin tällä jonkun hallin pihalla, orbi ohjaus oli ihan jees ja hyvät oli kyydit, kiitti vaan. :D
PatrolGR
14.01.2009, 18:38
Kävin äsken noita vanteita kahtomassa ja mittailemassa, tulin siihen lopputulokseen että kummatkin kehät on sama tehdä saman mittaisiksi ulko halkaisijaltaan. Onkohan nuo mitat joita mittasin lähelläkään totuutta, ulkohalkasija 415mm ja sisä halkasija 305mm,neuvokaa ihmeessä jos mitat heittää.
repro:hyvä jotta jollekin on ollut iloa tästä autosta:D
Kuinka halvalla kehiä saa teetettyä, kun valmiita kierteytettyjä saa 130e/sarja?
Miksi nuo takatuet piti taivuttaa? Muuten kyllä asiallisen näköiset kaaret.
mistäs tähän hintaan???
Niitä lattaraudasta taivuteltujahan oli varaosapuolella myynnissä, myyjän nimimerkki oli joku vk4wd tai jotain sinnepäin.
tässä mittoja tuumina, 415mm on aika lähellä:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Beadlocks/Inner_ring.jpg
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Beadlocks/outer_ring.jpg
timppa253
14.01.2009, 22:33
En varmaan mitään näistä tiedä, mutta eikö beadlock vanteissa rengas tiivisty juuri siihen hitsaus saumaan mikä jää vanteen ja sisemmän kehän väliin? jos kehät on saman kokoiset niin pysyykö rengas kunnolla paikoillaan/pysyykä ilmat sisällä ilman sisärengasta?
Rekisteröimätön
17.01.2009, 08:40
Joo-o, olis pitäny peruu puheet jo ajat sitte. Ei se mitään vaikuta tuo tangon muoto, Hämää vaan silmää... Edessä onkin toi panhardi hyvin, nivelpisteiden kork. ero on vajaa 100mm. Takana vähän enemmän, mutta ei suurempaa haittavaikutusta.
Kaaret on maalattu ja laitettu paikoilleen, jarrutkin jekkasee. Nyt ois taas käytävä koettaan. Kaaret pitäs testata ja kaataa parit kerrat selälleen.
z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeilla
offroadjouni
17.01.2009, 08:58
z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeillaYmmärsinkö oikein... Sanot että panhardia ei kannata tehdä suorasta putkesta vaan siitä kannattaa tehdä zetan mallinen?
JanneBlomgren
17.01.2009, 09:10
Ei ne mutkat putkessa mitään auta, ajatelkaa vaikka näin että autossa on samaan aikaan sekä suora että mutkilla oleva putki kiinni samassa paikassa.
Eli esimerkiksi panhardputkia on kaksi päällekäin, samat kiinnityskohdat akselissa ja rungossa.
Sitten kokeillaan jousituksen liikkeitä ja kas kummaa, putket ovat jatkuvasti sammoissa paikoissa kiinni eikä niiden kulmat eikä pituudet toisiinsa nähden muutu ollenkaan.
No onko niistä mutkista mitään hyötyä:confused:
Silloin on jos putkissa on uniballit tai vastaavat joissa kulma kasvaa liian suureksi niin mutkilla saa kulmia pienemmiksi, jousituksen liikerata on kuitenkin identtinen:)
Mistään en mitään tiedä, mutta ikäs tuoss Z-linkki panhardissa oo 5 nivelpistettä toisin kun normi panhardissa jossa on vaan ne 2 ?
Normi panhardi on tehty yhdestä kappaleesta ja Z-linkki kolmesta, jolloin akselin liikkuessa pystysuuntaan, linkin keskimmäinen kappale kääntyy ja antaa panhardille lisää pituutta --> akseli pysyy keskellä koria?
offroadjouni
17.01.2009, 11:23
Mistään en mitään tiedä, mutta ikäs tuoss Z-linkki panhardissa oo 5 nivelpistettä toisin kun normi panhardissa jossa on vaan ne 2 ?
Normi panhardi on tehty yhdestä kappaleesta ja Z-linkki kolmesta, jolloin akselin liikkuessa pystysuuntaan, linkin keskimmäinen kappale kääntyy ja antaa panhardille lisää pituutta --> akseli pysyy keskellä koria?Sinä vertaat nyt normaalia panhardia (http://en.wikipedia.org/wiki/Panhard_rod) Wattin linkkiin (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage).
Rekisteröimätön
17.01.2009, 12:05
z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeilla
tai tekee L muotoisen niin että ällän pystysuora osa on riittävän pitkä että
saa poikki tangon vaakasuoraan, ällän saa varmasti kestämään kun tekee kunnon putkesta
ja laittaa kulma vahvikkeet
Ehkä se akselin keskellä pysyminen perustuu siihen että se Zetalle väännetty putki antaa joustoissa periksi sen verran että hyvällä mäihällä akseli pysyy keskellä!! :D:D
Ja semmoinen periksi antava putkihan on tunnetusti pitkäikäinen. :rolleyes:
offroadjouni
17.01.2009, 12:30
tai tekee L muotoisen niin että ällän pystysuora osa on riittävän pitkä että
saa poikki tangon vaakasuoraan, ällän saa varmasti kestämään kun tekee kunnon putkesta
ja laittaa kulma vahvikkeetEi pojat, nyt ollaan metsässä ihan perusasioissa. Niin kauan kun panhard on kiinni kahdesta pisteestä, panhardin muoto ei vaikuta akselin liikerataan. Olettaen tietysti että panhard ei ota kiinni esim runkoon ja sen vuoksi estä liikettä.
Liitteenä on Wikipedian kuva panhardista, sekä tyyliikkäästi muokattu kuva kahdella mielikuvitteellisella panhardilla. Sinisellä L-kirjaimen muotoinen ja vihreällä moneen suuntaan taivutettu. Kaikki kolme pitävät akselin liikkeen täsmälleen samanlaisena. Ja tämä ei ole mikään mielipideasia. ;)
Älä jouni ole trollauksen uhri, vaan poista pienimmätkin viittaukset moiseen höpöhöpöön ennenku joku uskoo.
offroadjouni
17.01.2009, 14:03
Älä jouni ole trollauksen uhri, vaan poista pienimmätkin viittaukset moiseen höpöhöpöön ennenku joku uskoo.Ei nämä kaikille ole selviä asioita - olen joskus kinannut tästä asiasta kasvokkainkin. Mieluummin pistän vastineen korjauksen kanssa kun poistan sokkona kaikki mikä sisältää virheellistä tietoa.
Sinä vertaat nyt normaalia panhardia (http://en.wikipedia.org/wiki/Panhard_rod) Wattin linkkiin (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage).
Niin teen, ihan tietoisesti, minusta tuo Watt (Z-link), mikälie on aika pätevän oloinen keksintö.... siirtelemällä kiinnityspistetä / osien pituutta & muotoa sais vaikka minkälaisen jousto geometrian
Niin teen, ihan tietoisesti, minusta tuo Watt (Z-link), mikälie on aika pätevän oloinen keksintö.... siirtelemällä kiinnityspistetä / osien pituutta & muotoa sais vaikka minkälaisen jousto geometrian
Kaveri kerran sovitteli tuollaista wattin linkkiwä Jeeppiinsä ja muutaman testikerran jälkeen linkos kyseisen rakennelman roskiin. Liian monimutkainen toimiakseen pitkissä joustoissa oli hänen toteaminen + useampi nivel=enemmän kolinaa ja väljistymisen mahdollisuuksia.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=3280&stc=1&thumb=1&d=1232187620
Jounin esimerkissä on panhardi väärällä puolen runkoa. Siksi anonyymit ei usko sen juttuja.
Anna Jare mä arvaan, kirjotat hiukan itseäsi toistaen siitä Maken Jeepistä?
se panhardi ni ihan samoin toimii kun suorakin. Wattin linkki onkin sitte eri juttu. Ni.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=3280&stc=1&thumb=1&d=1232187620
Anna Jare mä arvaan, kirjotat hiukan itseäsi toistaen siitä Maken Jeepistä?
Jep:D
PatrolGR
07.02.2009, 19:18
Nyt on hiukka hiljaiseloa rojektin osalta, vie tuo valtion palvelus hyvää suzuki rakentelu aikaa :mad: Mutta siitä huolimatta jotain sentään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1078&pictureid=18139
La tuskaa
08.02.2009, 08:33
Ei pojat, nyt ollaan metsässä ihan perusasioissa. Niin kauan kun panhard on kiinni kahdesta pisteestä, panhardin muoto ei vaikuta akselin liikerataan. Olettaen tietysti että panhard ei ota kiinni esim runkoon ja sen vuoksi estä liikettä.
Liitteenä on Wikipedian kuva panhardista, sekä tyyliikkäästi muokattu kuva kahdella mielikuvitteellisella panhardilla. Sinisellä L-kirjaimen muotoinen ja vihreällä moneen suuntaan taivutettu. Kaikki kolme pitävät akselin liikkeen täsmälleen samanlaisena. Ja tämä ei ole mikään mielipideasia. ;)
Yhdyn edellä puhuvaan. Hiukan maalais järkee peliin :D
PatrolGR
05.04.2009, 10:46
Ohjausta on paranneltu pumpun osalta. Nyt pumppu ottaa voiman kampiakselin päästä ja syyläri piti heittää lavalle. Nissan sunnyn syyläri/sähköflekti-paketti huolehtii jäähtymisestä. Pari akkuu lavalla vinssille ja vinssi (9500lbs) tallin nurkassa. Vinssistä tulee siirrettävä eteen/taakse/sivuille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1585&pictureid=25956
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1585&pictureid=25955
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1585&pictureid=25954
Mutamies
05.04.2009, 13:36
Tämä on oikeasti siisti peli! Kummasti tuo kilvellisyys rajoittaa rakentelua, joten kiva nähdä välillä tällaisiakin projekteja.
Mistä nuo kierrejouset on?
PatrolGR
05.04.2009, 15:33
Onhan se aina helpompi rakentaa kilvetöntä peliä. Jouset on Rangen normaali mittaset jouset, sopivasti vetreet suikkaan. Tänään tuli käytyä muutama tunti paukkamassa metässä, mitään ei hajonnu vaan kerran piti vinssata :eek: jäi sopivasti akseleista kivien päälle kiikkumaan...
Rausku4x4
05.04.2009, 20:10
On kyllä tosi komean näkönen laite. Taitaa vissiin olla ihan hyvä menemäänkin metsässä, kun on niin kevyt kumminkin.
Tämä on oikeasti siisti peli! Kummasti tuo kilvellisyys rajoittaa rakentelua, joten kiva nähdä välillä tällaisiakin projekteja.
Miksei lain säätäjä vois joskus tehdä poikkeuksen ja sallia jonku melko vapaasti rakenneltavan harrasteajoneuvoluokan, olis joku painoraja + 50 maksimi nopeus. Tokkopa tääkään rakenelma ole mopoautoa vaarallisempi??
Punanenä
06.04.2009, 17:00
minkä kokoinen tuo tukivarren päänivel on? entä auton paino?
itsellä suunnitteilla samantyyppinen tukivarsi mutta ei hajuakaan kuinka suuri nivelen pitäisi olla...
PatrolGR
06.04.2009, 20:37
minkä kokoinen tuo tukivarren päänivel on? entä auton paino?
itsellä suunnitteilla samantyyppinen tukivarsi mutta ei hajuakaan kuinka suuri nivelen pitäisi olla...
tukivarren nivelenä toimii traktorin työntövarren "härän silmä" 25mm keskireijällä mutta en suosittele, kuluu ja väljistyy nopeasti kun ei ole edes rasva nippaa. Joku hyd.sylkyn rasvattava pää olisi ehkä hyvä kun niissä nuo välykset on hieman pienenmpiä kun noissa työntövarren päissä.Ja auto painaa noin 1100kg.
PatrolGR
02.05.2009, 17:41
Siirrettävä vinssipeti vinssin kera keulassa. Takaa puuttuu vielä kiinnike ja piuhat. Pistokkeena trukin latauspistokkeet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1585&pictureid=28466
toimiiko tuo valurauta kita mitenkä tuon vaijerin kanssa? luulis vahongoittavan vaijeria?
PatrolGR
09.05.2009, 18:56
toimiihan se, pehmeempää tavaraa taitaa olla tuo kita kun vaijeri. Vaijerissa ei silmämääräseseti näy kuluneisuutta eikä oo sälöjä irti. Rullakita tois taas muutaman sentin lisää keulan ylitystä...
PatrolGR
27.05.2010, 21:42
noniin, vähän aikaa jäissä ollut vehje sai nyt uutta inspiraation aihetta. Vähän aikaa moottorin sijaisena toimi mersun 2 litranen malmikasa lavalla ja hirvee määrä kardaaneja ---ei toimi, kaikki pois ja pihalla oottaa 1,6 diesel jetta elimen luovuttajana. Kuvia kunhan alkaa edistyä enemmän
noniin, vähän aikaa jäissä ollut vehje sai nyt uutta inspiraation aihetta. Vähän aikaa moottorin sijaisena toimi mersun 2 litranen malmikasa lavalla ja hirvee määrä kardaaneja ---ei toimi, kaikki pois ja pihalla oottaa 1,6 diesel jetta elimen luovuttajana. Kuvia kunhan alkaa edistyä enemmän
Nyt on moottori kohillaan! Siinä on hitlerin kosto parhaimmillan!
Sitten kun tuo tuntuu valmiilta niin tässä hieman jatko jalostus ideaa...
http://www.youtube.com/watch?v=NsOOztVikFQ&feature=related
PatrolGR
05.06.2010, 20:15
Hienoja vehjeksiä, taijetaan kuitenkin pitää vielä renkaat alla. :D Konetta sommiteltu paikoilleen ja vaihelaatikon purku alko aika kivasti, ei aukee niin millään. 15mm raottuu ja sitten on kun yhtäpuuta. Kaikki maholliset on koitettu, jopa jonkun verran lekaa :D Eräs volkkarimies kävi tallilla ja vähän aikaa murjottiin ilman lopputulosta, loppun vaan tokas "jos ei ammattitaijjottomuus, pikku rälläkkä ja iso leka auta niin jo on kumma" No vaihelaatikko on kymmenen päreinä tallin lattialla, mutta pää ja sivuakseli on totaalisesti kiinni kytkikopassa. Piste
Laitan kuvia lootasta, jos huomenna muistan kameran ottaa tallilta
Meillä oli sama ongelma 1.6d laatikon kanssa, aukes 10-20mm ja jumahti siihen eikä selitystä löytyny:confused:
Katos tuolta jos löytyis jotain apuja.
http://www.brokevw.com/index.htm
PatrolGR
06.06.2010, 21:26
Kumma se kyllä on, tuon enempää ei aukee
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3109&pictureid=61080
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3109&pictureid=61076
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3109&pictureid=61075
PatrolGR
06.06.2010, 21:35
Ooppelin linkki pitää laittaa talteen, tarkat kuvat. Kiitos ! Tais samalla selvitä ongelma, kunhan nyt ensin kokeilen...
Joo ton linkin ohjeilla viime kesänä ehjäsin volkkarista laatikon. Toimii vielläkin.
Eli ton päätykopan rattaat irti ja pohjasta torx ruuvi irti. Sen alla on pakkiakseli laatikossa kiinni. Ja vaihteen siirtäjä irti.
Linkin ohjeilla ei pitäis olla ongelmia.
PatrolGR
03.07.2010, 15:52
Laatikko saatu purettua ja kasattua. Linki ohjeilla oli helppo kasata.
Tallinaapurilla oli sopivasti passatin turpopakosarja, turpo ja imusarja joutilaana, eikun kiinni. Ois mallattava paikoilleen ja alotettava koneen korvakoiden teot yms pikkuhommat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3109&pictureid=62875
ukkonen7
06.08.2010, 21:17
Oisko jäänny se orkkis perä nurkkiin, omasta räjähti perä kesken kauneinta sladia?
PatrolGR
07.08.2010, 12:51
on mulla se tallessa. Tarviitko pelkän tasauspyörästön ? vai koko akselin
ukkonen7
09.08.2010, 09:43
pelkkä murikka riittäis
PatrolGR
11.10.2010, 20:14
On se vielä elossa
http://www.youtube.com/watch?v=jS2JEaJvoxM
http://www.youtube.com/watch?v=RD8XASb9VMI
Dodii, sitten snorkkeli ja suora pystyputki.
Rekisteröimätön
11.10.2010, 22:14
Onks etuvetosen paketti ja hitsattu laatikosta diffi jumiin?
T:Repro
Onks etuvetosen paketti ja hitsattu laatikosta diffi jumiin?
T:Repro
Tuossa siitä on juttua edellisellä sivulla.
Rekisteröimätön
12.02.2011, 14:41
mitäs tälle kuuluu???
odottelee kevättä lumihangessa, kun hallin on vallannut isolohko ja jotkut saatanan tojotan romut :p
Eiköhän se kaivaudu esille, kuhan lakeuden kutsussa on kalusto hajonnut :p
PatrolGR
13.02.2011, 13:45
Siellä se lumihangessa oottelee portaaleita perilöihin. Muuten se ajamalla jo ulos vietiin, mutta ongelmana oli liian kova vauhti tuolla systeemillä. Ois pitäny laskee välityksiä vähän paremmin, vaan kun se oli niin kova kiire saada kasaan. Ongelmaan on tosiaan olemassa ratkaisu ja osat. Odottaa vielä, että isolohko saadaan kuntoon ja jojotamiehet ruotuun :D
Niin, en saanut selville miten ton lukko ratkaisun teitte?? Kun olis tuol yks 1.6 diesel kone ja se on varmaakin menossa neliveto tekniikkaan.. ??:confused:
PatrolGR
20.02.2011, 12:52
Normaali etuvetolaatikon tasauspyörästö vaan hitsattu lukkoon. Vetarit on laippakiinnikellä, jotenka helppo tehä kardaanisovelluksia.
Normaali etuvetolaatikon tasauspyörästö vaan hitsattu lukkoon. Vetarit on laippakiinnikellä, jotenka helppo tehä kardaanisovelluksia.
Ja mitenkäs, onko tuossa jakolaatikkoa?? Vai suoraan perille veto.. ??:o
Ja mitenkäs, onko tuossa jakolaatikkoa?? Vai suoraan perille veto.. ??:o
Eiköhän se suoraan mene. Normali etuveto auton vaihdeloota joka sisältää perävälityksen + auton omat perävälitykset ovat jo aika tiheät. Siinähän on jo kolme paikkaa joissa välityksiä muutetaan.
PatrolGR
20.02.2011, 14:26
ei ole jakolaatikkoa. Vaikka siinä onkin jo välitystä, niin silti kulkee 39,5 renkailla liian kovaa. Kokonaisvälitys oli jotain luokkaa 50:1 vai miten se oli. Periin on hyllyssä olemassa yale trukin napavälitysboxit perien päihin, samalla saa kardaanit suorempaan. Niillä pitäis tulla välityksiksi jotai 200 luokkaa. Välitystä sais vielä muokattua muuttamalla päärattaan kokoa
Onko tullu mitään uutta...:D
Onko tullu mitään uutta...:D
Joo, vaihettiin jo 39,5 TSL:t alle, joskos sais kohta vähä inspiraatiota, mut saa luvan ootella vielä vähän vuoroansa.
Isolohkosta näkyy olevan jakolaatikkopaketti pöydällä ja Yksi toinen salaisuusprojekti taitaa ajaa prioriteeteissä Carryn ohi...