PDA

View Full Version : mitkä takalevyt helpoiten Cherokeehen?


454SS
12.11.2008, 11:10
Akseli D35 ja koppa XJ. Minkä vehkeen takajarrut levyillä helpoin soveltaa tuohon? Käsijarru olisi hyvä olla samassa paketissa. Onko jossain Jeepissä sopiva setti?

JAMANT
12.11.2008, 11:16
En tiedä, miksi sulle taas tarjoon, mutta valmista settiä on tarjolla: http://www.jamant.fi/product_info.php/products_id/2220

Timo_L
12.11.2008, 12:57
Akseli D35 ja koppa XJ. Minkä vehkeen takajarrut levyillä helpoin soveltaa tuohon? Käsijarru olisi hyvä olla samassa paketissa. Onko jossain Jeepissä sopiva setti?

Juu, ZJ- mallin Grand Cherokeen levyjarrut on jokseenkin suoraan pultattavissa XJ:hin. Jos en ihan väärin muista niin D35:ssä ja 8.25:ssä on ihan sama pulttijako jarruhilppeiden kiinnityksiin - helppo se ainakin on mitata (ainakin Killmanilla taitaa olla 8.25 sen XJ:ssä?). Tässä aika hyvä kirjoitus asennuksesta 8.25:een jos enklanti sujuu:

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=607435&highlight=disc+brake+swap

454SS
12.11.2008, 13:09
En tiedä, miksi sulle taas tarjoon, mutta valmista settiä on tarjolla: http://www.jamant.fi/product_info.php/products_id/2220

Vaikka mie oonkin persaukinen, niin saattaahan tästäkin tiedosta olla hyötyä jollekin rahamiehelle.

JAMANT
12.11.2008, 13:32
Vaikka mie oonkin persaukinen, niin saattaahan tästäkin tiedosta olla hyötyä jollekin rahamiehelle.

Ei Suomessa ole kuin yksi rahamies ja se on muistaakseni Jaguaari-mies!!!

Byrocrat
12.11.2008, 15:57
Juu, ZJ- mallin Grand Cherokeen levyjarrut on jokseenkin suoraan pultattavissa XJ:hin. Jos en ihan väärin muista niin D35:ssä ja 8.25:ssä on ihan sama pulttijako jarruhilppeiden kiinnityksiin - helppo se ainakin on mitata (ainakin Killmanilla taitaa olla 8.25 sen XJ:ssä?). Tässä aika hyvä kirjoitus asennuksesta 8.25:een jos enklanti sujuu:

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=607435&highlight=disc+brake+swap


Erittäinkin suositeltava juttu jos levyjarruja aikoo pykätä pikku Cherokeehen. Vaikka hintatiedot ovatkin 2005-vuodelta niin ei varmaan nykyäänkään hirveästi tuosta poikkea:) Luulis jo noitakin purkuosina jostakin löytyvän jos edullista vaihtoehtoa etsiskelee:cool:
Inhorealisti

JAMANT
12.11.2008, 16:51
Levyjä ei voi suoraan vain heittää paikoilleen, pyörän studit saattaa jäädä lyhyiksi, kannattaa sitten vaihtaa levyjarrumalliset studit myös, ja purkuosina pitää sitten käyttää myös kaikki muutkin osat, jarruosia ei saa hitsata!!! Jenkkilän pojat myy myös esim yleismallin jarrusatulan kiinnikettä, joka hitsataan akseliputkeen, ei kelpaa suomessa!!!

Timo_L
12.11.2008, 18:04
Voihan sitä käyttää purkuosia ja uusia osia ristiinkin, mikäpä sitä estää? Eihän siellä mitään hitsaamisen tarvetta pitäisi olla kun kaikki on pultattavaa osaa. Vähän sama kun tekee jarrurempan, vaihtaa vain tarvittavat osat..

Se on totta että studit voi jäädä lyhyiksi - se selviää kokeilemalla, eikä ne montaa euroa maksa. Esim. mulla oli Fordin 8.8 akselissa ihan tarpeeksi pitkät studit kun vaihdoin rummuista levyihin. Koko Fordin alkuperäiselle 11" levyjarrusarjalle (kaikki tarpeelliset kiinnikkeet, levyt, kaliperit, jarrupalat, käsijarruhilppeet yms.), tuli hintaa us-partsiin tilattuna ~550€. Jenkeistä sama paketti olisi lähtenyt muistaakseni reilulla 300 taalalla, mutta kuljetuskulut, verot ja tullithan noihin tietysti aina tulee päälle joten ~450€ olisi maksanut.. tuon 100€ pulitin ihan siitä ilosta että mahd. takuuasioissa ei tule ongelmia.

Isommilla renkailla ajaessa noista tuntuu olevan ihan oikeastikin hyötyä. Siihen vain kannattaa varautua että joutuu joko vaihtamaan jarrupaineensäätimen pellin alta, tai sitten ostaa takajarrulinjaan erillisen jarrupaineensäätimen että saa tarvittaessa jarrupainetta vähemmäksi. Ittellä on ihan siinä rajoilla että takana on liikaa jarrutehoa.

ventora
12.11.2008, 18:28
sellaisen akseliin missä on tehtaan hitsisaumoja saa myös hitsata jarrukiinnikkeet.löytyy ihan lakipykälä asiasta.

JAMANT
12.11.2008, 19:26
sellaisen akseliin missä on tehtaan hitsisaumoja saa myös hitsata jarrukiinnikkeet.löytyy ihan lakipykälä asiasta.

Missäs akselissa sitten ei ole tehtaan hitsisaumoja??? Kaikissa Jeepin akseleissa on hitsisaumoja!! Tarkennusta asiaan, mitä tarkoitetaan hitsisaumalla ja missä ne saa olla ja miksi silloi saisi jarruosia hitsata, kyseessä on turvallisuus, jos hitsaus pettää ja joku kuolee, niin en haluaisi olla se hitsari!!!

tjl
12.11.2008, 20:25
sikäli mikäli kun olen itse käsittänyt, niin esim levyjarrujen kiinnikkeet saat itse hitsata akseliin. muttei varsinaisia jarruosia, kuten rumpuja yms..

ja ei minu hitsaamista kiinnikkei´stä kukaan ole koskaan sanonu itää, mut kait se riippuu saumasta.
joidenkin ei pitäis edes hitsata paikkoja auton pohjaan mitä tältäkin palstalta on kuvia katseltu.

ventora
12.11.2008, 20:37
en jaksa ettiä sitä lakipykälää,sillä tarkoitetaan sitä että missä on tehtaan sauma niin silloin se materiaali on hitsattavaa ja silloin asiallisesti hitsattu kiinnike voidaan hyväksyä.

ei niitä laki pykäliä ole tehty jeeppejä varten et jos kaikkien jeeppien akseleissa on saumaa ni suurimmassa osassa autoja ei ole.

454SS
12.11.2008, 22:20
Jamantin pajalla ei käsittääkseni hitsata lainkaan, ja ainakin meilläpäin on katsastuksessa tähän saakka hyväksytty asiallisesti akseliputkeen hitsatut jarrusatulankiinnikkeet. Palataas asiaan, onko siis ihan sama mikä akseli Grandissa on ja kiinnikelaipat sattuu D35 akseliin? Studien pituudesta ei tarvitse huolehtia kun akselissa on jotkut mitkä lie muka vahvemmat vetarit joissa pitkät studit. Käsijarru ilmeisesti kaikissa levyjarrullisissa Jeepeissä erillisillä kengillä? Käykö XJ:n orggis vaijerit suoraan? Miten ZJ ja XJ paineensäädin eroaa?

Blan B: Miten saada jarrukengät kestämään yli 1000km metsäkäyttöä? Kolmannet kengät loppu tämän kesän aikana, ja jarruja on avattu ja putsailtu enemmän kuin hermot kestää.

Byrocrat
12.11.2008, 23:06
Jamantin pajalla ei käsittääkseni hitsata lainkaan, ja ainakin meilläpäin on katsastuksessa tähän saakka hyväksytty asiallisesti akseliputkeen hitsatut jarrusatulankiinnikkeet. Palataas asiaan, onko siis ihan sama mikä akseli Grandissa on ja kiinnikelaipat sattuu D35 akseliin? Studien pituudesta ei tarvitse huolehtia kun akselissa on jotkut mitkä lie muka vahvemmat vetarit joissa pitkät studit. Käsijarru ilmeisesti kaikissa levyjarrullisissa Jeepeissä erillisillä kengillä? Käykö XJ:n orggis vaijerit suoraan? Miten ZJ ja XJ paineensäädin eroaa?

Blan B: Miten saada jarrukengät kestämään yli 1000km metsäkäyttöä? Kolmannet kengät loppu tämän kesän aikana, ja jarruja on avattu ja putsailtu enemmän kuin hermot kestää.

Kannatasko sun ensin lukaista vaikka juttu tuolta niin ei tarvitse niin paljon kysellä. Pääset huomattavasti helpommalla :)
http://www.jeepforum.com/forum/showt...isc+brake+swap

454SS
13.11.2008, 07:43
Kannatasko sun ensin lukaista vaikka juttu tuolta niin ei tarvitse niin paljon kysellä. Pääset huomattavasti helpommalla :)
http://www.jeepforum.com/forum/showt...isc+brake+swap

Ehkä mie en vaan sit ymmärrä tota lontoota tarpeeksi hyvin, koska en löytänyt tosta artikkelista vastauksia. Tossa projektissa vaihdetaan vaijerit, mutta Jamantin sarjassa niitä ei tule mukana? Eikä tainnut olla mainintaa myöskään siitä onko kaikissa Grandin akseleissa samanlaiset satulankiinnityslevyt. Jenkillä näyttäis jäävän paikalleen alkuperäinen paineensäädin, mutta TimoL kertoo tossa ylempänä jarrujen tasapaino-ongelmasta alkuperäisellä säätimellä?

Ja edelleenkin, vaikka olen lukenut tuon artikkelin, kiinnostaa onko jossain Jeepissä käsijarru toteutettu jarrupaloilla?

JAMANT
13.11.2008, 09:12
Kaikissa Jeepeissä, mitä olen nähnyt (ja on niitä nähty), on käsijarru toteutettu kengillä!!

Timo_L
13.11.2008, 19:45
Ehkä mie en vaan sit ymmärrä tota lontoota tarpeeksi hyvin, koska en löytänyt tosta artikkelista vastauksia. Tossa projektissa vaihdetaan vaijerit, mutta Jamantin sarjassa niitä ei tule mukana? Eikä tainnut olla mainintaa myöskään siitä onko kaikissa Grandin akseleissa samanlaiset satulankiinnityslevyt. Jenkillä näyttäis jäävän paikalleen alkuperäinen paineensäädin, mutta TimoL kertoo tossa ylempänä jarrujen tasapaino-ongelmasta alkuperäisellä säätimellä?

Ja edelleenkin, vaikka olen lukenut tuon artikkelin, kiinnostaa onko jossain Jeepissä käsijarru toteutettu jarrupaloilla?

No kuten sanoin, että jos en väärin muista niin XJ:n ja ZJ:n kaikissa aksuloissa on sama pulttujako satuloiden/ jarrukilpien kiinnitykseen ja muutenkin osien pitäisi täsmätä. Käsijarrua varten käyttivät mielestäni KJ:n käsijarruvaijereita, jarruletkuiksi kelvannee mitkä tahansa sopivan mittaiset ja oikealla kierteellä olevat. Voi olla, että joutuu jotkut kulmaraudan tapaiset hitsaamaan jarruputkia varten akselin päihin.

Grandin levyjarruista en tiedä että meneekö samalla paineensäätimellä, se täytynee vain testata. Itsellä tosiaan on ihan siinä hilkulla noitten halkaisijaltaan 11" takalevyjen kanssa että takarenkaat menee lukkoon asvaltillakin, mutta toisaalta akseli on Fordin 8.8 eikä Dana.

454SS
05.12.2008, 17:56
Satuin katsomaan työmaalla Opel Vivaron takajarruja ja ne vaikutti melko sopivilta Jeepin taka-akselille. Vaijerikin olisi kiinnitykseltään sopiva Jeeppiin eli kiinnitys käsijarrukahvaan saman tyyppinen kuin alkuperäinenkin. Jarrusatuloiden hinta vaan pysäytti tämän idean ainakin toistaiseksi :( Jos laittaisi Grand Cherokeen levyt, Vivaron satulat ja vaijerin sopivan pituisesta Vivarosta sekä tekisi paksusta levystä satuloille adapterit, niin vois tulla aika hyvä. Eikö kukaan ole vielä soveltanut D35 akseliin levyjarruja ilman rumpujarrullista kässäriä?

454SS
17.02.2009, 14:06
Löytyisikö jostain tarkat mitat tuosta jarrukilven/satulankiinnikkeen pulttijaosta? Saahan sen tietysti mitattua rumpujarrujenkilvestäkin, mutta voisi teettää satulankiinnitys aihiot valmiiksi ennen rumpujarrujen purkamista. Tarkoituksena sovittaa Grandin levyt ja Ranskalaiset satulat.

Ossi_p
17.02.2009, 14:28
onko tästä tullut jokin uudempi joka hyväksyy hitsaamisen?


Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:


b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

mikjus
17.02.2009, 14:32
Täältä kanssa vahva ääni sille että satuloiden kiinnikkeet saa hitsata akseliin kiinni jos akseli oikeeta rautaa eikä mitään valupaskaa. Näin on mulla tehty ja katsastusmieskin samaa mieltä. Mulla on mielestäni jossain printattuna joku aken pdffä jossa aisiasta mainitaan jossain yhteydessä.


Ja tässä faktaa. Dokumentti on nimeltään Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998) 14.1.2004

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=19819

454SS
04.06.2009, 18:48
Grand Cherokeen levyt, Vivaron/primastarin/trafficin satulat, kaksi vasemmanpuoleista käsijarruvaijeria myöskin Ranskasta sekä kiinnikkeet jarrusatuloille 10mm levystä. Näillä eväillä Jeeppiin löytyi toimivat takajarrut, jotka tähänastisten kokemusten mukaan kestää myös metsäajoa ja mudassa uittamista. Kustannukset jäi huomattavasti alhaisemmiksi kuin Jeepin omilla osilla rakennettuna. Takapään levyt on etujarrulevyjä suuremmat halkaisijaltaan, mutta jarrut on silti balansissa dynamometrin mukaan. Edessä noin 3000 ja takana 1800.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=580&pictureid=24215

HJ60
04.06.2009, 21:41
onko tästä tullut jokin uudempi joka hyväksyy hitsaamisen?


Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:


b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

No, tuossahan sanotaan vaan että satula pitää pultata sovitteeseen, siitä ei mainita mitään miten tuo asianmukainen soviteosa on kiinnitetty.

454SS
19.10.2011, 17:54
Taas takajarruongelma ratkaistavana.

Esitiedot:

- Akseli Ford 8.8
- Pakko saada 6-pulttinen jako pyörien kiinnitykseen
- Akseli ei saa levetä yhtään 8.8 alkuperäisestä leveydestä
- Alkuperäisissä pyöränlaakereissa ei ole erillistä sisäkoolia
- Suomessa ei ilmeisesti pysty karkaisemaan vetoakseleita joissa laakeripinta kestäisi ilman tuota edellä mainittua sisäkoolia
- 8.8 tarkoitetut c-clip eliminatorit ei ole ratkaisu koska tuolloin akseli levenisi
- Tuon laakeriongelman takia suunnitelmissa sovittaa akseliputkeen Pajero Sportin 40mm leveät pyöränlaakerit pesineen ja sovittaa akselin leveys näiden osien mukaan
- Vetoakselit teetetään Karpiolalla
- Jarrusatuloiden kiinnikkeiden valmistaminen ei ole ongelma

Ongelma on siis tämä:

- Haussa ratkaisu jolla saan sovitettua levyjarrut joissa on käsijarru valmiina satuloissa
- Pajeron levyjen halkaisija 325mm ja paksuus käytettynä 18mm, paljonkohan uutena?
- Pajeron rumpukässäriä en haluaisi käyttää
- Missä autossa olis noiden Pajeron levyjen kanssa yhteensopivat käsijarrulliset satulat?
- Mistä autosta Pajeron levyjä ohuemmet levyt?
- Vaijeritkin olis tietysti hyvä löytää sellaiset jotka saa modifioitua paikalleen

Jeeper
19.10.2011, 18:25
Taas takajarruongelma ratkaistavana.

Esitiedot:

- Akseli Ford 8.8
- Pakko saada 6-pulttinen jako pyörien kiinnitykseen
- Akseli ei saa levetä yhtään 8.8 alkuperäisestä leveydestä
- Alkuperäisissä pyöränlaakereissa ei ole erillistä sisäkoolia
- Suomessa ei ilmeisesti pysty karkaisemaan vetoakseleita joissa laakeripinta kestäisi ilman tuota edellä mainittua sisäkoolia
- 8.8 tarkoitetut c-clip eliminatorit ei ole ratkaisu koska tuolloin akseli levenisi
- Tuon laakeriongelman takia suunnitelmissa sovittaa akseliputkeen Pajero Sportin 40mm leveät pyöränlaakerit pesineen ja sovittaa akselin leveys näiden osien mukaan
- Vetoakselit teetetään Karpiolalla
- Jarrusatuloiden kiinnikkeiden valmistaminen ei ole ongelma


Valmis vetaripaketti sulle laakereineen, Saa 6x5.5" jaollekin:

http://www.currieenterprises.com/cestore/productsRE.aspx?id=1889

Timo_L
19.10.2011, 18:31
Miksi 8.8 ei saa levetä yhtään? Sehän on joka tapauksessa ~30mm vai olikohan 35mm alkuperäistä Cherokeen taka- akselia kapeampi.

Rytari
19.10.2011, 18:36
Taas takajarruongelma ratkaistavana.


- Suomessa ei ilmeisesti pysty karkaisemaan vetoakseleita joissa laakeripinta kestäisi ilman tuota edellä mainittua sisäkoolia

- Tuon laakeriongelman takia suunnitelmissa sovittaa akseliputkeen Pajero Sportin 40mm leveät pyöränlaakerit pesineen ja sovittaa akselin leveys näiden osien mukaan
- Vetoakselit teetetään Karpiolalla
- Jarrusatuloiden kiinnikkeiden valmistaminen ei ole ongelma



Saa suomessakin toki laakeripinnan tehtyä ja karkaistua... hintaa vaan on eri juttu

Olisko tossa helpoin soveltaa sitte jotain sen tyyppistä ratkaisua kuiteskin mikä se c-clip eliminaattorikin on mutta vaan akseliputkia lyhentämällä/ muokkaamalla, eli laakeria joka tulis laipalla pulttamalla siihen akseliputken päähän, siihen vaan soppeli laippa ja ohjaus... vai onko se pajeron laakeri just sen tyyppinen kun en tiedä? ja sen laipan kun tekis niin että se satulakin pultattais siihen niin johan olis teknisen näkönen...

Jeeper
19.10.2011, 18:42
Miksi 8.8 ei saa levetä yhtään? Sehän on joka tapauksessa ~30mm vai olikohan 35mm alkuperäistä Cherokeen taka- akselia kapeampi.

Tuolla systeemillä levenisi vaan 3.25"....... ei paha.
http://offroad-review.com/new/index.php?page=79

Miksi ei myös noita Exploderin omia levyjarruja voisi käyttää?

Timo_L
19.10.2011, 19:09
^ tuo, kyllä. Toisaalta Super88 kittejä tekeviltä firmoilta saa tilattua ne vetarit juuri haluamallaan pulttijaolla niin ei tartte edes speicereitä, ja silloin levenisi akseli ~40mm (= lähes samanlevyinen kuin XJ:n orkkisakseli).

Itselle silloin aikanaan hommasin Fordin 8.8:iin Fordin omat levyjarrut, ne oli Mustang GT:n versiot. Ne ainakin pelitti hyvin eikä ollut jarrutehossa valittamista edes 35" renkailla. Eikö vain olisi helpompaa käyttää saatavilla olevia osia mitkä on "bolt-on", eikä tarttisi kaikkea mahdollista vaihtaa ja sekoittaa monesta eri autosta?

454SS
19.10.2011, 19:10
TimoL: en halua taka-akselista etuakselia leveämpää ja vanteista haluan tehdä sellaiset että samanlaiset käy eteen ja taakse.

Rytari: just tuon tyyppiset ne Pajeron osat on.

Jeeper: Currien vetari vaikuttaa just siltä mitä mie olen turhaan koittanut netistä etsiä. Löytyikö taas noin saakelin helppo ratkaisu tähänkin asiaan :) Jos ymmärsin oikein niin noissa saisi valita pulttijaon sekä pulttien paksuuden. Lisäksi mukana tulisi laakerit krymppirengas ja alkuperäisiin jarrukilven pultinreikiin kiinnittyvät levyt laakerien päälle. Setti vaikuttaa kaiken lisäksi edulliselta kaikkeen suunniteltuun koneistamiseen verrattuna. Noi speiserit mitkä tossa siun viimeisessä postauksessa on, eivät käy just sen leveys asian takia. Niillä pystyisi kyllä käyttämään Fordin omia jarruja. Kuuspulttiset laipat ei näyttäis mahtuvan Fordin käsijarruhilujen kanssa samojen rumpujen sisään.

Mitenköhän paksu olis esimerkiksi Toyota LJ etulevyt, ne kun ei kait ole jäähdytetyt? Vanhassa akselissa olis tyrkyllä Vivaron satulat joihin sopii maksimissaan 15mm paksu levy. Pajeron osien soveltamista rupesin harkitsemaan sen jälkeen kun selvisi vetareiden karkaisuongelma. Täydellinen Pajeron levyjarruperäkin löytyisi tallista ja miuta ei kyllä säälitä uhrata sitäkään tän projektin eteen ;)

454SS
19.10.2011, 19:16
^ tuo, kyllä. Toisaalta Super88 kittejä tekeviltä firmoilta saa tilattua ne vetarit juuri haluamallaan pulttijaolla niin ei tartte edes speicereitä, ja silloin levenisi akseli ~40mm (= lähes samanlevyinen kuin XJ:n orkkisakseli).

Itselle silloin aikanaan hommasin Fordin 8.8:iin Fordin omat levyjarrut, ne oli Mustang GT:n versiot. Ne ainakin pelitti hyvin eikä ollut jarrutehossa valittamista edes 35" renkailla. Eikö vain olisi helpompaa käyttää saatavilla olevia osia mitkä on "bolt-on", eikä tarttisi kaikkea mahdollista vaihtaa ja sekoittaa monesta eri autosta?

Joo kaikki vaihtoehdot otetaan kyllä huomioon nyt kun mitään peruuttamatonta ei ole vielä tehty. Tallista löytyy nyt täydelliset Ford 8.8 levyjarrut sekä niihin ja XJ:n koppaan suunnitellut vaijerit. Pari ongelmaa tullut mieleen noista Fordsonin jarruista. Ensiksikin taas jäisi käsijarruksi rummut, joiden puhdistamista inhoan yli kaiken. Toiseksi akselin liikeradasta vaikuttaa tulevan niin laaja, että vaijerien pituus alkaa rajoittaa joustoa. Jarrukilpien kääntämien puolelta toiselle, jolloin vaijerit siirtyisivät akselin yläpuolelle, vaatisi sekin jonkin verran askartelua.

Timo_L
19.10.2011, 19:29
Tuo on kyllä totta mitä sanot noista rummuista, siinä suhteessa olisi parempi jos ottaisi levyyn kiinni. Toisaalta voisit tehdä kardaanijarrun käkkäriksi ja jättää rumpujen sisältä romut pois? Ei olisi ongelmaa sitten käsijarrun vaijereistakaan :)

Totta on kyllä että taka- akselista ei kannattaisi tehdä etuakselia leveämpää.. Mites jos vain pitää tuon c- clip akselina? Siitä tietysti on sitten omat haittansa jos paukahtaa vetari poikki. Mitäs renkaita tuohon meinasit?

454SS
19.10.2011, 19:40
Tuo on kyllä totta mitä sanot noista rummuista, siinä suhteessa olisi parempi jos ottaisi levyyn kiinni. Toisaalta voisit tehdä kardaanijarrun käkkäriksi ja jättää rumpujen sisältä romut pois? Ei olisi ongelmaa sitten käsijarrun vaijereistakaan :)

Totta on kyllä että taka- akselista ei kannattaisi tehdä etuakselia leveämpää.. Mites jos vain pitää tuon c- clip akselina? Siitä tietysti on sitten omat haittansa jos paukahtaa vetari poikki. Mitäs renkaita tuohon meinasit?

Kardaanikässäri on kyllä ollut jo harkinnassa, mut tilaa on sielläkin niin vähän. Yksi Zafiran jarrusatula on kyllä jo tallessa tuota ratkaisua varten. C-clipillisenä olisin akselin pitänytkin, mutta selvisi ettei ainakaan Karpiolan kautta pysty teettämään vetareita jotka kestäisivä pyöränlaakeria ilman sisäkoolia.

Nyt kun taas sai asiaan uutta näkökulmaa niin mitäs jos hommaisi tuollaisen Currien vetarisetin sopivalla jaolla ja ymppäisi niiden kaveriksi jotkut kuuspulttiset levyt ja Vivaron satulat miun vanhasta akselista?????

leivinuuni
19.10.2011, 21:14
osta sie kans vene ja rupee kalastamaa, ni ei tarvi nussia tällasten ongelmien kanssa kaiket illat.. :)

454SS
20.10.2011, 21:12
osta sie kans vene ja rupee kalastamaa, ni ei tarvi nussia tällasten ongelmien kanssa kaiket illat.. :)

No hitto ku ne potkurin asteet ei kiinnosta miuta pätkääkään ;) Sitä paitsi mie en oo mikään luontokappaleiden murhaaja joka vois tappaa tuoreen kalan. Arvostan luontoa niin kovin, että en rasvaa edes polkupyöränketjuja.

leivinuuni
21.10.2011, 07:57
ei tarvia tappaa, ku aina on vaihtoehto eli CR kalastus ;)