PDA

View Full Version : eber ongelma


Rekisteröimätön
16.11.2008, 14:41
Tämä ei liity maastureihin, mutta tällä palstalla on sen verran asiallisia vastauksia joten laitan kysymyksen myös tälle foorumille. toivottavasti ei kukaan vedä herneitä.

Ostin Lt:n vuosimallia -90. Auto on seissyt vuoden ja kaikki pelaa hienosti paitsi eber vesilämmitin. Oli kuulma vuosi sitten toiminut hienosti. eberin kelloon ei tule mitään numeroita eikä nappuloista tapahdu mitään. Rupesin selvittämään vikaa ohjausboksilta. sieltä oli kaksi virtajohtoa hapettunut poikki. laitoin niihin uudet abikot, mutta ei vieläkään herännyt. palaneita sulakkeita en autosta löytänyt. eberin malli oli muistaakseni d5w, fixus liikkeen myyjä puhui vanhasta vitosesta kun näytin laitteen valokuvaa. Tarkastan vielä tänään maadoitukset, mutta apuja kaivataan!! ohjaus boksilla kahdella johdolla on jatkuva +12volttia. Eli eberi ei inahdakkaan!! VINKKEJÄ KAIVATAAN??

T€€MU
16.11.2008, 15:00
Mulla taitaa olla sama eberi, sain eräästä noita huoltavasta autokorjaamosta kopsut kytkennästä joten alko helpata asennus.
Laite kun on vanhasta mondeosta tietääkseni alunperin.

Mun laite on sekoitus kahta eri eberiä, vanhemman poksi osaa ohjata vesipumppua ja on siksi siinä rinnalla.

Täälläkin oli joskus linkattuna joku kuva kytkiksistä, jos ei muualta löydy. Niistä on hyvä apu.
Laitehan haistelee jännitettä, eli jos jännite tippuu alle 11v tms. se ei käynnisty ja jos käynnissä ollessaan jännite menee alle sallitun ajaa itsensä alas.
Onko sulla vesipumpun ohjaus samassa tai vesipumppua yleensä ollenkaan ?
Kun kytket ohjaavan johdon plussaan, niin naksahtaako mikään rele poksilla ?
Tuleeko sun kellolle kolme johtoa vai enemmän?
Tarkasta maadoitukset, ja etsi vielä laitteen johtosarjoista sulakkeita voivat olla ihan erillään jossain jos on originaali asennus.

Teemu
16.11.2008, 15:03
koitappa etsiskellä "suojattu" 3 sulakkeen pidike eli semmoinen läpinäkyvä kansi päällä ja sen sisällä on eberin omat sulakkeet katso ne ensimmäisenä!

Pingviini
16.11.2008, 15:15
Kellolle tulee jännite suoraan 1A (?) sulakkeen kautta (punainen johto). Kello kytkee puolestaan keltaiseen johtoon 12V, jolloin eberin pitäisi käynnistyä ja pysyä päällä kunnes jännite katkaistaan.

Eilen vedin herneitä spagettikastikkeessa. Yks tuhahti nenän kautta ulos :D

-Penguin

pee
16.11.2008, 17:31
meneeks keltainen, johon + kytkeytyy jollekin releelle, jos (ja kun) menee, mitäs sille kuuluu

Pingviini
16.11.2008, 18:46
meneeks keltainen, johon + kytkeytyy jollekin releelle, jos (ja kun) menee, mitäs sille kuuluu
Näyttäis menevän suoraan kuparia pitkin aivoille liittimen 7-nastaan (/8). Jos siinä relettä on välissä, joku on kyllä pirruillessaan asentanut.
Hokasin jotta mulla tämä kytkentäkaavio on D5WSC. Onkohan tämä identtinen tuon D5W:n kanssa? Mistähän päin nettiavaruutta mahtais löytyä kytkentäkaaviot / asennusohjeet?

-Penguin

Zamppa
16.11.2008, 19:01
Niin jokos sait siihen kelloon sähköt? Minkäs lainen kello? Jos mini ajastin 1vuorokausi niin kellolla on johdot Sininen, keltainen, punainen, musta. Punainen ja musta käyttösähkö, keltaisella herää lämmitin syötettäessä +12v, sininen tod näk kytkemättä. jos ohjaus tulee laitteelle mutta laite ei tee mitään niin tarkista hehku. Automatiikka tekee itse diagnoosin ja jos tulppa on sökö niin laite ei tee yhtikäs mitään. Tietty vikakoodin luku helpottaisi.

Pingviini
16.11.2008, 19:50
musta
Tarkoitit ruskea = maadotus?

-Penguin

Zamppa
16.11.2008, 20:43
Tarkoitit ruskea = maadotus?

-Penguin

Hmm.. Voi olla et se on ruskea.

Rekisteröimätön
16.11.2008, 21:41
En kerenny enää iltapäivällä eberiä tutkailemaan. epäilen sitä kellon sulaketta kerta on ihan mykkä. Kellon piuhat on ruskea, keltainen, punainen, musta, valkoinen. nappasin aikaisemmin valokuvia laitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2auu4+mikko-vw-lt.html

Zamppa
16.11.2008, 22:15
En kerenny enää iltapäivällä eberiä tutkailemaan. epäilen sitä kellon sulaketta kerta on ihan mykkä. Kellon piuhat on ruskea, keltainen, punainen, musta, valkoinen. nappasin aikaisemmin valokuvia laitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2auu4+mikko-vw-lt.html

Okei oli sit ihan pikkusen vanhempi laite nuo mitä kerroin johtojen väreistä voi unohtaa. Tuossa masiinasa on vilkkukoodi. Sen verta vanha laite ettei nyt lähimuistissa ole kytkistä. Muistaakseni kolmella sulakkeella Laitteella oma sekä puhaltimella ja kellolla omansa. Tulpan kunno näkee silmämääräisesti onko kierukka ehjä ettei poikki voi testata kytkemällä 12v. Paloilmapuhaltimen voi tesata 12v. Polttoainepumpun resistanssin mittaus. Vilkkukoodin tulostus vaikka ledikynällä 2-napaisesta liittimestä.

Reetu
16.11.2008, 22:31
Heh. Jarin vanha LT.. Jos toi ei oo kauas karannu, ni meil on jossain viikkokello, mil näkee vikakoodit. Jos toi lämmitin siis on sellainen, mikä osaa ne sille antaa.

Kato löytyyks tuolt apuja.
http://www.espar.com/html/service/download/technical.html

Reetu
16.11.2008, 22:37
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf

Rekisteröimätön
17.11.2008, 09:13
Heh. Jarin vanha LT.. Jos toi ei oo kauas karannu, ni meil on jossain viikkokello, mil näkee vikakoodit. Jos toi lämmitin siis on sellainen, mikä osaa ne sille antaa.

Kato löytyyks tuolt apuja.
http://www.espar.com/html/service/download/technical.html

Ei oo kauas karannu. kävin sillo hakee siulta ne hiluxin akselit. Omien tunnusten paswordi on jossai sähköpostin syövereis ni en oo kirjautuneena. jos ei vika selvii lähiviikkona ni kyselen siulta sitä kelloo.

Rekisteröimätön
17.11.2008, 22:16
Nonni nyt sain kellon heräämään. autossa oli kolme jälkiasennettua sulakerasiaa, mutta kellon piuhaa ei niiltä löytynyt. kaikki paitsi musta piuha menivät auton alle ohjausboksille, eli sieltä suunnilta olisi pitänyt tulla punaiselle ja valkoiselle kellon johdolle +12v, ei tullut joten piuha poikki ja uutta tilalle. Tuolle mustalle piuhalle mikä ainoana jäi ohjaamoon tuli yhdeltä sulakerasialta +12v kun virta avain oli käännetty ääriasentoon, mikäköhän virka sillä on, eli kello saa 12v mustalle johdolle kun auto on käynnissä?

Rekisteröimätön
24.06.2009, 20:00
Morjesta taas.Tässä on kyse samasta laitteesta kuin aloitus viestissä. Talvella saatiin tämä eberi toimimaan ihan moitteetta, mutta nyt juhannuksena kun olisi pitänyt saada kajuutta lämpimäksi niin eberistä ei kuulu kuin muutaman sekunnin moottorin pyörähdys. Kello toimii tälläkertaa ihan ok ja aika rupeaa kulkemaan, vaikka eberi ei lähde käyntiin. Mistäköhän sitä vikaa voisi tällä kertaa metsästää? Voisiko se vika olla kosketuksista vai olisiko jotain hajonnut käytönpuutteesta? Sen verran ehdin tutkia että maadoitukset on kunnossa ja kaikki piuhat ovat kiinni. Laitetta en ole käyttänyt varmaan 5kk.

Rambleristi
25.06.2009, 16:42
Jos laite hurahtaa mutta ei tee muuta niin vika saattaa olla jumittavassa paloilmapuhaltimessa tai hehkutulpassa. Oliko laitteessa kiertovesipumppua ja sisäpuhaltimen ohjausta? Jos on ja nämä toimii on vika itse eberissä. Vikakoodit jos pääsee lukemaan, niin helpottaa vianmääritystä.

Rekisteröimätön
25.06.2009, 17:16
Tällä kellolla ei saa vikakoodeja ulos. Vesipumppu on, ennen muistaakseen vesipumppu lähti pyörimään kun käänsi virrat päälle, mutta ei lähde nyt.

Zamppa
25.06.2009, 20:21
Tarkista ylikuumenemis suoja onko lauennut. lämmittimen päädyssä kumilortsun alla pieni painonappi tai jos vanhan mallinen ylikuumenemis suoja niin se on kerta käyttöinen.

Rekisteröimätön
11.09.2009, 18:05
Nyt vasta ehdin tutkia eeberiä. Ylikuumenemis suoja oli lauennut koska vesipumppu tiensä päässä. Vesipunpun saa hetkeksi pyörimään kun sitä naputtelee kylkeen. Onkohan kellään ebereitä purettuna? Uutta pumppua tuskin raaskin ostaa.

Jappi
11.09.2009, 19:18
Nyt vasta ehdin tutkia eeberiä. Ylikuumenemis suoja oli lauennut koska vesipumppu tiensä päässä. Vesipunpun saa hetkeksi pyörimään kun sitä naputtelee kylkeen. Onkohan kellään ebereitä purettuna? Uutta pumppua tuskin raaskin ostaa.

Käytä pumppupesä auki,voi olla vaan paskaa siipien välissä.

mosku
11.09.2009, 20:57
Käytä pumppupesä auki,voi olla vaan paskaa siipien välissä.

Harvemmin lähtee ruuvit auki. Uusi pumppu oli jotain 90€ boossilaisena.

Rekisteröimätön
12.09.2009, 11:14
90€ raaskii viel maksaa. Eile kävin yhest liikkeest kysyy ni ois ollu 212€. Täytyy kysellä muualta.

mosku
12.09.2009, 20:23
Katot siitä pumpusta sen numeron ja sillä meet hakee varaosakaupasta boossilaisen.
Sitä vanhaa pumppua kannattaa koittaa "hyppylangalla" et toimiiko. Moottori saattaa pyöriä kyllä mutta, se on sellanen magneettisiipipyörähässkkäpumppu eli laita letkut kiinni ja ämpäriin vettä ja koita. Jos se ees pyörii. Samalla varmistuu ettei vika oo siinä vesipumpun liittimessä(hapettuu usein).

Rekisteröimätön
14.09.2009, 15:42
Ketkäs noita halvempia pumppuja myy? en nyt viikolla pääse tarkastamaa sitä pumpun numeroa. Kysyin sähköpostilla 4 paikasta ja kaikki yli 200€, ei ollu kyllä merkistä puhetta. Uudempaan malliin kuulma halvempi.

Rekisteröimätön
07.11.2009, 22:08
Tänään saatu eberi taas kuntoon kun ehti hetkeksi paneutua. Tilasin bochin pumpun preheatilta n. 70€, mutta eipä se käynytkään suoraan vanhan tilalle kun putket olivat erikokoiset. En ruennut pumppua palauttelemaan vaan poistin vanhasta pumpusta pyörijän siivet, tein muutamat letkut ja laitoin uuden pumpun vanhan perään. Johan lämpiää.

sirP
15.11.2009, 20:56
No niin täältä tuntuu löytyvän asiantuntemusta eberistä. Ongelmana on että kello vaan vilkkuu, ei toimita lainkaan. Lähtee katkaisijasta käyntiin ja toimii muuten. Olisko kellään tietoa miten tuon kellon sais pelittämään? Kuva toivottavasti ohessa ;)

Rekisteröimätön
15.11.2009, 23:53
Se pitää laittaa aikaan se kello,muuten ei pelaa.

Tapahtuu painamalla kumpaakin nappia yhtäaikaisesti,joka ei muuten yleensä ole ollenkaan helppoa noilla kuminapeilla...

T:Jappi nyyminä

sirP
16.11.2009, 22:24
No juu, yritetty on, lienee viisainta tökkiä jollain kynänkärjillä??? Näytössä vilkkuu 68:88 ja tuo kuutonen on niinkun väärinpäin. Saattaa tietty olla yks viiva pimeenä.

Rekisteröimätön
28.12.2009, 12:01
Onko täällä seppää mikä olisi korjannut eberin ohjainlaitetta (D5WSC)? Lähinnä tarttisi vinkkejä millä saisi sen mustan "mössön" pois, että pääsisi elektroniikkaan käsiksi särkemättä sitä enempää

mhk
28.12.2009, 23:04
12 v vanhan Ardicin kortin sielunelämään tuli perehyttyä se työnnettyä käyttösavut pihalle. Oli syöttövirtapuoli oikosessa, päädiodi halkes ym..
Kortti on peräti 4 kerroksinen, joo vaikka vanha reuhka onkin ja kasattu lähes pelkästään smd (pintaliitos) komponenteilla. Korjaus mahdotonta. Eberin kortti on vähintään yhtä teknistynyt vehje.
Tässäkin on jotain kirkasta silikoonin tapasta levitelty yhteen nurkaan, vaikea nyprätä pois.
Uuden kortin saa Preheat finlandilta, kustantaa 250 eugenia.
http://www.preheat.eu/index.php?page=d5w-sc-nykyinen-versio

OneAndOnly
20.01.2015, 20:11
Minulla olis kans eberin kans ongelmaa..
Tähän asti toiminut täysin moitteetta, viime keväänä toimivana otin virtapiuhan irti akulta. Oli semmonen "irtoava" malli niin arvelin että ei tipahda ja että laitan sit syksyllä paremmin kiinni.

Mutta kuinkas ollakkaan.. Laitoin piuhan akkuun paikoilleen, niin kelloon (viikkokello) ja mallia semmonen 5 nappinen mötikkä tuli virta. Välkkyy kaikki mitä siinä kellossa vois näkyäkkin. Sit kun painaa kellonkuvaa niin muut häviää mut rupeaa 0:00 vilkkumaan. Mistään napista ei mitään tapahdu eikä eberi pihahdakkaan. Ainut on se kellon kuva että siitä kerran painamalla saa ton 0:00 näkymään ja se jää näyttöön vilkkumaan mut sitä ei sit saa pois.

3 sulakkeen rasian löysin konehuoneesta ja siinä oli kaikki ok. Jotenkin vaikutti kun johdotuksia tutkailin että voisiko olla mahdollista että olisi ihan tehdasasenteinen eberi kyseessä kun eberinpiuhat meni aikalailla auton omien johtonippujen seassa. Sulake/releboxissa konehuoneessa vänkärinpuolella on muistaakseni fuel heater kohta ja sen paikalla kyllä oli kuin olikin joku rele. Auto on siis taro/hilux ln110 -90 2.4d 4wd

Mut olisko kellään mitään visioo et mistä vois tuota vikaa lähteä purkamaan kun kuitenkin toimivana ollessa sen virtapiuhan silloin irti otin.

Bazeeba
20.01.2015, 20:54
Minulla olis kans eberin kans ongelmaa..
Tähän asti toiminut täysin moitteetta, viime keväänä toimivana otin virtapiuhan irti akulta. Oli semmonen "irtoava" malli niin arvelin että ei tipahda ja että laitan sit syksyllä paremmin kiinni.

Mutta kuinkas ollakkaan.. Laitoin piuhan akkuun paikoilleen, niin kelloon (viikkokello) ja mallia semmonen 5 nappinen mötikkä tuli virta. Välkkyy kaikki mitä siinä kellossa vois näkyäkkin. Sit kun painaa kellonkuvaa niin muut häviää mut rupeaa 0:00 vilkkumaan. Mistään napista ei mitään tapahdu eikä eberi pihahdakkaan. Ainut on se kellon kuva että siitä kerran painamalla saa ton 0:00 näkymään ja se jää näyttöön vilkkumaan mut sitä ei sit saa pois.

3 sulakkeen rasian löysin konehuoneesta ja siinä oli kaikki ok. Jotenkin vaikutti kun johdotuksia tutkailin että voisiko olla mahdollista että olisi ihan tehdasasenteinen eberi kyseessä kun eberinpiuhat meni aikalailla auton omien johtonippujen seassa. Sulake/releboxissa konehuoneessa vänkärinpuolella on muistaakseni fuel heater kohta ja sen paikalla kyllä oli kuin olikin joku rele. Auto on siis taro/hilux ln110 -90 2.4d 4wd

Mut olisko kellään mitään visioo et mistä vois tuota vikaa lähteä purkamaan kun kuitenkin toimivana ollessa sen virtapiuhan silloin irti otin.

Siihen pitää asettaa kellonaika jotta lähtee pöhisemään. Varmaan löytyy ohjeet googlella.