PDA

View Full Version : Suzuki: Turvakaaret


Lehis
06.11.2008, 15:39
Eli tuohon suuren suureen koriin pitäisi sijoitella sääntöjen mukaiset turvakaaret, lajit ja luokat ovat vielä täysin auki mutta haulla törmännyt aika usein lauseeseen "tee suoraan sääntöjen mukaiset". Sääntö kirjaa asiasta koittanut lueskella ja myöskin keskusteluja aiheesta, missä aika selkeästi tulee esille ettei suoraan sääntö kirja ja offi vastaa toisiaan.

Joten aloitetaanpas, kaari tarpeeksi on nyt tilattu ens alkuun 18 metriä 48mm vesijohtoputkea 3.2mm seinämällä(ohje hinta putkelle 25eur/metri). Sikäli jos olen oikein jostain lukenut niin korin kiinnike lappujen tulisi olla vähintään 3mm levyä, kuitenkin vähintään putken seinämän vahvuista. Eli siis korin aluslapuiksi on tulossa 4mm levyä, hitsaten täysin saumoin.

Pääkaaren kiinnitys, paikkahan pitää olla kuljettajan takana. Suzukissa kuljettajan takana on jo pyörän kaaret...Ja runkoonkin on jo matkaa, josta saisi parempaa tukea pääkaarelle. Minkäs lainen sovitus pitäisi pääkaaren ala päälle siis tehdä?

Kelpaisiko esim tälläinen viritelmä: http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11264
Keltainen kuvaa pääkaaren putkea ja punainen 4mm metalli levyä. Ja tuleeko pääkaari riittävän taakse?

Etukaaren alapään lappu sattuu mukavasti korin ja rungon kiinnikkeen kohille, ainoastaan etukaaren putken ja lapun hitsaaminen ympäri tuottaa pientä rojektia. Tuleeko sijainnin kanssa sitten muita ongelmia?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11261

Etukaari olisi tarkoitus tuoda ulos tuulilasin edestä ja palauttaa sitten katon läpi pääkaareen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11262

Myös takatuet mietityttää, sääntökirjassa mainitaan että tukien tulee seurata mahdollisimman lähellä auton sisä tilojen muotoja. Toden näköisesti tielle tulee pyörän kotelot sekä tankin täyttö putken paikka. Ja vähän sisemmäs tuotaessa saisi takatuet sovitettua rungon kanssa samaan linjaan.

Keltaisen takatuen vieressä näkyy lattiassa pieni reikä, runko kulkee reijän kohdalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11263

Racingrabbit
06.11.2008, 15:49
Asensin yhteen Suzukiin tälläiset Luuppalan vääntämät kaaret:

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Racingrabbit-Pasin%20kaaret2pieni.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Racingrabbit-Pasin%20kaaret3pieni.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Racingrabbit-Pasin%20kaaret4pieni.jpg

Takatuet on minun mielestä liian pystyssä parasta mahdollista tukemista ajatellen,mutta asennettiin kumminkin "taka-akseli linjan" etupuolelle.
Käytännössä on tietääkseni katsastuksissa joustettu tässä kohdassa ja takatukien alapäät saisi tulla taaemmaksikin.

Samsonite
06.11.2008, 17:10
Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?

Lehis
06.11.2008, 17:39
Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?

Putket tulee Onniselta, raakaputkena ilmeisesti siis väritöntä...Kaide putkea olisi saanut huokealla mutta sitä jossain topiikissa parjattiin kovin.

Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...

mosku
06.11.2008, 18:09
Täälläkin kuumeisesti mietitään Suzukiin tuota kaari asiaa. Muutama asia kuitenkin pistää mietteliääksi... jotta saa Suzukiin MIELESTÄNI hyvän ajoasennon (ja penkki pysyy kaarien sisällä) niin tulisi tuo pääkaari laittaa lähes pyörän kotelon päälle. Aikoinaan ainakin rallipuolella oltiin hyvinkin tarkkoja pääkaaren sijainnista ja siitä miten kaukana se on B-pilarista<--- pystyiskö joka viisaampi/offipuuhat paremmin tunteva kommentoida tuota.
Tietysti sääntökirjaahan pitää lukea kuin piru raamattua;)

Kyllähän se viisainta on tehä samantien "sääntökaaret". Eipä tuu sanomista sitten myöhemmin kun ois pitäny sit kuitenkin olla sääntökaaret.
Itse meinaan laittaa Luuppalan kaaret korin sisäpuolelle ja nojailuputket ulkopuolelle jostain höyryputkesta tai jotain (kuskina putkitukkurilla:)).

HRD
06.11.2008, 19:25
Pääkaari vaan mahdollisimman taakke, itellä jäi vähän turhankin eteen.:rolleyes: Itse laitoin kans luuppalan setin, makso muistaakseni hyvin alta kaks sataa, ni en viittiny siihen rahaan alkaa ite tekeen. Mites tuo pääkaaren kallistus taakkepäin? Jossain näkee, et niinkin on tehty, sillä saa kyl hyvin pään tilaa lisää.

mosku
06.11.2008, 20:16
Mites tuo pääkaaren kallistus taakkepäin? Jossain näkee, et niinkin on tehty, sillä saa kyl hyvin pään tilaa lisää.
Toi oli rallipuolella ainakin ERITTÄIN kiellettyä AKK:n kisoissa.
Onhan kallellaan oleva pääkaari toki hieman heikompi kuin suorassa oleva.

Racingrabbit
06.11.2008, 20:32
Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...


"Kurskin" kuski taitaa olla noin 175-180cm pitkä

"Racing Rabbitissa" oli pääkaari vielä enemmän edessä ja sillä mahtui vielä 191cm kuski ajamaan :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=11287

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=11288

Lehis
07.11.2008, 22:26
Sairastellessa kun on aikaa pohtia asioita niin, pääkaaren kiinnitys järjästelyistä alkaa hahmotelmat olemaan valmiit. Toteutusta sitten "terveempänä".

Mietiskely siirtyikin vuorostaan etukaareen, sen olos tuonti pitäisi toteuttaa korin sauman "sisä puolelta" joka taas aiheuttaa sen että etukaari peittää osan matkaa tuulilasia paksuudeltaan. Toivottavasti kuva selventää, kuvassa vihreät viivat kuvaavat etukaaren kulkua: http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11325

Kaari materiaali tuli tänään: teräs.kierteit.raaka 48.3x3.20 raaka musta.

LaaLaa
07.11.2008, 22:28
Miks se pitää tuoda noin keskeltä? Jos en väärin muista niin tuossa ulompana on suora aukko helmapalkkiin asti ja tietysti voin muistaa väärin;)

Lehis
07.11.2008, 23:12
Miks se pitää tuoda noin keskeltä? Jos en väärin muista niin tuossa ulompana on suora aukko helmapalkkiin asti ja tietysti voin muistaa väärin;)

Kyllä siellä suora väylä on, paremman suojan antaisi tuulilasin kehyksille juurikin tuossa ulko reunassa. Milläs toteutat alapään kiinnityksen? Helmapalkkihan siellä olisi hyvänä pohjana kyllä. Sitten oviputket, kuinkas ne viet tonne kotelon sisään? Mielellään tietty siten että ovetkin toimisi jatkossa...

LaaLaa
07.11.2008, 23:35
Oviputki on mielestäni ihan turha kun on helmapalkki.

Lehis
07.11.2008, 23:43
Taisin silloin aikanaan vaan vähän ali mitoittaa ton palkin, tais olla 5mm seinämällä :D

Sisäpuolen koteloita jos ajelis vähän auki niin tonhan voisi saada onnistumaan...

HRD
08.11.2008, 11:28
Oviputki on mielestäni ihan turha kun on helmapalkki.
On se ainakin hyvä este kyytiin nousemiselle.:D

Lehis
08.11.2008, 14:22
Ei se ihan suora väylä etu kulmasta alas ole, mutta riittävän:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11365

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11366

Toiset reijät kairaa niin sitten on palkki esissä.

Lehis
11.11.2008, 18:41
Taas tarviis tulkinta apua, elis etukaarien alapään kiinnitys tuosta helmapalkin läpi. Saako/onko mitn järkeä suorittaa kyseinen toimenpide yhdellä 16m pultilla, sorvissa pyöräyttäisi asiaan sopivan holkin kaariputken sisään johon tekisi sopparit kierteet? Ja miksi näin, kenties tällä saisin luotua mahdollisuuden nostaa kehikko kokonaisuudessaan pois korista.

Pauli
11.11.2008, 19:05
tällä saisin luotua mahdollisuuden nostaa kehikko kokonaisuudessaan pois korista.

Miksi se kehikko pitäisi saada nostettua pois?

Lehis
11.11.2008, 21:21
Miksi se kehikko pitäisi saada nostettua pois?

Liekkö joskus joutuu uusimaan joitain putkia..? Voipi olla mukavampi puuhailla jos saa kehikon nostettua tallin lattialle. Ja onhan se mukavampi hitsailla kehikko kasaan irrallaan.

sami_k
12.11.2008, 17:54
jos kaaret tarvii olla irrotettava mikset tee ulkopuolisia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=594&pictureid=7412

Lehis
13.11.2008, 10:48
jos kaaret tarvii olla irrotettava mikset tee ulkopuolisia


Mielessä on tuokinvaihtoehto käynyt.

Toistaiseksi kuitenkin tarkoitus vedellä etukaaret kutakuinkin näin: http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=11619

Saa nähdä kun mitä sitten viikonlopun aikaan voimajuoma päissään vielä keksii :p

Lehis
26.11.2008, 13:35
Kysytään nyt ennen kuin tehdään enempää sutta???
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=12641
Eli onko tollainen ratkaisu pääkaaren pohjille aivan per...tä?
Pyörän koteloa vasten 170x120 lappu
Vaakaan on120x120 joka siis toimii kaaren kiinnitys lapun pohjana.
Loppu rekennelman voi sitten koteloida...jos tuossa nyt mitään järkeä on?

Repro
26.11.2008, 13:51
Saaks sen lapun laittaa vinoon putkeen nähden sillee että se myötäilis pyöränkoteloa?

Lehis
26.11.2008, 13:59
Saaks sen lapun laittaa vinoon putkeen nähden sillee että se myötäilis pyöränkoteloa?

Mitäs se nyt juonii???

Siis se mitä oon nyt tuota liite jiitä tavannut ja kivoja kuvia katsellut, niin kyllä siinä koteloita on väsätty ja suoria liitoksia käytetty..?

Rekisteröimätön
26.11.2008, 15:34
Kysytään nyt ennen kuin tehdään enempää sutta???
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=137&pictureid=12641
Eli onko tollainen ratkaisu pääkaaren pohjille aivan per...tä?
Pyörän koteloa vasten 170x120 lappu
Vaakaan on120x120 joka siis toimii kaaren kiinnitys lapun pohjana.
Loppu rekennelman voi sitten koteloida...jos tuossa nyt mitään järkeä on?

Vilkaisepa AKK:n sääntökirjan liite J:n kuvia n:o 253-50 -> 253-58. Niistä selviää tuokin ongelma ja mitä kuvan rakenteeseen tulee niin tuokin versio siellä esiintyy.

Repro
26.11.2008, 16:08
Pistäkääs joku tulemaan toi Liite J:n linkki taasen...
Joku vanha linkki löytyi mutta se ei toiminut enää.

AKK:n sivuja selaamallakaan en sitä löytänyt...
Nimim."En vaan osaa"

Byrocrat
26.11.2008, 22:22
Pistäkääs joku tulemaan toi Liite J:n linkki taasen...
Joku vanha linkki löytyi mutta se ei toiminut enää.

AKK:n sivuja selaamallakaan en sitä löytänyt...
Nimim."En vaan osaa"

Tuolta pitäis löytyä; www.autourheilu.fi/saannot08 ja sieltä tekniikkakohdastaa klikkaamalla pääsee liite J:n sivuille :)
Inhorealisti

Repro
17.04.2009, 21:25
Ei oo vissiin väliä kuinka korkealle pääkaaren alapään kiinnitys tulee?
Pyöränkoteloon pitäs laittaa mut kun ne tulee niin kovin korkealle.:rolleyes:

Byrocrat
17.04.2009, 21:31
Ei oo vissiin väliä kuinka korkealle pääkaaren alapään kiinnitys tulee?
Pyöränkoteloon pitäs laittaa mut kun ne tulee niin kovin korkealle.:rolleyes:

Haitanneeko tuo jos riittävän tukevaan paikkaan muuten tulee ja sijaitsee riittävän takana eli etupenkit pääkaaren etupuolella :cool: