View Full Version : Lisävalo "patterit" laillisia ?
Miten on näiden katolle asennettavien lisäpitkien kanssa, onko ne laillisia paketti/maasto/kuorma autoissa ?
Yksi kaiffari väitti että näihin autoihin saisi laittaa lisäpitkiä keulaan ainakin 3/4kpl erillisen kytkimen taka.
Tämä valosääntö referensseineen koskisi henkilöautoja ainoastaan.
Rekoissahan on kyllä valoja melko reilusti ja niihinhän ei poliisi puutu. Tämä siksi että valvonta olisi vaikeaa korkeissa autoissa päästä tarkistamaan merkinnät valoista.
Itsellä olisi 3 lisävalon patteri Kincabin katolle mutta otin sen pois, koska täällä poliisi otatti pois noita henkilöautoista ja osaa jopa muisti pikavoitolla samassa yhteydessä, mutta onko kellään varmaa tietoa asiaan muiden autojen kohdalta?
Rekisteröimätön
22.11.2008, 20:29
on laittomia myös rekoissa. jakavat silloin tällöin myös pikavoittoja rahtireinoille
solihull
22.11.2008, 20:31
Valoja ei saa olla paritonta määrää. Kolmen valon sarjat on kiellettyjä.
TT
http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Katolle asennettujen lisäkaukovalojen valaisevien pintojen on oltava auton ensimmäisen akselin etupuolella.
Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Mikäli asennettujen kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 75, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valojen referenssiluvun ylittäminen. Kytkentä on toteutettava siten, että kytkimen toimintaa ei voida ohittaa. Ilman sähkökytkentää tai polttimoita olevia kaukovaloja ei sallita.
mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
mä sain viikol kontorilta tiedon että lisäkaukovaloja ei saa olla kun 2, kun auton nokalta löytyn 4, poistin toisen parin valoja niin sain leiman, 8kk sit oli samoil valoil tullut leima siihen autoon sanoi edelinen omistaja. autos oli kytkin joka salli 4 valon kerralaan palamisen. onko pykälät muutunut 2004 jälkeen sit ?
Aiemmin linkittämä ohje oli kuorma- ja linja-autoja varten, henkilö- ja pakettiautoja koskee vähän erilaiset ohjeet:
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kytkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että lisäkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle.
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Eikö nuo työvalot pitäisi olla ihan laillisia, ja lisäpitkiä saa olla vaikka 6kpl jo referenssi ei ylity esim. 6x 12,5ref=75ref ja auton omat pitkät pimeäksi pitkien osalta silloin tämä kuuden valon patteri palaa. Itselläni työn alla neljän lisäkaukon rivi, vaatii vaan tehokkaamman laturin asennuksen kun tuo vakio on 25A ja ei viitsi sen kanssa ruveta leikkimään.
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Onko henkilö- vai pakettiauto?
Pakettiautossa saa olla tarvittava määrä apuvalaisimia.
Haku löytää mm. seuraavan:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4584
AIkaisemmin oli niin, että katolla olevien valojen piti olla etummaisen akselin etupuolella.. Ja välillä asia oli niin, että katolla sai olla jossain autoissa katolla, vaikka olikin etuakselin takapuolella.
Nyt taas sanotaan, että etuakselin pystylinjan takapuolella ei sais olla valoja.. Koittakaa ny päättää!
Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..
Ei ole linkkejä, eikä ole faktaa vaan ihan muistikuvia. TÄältä tai NCF:n foorumilta luin noita noin vuos-kaksi sitten.
Perseestä koko Suomen valomääräykset.. Toi koko referenssihommaki o iha naurettava. JOs meet inssiltä tai poliisilta kysymään, että mitä noi tarkoittaa tai mihin ne perustuu, niin kukaan ei tiiä mitään.
Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.
Toi muistaakseni oli jossai autowikissä tms..
Ja tuo parilline valomääräkin lienee jo vanhaa tietoa..? EU-maassa, eli esim Ruotsissa, on parittomia määriä valoja hyväksytty.. Ni eikös ne täälläki pitäis olla?
Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.
TUlipa taas päivän purkaukset tehty. :)
Rambleristi
24.11.2008, 12:42
Mun mielestä noi valomääräykset on aika yksiselitteiset. Lisävaloja saa periaatteessa ole vaikka keulan täydeltä. Tekstihän sanoo yhtäaikaa palavien valaisimien maks. referenssi on 75. Eli jos sulla on kaksi paria lisäpitkiä, niin laita joko vaihto kytkimellä toiset lisävalot ja alkuperäiset tai poista alkuperäiset käytöstä. Periaatteessa H4 systeemissä se poistaminen ihan pilkkua viilaten on vaikeaa mutta tuo vaihtokytkimen asennus ei pitäis olla mikään mahdottomuus.
Valojen asennus jälkikäteen etuakselin takapuolelle on kielletty. Jeepin Liberty/Cherokee Rebegaden katolla on kaksi lisäpitkää (jenkeissä 4). Ne on e-tyyppihyväksytyt tähän automalliin. Samanlaisia valoja ei saa laittaa jälkikäteen mihinkää muuhun auto tyyppiin, kuin sellaiseen johon ne on uutena tyyppihyväksytty. Eli Libertyyn voi sellaiset laittaa jälkikäteenkin, koska ko. tyyppiin ne e-tyypätty.
Työvaloja saa asentaa tarvittaviin paikkoihin. Mutta niiden on oltava merkattu työvaloiksi. Eli sumuvalojen tai lisäpitkien käyttö työvaloina on kielletty. Ja olikos se vielä niin, että eteenpäin suunnattujen työvalojen käyttö (kytkeminen) ei saa olla mahdollista ajon aikana (eli maantiellä).
Hmm... Saako moottoritiellä pitää pitkiä päällä?
Itse olen sen verran kusipää, että pidän, koska vastaantulijat, jotka pitävät, eivät häikäise. Vain typerä kuski tuijottaa vastaantulevan valoja. Jos niitä ei tuijota, ei ne häikäise. On aika sokea olo motarilla, jos pitää ottaa pitkät pois päältä. Kyse siis valaisemattomasta motaripätkästä.
saa pitää jos ne ei häikäse vastaan tulijaa. jos on katuvalot ni sillon on pitkien käyttö kieletty. näin on mulle ainaki autokoulussa opetettu.
mulle katsastusinsinööri kertoi joskus ja kysy vielä toiselta joka oli juuri kursseja käyny, että työvaloja saa olla ainoastaan kaks taaksepäin, muita ei saa olla. No löytyypä tähänkin lakitekstit nyt niin saa jeesustella insinöörille seuraavan kerran kun tulee aihetta.
ja on suhteellisen käsittämättömiä muutenkin nää suomen lait jotka koskee autoja, kukahan vitun taulapää nekin on keksiny !!!
Mitenkäs tässä on sitten näiden "työvalojen" kohtalona?? eli omassa autossa on työvaloina/offivaloina 4kpl pistevaloja nurkissa (autona pitkä patrulli) kuitenkin omalla katkasimillaan valot...
mitäz viranomaiset näistä piittaavat? onko kokemuksia??
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf
sivu 18:
v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa
ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta,
purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;
Jossain vaiheessa joku valmistaja toi maahan jotain autoa (oisko ollu joku jeepin versio), jossa oli katolla originaalina jotkut lisävalot. Ja sen jälkeen sen eu päätti sallia. Tai siis Suomessa sallittiin, koska se oli e-hyväksytty systeemi..
Mun käsittääkseni referenssiluku tulee siitä, että mitä kauemmas valokuvio näyttää (eli kapeampi, pistemäisempi), sitä suurempi ref. Eli jos leveä ja ei-niin-kauas näkyvä valokuvio, niin ref. on pienempi.
Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9A76-A9D3-4B58-994D-827CB2622C6A/0/MAAHANTUOJANLAUSUNTORenegadenvalotyleislausunto.pd f
Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf
sivu 18:
Jeep Cherokeen kattolisäpitkiin on tällainen tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9A76-A9D3-4B58-994D-827CB2622C6A/0/MAAHANTUOJANLAUSUNTORenegadenvalotyleislausunto.pd f
Referenssiluku menee juuri noin kuin terppi kertoi.
No höh.. Pitänee ottaa noi kattopitkät pois kingcabin katolta.. :(
Eipä silti.. Noilla britaxeilla näkee kyl iha riittävästi.
Tulipa muuten mieleen,että mites noi lisävaloissa olevat parkit.. Kun noi samat lisävalot oli joskus passatissa kii ja niissä oli parkit kytkettyinä, niin inssi sano, että kytkentä väärä, pitää napsii johdot pois.. (Ja sit kun se katto ref. lukui, niin piti napsii koko valot pois.. noo, se o eri tarina sit jo)
Ref. luku-määräykset ilmeisesti on siis samoi pakuissaki (lava-vehkees), mitä HA:ssa?
Mut entäs noi parkit.. Enkös mä saaki noi tos keulas kytkee kii? Eli parkeista noihi lisävalojen parkkeihi piuhat kii....
Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit. :D
(TUlipa lainattu hiuka tätä triidiä, kun ei jaksa hakua just tällä hetkellä käyttää...)
Eiks pakuissa toi ole hiuka löysempää toi parkkien kytkentä? Vai oonko mä missannu jotai oleellista, vaikka oonkin tosi tarkkaan aina lukenu kaikki tekstit. :D
Oot missannu
4.5 Etuvalaisimet
Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajo-neuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.
Etuvalaisimia tulee olla kaksi ja valaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Etuvalaisimen tulee sijaita vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudella maan pinnasta. Jos korin muoto estää sijoittamisen alemmas kuin 1500 mm, saa etuvalaisimet kuitenkin asentaa enintään 2100 mm korkeudelle. Etuvalaisimen on annettava valkoista valoa ja ne on suunnattava eteenpäin. Merkkivalo on pakollinen, mutta sitä ei kuitenkaan vaadita, jos kojetaulun valaistus voidaan kytkeä päälle ainoas-taan samanaikaisesti kuin etuvalaisimet. Etuvalaisimen on näyttävä vaakatasossa 45° sisäänpäin ja 80°ulospäin.
Yli 1.8 metriä leveissä autoissa saa olla äärivalot (sama hyväksyntä (A) mitä parkeissa). Ne pitää olla edessä tuulilasin yläreunan yläpuolella, joten pakussa (joissa ne voi olla etuakselin etupuolella) ne saa palaa jos ne on katolla.
Oot missannu
Voi olla.. Taisin missata vieläki... (tosta lainauksesta en viisastunut)
Saaks pakussa olevissa lisävaloissa olla parkit käytös?
(Huomioiden sen, että omat parkit ovat kans käytössä. Ilmeisesti jos omat on pois käytöstä, niin ainakin sais, mut ei siin mitää järkee ole.)
JOs saa, niin tosta pykälästä en huomannut, miksi HA:ssa ei sais olla
Jos ei saa, niin mitä varten niitä sitten on noihin lisävaloihi laitettu. Ja niitä tuntuu käyttävän tavallisten jannujen lisäks niin taksit, kuin jotkus häly-ajoneuvotkin.. Poliisi-maijoja pois sulkematta.
Rekisteröimätön
25.11.2008, 09:10
Yli 1.8 metriä leveissä autoissa saa olla äärivalot (sama hyväksyntä (A) mitä parkeissa). Ne pitää olla edessä tuulilasin yläreunan yläpuolella, joten pakussa (joissa ne voi olla etuakselin etupuolella) ne saa palaa jos ne on katolla.
Pieni offtopic:
Onko auton leveys ainoa vaatimus? Katsastusmies poistatti mun kleinbussista äärivalot vedoten siihen, että auto on liian matala? Muuten ne on ihan nätisti katon yläkulmissa, valkoista eteen ja punaista taakse.
Voi olla.. Taisin missata vieläki... (tosta lainauksesta en viisastunut)
Saaks pakussa olevissa lisävaloissa olla parkit käytös?
(Huomioiden sen, että omat parkit ovat kans käytössä. Ilmeisesti jos omat on pois käytöstä, niin ainakin sais, mut ei siin mitää järkee ole.)
Jos on tuulilasin yläreunan yläpuolella niin saa, muuten ei. 1.1.1993 ja vanhempiin pätee tosin myös ohje:
Kahdennussääntö muuttui: kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua samanväristä
valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pintojen pinta-ala on vähintään 60 %
valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta. Kahdennussääntöä ei
saa soveltaa lähi-, kauko-, huomio-, etusumuvaloon eikä lisäjarruvaloon.
JOs saa, niin tosta pykälästä en huomannut, miksi HA:ssa ei sais olla
Ei oo väliä onko ha vai pa.
Jos ei saa, niin mitä varten niitä sitten on noihin lisävaloihi laitettu. Ja niitä tuntuu käyttävän tavallisten jannujen lisäks niin taksit, kuin jotkus häly-ajoneuvotkin.. Poliisi-maijoja pois sulkematta.
Varmaan siks kun ne on niin hienot. :D Joissain asennusohjeissa niitä nimitetään pysäköintivalaisimiksi, mitä ne voivat oikeastikin olla merkintänsä (A) perusteella. Mutta ei niitäkään saisi ajon aikana poltella, mutta ne saa silti olla kytkettävissä.
Autossa lisäksi sallitut valaisimet
-pysäköintivalaisimet, jos auton pituus on enintään 6m ja leveys enintään 2 m
Pysäköintivalaisimia tulee olla kaksi tai neljä sijoitettuna siten, kuin etu- ja takavalaisinten sijoituksesta on määrätty (eli max. 400 mm korin uloimmasta reunasta) ja niiden tulee olla kytkettynä pareittain siten, että toisen puolen valot palavat samanaikaisesti. Pysäköintivalaisimet voidaan yhdistää etu- ja takavalaisimiin.
'Pysäköintivalaisimella' tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään huomion kiinnittämiseksipaikallaan seisovaan ajoneuvoon.
Autossa, jossa on pysäköintivalaisimet ja se on pysäköity ajoradan suuntaisesti eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa käyttää pysäköintivaloa. Valon on oltava sytytettynä liikenteen puoleisella sivulla tai ajoradan keskelle pysäköitäessä molemmilla sivuilla.
Pieni offtopic:
Onko auton leveys ainoa vaatimus? Katsastusmies poistatti mun kleinbussista äärivalot vedoten siihen, että auto on liian matala? Muuten ne on ihan nätisti katon yläkulmissa, valkoista eteen ja punaista taakse.
Ei oo korkeusvaatimusta.
Matti laittaa linkkiä minkä kerkiää, mut onhan se tietty helpompaa kysyä, kuin lukea noinkin monisivuisia opuksia.
Voi olla.. Taisin missata vieläki... (tosta lainauksesta en viisastunut)
Etuvalaisimia tulee olla kaksi
Pieni offtopic:
Onko auton leveys ainoa vaatimus? Katsastusmies poistatti mun kleinbussista äärivalot vedoten siihen, että auto on liian matala? Muuten ne on ihan nätisti katon yläkulmissa, valkoista eteen ja punaista taakse.
6.1 Äärivalaisimet
Äärivalaisin on mahdollisimman ylös ja ulkoreunaan sijoitettu valaisin, jolla pyritään il-maisemaan ajoneuvon leveys ja koko. Äärivalaisimet saa asentaa autoon, jonka leveys on yli 1,80 m. Leveysvaatimus ei koske ajoneuvoja, joihin on asennettu äärivalot ennen 1.1.1993. Äärivalaisimet ovat pakollisia yli 2,10 m leveissä autoissa, jotka on otettu käyttöön 1.1.1993 tai sen jälkeen.
Äärivalaisimina tulee olla kaksi eteenpäin valkoista valoa antavaa ja kaksi taaksepäin punaista valoa antavaa valaisinta. Ne tulee asentaa mahdollisimman lähelle ajoneuvon ulointa ulkokulmaa, mikä katsotaan täytetyksi, kun etäisyys uloimpaan ulkokulmaan va-laisevan pinnan ulommaisesta pisteestä on enintään 400 mm. Äärivalon valaisevan pinnan ylin piste ei edessä saa olla alempana kuin tuulilasin läpinäkyvän alueen ylä-reuna. Tämä korkeusvaatimus ei koske ennen 1.10.1994 asennettuja äärivalaisimia. Takana valaisimen tulee olla mahdollisimman korkealla, kuitenkin noudattaen symmet-riaa ja ajoneuvon leveyttä, suunnittelua ja toimintavaatimuksia koskevia säädöksiä. Ää-rivalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulospäin ja vaakatasosta 5° ylöspäin ja 20°alaspäin.
Rekisteröimätön
25.11.2008, 18:13
Kiitoksia tiedoista, taas on konttorilla harrastettu mielivaltaa ja 70-luvulla volkkariin asennetut äärivalot palaavat katolle.
Matti laittaa linkkiä minkä kerkiää, mut onhan se tietty helpompaa kysyä, kuin lukea noinkin monisivuisia opuksia.
....
Mitäs varten foorumit on? :)
Yksinkertaisuudessaan ja käytännössä tuo homma lienee sillee, että
- mihinkää H/PA: on ei saa laittaa lisäpitkissä olevia parkkeja päälle. Ellei ne ole katolla.
- referenssiluku on maksimissaan 75 samaan aikaa palavien valojen kanssa... '79 mallia ja vanhemmat ref. on 100.
- katolla ei saa olla lisävaloi näyttämässä eteenpäin, ellei ole mahollista laittaa niitä etuakselin etupuolelle. (tää o iha järjetön)
- äärivaloi saa olla, kunhan ne ovat tuulilasin yläpuolella mahollisimman lähellä auton "yläkulmaa"
- sivulle näyttävii äärivaloi ilmeisesti saa olla nykyään? ELi ne oranssit, joita esim S/V40 volvossa on ainaki. Ja noihi oli joku 6m juttu säännöissä (tais olla niin, että yli 6m on pakko olla jotai tollaisii).. Ei jaksa muistaa...
- ja paljon muutaki.Mut ny loppu kirjoittelu inspis tältä erää.. :)
Mitäs varten foorumit on? :)
Yksinkertaisuudessaan ja käytännössä tuo homma lienee sillee, että
- mihinkää H/PA: on ei saa laittaa lisäpitkissä olevia parkkeja päälle. Ellei ne ole katolla.
- referenssiluku on maksimissaan 75 samaan aikaa palavien valojen kanssa... '79 mallia ja vanhemmat ref. on 100.
- katolla ei saa olla lisävaloi näyttämässä eteenpäin, ellei ole mahollista laittaa niitä etuakselin etupuolelle. (tää o iha järjetön)
- äärivaloi saa olla, kunhan ne ovat tuulilasin yläpuolella mahollisimman lähellä auton "yläkulmaa"
- sivulle näyttävii äärivaloi ilmeisesti saa olla nykyään? ELi ne oranssit, joita esim S/V40 volvossa on ainaki. Ja noihi oli joku 6m juttu säännöissä (tais olla niin, että yli 6m on pakko olla jotai tollaisii).. Ei jaksa muistaa...
- ja paljon muutaki.Mut ny loppu kirjoittelu inspis tältä erää.. :)
Ihan oikein referoitu. Mitä nyt "sivulle näyttävii äärivaloi" nimitetään sivuvaloiksi, niitä saa olla kaikissa autoissa (yli 6 m pakolliset). Lukumäärää ei ole rajoitettu.
Rekisteröimätön
05.12.2008, 00:58
Yli 1.8 metriä leveissä autoissa saa olla äärivalot (sama hyväksyntä (A) mitä parkeissa). Ne pitää olla edessä tuulilasin yläreunan yläpuolella, joten pakussa (joissa ne voi olla etuakselin etupuolella) ne saa palaa jos ne on katolla.
Olisiko tässä mahdollisuus asentaa tehokkaat valaisimet maasturin katolle? Kattokaariin kiinni eteenpäin osoittavat halogenit/xenonit joiden takareunassa punainen ledi.
Olisiko tässä mahdollisuus asentaa tehokkaat valaisimet maasturin katolle? Kattokaariin kiinni eteenpäin osoittavat halogenit/xenonit joiden takareunassa punainen ledi.
Ei se takaledi muuta sitä, että etuvalot pitää olla etuakselin etupuolella.