PDA

View Full Version : nopeusrajoituksesta kysymys


oska80
18.11.2008, 11:58
Olen miettinyt, että mikä nopeusrajoitus on voimassa kun 80 rajoitus on laitettu 100 merkin päälle ja se satanen näkyy sieltä takaa jos tarkasti katsoo.
Mielestäni satasen lätkän jälkeen on voimassa 100km/h rajoitus vaikka merkkien väli ei ole kuin noin 10cm

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=12231

Nerd-O
18.11.2008, 12:26
Minä ajaisin kyllä ihan 80 vauhtia tuolla tiellä. Mutta joku kovempi kaveri voisi sitten ajella sitä 100 vauhtia ja oikeudessa puolustaa kantaansa. Voisi jopa ehkä voittaa?

kesis
18.11.2008, 17:11
Jaa-a kumpaahan tuossa nyt tarkotetaan.....Kyllä mää luulen et ku molemmat merkit on
jätetty ja noinkin lähekkäin toisiaan,ni ne lasketaan tietenkin yhteen.
Joo ihan selvä tapaus,oikea vastaus on 180km/h

nana
18.11.2008, 17:18
Vähintään yhtä hyvä, kun Klaus Bremer aikanaa totes, että Helsingin keskustassa pitäis saada ajaa 120km/h, koska moottoriteillä tapahtuu suhteellisesti vähiten onnettomuuksia... Pitäsköhän kokeilla? Ja sitten oikeudessa puolustaa, että kyl määki, jos kansanedustajakin on sitä mieltä... :p
Mitä nyt tuohon liikennemerkkiin tulee, niin eiköhä se nyt ole kuitenkin se 80....
Jaa-a kumpaahan tuossa nyt tarkotetaan.....Kyllä mää luulen et ku molemmat merkit on
jätetty ja noinkin lähekkäin toisiaan,ni ne lasketaan tietenkin yhteen.
Joo ihan selvä tapaus,oikea vastaus on 180km/h

Reetu
18.11.2008, 18:27
Tien pituussuunnassa tulee liikennemerkkien keskinäisen
etäisyyden olla riittävä merkkien havaitsemiseksi ja ymmärtämiseksi.
Taajaman ulkopuolella tulee tämän etäisyyden
yleensä olla vähintään 50 metriä. (LMp 9 §)


Pitäs sattuu huumorontajuinen poliisi, jos tolla meinaisi ylinopeussakoista päästä...

Cental73
18.11.2008, 19:50
tuusulanväylällä heti Tuusulasta stadiinpäin on ekaks rajoitus 100 kmh. Siitä parikytmetriä niin moottoritienmerkki. Mitään virkaa tollaa huntinmerkillä kun moottoritiemerkkihän sallii 120 kmh?

toiseen suuntaan muistaakseni rajoitus ihan merkein 100 kmh.

kuningaskulkuri
18.11.2008, 20:17
Miten muuten on tosiaan ton moottoritiemerkin laita, salliiko suoraan 120 nopeuden vai ilmoittaako vaan sen alusta kieltäen "hitaiden" ajoneuvojen ja jalankulun tiellä ja täytyy noudattaa 100 nopeutta, jos se on ennen ko. kylttiä? Vaikka ammatikseni ajan en ole moista asiaa koskaan ajatellut, kun itse en isolla autolla saa ajaa kuin 80...

dobe
18.11.2008, 20:36
Ei salli suoraan ajaa 120km/h. Lainataan vaikka wikipediaa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritie#Moottoriteiden_merkitsemisv.C3.A4rit)

Lähes kaikki Suomen moottoritiet ovat 2+2-kaistaisia; ainoastaan pääkaupunkiseudulla on joitain useampikaistaisia osuuksia. Lisäksi moottoriteille on asetettu tiettyjä tien geometriaa, liittymäväliä ja muita teknisiä ominaisuuksia koskevia vaatimuksia. Moottoriteistä hieman alle kahdella kolmasosalla nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Muilla moottoriteillä rajoitus on yleensä 100 kilometriä tunnissa, joskus myös tätä alempi. Talvisin nopeusrajoitus on kaikilla moottoriteillä enintään 100 kilometriä tunnissa.

Moottoritiet jaetaan merkityksensä perusteella neljään luokkaan:[5]

* A-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet maaseutuosuuksilla. Nopeusrajoitus on yleensä 120 km/h.
* B-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet kaupunkitaajamien ohitusosuuksilla. Nopeusrajoitus on 100–120 km/h.
* C-luokkaan kuuluvat taajamaseudun tiestön runkoväylänä toimivat moottoritiet (1. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on 80–100 km/h.
* D-luokkaan kuuluvat keskustojen syöttökehänä toimivat, taajamarakenteeseen kiinteästi integroidut moottoritiet, joilla ei ole kauttakulkuliikennettä (2. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on yleensä 80 km/h.

Luokittelu liittyy lähinnä tiesuunnitteluun eikä luokkaa mitenkään merkitä tielle liikennemerkein. Alemman luokan moottoriteillä tien tekniset vaatimukset eivät ole niin tiukat. Nimitystä kaupunkimoottoritie käytetään joskus myös moottoritiemäisistä teistä, jotka eivät kuitenkaan ole moottoriteitä.

Oman käsityksen mukaan, jos ennen motaria on 100km/h lätkä ja tulee moottoritiestä ilmaiseva lätkä seuraavana, niin sitä ajellaan se 100 lasissa, kunnes tulee lätkä joka kertoo, että ajettava hiljempaa tai saa ajaa pikkasen lujempaakin.

Rekisteröimätön
18.11.2008, 22:04
Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?

Bänkster
18.11.2008, 22:28
Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?


Tätä miettinyt itsekin. Pitäisi ihan ottaa selvää. Mutta vaikka se on ollutkin noin jo vuosia, se ei siltikään poissulje merkin kaatumis-vaihtoehtoa. Menee totally OT:ksi mutta kerron silti. :D Tuli aikoinaan duunissa kolaritapaus, jossa paikallinen asukas kolaroi LP-prätkäpoliisin kanssa risteysalueella. Mies ajoi omaa kaistaansa suoraan tietäen,että risteyksissä on kolmiot. Poliisi tuli "kolmion takaa" oikealta suoraan auton kylkeen koska risteyksessä ei ollutkaan kolmio-kylttiä. Se oli kaatunut ja sammaloitunut...
Niin. Kumpis nyt sitten oli syyllinen? :confused: Sitä pähkäillessä... (onneks ei enää tarvii)

Byrocrat
18.11.2008, 22:39
Miten muuten on tosiaan ton moottoritiemerkin laita, salliiko suoraan 120 nopeuden vai ilmoittaako vaan sen alusta kieltäen "hitaiden" ajoneuvojen ja jalankulun tiellä ja täytyy noudattaa 100 nopeutta, jos se on ennen ko. kylttiä? Vaikka ammatikseni ajan en ole moista asiaa koskaan ajatellut, kun itse en isolla autolla saa ajaa kuin 80...


Eipä taida muilla kun taajama-merkillä (50 km/h) olla nopeutta ilmaiseva merkitys. Siis silloin kun ei sitä varsinaisella suurinta sallittua nopeutta osoittavalla liikennemerkillä muutoin määritellä. Motarin merkki tarttee seurakseen noupeutta osoittavan kyltin kun kyse on suurimmasta sallitusta nopeudesta. Alimman nopeuden se tosin kyllä ilmaisee eli kieltää tiettyjen sellaisten ajoneuvojen liikkumisen ko väylällä joiden rakenteellinen nopeus ei ylitä 60 km/h jollen väärin muista:)
Inhorealisti

Saija
18.11.2008, 22:54
Heitetääs tähän hieman ot mutta rajoituksesta kumminkin. Mites sellainen tapaus kun löytyi Suonenjoelta: Iisvedeltä Suonenjoen keskustaan päin rajoitus on 80 km/h, Samalla välillä vastakkaisen suuntaan viimeinen merkki osoittaa rajoituksen olevan 60 km/h. Ollut moinen jo toista vuotta eli ei voine selittää jonkun merkin kaatamisella? Kuka keksii parhaan selityksen?

Tarkentava kysymys kun tekoblondi ei oikein ymmärrä, eli onko tuon 60km/h merkin jälkeen taajama päättyy merkki? Sen jälkeenhän on 80km/h rajoitus ellei liikennemerkillä toisin osoiteta.

Byrocrat
18.11.2008, 23:24
Tarkentava kysymys kun tekoblondi ei oikein ymmärrä, eli onko tuon 60km/h merkin jälkeen taajama päättyy merkki? Sen jälkeenhän on 80km/h rajoitus ellei liikennemerkillä toisin osoiteta.

Tarkemmin paikkaa tuntematta sanoisin taitaapi olla juurikin tuollainen tapaus:)

Rekisteröimätön
19.11.2008, 06:24
Monessa paikkaa olen törmännyt paikkoihin, että toisesta suunnasta ajettaessa nopeus rajoitus on ilmoitettu 60km/h ja toisesta suunnasta nopeus on 80km/h....
(Eikä kyse ole mistään risteys alueesta.)

Cental73
19.11.2008, 06:32
Ei salli suoraan ajaa 120km/h. Lainataan vaikka wikipediaa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritie#Moottoriteiden_merkitsemisv.C3.A4rit)

Lähes kaikki Suomen moottoritiet ovat 2+2-kaistaisia; ainoastaan pääkaupunkiseudulla on joitain useampikaistaisia osuuksia. Lisäksi moottoriteille on asetettu tiettyjä tien geometriaa, liittymäväliä ja muita teknisiä ominaisuuksia koskevia vaatimuksia. Moottoriteistä hieman alle kahdella kolmasosalla nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Muilla moottoriteillä rajoitus on yleensä 100 kilometriä tunnissa, joskus myös tätä alempi. Talvisin nopeusrajoitus on kaikilla moottoriteillä enintään 100 kilometriä tunnissa.

Moottoritiet jaetaan merkityksensä perusteella neljään luokkaan:[5]

* A-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet maaseutuosuuksilla. Nopeusrajoitus on yleensä 120 km/h.
* B-luokkaan kuuluvat valtakunnalliset moottoritieosuudet kaupunkitaajamien ohitusosuuksilla. Nopeusrajoitus on 100–120 km/h.
* C-luokkaan kuuluvat taajamaseudun tiestön runkoväylänä toimivat moottoritiet (1. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on 80–100 km/h.
* D-luokkaan kuuluvat keskustojen syöttökehänä toimivat, taajamarakenteeseen kiinteästi integroidut moottoritiet, joilla ei ole kauttakulkuliikennettä (2. luokan kaupunkimoottoritiet). Nopeusrajoitus on yleensä 80 km/h.

Luokittelu liittyy lähinnä tiesuunnitteluun eikä luokkaa mitenkään merkitä tielle liikennemerkein. Alemman luokan moottoriteillä tien tekniset vaatimukset eivät ole niin tiukat. Nimitystä kaupunkimoottoritie käytetään joskus myös moottoritiemäisistä teistä, jotka eivät kuitenkaan ole moottoriteitä.

Oman käsityksen mukaan, jos ennen motaria on 100km/h lätkä ja tulee moottoritiestä ilmaiseva lätkä seuraavana, niin sitä ajellaan se 100 lasissa, kunnes tulee lätkä joka kertoo, että ajettava hiljempaa tai saa ajaa pikkasen lujempaakin.


Kummaa, aikoinaan kun kävin autokoulun ei moisesta puhuttu mitään. Sanottiin vain että tällainen merkki tarkoittaa 120 km h. Ja moottoriliikennetien merkkin on tämä missä on auton kuva, siellä ei saa ajaa kuin 100 kmh. Tosin eipä kumpiakaan tietyypeistä pohjanmaalla ollut. Olivat kyllä kuulleet sellaisia olevan.

jnu
19.11.2008, 10:24
Tätä miettinyt itsekin. Pitäisi ihan ottaa selvää. Mutta vaikka se on ollutkin noin jo vuosia, se ei siltikään poissulje merkin kaatumis-vaihtoehtoa. Menee totally OT:ksi mutta kerron silti. :D Tuli aikoinaan duunissa kolaritapaus, jossa paikallinen asukas kolaroi LP-prätkäpoliisin kanssa risteysalueella. Mies ajoi omaa kaistaansa suoraan tietäen,että risteyksissä on kolmiot. Poliisi tuli "kolmion takaa" oikealta suoraan auton kylkeen koska risteyksessä ei ollutkaan kolmio-kylttiä. Se oli kaatunut ja sammaloitunut...
Niin. Kumpis nyt sitten oli syyllinen? :confused: Sitä pähkäillessä... (onneks ei enää tarvii)

Mulle on opetettu niin että liikennemerkki on voimassa vaikka sitä ei ole. Eli jos joku on vieny merkin mennessään niin sitä pitää silti osata noudattaa...

dobe
19.11.2008, 11:22
Eipä taida muilla kun taajama-merkillä (50 km/h) olla nopeutta ilmaiseva merkitys. Siis silloin kun ei sitä varsinaisella suurinta sallittua nopeutta osoittavalla liikennemerkillä muutoin määritellä....
Inhorealisti

Niin ja tuossakaan tilanteessa sitä rajoitusta ei tee kyseinen liikennemerkki vaan liikennelaki.

Suomessa yleinen nopeusrajoitus on taajama-alueella 50 kilometriä ja taajama-alueen ulkopuolella 80 kilometriä tunnissa. Yleiset nopeusrajoitukset ovat voimassa, jos liikennemerkein ei ole muuta määrätty.

Eli jos moottoritiellä ei ole merkkiä joka kertoo kuinka lujaa saa ajaa, niin sitten mennään 80km/h yleisen nopeusrajouksen puitteissa, kunnes tulee merkki joka kertoo, että tulee ajaa hiljempaa tai saa painaa kaasua. Tietenkin ajoneuvon nopeusrajoituksien puitteissa.

tttreg
19.11.2008, 13:17
Mulle on opetettu niin että liikennemerkki on voimassa vaikka sitä ei ole. Eli jos joku on vieny merkin mennessään niin sitä pitää silti osata noudattaa...

Heh, tämä on kyllä ihan kuningas sääntö. Sen tiesin että jos merkki on esmes lumen peittämä niin autoilijan pitää käydä putsaan se jos haluaa nähdä mitä siinä määrätään vaikka ajonopeudeksi, mutta tuo että sitä pitäisi sen puuttuessakin pystyä noudattamaan vetää jo hiljaseksi...

Byrocrat
19.11.2008, 13:27
Heh, tämä on kyllä ihan kuningas sääntö. Sen tiesin että jos merkki on esmes lumen peittämä niin autoilijan pitää käydä putsaan se jos haluaa nähdä mitä siinä määrätään vaikka ajonopeudeksi, mutta tuo että sitä pitäisi sen puuttuessakin pystyä noudattamaan vetää jo hiljaseksi...

Vai että pitäis toispaikkakuntalaisen olla "selvänäkijä" että tietää missä joskus mahdollisesti on joku nopeusrajoitusmerkki ollut :rolleyes: Ei ihan pidä paikkaansa, että olematonta nopeusrajoitusmerkkiä pitäis noudattaa. Eri juttu on sitten tuo peittynyt merkki:)