PDA

View Full Version : Käynnistys voltit? Ei starttaa kylmässä..


SamiN
25.11.2008, 23:04
Kuinkas paljon tollanen bensakasi muilla tarvii voltteja lähteäkseen käymään pikkupakkasessa/nollakelillä?

Toi keltanen optima kiukuttelee, c-tekin 3600 ei saa ladattua täyteen, kun kottero seisoo pakkasessa.

Lähti tallista käymään omillaan kun akkulaturi näytti täyttä, mutta pari tuntia ulkosalla -5 ja ei lähtenyt ilman apuvirtaa.

Näköjään tarvii 14,7v käynnistyäkseen, vai onko puola vaan paska/tehoton?

HRD
25.11.2008, 23:12
Kyl tollanen traktorin moottori tuntus hyvin lähtevän käymään normi 55ah akulla, msd sytkillä ja mini startilla. Pyöriikö startti kumminkin kunnolla? Saattaahan sytkä puolella olla jotain aikansa elänyttä...:rolleyes:

baxxter
26.11.2008, 00:04
Kuinka paljon matkaa akulta startille ja minkävahvuista lankaa on käytössä? Ja jos volteista on pakko puhua, niin paljonko on startatessa puolalla ja startilla jännitteet?

Rekisteröimätön
26.11.2008, 10:05
Oikeastaan ne voltit ei yksiselitteisesti kerro, miten kauan kerrallaan ja miten suuren virran se akku kykenee antamaan startatessa. Eikä akussa ikinä ainakaan yli 12 v ole kun se on hetken seissyt.

Pyörittääkö hitaasti tai hyytyykö nopeasti ilman lisävirtaa? Jos, niin silloin luultavimmin vika akussa tai startissa. Jos pyörittää, muttei silti käynnisty ilman lisävirtaa, niin silloin voi olla vikaa puolassa.

Oman kokemuksen mukaan akku antaa periksi epäsäännöllisessä harrastekäytössä (pitkiä seisomisia) muutaman vuoden välein, startti harvemmin ja puolaa en koskaan ole vielä vaihtanut. Onko mahdollista koittaa paikalleen toisen auton akkua siten, että navat saa kytkettyä?

SamiN
26.11.2008, 20:18
Jotta akun saa näkösälle pitää purkaa puol autoo, kun tuli lisättyä noi ovet ja ikkunat jälkeenpäin.. Toki rälläkällä saa akun koteloinnit äkkiä uusiksi mutta..

Pyörittää normaalisti muttei starttaa kylmässä ilman apuvirtaa. Tallissa lähti omin akuin käymään , vuorokauden latauksen jälkeen.

Rytari
26.11.2008, 21:24
akun antamat käynnistysamppeerit ei riitä...

SamiN
26.11.2008, 22:43
Eli optiman keltainen ei ole käynnistysakku pakkasessa?

Luulis, että amppeerit riittää.

Vai olisko toi akku sulfatoitunut käytön vähyyden takia? Parit kerrat on syväpurkautunut ja tolla bilteman 80a:n laturilla ei tunnu tulevan täyteen? Yks laturi hajos vinssiä koeponnistaessa..

Pauli
26.11.2008, 23:49
Taitaa sun optiman puheaika vaan olla loppu.
Mun yleismoottori vihreessä vessassa lähtee käyntiin alle 11 voltilla ja virtalähteenä on vanha väsynyt Exide Maxxima deep cycle http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm ja näitä saa tilaamalla esim. Offivarusteesta.

Rekisteröimätön
27.11.2008, 11:25
Mittaa jännite käynnistyksen aikana, ei varmaan ole 14.7V.
"Tyhjäkäynti" jännitteellä ei juurikaan ole merkitystä vaan viiranantokyvyllä joka heikkenee varmasti iän myötä.

Joske
29.11.2008, 09:36
Taitaa sun optiman puheaika vaan olla loppu.
Mun yleismoottori vihreessä vessassa lähtee käyntiin alle 11 voltilla ja virtalähteenä on vanha väsynyt Exide Maxxima deep cycle http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm ja näitä saa tilaamalla esim. Offivarusteesta.

Paljonkos noille pattereille tulis hintaa jos ostas muutaman??

Pauli
02.12.2008, 18:25
Paljonkos noille pattereille tulis hintaa jos ostas muutaman??

195€/kpl tai 540€/3kpl

SamiN
06.12.2008, 20:36
No just, kauankohan noi optiman akut "kestää" maata hyllyssä käyttämättä?

Meinaan, ei tolla ole paljoa käyttöä ollut, joten toi akku on oltava maanantaikappale.

Pitääpä kysellä takuuta, vaikka myyjä ei enää olekaan ko virmassa töissä..

revu
07.12.2008, 10:14
huono kaapelointikin aiheuttaa laiskuutta startatessa.

Rytari
07.12.2008, 12:19
jep, etenkin huono maapiuhan liitos...

offroadjouni
07.12.2008, 12:57
Kuinka vanha akku se on? Kuinka kauan ollut käyttämättä? Oma punainen Optima kuoli vuoden seisonnan aikana. Sen jälkeen akku otti kyllä virtaa vastaan mutta päivän seisonnan jälkeen ei jaksanut enää pyörittää. Lataamisen aikana yksi kuudesta kennosta lämpeni huomattavasti muita enemmän.

Morjenz
07.12.2008, 13:57
Kokeileppas huviksesi ajaa isommalla C-tekillä (7000 tai isompi) Recond toiminto akulle pari kertaa läpi... Itsellä on auttanut tuollainen konsti.

SamiN
07.12.2008, 20:38
Akku on 1,5v vanha, ostettu tohon suikka projektiin keväällä -07.

Käyttämättä kuukauden pari putkeen, sitten käynnistetty auto ja käytetty/ ajettu tovi.

Lämpösestä tallista lähtenyt hyvin käyntiin, mutta nyt, kun on kylmässä ladossa, sieltä ei starttaa ilman lisälatausta tahi kaapeleita. Pitääpä kaivaa akku esiin ja tarkistaa maadoitus.

Kaapelit on akulta päävirtakatkaisijan kautta startille samanpaksuiset, kupari halkaisijaltaan 10mm, trukkikaapelia. Maadoitus suoraan runkoon akun ja startin vieressä.

SamiN
07.12.2008, 20:39
Ei ole tollasta isoo c-tekkiä, joltain lainaan niin vois kokeilla?

Rekisteröimätön
07.12.2008, 20:47
mitenkähän se startti jakselee, jos on pikku pusla vaivaa niin hörppää pirusti virtaa eikä jaksa rottelo lähteä pakkasessa käyntiin

Kankku
07.12.2008, 20:55
oleks muuten ihan varma että toi sun starttimoottori on kondikses
jos hiukan startatessa ennakkoa hiukan liikaa ja huono startti niin käy jus noin

ei noi gm:män startit ainakaan aikaisemmin ole olleet mitään maailman varmimpia laitteita

mutta koittaisin ekana kuitenkin varmasti ehjää akkua vaikka siviili kulkineesta.

revu
08.12.2008, 06:50
likainen/hapettunut päävirta kytkin aiheuttaa myös vastaavia vikoja. ja kyllä se plussa kaapeli on ihan yhtä tärkeä kuin tuo maadoitus kaapeli.

mitenkä tehokas startti siinä sun koneessas on? mielestäni startin kaapelit kuulostaa melko ohuilta(10mm).

SamiN
08.12.2008, 16:51
350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa?

Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa.
Pitänee mitata.

Rekisteröimätön
10.12.2008, 09:25
Akku ensimmäisenä vaihtoon, yksikin syväpurkaus riittää. Kapasiteetti ja virranantokyky pienenee ja oireet senjälkeen just tuommoiset. Oli optima tai mikä tahansa suljettu akku.

Timop

SamiN
21.12.2008, 12:09
Toivottavasti en "polttanut" tota optiman keltasta, kun otin lisävirtaa kuormiksen yhdestä 220Ah:n akusta.

Onko palstalla muuten ollut juttua kuinka suurilla akuilla voi lisävirtaa antaa ilman vastaanottavan akun vaurioita?

Pitänee vielä koittaa elvyttää tota akkua, kun en haluis uskoa että noin pienellä optima kuolee. :( ;(

Morjenz
21.12.2008, 13:40
Vieläkin kehaisen tota isoa C-Tekkiä... Ite oon kaks täysin kuollutta roskalaatikkoon heitettyä punasta optimaa sillä elvyttäny. C-Tekki kiinni ja Recond toiminto päälle... Kun napajännite akussa on alle 3V niin ei C-tekkikään ala sitä automaattisesti elvyttämään... Itse tein sellaisen konstin, että annoin normaalilla mopon 12v akkulaturilla pienen "buustin" akulle C-tekin ollessa kiinni, eli akussa oli hetkellisesti kaksi laturia kiinni, kun C-Tekin recond valo syttyi päälle, otin mopon akkulaturin irti ja annoin olla C-tekin sen aikaa kiinni, että se näytti olevan akun täynnä. Tämän jälkeen ajoin C-tekillä recond toiminnon vielä kaksi kertaa varmuuden vuoksi läpi... Akku toimii vieläkin ja oli käynnistänyt aamulla auton, josta oli jäänyt yöksi valot päälle...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=201&pictureid=14001

Bj Andy
21.12.2008, 19:51
Tuota ,joskus omissa romuissa oli sama ongelma,ja kaveri piirissä myös.

Startin maadoitus menee aikaa myöten huonoksi,kun startin,ja laatikon väli hapettuu.

Jos vika oli tässä niin se korjaantuu lisä maadoituksella esim. Startin päästä runkoon.

Tässä yksi villi arvaus...

SamiN
21.12.2008, 21:01
Startti on maadoitettu omalla maadotusliuskalla suoraan runkoon ja akun - kytketty samaiseen rungon puolikkaaseen.

Pitänee kokeilla tota c-tek 7000:sta jonka tilasin itelleni pukinkonttiin..

SamiN
01.11.2009, 23:43
Jahas, tämäkin tuli taas ajankohtaiseksi. Yli vrk c-tekin 7000 latas ja kerran lupas käymään muttei toista. En jaksanu leikkiä vaan hain pikapin antamaan virtaa kahdesta exiden 55ah:n akusta ja laakista tulille.

On se vaan uskottava että tossa akussa on jotain mätää, seuraava on exide.

Käynnistyvyyden varmistamiseksi kaivan akun esille jotta saa helpommin annettua apuvirtaa..

..oli meinaan rasittavaa oc1:n jälkeen hinata auto alas trailerilta kun ei jaksettu yöllä viritellä tupla-akkuja..

Rekisteröimätön
02.11.2009, 13:37
Ei siitä syväpuretusta akusta tule uutta vastaavaa vailla millä C-tekillä elvyttelis. En halua mitenkään
moittia C-tekkiä, hyvä laturi. itsellänikin sellainen.

Tosiasia vaan on että akut ei ole ikuisia ja käyttö vaikuttaa miten ne elämästä selviää.
Ja oleellista on kuormitettuna virranantokyky ja jännite, tyhjäkäyntiarvoilla ei juurikaan ole tekemistä hyvyyden kanssa.

Rekisteröimätön
02.11.2009, 15:00
Eräs isohkon autosähköliikkeen pitäjä ( joku sähköinssi käsittääkseni ) moitti c-tekin aika huonoksi. Kuulemma ei sovi kuin ylläpitoon ja pienille ruohonleikkurien ja kelkkojen akkujen lataamiseen. Itselläni tuo pienempi c-tek ja toimeen olen tullut.

SamiN
02.11.2009, 20:24
No eihän toi c-tek 3600 /7000 mikään boosteri ole, mutta sen ei pitäs ainakaan rikkoa akkua.

Tolla pienemmällä olen lataillut mönkkärin ja mp:n akut, satunnaisesti autonakut ylläpito- moodissa.

Tossa 7000 oleva recond toiminto ei ainakaan vanhaan lyijyakkuun purrut epelissä..
tiedä sitten toimiiko tossa optimassakaan. En ole jaksanut päivystää laturin vieressä mitä valoja milloinkin palaa..

Rekisteröimätön
03.11.2009, 19:58
Nappaat vaan akun kainaloon ja kiikutat sen alan liikkeen tiskille
niin ne tekee siihen kuormituskokeen kunnon mittarilla siinä
paikan päällä. Siinä kokeillaan montako sataa Amppeeria akusta
lähtee ennen kun jännite putoo alle 8,5 volttiin. Kaikki noi
kämmenkokoiset analysaattorit/fiksut laturit antaa ehkä
jotain osviittaa mutta loppujen lopuksi juurikaan muuta
oikeeta testiä ei ole.

JarnK
04.11.2009, 08:22
Kyllä optimat kestää seistä vuoden kunhan vain ovat täynnä jäädessään seisontaan. Ne kestävät myös syväpurkauksen mutta tarvitsevat pitkän latauksen (vuorokausia) sen jälkeen mieluummin liian pitkään...
Ja akkuja pitää latailla silloin tällöin ni eivät happane...:)

Rekisteröimätön
04.11.2009, 09:17
Mikään lyijy/hyytelöakku ei kestä syväpurkausta!
Hyytelöakuila ominaisuuksien muutos pienempi kuin muilla mutta silti muutosta huonompaan tapahttu.
Tossa joku mainitsikin että optima kestää säilytystä täyteen ladattuna, niin tekee kaikki muutkin kunnossa olevat akut.
Jos ei kestä niin on jo finaalissa;)

SamiN
05.11.2009, 09:38
Näyttäs toi pitävän varauksen yönyli. Muttei kahta päivää. Viimeksi kun kokeilin käymään niin laturi näytti alle 14v käydessä, että se siitä bilteman laturista. Nyt on jo pakko uskoa että paskoja ovat. Kolmatta en enää hae, mikäs olis luotettava 80A:n laturi 90e:n hintaan?

SamiN
26.12.2009, 23:42
Taistelu jatkuu, neljäs laturi puolen vuoden sisään.

Ei lähde käymään ilman apuvirtaa ja apuvirtaa pitää tulla käynnissä olevasta autosta.

Kun lämmittää konetta puhaltimella, jolloin öljyt on notkeemmat, lähti kerran jopa käymään muttei seuraavana päivänä ilman lämmitystä. Apuvirralla lähtee aina.

Vaihdettu jakajan kansi ja tulpat, auttoi hetken. Ajoitus korvakuulolla ku ajotuslamppu on kaupassa..

Jäykimmät keskipakopainojen jouset jakajassa, ei ainakaa liikaa ennakkoa enää. Edellisillä painoilla mekaanista ennakkoa 38 + alipaineella rapiat 20 lisää = liikaa.

Voisko toi kerpeleen startti hukata virtasta ja särkeä laturin?
Startti alkanut rääkymään eli elonpäivät vähenee..

Mikki
27.12.2009, 00:45
Startin saat tarkastettua kun mittaat siitä vastusarvot, jos vastusta löytyy, niin kenttä vuotaa, eli makaa runkoa vasten!!! Ja starttihan toimii oikosulkuvirralla, joten mitä pienempi vastus, sitä tehokkaampi startti...

JA MITTAUKSEN AIKANA AKKU EI SAA OLLA KYTKETTYNÄ tai menee testeristä sulakkeet POX! ja PAM kun nuppi pamahtaa konepeltiin!!!

90€ ei paljoa 80A latureita löydy, mutta tuo JA_Elektro myy kunnostettuja Blue Line latureita suht edulisesti, joten kysyppäs sieltä. Ainakin takuut toimii, jos tarvetta esiintyy!!

Akusta sen verran, Optimalla tullut juuri 2007-2008 aika pas..a tavaraa ja sen takia meillä lopetettiin myyminen niistä kokonaan. Nyt tarjotaan geeliakkuna Exideä, toimii kuin ajatus!!!

JA NYYPEILLE, miksi nimenomaan Exide Maxima myydään Deep Cycle akkuna?????? Happamoitumisen vai lämpenemisen takiako??? Just tän takia olis niin hyvä ettei "itämaan viisaat tietäjät" pääsis tänne kertomaan "faktojansa"...

Bj Andy
27.12.2009, 12:37
350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa?

Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa.
Pitänee mitata.

Tuota onkos ne kuparia vai rautaa ne kaapelit ?

Joskus tuli tehtyä vanhoista rautaisista hitsauskaapeleista starttikaapelit ja niillä ei lähteny mikään käyntiin.

SamiN
27.12.2009, 19:26
Cu.

Pitänee kokeilla vaihtaa ne lituskaiset maadoitusläpyskät (rautaset? mallia mätänet), joista genobin kanssa oli jo puhetta, tollaseen pyöreeseen kuparijohtoon.

Saapi kommentoida mikä merkitys tolla puuttuvalla laturin merkkivalolla mahtais olla.

Kun tää ei ole ooppeli josta menee laturi samalla kun merkkivalo tilttaa..
..Tosin merkkivalon puolesta on 2:1 tällähetkellä. Lisää?

revu
27.12.2009, 19:44
merkkivalon kautta menee laturille ns. herätevirta. eli siis se laturi ei lähde lataamaan kunnolla jos ei ole merkkivaloa koska laturin sisään ei muodostu magneetti kenttää niin kuin pitäisi.

HRD
27.12.2009, 22:30
Saapi kommentoida mikä merkitys tolla puuttuvalla laturin merkkivalolla mahtais olla.

Kun tää ei ole ooppeli josta menee laturi samalla kun merkkivalo tilttaa..
..Tosin merkkivalon puolesta on 2:1 tällähetkellä. Lisää?

Kyllähän kunnossa oleva laturi, vaikka nyt mallia possi itsekin sen polarisointi virran kehittää kierroksilla, vaikka ei heräte virtaa tulisikaan. Herätevirta piuhassa se valo toimii ikäänkuin vastuksena, ettei laturin herätteeseen kajahda täysi akun jännite (ainakaan koko aikaa). Tuleeko toi akun heräte jatkuvana virtana vai virtalukon kautta? Meinaa jos sinne tulee jatkuvana, niin laturi tyhjentää akkua kokoajan, kun navat on kiinni.

Ja itellä kyl pelaa ooppelissa latauskin ja sen asian aina varmistaa latausvalon olemassa olo ja toiminta. Nii joo hitto toi mun suikkakin on ooppeeli. :D

Nii ja jos se startti rääkyy kun starttauksen lopettaa, ni kannattaa antaa vähä voitelua herra pendiksille ja voipi auttaa rasvata muutenkin.

SamiN
27.12.2009, 23:41
Heräte tulee suoraan päävirtakatkaisijalta D+ :aan, tosin siitä erillisestä liittimestä ettei samasta kuin akku. Eli "täyttä hönkää" akulta.

Laturin persiistä (B+) menee startille 16mm2 johto, eli vastusta ei pitäs olla?

Tiedä sitten onko sillä merkkivalolla suurta merkitystä, kun muistin juuri että joutu vinssaamaan suikan siitä maatöppyrästä. Eli ilmeisesti vinssatessa hajonnu noi laturit.

Pitänee sitten toinen floptima laittaa rinnan.. Mikäs se hnuittisten akkuliike olikaan missä optimat oli halvimpia?

SamiN
26.03.2010, 00:09
Tutkin tuota bilhelvetan bossi kopiota ja ensiökäämi oli poikki. Sain jatkettua pätkällä kuparilankaa kun vuolin pienestä sokeripalasta vielä pienemmän. Super epoxyllä liimasin johdon kiinni roottoriin (vai mikä sen pyörivän mötikän nimi joissa ensiökäämitys)

Ilman kuormaa latas volttimittarin mukaan mutta latauksen merkkivalo ei sammunut.

Kuormalla ei ladannut kuin n. 13,5v. Koeajo piti keskeyttää lämpöongelman takia ja jossakin vaiheessa laturi veti herneet ja nyt ei tee enää mitään.

Pakko laittaa toi letukan 105 ämpärinen, ei jaksa arpoa mikä tosta bossikopiosta nyt hajos. Veikkauksia,säädin vai diodisilta? Säädin on mallia mätänet ja uusi..

Jos veis ton laturin kouluun elektroniikkamaikan kiusaksi taasen, viimeksi nosti kädet pystyyn ton puuttuvan johdon pätkän kohdalla :D.. ajotuslampusta kyllä löytyi vika, vaikkei mätänetin lampusta löytynyt piirikaaviota mistään. Eipähän tarvinut peukaloita pyöritellä, aikusiopiskelu on lähinnä työttömien kyykyttämistä!

No joo, takasin asiaan.

Nykyään starttaa kylmässäkin, kun modas keskipakopainoja + jousia. Samalla meni vaihtoon jakajan kansi. Lämpöongelmasta onkin tarinaa toisaalla.