PDA

View Full Version : Käytätkö talvella oikeita talvirenkaita?


-MaTTi-
22.11.2008, 00:08
Miten on

Caddy
22.11.2008, 00:11
Henkilömallin autoissa on aina ollut nastat. Näihin "maastoautoihin" en ole vielä talvikummeja tarvinnut, välillä ojassa, mutta suurinosa ajasta tielläkin

hvx
22.11.2008, 00:12
khyl.

rangessa coopperit nastoilla. ei tartte paljonkaan luistella :)

Kovakalu69
22.11.2008, 01:58
Viidettä talvea mennään kesärenkailla.

Juuso_L
22.11.2008, 02:11
Sutiaiset alla jo neljättä talvea ja vasta yksi kia runnottu hohhoijakkaalla kun perä men jumii :D

kuningaskulkuri
22.11.2008, 05:40
Samoilla kumeilla kesät talvet.. Tosin ajoa kertyy kai 10 tuhatta vuodessa. Emännän henkilöpirssissä on kyllä nastat alla.

jjv
22.11.2008, 06:47
Pakko ajaa pikku autolla(nastarenkaat alla) talvisin ku sitä jännitystä ei kestä ennää millään.

LaaLaa
22.11.2008, 07:31
Bridgestonen winter dualer dmz2 kitkoilla mennään ja ei voi kun olla onnellinen että tuli joskus offivarusteesta sellaiset ostettua.

PL
22.11.2008, 08:09
M+S renkaat ja http://www.motopalsta.com/tarviketori/?ID=1329

-Jyki-
22.11.2008, 09:18
Kyl sitä nastallisen kuupperit tulee jossain vaiheessa laitettua alle.Aika pitkään tosin tulee leikittyä mutiaisilla.

Pörö
22.11.2008, 09:34
Mutikat alla kesät talvet, nyt näillä liukkailla tullut kokeiltua cooperin discoja, jumankekka että ne on liposat. Kumhot vaihtuu kyllä takaisin niissä on pito jonkunverran parempi.

Juh0
22.11.2008, 09:48
Bridgestonen duelerit alla viime talven mutta sen verran joutui remonttihommia tekee että nyt täytyy kyllä ostaa nastarenkaat. (osa remonttiin johtavista syistä kyllä saattoi johtua enemmän ratin takaa kuin nuista duelereista)

ZeiZei
22.11.2008, 09:57
Edellistalven urheilin Bridgestonen mutikoilla ja riitti se tätä lajia. Kyllä niillä pärjää kun jaksaa jumpata napiksien kanssa kelien vaihtuessa ja on liikkeellä oikealla asenteella.
Nyt on Coopperin M+S nastakitkat tosin vain 31" .
Lisäksi hommasin talviautoksi Y10:n, on parempi lähikontakti tiehen :) (nastoilla sekin)

AVRO
22.11.2008, 11:00
Bridgen A/T:t edelleen ainoat kumit Rankussa, kohta uudet semmoiset. Viimetalvena jyräsin lähistöllä yhden postilaatikkorivin, mutta siitä ei voi pelkästää rengasta syyttää. :D

Frouvan Renapulttiin kiltisti nastalliset.

Nitsi
22.11.2008, 11:40
Mutiaisilla mennään kesät talvet ja hyvin on pärjätty, muistaa vaan ennakoida liukkaimmilla keleillä. Siviili pirssi käyttää kitkoja.

Rotta-Racing
22.11.2008, 11:44
Nissanissa Mutiaiset läpi vuoden

Troopperissa Nastat talvella

Henkilöautoissa Kitkat/Nastat Talvella

Samsonite
22.11.2008, 12:14
Kuutjiärin atr:ät näyttää olevan vieläkin alla. Napalukot kiinni kokoajan, pääsee liukkaaltakin liikkeelle kepin tönäsyllä.

tjl
22.11.2008, 12:16
37" mtr hodarin alla, niin saatanan liukkaat. kertaalleen jo spinnattu komeesti.

Lehis
22.11.2008, 12:34
Hlö autoissa aina ollut kitkat, on nyttenkin B-nordikit. Aijemmin N-hakkapeliitta Q, mikä oli paljon parempi mut ei enään saatavilla(?).

Pajerossa oli B-duellerit nastoin, äksy tais käydä useempaan kertaan mettän puolella... ilman omaa tahtoaan siis.

Suzukilla luistelin viime talvena Insan Saharoilla, ihan ok. Navat kiinne ja kepistä pitoja jos tarve vaati.

Gravehill
22.11.2008, 14:38
Creepyillä mennään ja navat on auki. Hyvin on pärjänny.

joker
22.11.2008, 14:55
Bridgestonen duelerit nastoilla

Harzaa
22.11.2008, 19:53
henkilöautos on nastarenkaat...mut maasturis on mutikat alla ja hyvin on pärjänny

pikku-pepe
22.11.2008, 20:20
Cooperin stt tuntuu ainakin melko liukkailta vaikka uudet ovatkin :D
(mitä ne nastat on..)

-MaTTi-
22.11.2008, 20:30
Cooperin stt tuntuu ainakin melko liukkailta vaikka uudet ovatkin :D
(mitä ne nastat on..)

Näin on. Lumella pärjää, mutta jäisellä tiellä ei. Vaikkakiin Four Wheelerin testissä oli muka yllättävän hyvät: One of the problems with a wide footprint on ice is the lack of ground pressure that prevents good traction. The numerous biting edges, plus the tread block sipes, even surprised us as to the tire's ability to provide excellent traction and stopping power on icy roads. http://fourwheeler.automotive.com/20115/129-0709-cooper-stt-tire-test/index.html

Siksipä vaihdoin nastoitetut Kumho KC11:t alle tänään.

landy
22.11.2008, 20:36
Defessä ollut normaali talvina BF Track Edget nastoilla. Nyt muutamana viime talvena alla ollut nuo Super Swamperin Truxus MT renkulat. Pidoltaan lähes yhtä hyvät kun nuo Track Edget, tietysti jääpito ei ole yhtä hyvä kun ei ole piikkejä. Normaali luminen tie niin todella hyvät. Nappulat on saipattu toisin kun normi mutiaisissa

-Stedt-
22.11.2008, 22:09
Tänä viikonloppuna nastotan nuo duellerit, viime talven ajelin ilman nastoja.

Saku T.
22.11.2008, 22:18
Jeepissä mutikat joissa keskipalat leikattu . Primerassa nastarenkaat

Rekisteröimätön
23.11.2008, 19:37
Vielä alla Maxxiksen Mudderit ja tämän päivän kokemuksella nuo voittaa Nokian WR Suvit millä liukastelin toissatalven.

Tosin ei näilläkään pito päätä huimaa, pari tuntia siten tultiin Nurmijärveltä Tuusulaan päin ja pari pakettia-autoa oli hyytynyt ekaan jyrkempään mäkeen.
Mäen alla tuumasin, että pitäsköhän nykäistä ainakin pienempi paku mäen päälle ja lähdin itse liikkeelle. Luistonesto piti sellaista rutinaa, että hyvä kun itse pääsi mäen ylös. Tuskin olisi edes saanut hinausköyttä kireälle, jos olisin mäkeen pysähtynyt.

kristian
23.11.2008, 21:25
Muttereilla kunnes pysyvä lumi niin nastarenkailla jatketaan.

niko69
23.11.2008, 21:45
insa saharat. nimestään huolimatta positiivinen yllätys talvikelillä. taitaa johtua pehmeästä seoksesta?

Killman
23.11.2008, 22:10
Työmatka-autossa nastat ja Jeepissä siviilissä kitkat.

Nerd-O
24.11.2008, 08:17
Patongin mukana tuli uudet nokian nastarenkaat. Mikäli itse olisin saanut päättää niin siinä olisi ollut kitkat. Eilen tuossa myräkässä tuli hurauteltua niin kyllä nuo nastarenkaatkin näköjään suoralla tiellä lähtee sivulle siirtymään kovassa tuulessa. Vähän tulee jännäkakka housuun kun huomaa että nyt lähdetään vastaantulijoiden kaistalle kun tuuli puskee ja ei ole vaan pitoa. Sen jälkeen ajoinkin vähän hissukseen :)

Gary Grand
24.11.2008, 09:00
Nastat, jos itse renkaat hommaan.:cool:
Ne mitkä alla sattuu olemaan kun auton ostan, ei kuitenkaan lähellekään sakkopintaisia.:eek:

HiluxMan
24.11.2008, 09:41
Hiluxissa ensimmäisen kerran 20 vuoteen oikeat nastalliset talvirenkaat alla. Kumho KC11 koossa 285/75R16. Onhan nämä ihan toisenlaiset ajella lumella ja liukkaalla kuin jotkut all terrainit, vaikka kokemusta vasta 50 km menneenä viikonloppuna.
Pajerossa sitten nokialaiset nastoilla.

nixu
24.11.2008, 20:20
Blizzakit oottavat vantaalla kyytiä tänne keskisempään suomeen. Joten pitänyt ajella 35" greepyillä. Ainakin rangen alla käytös on jotain ihan hirveetä jäisellä uraisella tiellä, lienekkö vika autossa vai renkaissa kun ei kule pätkääkään suoraan.

HRD
24.11.2008, 21:11
Sirocoilla mennään tääkin talvi suikan kans.

-MaTTi-
24.11.2008, 22:39
Löyty lista renkaista jotka on tarkoitettu niiden valmistajien mukaan erityisesti myös talviajoon. Kaikki M+S:t eivät sitä suinkaan ole.

http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf

SukiSuki
24.11.2008, 22:49
Tänään tuli ostettua/laitatettua Dodgeen BF GOODRICH 295/75/16 AllTerrainit.

Eukon Saab 9-5 2.0t ARC Wagonis on Nokian Hakkapeliitat.

sjeeppi
25.11.2008, 07:12
Nastoilla varustetut "oikeat" nastarenkaat

Rekisteröimätön
25.11.2008, 08:57
Olihan lista, uudet allterrainit ei kelpaa talviajoon, pitää olla valmistettu ennen 10/04. Onkohan ne kumireseptiä muuttanu vai mikä on? En nyt heti alkas ettiä viis vuotta vanhoja kumeja talveks. Nyt on alla reilun vuoden vanhat allterrainit ja kyllä niillä lumella pärjää, varsinkin jos on napalukot valmiiksi kiinni... Kohta pitää heittää jo nastatpyörät alle jos näälumet muuttuu sohjoksi ja jäätiköksi.

Ranee
25.11.2008, 18:16
Tämän hetken pitkänmatkankullkine 240 GLE volvossa Hakkapeliitta kakkoset alla.
Jeepissä taas on mitä on, mutta pitää erittäin hyvin.

jv
25.11.2008, 18:27
henkilö kikottimissa nastat ja patruunassa 37x14,5 creepyt, on kyllä navat kiinni näillä lumikeleillä ja nollakelin lumella on nelikkokin päällä. paineet on pakko pitää siin kilonpinnassa jatkuvasti jos haluaa nelikollakaan päästä edes hieman säädyllisesti:D

no hyvä/huono:D puoli on se et pääsee näyttäviä sladejakin jos alkaa pojituttaa, jopa nelikko pääl ;)

saa nähdä et alkaako creepy puree yhtään paremmin pakkas kelillä, alkaa kyl varmaan kyrsii jossain vaihees talvee jos pito on samanlaista oli sitten plussaa tai pakkasta.
välillä saa kyl kusi sukassa tai kieli keskellä suuta urakkanuppia veivata:D

ei voi kun kainosti muistella et miten hyvät talvirenkaat goodyearin mt/r:ät oli...

ariman
25.11.2008, 18:58
Cooperin STT, uskomaton pito lumella mutiaiseksi. Tosin viimme talvena olleet 33x12,5-15 kokoset (sama STT) ei ollut yhtä hyvä kuin nykyinen 285/75-16.

Pari senttiä kapeampi toimii selvästi paremmin.

nixu
06.12.2008, 21:25
Hiluxissa ensimmäisen kerran 20 vuoteen oikeat nastalliset talvirenkaat alla. Kumho KC11 koossa 285/75R16. Onhan nämä ihan toisenlaiset ajella lumella ja liukkaalla kuin jotkut all terrainit, vaikka kokemusta vasta 50 km menneenä viikonloppuna.


Nuinkin isot oikeat talvirenkaat, mielenkiintosta. Kerro ihmeessä lisää käyttökokemuksia, mistä näitä löytää, missä hintaluokassa? Kuvatkin ois kivoja ;)

HiluxMan
06.12.2008, 21:45
Tuntuvat kunnon talvirenkailta verrattuna A/T-tyyppisiin renkaisiin. Kevytperäisessä takavedolla eron huomaa helposti.
Tuolta tilasin: http://www.offroadreifen.com/. Hinta n. 720€ kotipihaan tuotuna, nastoitus+vanteillelaitto ja painotus 120€ lisää.

volvolet-sugga
07.12.2008, 19:32
yhdessä autossa creepyt, yhdessä pikku studit ja yhdessä 11-16 studit+ketjut kuuteen pyörään

HRD
07.12.2008, 21:56
yhdessä autossa creepyt, yhdessä pikku studit ja yhdessä 11-16 studit+ketjut kuuteen pyörään

Mut kumminkin käytät ketjuja vaan ensimmäisessä ja viimeisessä vetävässä akselissa.:D No mut jääpähän yhet ketjut varalle.