View Full Version : jömbis (comeback)
Pistetääs tällänen pikkuveljen tuleva projekti tänne. Kaikki lähti siitä kun Luumäen kisassa itse kaadoin auton ja pääkaareen tuli lommo. Tarkoitus oli se vaihtaa ja kaaret tuli jo purettua pois, kun päätinkin että taidan itse tehä uuden auton... Sitten alkoi toi veli haastamaan, että vois siitä vielä tehä auton ja muutaman pienen muutoksen joita ite meinasin myös sille tehä. Katsotaan jospa tämä vielä joku vuosi nähdään kisoissa tai ylipäänsä ajokunnossa...
Eli auto on tän näkösenä lepäilly melkeinpä vuoden tuolla tallissa,
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=890&pictureid=11812
Sitten t-j sitä vähän jo innostu purkamaan muutama kuukausi sitten...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=890&pictureid=11813
Tänään kun tallilta lähin pois niin näyttikin tältä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=890&pictureid=11814
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=890&pictureid=11815
Eli siitähän se pikku hiljaa lähtee projekti etenemään. Aluksi olisi tarkoitus lähteä katsomaan löytyykö rungosta korjauksen tarvetta ja sen jälkeen pitäisi hieman muokata koppaa. Sitten pitäisikin lähteä etsimään akseleita ja miettimään millä ratkaisulla akselit tulee. Tekisikö 4-linkin vai tukivarsilla vai millä se olisi järkevintä tehdä? Mutta eiköhän se tuosta selkene.
Saa nähdä milloin auto saadaan taas liikenteeseen uudelleen :)
Tänää tuli taas vähä edettyä projektissa ja päästiin tästä vaiheesta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=902&pictureid=12005
Tähän:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=902&pictureid=12003
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=902&pictureid=12004
Runko tuli jo pestyäkiin tänää. Seuraavaksi täytyisi sitten vissiikiin käydä hiekkapuhaltamaan runkoa.
IironSika
16.11.2008, 22:21
Laitetaanpas välikevennykseksi kuva tästä meitsin entisestä Rautapossusta muistaakseni vuodelta about -02 tai -03. Tuo vihreä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/IironSika-fj55s.jpg
No jopas... Hivenen on toi tojota muuttunu siintä kun se sillon joskus lahden seudulta haettiin.....
Ei muuta ku proto luokan autoa suunnittelemaa ni saadaa kunnon veljesten väliset kisat aikaseks. (joo voihan se olla et toiki valmistuu ennemmi ku miun auto......)
Ja Jii Jii laitahan uudesta Jömbiksetä kans kuvia ja tarinaa.
Ja Jii Jii laitahan uudesta Jömbiksetä kans kuvia ja tarinaa.
Ei se oo jömbis vaan no ei paljasteta viel... No katotaan jos jossain vaiheessa, mut ei viel...
Eipä ole projektille paljon mitää ehtinyt tehdä, kun on ollut kiireitä..
Talliin on tullut kuitenkiin hankittua hj lukko akseli putket, jotka olisi tarkoitus laittaa autoon.
Nytten sitten kysyisinkiin, että miten tämä kannattaisi toteuttaa jotta saisi parhaat mahdolliset ajo-omisaisuudet ja olisi melko helppo tehdä? 4-linkkillä tukivarsilla vai millä?
Päivitellääs tätäkin... pariin vuoteen ei oo tapahtunu mitään, mut nyt tekiä vaihtu ja kävin itse tekemään tätä taas nippuun. Josko tämä nähtäisiin loppukaudesta eräässä kisassa :D...Mikäli kelpaa vielä johonkin luokkaan :D :D Alustaltaan tulee saman lainen kuin olikin, mut muuten ei viel tiedä...
taas saatu jotain aikaseksi tallilla. Etu-akselin kiinnikkeet olis hitsausta vaille valmiit. Mites porukka on noita tukivarren kiinnikkeitä laittanu? Meinasin jos laittas rikat puslan ja tukivarren kiinnikkeen väliin et eläis paremmin... Vai kannattaako laittaa vaan puslat kiinni noihin kiinnitysrautoihin??
Ny jos tekisin ni ehottomasti noi prikat!
Tällekkin jotain saatu taas tehtyä. Ei puuttus kun iskarien ja panhardien kiinnikkeet akseleista, niin sais akselit alta pois ja pääsis hitsaa kiinnikkeet kokonaan kiinni ja akselit maalaukseen...Niin ja perään jonkun näköset panssarit pitäs viel tehä...
minkä jouset noi on?
Edessä hdj:n jouset, mut en muista onko vakio vai korotus jouset.
Takana lj:n korotusjouset.
Tuli käytyä tätäkin rakentelees. Nyt ei puuttus etuakselista kuin perän ja ohjaussylinterin panssarit/suojat.
Kertokaas että kelpaako tämä vielä promodiin tuolla kopalla mikä tässä on ollu??
Saakos seisontajarru olla nestetoiminen vai pitääkö olla mekaaninen?? Ja taitaa riittää kun vaikuttaa vain taka-akseliin??
Nuhapumppu
04.02.2012, 10:38
Saakos seisontajarru olla nestetoiminen vai pitääkö olla mekaaninen?? Ja taitaa riittää kun vaikuttaa vain taka-akseliin??
Muistaakseni pitää vain olla erillinen jarrujärjestelmä, onhan nuita sähköisiäkin seisontajarrujakin niin miksei nesteelläkin.
Eli jos haluaa seisontajarrun taka-akselille niin vaatii toiset satulat,näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt,korjatkaa jos olen väärässä.
trialissa saa olla neste toiminen, jos on erillinen piiri ja sen pitää vaikuttaa taka-akselille
eli kardaanijarru tai toiset satulat akselille
tohon koriasiaan pitää kyllä hiukan taas perehtyä, että onko jotain muutoksia taas tälle vuodelle..
Tämäkin taas vähän edennyt taka-akseli melkein valmis ja etu-akseli hitsausta ja perän panssaria vaille valmis.
Tuli tehtyä tällänen panssari taakse. En tiedä sitten miten kestää, mut...
Kertokaas että kelpaako tämä vielä promodiin tuolla kopalla mikä tässä on ollu??
Ei kelpaa, korissa pitää olla "orginaalit" paneelit, mutta materiaali vapaa...
3.7.2.2 Body
The body work must look like a car, , bonnet (hood), front wings, body sides, rear wings must be present. Body material is optional. The front of the car must retain a mask or face with appearance og lights.
Saakos seisontajarru olla nestetoiminen vai pitääkö olla mekaaninen?? Ja taitaa riittää kun vaikuttaa vain taka-akseliin??
Muistaakseni pitää vain olla erillinen jarrujärjestelmä, onhan nuita sähköisiäkin seisontajarrujakin niin miksei nesteelläkin.
Eli jos haluaa seisontajarrun taka-akselille niin vaatii toiset satulat,näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt,korjatkaa jos olen väärässä.
Tai kardaanijarrun...
trialissa saa olla neste toiminen, jos on erillinen piiri ja sen pitää vaikuttaa taka-akselille
eli kardaanijarru tai toiset satulat akselille
Helpolla päsee kun laittaa rangen etusatulan! Siinähän on kaksi erillistä jarrupiiriä samassa satulassa!!!!
Sitte promodin käsi/seisonta jarrun sääntö on nyt sama kuin protoissakin, eli saa vaikuttaa jompaan kumpaan akseliin tai sen kardaaniin.
Mutta laatikon ja jakiksen välissä sitä ei oikein hyvällä katsota Suomessa ja Eurotrial:ssa tulee hylsy...
3.7.5.2 Parking brake/emergency brake
A well functional parking brake must be present, operating on the brakes of one and the same axle, or the driveshaft of one axle. The control system of the parking brake can be operated hydraulically or mechanically, and it must be mechanically independent of the main system. The control system of the parking brake must be possible to engage with one hand or one foot, and it must automatically remain locked when engaged. The vehicle must be fitted with an emergency brakesystem. The emergency brake system can be shared with the parking brake, or be a total separate system, and it must be able to slow down the vehicle in case of failure of regular brakes. See 3.2.5 for test procedure.
Mitä tarkotat originaali paneeleilla??
Alkuperäisen kaltainen, eli muoto pitää olla sama, mutta materiaali on vapaa.
Korin koko on minimissään renkaiden sisäpinnan tasalla, maksimi on sitten tekijän omassa tahdossa...
Alkuperäisen kaltainen, eli muoto pitää olla sama, mutta materiaali on vapaa.
Korin koko on minimissään renkaiden sisäpinnan tasalla, maksimi on sitten tekijän omassa tahdossa...
Eli jos laitan etusiivet paikalleen ja kontin luukuista alapuolet niin kelpaisi??
Tossa nyt sellanen "kori" joka täyttää säännöt, mutta autoon tulee nykysäännön mukaan valmistaa ajovalot tai niiden näköiset "vastineet".
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=306&pictureid=86089
Ja korin koko pitää peittää pitkittäis suunnasta (ylhäältä katsottuna) puolet akselista ja sivusuunnassa (ylhäältä katsottuna) minimin raja on renkaiden sisäreuna.
http://www.eurotrial.org/downloads/2012/regulations2012part-iii-en.pdf (http://www.eurotrial.org/downloads/2012/regulations2012part-iii-en.pdf)
3.7.2.3 Dimension / Vehicle outline
The body has to be minimum from middle of front axle to the middle of rear axle, and from the inside wheels of right side to inside wheels of left side see drawing. It’s not allowed to make attachment to the body just to make it wider or longer. Single seaters is not allowed, two seats side by side should be fit inside the body. The body has to be minimum the allowed size from the bottom of the body to at least the beltline.
Eli kylkipeltejä hommaamaan....
Nyt alkas olla alustan osat hiekkapuhallusta vaille. Rungossa vähän vielä fiksailua...
Oli menny aika huonoon kuntoon etuakselin tiiviste.
Luumäenkisassa olis tarkotus ajaa tällä... tuleekohan kiire viel.
tuomaritulee
25.07.2012, 18:02
itsellä jäi tuolla tyylillä oleva murikka suoja ekaan ojaan ;) Nykyään k-auton painesäiliön pääty.
Eilen tuli koppa nostettua paikalleen... Pitänee vissiin pääkaari käydä taivuttaa, ei taida tuo lankku kelvata :D
Katos poekaa......sehän taitaa valmistua just sopivasti Luumäen kahinoihin??
Katos poekaa......sehän taitaa valmistua just sopivasti Luumäen kahinoihin??
Se olis tarkotus, että pääsis jollain ajamaan sinne...
Tänään tuli uusi pääkaari taivutettua ja se sattui vielä paikalleenkin :) Kelpasiko nuo kaaret vielä tuollasena kuin 4-5 vuotta sitten??
Pienten ihmettelyjen jälkeen saatu syyläri mahtumaan nokalle. Joutu laittaa korin 40-50mm korotus palikat takasiin, että mahtu syyläri paikalleen. Oli tarkotus jättää pois noi palikat, mut ei olis mahtunu tankkikaan paikalleen ilman niitä.
Huomen jos sais renkaat vaihdettua vanteille :D
Pienten ihmettelyjen jälkeen saatu syyläri mahtumaan nokalle. Joutu laittaa korin 40-50mm korotus palikat takasiin, että mahtu syyläri paikalleen. Oli tarkotus jättää pois noi palikat, mut ei olis mahtunu tankkikaan paikalleen ilman niitä.
Huomen jos sais renkaat vaihdettua vanteille :D
Kato, kato....sitä on hommattu "uudet" renkaat. Ei muutakuin lemi kuikkuria, siis kumi leikkuria niille vaan heti ens kättelyssä.....tuos Euroopan mestarin malliin leikatut:
http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=20069&stc=1&d=1209692201
Juu tarkotus oli leikkuria näyttää niille :D Tolleen samaan tyyliin oli ajatus leikata paitsi et oisin leikannu vaan joka toisen sivunappulan halki, mut miksei sitä vois leikata kaikkia.
Tällästä tänään
on7O16yqKwg
Ei puuttus enää paljon. jarruputket ja perät taitaa olla isoin homma ja perät vielä välityksen vaihtajalla... Tänään kävi renkaan leikkaaja :)
Kelpaakos tää nyt promodiin kun on toi etusiipi paikallaan???
Kelpaakos tää nyt promodiin kun on toi etusiipi paikallaan???
Joo, jos ei , niin aja sitte protois, ainaki pokaali ON varma:D:D:D
P.S. Ovista saattavat nurista, ku pitäis olla min konepellin tasolla, mutta ei tuo siihen kaadu. Laitat ne "pikkujutut" valmiix ja tuut ajamaan!!!
Tämäkin valmistui, mut vähän ongelmia oli kisassa lämpöjenkanssa ja tuntui aikaherkästi alkavan polttamaan öljyä :D
Nyt olis moottori vaihdettu nokalle ja saatu käymäänkin :)
Kertokaas mielipitetä syylärinjäähdytykseen, että ilma konehuoneen suuntaan vai konehuoneesta nokalle päin?? Niin ja syyläri omalla paikalla nokalla...
offroadjouni
19.06.2013, 20:16
Kertokaas mielipitetä syylärinjäähdytykseen, että ilma konehuoneen suuntaan vai konehuoneesta nokalle päin?? Niin ja syyläri omalla paikalla nokalla...Ulkoa jäähdyttimen läpi konehuoneeseen.
Ulkoa jäähdyttimen läpi konehuoneeseen.
IMHO ja mielellään (tehokas) flekti syylärin takapuolelle TIIVIISEEN tuulitunneliin.
Varmistathan myös lämpimän ilman poispääsyn konehuoneen takaosasta.
IMHO ja mielellään (tehokas) flekti syylärin takapuolelle TIIVIISEEN tuulitunneliin.
Varmistathan myös lämpimän ilman poispääsyn konehuoneen takaosasta.
Ei mahdu oikein takapuolelle flekti, et pitäs melkein olla etupuolella...et suunnittelin etupuolelle tuulitunnelin kasnssa??
Ei mahdu oikein takapuolelle flekti, et pitäs melkein olla etupuolella...et suunnittelin etupuolelle tuulitunnelin kasnssa??
No silleen sitten.
Btw. miks sen syylärin pitää olla siellä konehuoneessa?
No silleen sitten.
Btw. miks sen syylärin pitää olla siellä konehuoneessa?
No ei kai sen pakko olis olla, mut ei kehannu käydä nyt siirtää taakse. Oli helppo laittaa omalle paikalleen :)