View Full Version : pakokaasulämpömittari
hommasin kyseisen kikottimen ja mietin että mikä oisi järkevin paikka anturille?löyty suht halvalla kun vertaa muihin paikkoihin mitä maksanu mittarit.
http://www.raak-racing.com/shop/index.php?page=shop.product_details&category_id=23&flypage=shop.flypage&product_id=1385&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
Primääriputkiin kierreholkit joihin saa anturin sovitettua ja voi tarkkailla sylinterikohtaisia lämpötiloja.
Tai sitten ihan kollektoriin niin saa yleisen lämpötilan selville.
mikä tossa on semmonen lämpötila mikä ei sais ylittyä tai alkaa paikat sulamaan?jos nyt pääsis parantelemaan taas meno- ja ruokahaluja.
mikkoimp
18.11.2008, 17:48
900 itse olen pitänyt
mikä tossa on semmonen lämpötila mikä ei sais ylittyä tai alkaa paikat sulamaan?jos nyt pääsis parantelemaan taas meno- ja ruokahaluja.
Olisko 650°C turvallinen raja?
mikkoimp
18.11.2008, 21:17
kyllä ne korkeammalle sietää ihan turvallisesti päästää..
joku 800 alkaa olemaan siinä rajoilla että sen yli en päästäisi, tuo 900 alkaa olemaan liikaa..
edit: tietysti riippuu autostakin, onko alkuperäinen turbo vai ei, öljyruiskuja männille jne...
kyllä ne korkeammalle sietää ihan turvallisesti päästää..
joku 800 alkaa olemaan siinä rajoilla että sen yli en päästäisi, tuo 900 alkaa olemaan liikaa..
edit: tietysti riippuu autostakin, onko alkuperäinen turbo vai ei, öljyruiskuja männille jne...
Jaa, suottahan mä oon sitten himmaillu... :) no, en ehkä kuitenkaan. Alumiinihan sulaa jossain noilla main (650°C), jotenkin tuntuisi loogiselta pitää raja siinä. Ja omasta mittarista loppuu jo asteikkokin 900°C:ssä.
Hetkellisesti (muutamia sekunteja) tietty voinee käväistä tuolla 800°C rajoilla ilman pelkoa.
Ja paikallakin varmasti merkitystä, itellä anturi on vasta downpipessa.
eikös ameriikan isännät asenna sen anturin downpipeen?? siellä kai se pakokaasu on jo ainakin 100c viileämpää.
eikös ameriikan isännät asenna sen anturin downpipeen?? siellä kai se pakokaasu on jo ainakin 100c viileämpää.
Minulla oli vähän aikaa mittari molemmin puolin turboa ja eroa oli jopa 150 astetta kovassa kiihdytyksessä, yllättävän paljon jäähtyy parinkymmenen sentin matkalla.
Ameriikan isännät joutuu asentaa sen downpipeen ettei tartte haastaa mittarinvalmistajaa raastupaan jos anturi sattuu sulamaan tjs. ja murusia lentelee turbiinisiipeen.
Lämpötilat riippuu vähän siitä onko bensa- vai dieselmoottori?
Mitä tässä olen itse asiasta kysellyt, niin on neuvottu laittamaan mittari ennen turboa, pakosarjaan. Lämpötila kuulemma vaihtelee turbon jälkeen ahtopaineesta yms. johtuen. Ja ilmeisesti sopiva lämpötila ennen turboa olisi jotain 900asteen paikkeilla diesel koneessa.
Itsekkin olen vielä vähän kahden vaiheilla että asennanko mittarin down pipeen vai pakosarjaan. Kun sitäkään ei tunnu kukaan tietävän et mikä olisi sopiva lämpötila dp:sta mitattuna.
Matti_83
01.01.2009, 17:37
Laita vaan ennen turboa mahdollisimman lähelle pakoventtiiliä sieltä se lämpötila pitää mitata, ei sillä ole mitään merkitystä paljonko lämpö on turbon jälkeen