Kirjaudu sisään

View Full Version : Cherokee 1991


pt.
02.11.2008, 09:54
Kuten tuolla yleisellä puolella onkin tullut jo kyseltyä vaikka mitä, niin tuo Jeep Cherokee 4.0l H.O 1991 tuli ostettua. Noh, koska ei oo ennen ollu...

Jotain uusien osien sovittelua autoon tulee ja kiva olisi päästä möyrimään aina välillä mutaan. Noita safareita jotkut järjestää, mutta millä siellä sitten pärjäilee..? Näihin keree viellä paneutua tuonnenpana. Suojaväri tuli haettua kyllä autoon, ennen halliin ajoa eilen..

Auto on pääasiassa toisena harrasteautona, mutta sellaisena yritys pitää, että voi huoletta ajella arkiajoja kun siltä tuntuu (on vaan kiva ajaa,) mutta kahtellaan.

Tässä ketjussa kantavana ajatuksena on ainakin allekirjoittaneella se, että saisi esiteltyä lisää kysymyksiä autoon liittyen ja jos viellä vastauksiakin saisi, kun tietoa tuntuu forumilla olevan. Jeep-Antti (tarkistettava tuo nimimerkki..) taitaa asua tässä jossain lähelläkin?

Tällä hetkellä saatu perushuoltoa tehtyä, jotta auto saatiin turvallisin mielin ajettua Vaasasta Kuusankoskelle. Tässä viellä onnistuen. Alku matka meni oikein viimisen päälle nelikko päällä, kun loskaa oli kertynyt. Noin nopeasti katsottuna ei maantiekulutus paljon yli 10l/100km ollut, mutta kyllä se tuosta kasvaa viellä.

Tulpat, virranjakaja ja pyörijä, tulpan johdot, pa-suodatin, termari (kävi jonnin verran kylmänä ostaessa, joka on kait aika poikkeuksellista näissä..) koneen öljyt (painemittari toimii paremmin uusilla öljyillä..) ja etujarrut herkisteltyä, kun toisen puolen satulasta kumi oli revenny ja pitkä seisonta oli tehnyt kyllä tehtävänsä.

Bensatankissa joko roskaa pohjalla tai kosteutta aika riittävästi, kun tyhjällä tankilla pätkii vallan pirusti, mutta täydellä tankilla tuntui toimivan hyvin. Tähänkin keree paneutua rauhassa viellä.

Tällä hetkellä auto on katsastamatta ja seisonnassa (poistossa mikälie), mutta sakkojen pelossa tuli haettua siirtokilvet. Katsastukseen pitää pohjasta kaksi reikää paikata, jotka aika perinteisissä paikoissa eli pakoputki polttanut repsikan jalkatilasta ja takamatkustajan jalkatilasta. Tämän lisäksi nuo etujarrut pitää saattaa toimivampaan kuntoon ja samaan syssyyn poistaa tuo ABS-hässäkkä. Eikö tuon 1991 autosta saa poistaa, kun tilaa lapun?

ABS-poistoon tarvii osallisesti pääsylinterin ja tehostimen? Poljin ym käy sellaisenaan?

Auto tuli purettua sisältä eilen ja tuo äänieristematto on kyllä ihan maailmanlopun ainetta, kun ei varmasti kuivu ikinä, jos kerran kastuu.. Sisältä joutuu hiomaan puhtaaksi ja maalata sitten paremmaksi, josko ei enää yhtä kosteaksi pääsisi.

Tästä lähdettiin

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/PA190014-1.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/PB010016-1.jpg

Perinteisiä reikiä:
http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/PB010008-1.jpg

Jonnin verran aikaa syö, kun pitäisi remppaa tehdä kotosalla ja toinen lapsi syntyy marraskuussa, eikä ole osiakaan viellä hommattu.. Kereepä auto rauhassa kuivua hallissa ja jos alkaisi somalilla putsailemaan noita pintaruosteita, vaihdella akseleihin öljyjä jne.

Valokuvat on kivoja ja kuhan keree purkaa kameraa koneelle, niin pitää niitä laittaa rekvisiitaksi tähän.

karvanoppa
02.11.2008, 11:06
Hienoa että samalta kylältä löytyy lisää offareita. :D

pt.
02.11.2008, 12:41
Hienoa että samalta kylältä löytyy lisää offareita. :D

Pitää joskus tulla katsomaan, kun porukalla ajatte, että miten hirveästi tuota autoa pitää jalostaa, jotta sinne voi tulla rymistelemään.

Timo_L
03.11.2008, 11:10
Bensatankissa joko roskaa pohjalla tai kosteutta aika riittävästi, kun tyhjällä tankilla pätkii vallan pirusti, mutta täydellä tankilla tuntui toimivan hyvin. Tähänkin keree paneutua rauhassa viellä.

Jos ei Masinol auta ja/tai ongelma pahenee, niin yksi syyllinen voi olla irronnut bensapumppu/ pumpun imuputki. Ittellä kävi ainakin edellisessä silleen, ja pätki välillä niin maan perhanasti. ..ja arvaa kauanko sai vikaa etsiä ennenkuin löysin.. :S

Tällä hetkellä auto on katsastamatta ja seisonnassa (poistossa mikälie), mutta sakkojen pelossa tuli haettua siirtokilvet. Katsastukseen pitää pohjasta kaksi reikää paikata, jotka aika perinteisissä paikoissa eli pakoputki polttanut repsikan jalkatilasta ja takamatkustajan jalkatilasta. Tämän lisäksi nuo etujarrut pitää saattaa toimivampaan kuntoon ja samaan syssyyn poistaa tuo ABS-hässäkkä. Eikö tuon 1991 autosta saa poistaa, kun tilaa lapun?

ABS-poistoon tarvii osallisesti pääsylinterin ja tehostimen? Poljin ym käy sellaisenaan?

Tarkasta myös helmakoteloiden takaosat, on yleensä ihan haperot. Jos on, niin palkkia vain tilalle kemppiliimalla :D

ABS:it saa poistaa, jos hyvin käy niin ei niitä sulla siellä otteessa edes lue. Itse asiassa pääsylinteri ja tehostin on '91 malleissa ihan samat sekä ABS- että ABS:ittomassa versiossa, näin ainakin jenkkilän poijjaat on väittäneet. Se, mitä katsuri vaatii on sitten toinen asia - eli siis joko vaatii uudet hilppeet tai sitten ei. Myös jarrupaineen säätimen saattaa joutua vaihtamaan.

JAMANT
03.11.2008, 12:39
Ei muuten ole samat vielä -91:sessä!! Siellä on edelleen se hydraulinen tehostin, -92:n tulee se uudempi ABS-järjestelmä!!!

Ja uusia pääsylintereitä ja tehostimia on varastossa, jos ei käytettyjä löydy!!!

pt.
03.11.2008, 14:58
Jos ei Masinol auta ja/tai ongelma pahenee, niin yksi syyllinen voi olla irronnut bensapumppu/ pumpun imuputki. Ittellä kävi ainakin edellisessä silleen, ja pätki välillä niin maan perhanasti. ..ja arvaa kauanko sai vikaa etsiä ennenkuin löysin.. :S



Tarkasta myös helmakoteloiden takaosat, on yleensä ihan haperot. Jos on, niin palkkia vain tilalle kemppiliimalla :D

ABS:it saa poistaa, jos hyvin käy niin ei niitä sulla siellä otteessa edes lue. Itse asiassa pääsylinteri ja tehostin on '91 malleissa ihan samat sekä ABS- että ABS:ittomassa versiossa, näin ainakin jenkkilän poijjaat on väittäneet. Se, mitä katsuri vaatii on sitten toinen asia - eli siis joko vaatii uudet hilppeet tai sitten ei. Myös jarrupaineen säätimen saattaa joutua vaihtamaan.

ABS lukee otteessa, joten pakko muutoskatsastaa sitten.

Tuota irronnutta letkua tai pumppua osaa vähän epäillä, mutta voisi ensin kokeilla ajaa vain uutta ainetta läpi ja sitten pohtia taas vakavampia.

Eileen tuli pelkästään nostettua auto nosturilla katon rajaan ja pestyä paineella pohja puhtaaksi. Pitää varmaan raaputella liat pois ja laitella massaa sinne sitten. Toki vasta sen jälkeen, kun saatu nuo pari reikää pois päivä järjestyksestä.

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/PB020034-1.jpg

Ei muuten ole samat vielä -91:sessä!! Siellä on edelleen se hydraulinen tehostin, -92:n tulee se uudempi ABS-järjestelmä!!!

Ja uusia pääsylintereitä ja tehostimia on varastossa, jos ei käytettyjä löydy!!!

Tulikin jo tuolta nettikaupasta katsottua mitä kaikkea löytyy, joten palaillaan niistä, jos tarvetta.

Purkuosalle varmasti tarvetta (siis sisustasta jne nippelistä) joten pitää tarkempi lista katsoa ja soitella tai ajella käymään.

Tämä homma varmaan nyt käy vähän aikaa tyhjäkäynnillä, mutta kuhan saa taas arjen kulkemaan, niin sitten taas suuremmalla innolla isompia vahinkoja. Ja pitäisi kait kausihuoltoa saada tehtyä tuolle muullekkin kalustolle.. Kesäauto ei tänä vuonna edes ajossa ollut, mutta seisottaminen taitaa ne pahimmat viat tehdäkkin.

Tiedä sitten olisiko se tämän korkuinen 3,5":n korotuksen jälkeen

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/PB010028-1.jpg

pt.
07.12.2008, 17:17
Sen verran kerkesi sisältä ajamaan puhtaaksi, että kyllähän sieltä täältä paikan tarvetta löytyi, mutta melko suoraa peltiähän nuo kaikki vain vaatii, siis sen ajan lisäksi..

Helmojen päädyt, sekä palkit ym terveessä kuosissa. Pitää vain paljaat kohdat käydä läpi ja ruiskutella uutta massaa pohjaan.

Sisäpuolella autoa esimerkiksi lokarin ja lattia pellin saumassa on "massaa," niin onko tämä jotain koriliimaa (mitä se sitten onkaan..) vai voiko tämän tilalle laittaa ihan vain Sikamassaa?

Lokarien kaaretkin olivat hyvin neitseelliset, kun levikkeet takaa otin pois, joten putsausta vain ja suojaa päälle, niin eiköhän nuokin mene taas. Levikkeitä pois ottaessa katkesi 90%:a pulteista melkein heti, kun hylsy siihen edes koski, joten eipä paljon iloa ollut kierteiden putsauksesta ja rasvauksista.. Lisälevikkeet sentään läksi helposti irti, kun ruuvattu suoraan alkuperäisiin.

Pikku hiljaa varmaan alettava tekemään puutelistaa osista, joita voi korvata purkuosilla, niin jääpä sitten enemmän aikaa etsiä niitä osia, joita ei meinaa löytyä.

http://www.4x4xplor.com/herculiner.html tuollaiseen jossain törmäsin, mutta onkohan tälle jotain suomenkielistä vastinetta tai tuotenimeä täällä? Toisaalta, onko tuosta mitään iloa/kokemuksia kellään? Lattiamatto tulee autoon kylläkin, mutta tuollahan pitäisi jonkinlainen suoja kuitenkin saada sen alle?

Lehis
07.12.2008, 17:46
http://www.4x4xplor.com/herculiner.html tuollaiseen jossain törmäsin, mutta onkohan tälle jotain suomenkielistä vastinetta tai tuotenimeä täällä? Toisaalta, onko tuosta mitään iloa/kokemuksia kellään? Lattiamatto tulee autoon kylläkin, mutta tuollahan pitäisi jonkinlainen suoja kuitenkin saada sen alle?

Maali+ryppymassa+maali, eikös aja saman asian?

Ja jos saa pyytää pienempiä kuvia...Mukavampi lueskella kun mahtuu teksti ja kuvat pikku näytölle, sekä jaksaa tuo mokkula paremmin. Kiitos.

4x4_88
07.12.2008, 17:49
En tiedä tuosta aineesta, mutta ainakin minulle kaikki "massa" saa kylmiäväreitä.
Mielluummin laittaisin kunnon ruosteenesto pohjamaalin ja hyvän pintamaalin kuin massaa.

Jeep-Antti
07.12.2008, 19:03
Onnea vaan hyvälle harrasteautoprojektille. XJ-Jeeppi on ihan maastokelpoinen laite kohtuu pienillä muutoksilla. Alustapäivitystä saat Suomesta kätevästi ja ammattitaidolla myös nimim. Jerkulta. Taitaa kohta tulla tarjolle myös lukollisia ja välitettyjä akseleita, jos nälkä kasvaa.

Voisin suositella myös liittymistä Jeeppikerhoon (FJDC Ry), vaikka viimeaikoina safarit ovatkin painottuneet enimmäkseen Kulmakorpeen ymmärrettävistä syistä. Talvi-ja kesätreffeillä on hyvä tilaisuus käydä kokeilemassa vakiompaakin Jeeppiä metsän puolella.

Ravijoella, Mäntlahdessa, Reitkallissa ja Ruotsinpyhtäällä aina myös sillointällöin ajopäiviä.
Kyllähän Kouvolan seudullakin nykyään näkyy noita "kahvittelusafareita" olevan, toistaiseksi jäänyt vielä multa ne maastot tsekkaamatta.

pt.
07.12.2008, 23:04
Sinkkimaalilla tarkoitus tuo sisältä pohjamaalata ja sen päälle hyvinkin luultavasti ihan normaalisti maali vain.

Tuo "amerikan" aine tuli vain vastaan, mutta ei sen kummemmin tullut katsottua mitä se on. Jäi vain kuva, että tekee "kovan" pinnan, eli ei jää massamaisen elastiseksi. Mutta onpa sitä voitu elää tähänkin asti ilman sitä, niin miksei tästä eteenpäinkin.

Korotussarjasta on jo tilaus sisällä ja tullee joskus. Nyt vain saisi hitsailtua ja maalailtua tuon, sekä laitettua katsastus kuntoon, niin josko tammikuussa saisi auton ajoon.

Keväällä kereis laitella sitten alustasarjan ja muut tulleet osat kiinni, kun (toivottavasti..) saisi silloin ajoon tuon kesäisen auton, sekä moottoripyörät, niin Jeeppi ehtisi sitten olla vähän aikaa telakalla.

Taka-akseli voisi kyllä ensi vuonna mennä ainakin tilaukseen, ainakin houkuttelevalta kuulostaa eräs vaihtoehto.


Kuvat jo sopivia?

Lehis
07.12.2008, 23:14
Tuo "amerikan" aine tuli vain vastaan, mutta ei sen kummemmin tullut katsottua mitä se on. Jäi vain kuva, että tekee "kovan" pinnan, eli ei jää massamaisen elastiseksi. Mutta onpa sitä voitu elää tähänkin asti ilman sitä, niin miksei tästä eteenpäinkin.


Kuvat jo sopivia?

Isot pojat sanoneet jotain tuosta ryppymassan(kiven iskumassa) käytöstä, jotta tulis kuulemma hyvä. Tiijä sit mitä puuhuuvat. Ja tais mashbox olla pohjaltaan myös ryppyinen..? Ulko näöltään ainakin hyvin lähelle olis tuota jenkkiläisten kamaa.

Nyt on mukava lukea, kiitos.

454SS
08.12.2008, 20:47
Taka-akseli voisi kyllä ensi vuonna mennä ainakin tilaukseen, ainakin houkuttelevalta kuulostaa eräs vaihtoehto.


Mitäs maksaa tuo ylimääräiseksi jäävä alkuperäinen?

pt.
08.12.2008, 23:09
Mitäs maksaa tuo ylimääräiseksi jäävä alkuperäinen?

Eiköhän sille hinta saada ja helpottaa omaa ostelua, kun saa vanhoja pois pyörimästä.

Omissa ajatuksissa tuo (mahdollinen)hankinta mennee keväälle, mutta jos se silloin viellä kiinnostaa, niin ollaan ilman muuta yhteyksissä.

Timo_L
11.12.2008, 14:50
Sisäpuolella autoa esimerkiksi lokarin ja lattia pellin saumassa on "massaa," niin onko tämä jotain koriliimaa (mitä se sitten onkaan..) vai voiko tämän tilalle laittaa ihan vain Sikamassaa?

http://www.4x4xplor.com/herculiner.html tuollaiseen jossain törmäsin, mutta onkohan tälle jotain suomenkielistä vastinetta tai tuotenimeä täällä? Toisaalta, onko tuosta mitään iloa/kokemuksia kellään? Lattiamatto tulee autoon kylläkin, mutta tuollahan pitäisi jonkinlainen suoja kuitenkin saada sen alle?

Se perkeleellinen mössömassa mitä auton sisältä löytyy vähän sieltä sun täältä on olevinaan jotain suojaavaa tököttiä korin saumoihin - sen alla EI ole yhtään maalia ja jälki voikin sitten olla sen mukaista. Jos vain jaksat sen vetää pois paljaalle pellille ja sitten kunnon pohjamaali päälle niin aina parempi.

Herculineria (tai bedlineria) tykkäävät käyttää jenkkilässä aika paljon auton sisällä ja myös ulkona. Se mitä itse töllistelin sitä ainetta jenkeissä ollessa, niin se jättää varsin kovan ja hieman karkean pinnan. Jos pohjatyöt on tehty hyvin, niin vaikuttaisi aineelta joka ei ainakaan auton sisältä kulu pois sen elinaikana ja pitäisi olla täysin vedenkestävää. Kai sitä vastaavaa löytyisi täältäkin myynnistä, mutta ei vain ole tullut vastaan.

Timo_L
11.12.2008, 14:53
Isot pojat sanoneet jotain tuosta ryppymassan(kiven iskumassa) käytöstä, jotta tulis kuulemma hyvä. Tiijä sit mitä puuhuuvat. Ja tais mashbox olla pohjaltaan myös ryppyinen..? Ulkonäöltään ainakin hyvin lähelle olis tuota jenkkiläisten kamaa.

Toi Herculiner on tietääkseni enemmänkin tehty kestämään kovaa käyttöä ja kulutusta esim. kuorma-ja lava-autojen lattioissa. Eli ei samaa ainetta kuin kiveniskumassa, joka jää hieman elastiseksi.

pt.
11.12.2008, 15:13
Se perkeleellinen mössömassa mitä auton sisältä löytyy vähän sieltä sun täältä on olevinaan jotain suojaavaa tököttiä korin saumoihin - sen alla EI ole yhtään maalia ja jälki voikin sitten olla sen mukaista. Jos vain jaksat sen vetää pois paljaalle pellille ja sitten kunnon pohjamaali päälle niin aina parempi.

Herculineria (tai bedlineria) tykkäävät käyttää jenkkilässä aika paljon auton sisällä ja myös ulkona. Se mitä itse töllistelin sitä ainetta jenkeissä ollessa, niin se jättää varsin kovan ja hieman karkean pinnan. Jos pohjatyöt on tehty hyvin, niin vaikuttaisi aineelta joka ei ainakaan auton sisältä kulu pois sen elinaikana ja pitäisi olla täysin vedenkestävää. Kai sitä vastaavaa löytyisi täältäkin myynnistä, mutta ei vain ole tullut vastaan.

Eli tämä voisi olla samaa ainetta, kuin on mainostettu (jossain) ruiskutettavaksi avolavojen lavoihin ym..? Tiedä nyt sitten, eiköhän tuo sinkkimaali ja maali siihen päälle tuo turvaa jonkun verran.

Pitää nuo tökötit ottaa saumoista jne. pois ja ajaa laikalla puhtaaksi. Kyllähän ainakin mönjän reunoilla oli ruskeaa peltiä, mutta josko sieltä alta ei hirveitä yllätyksiä tulisi....

Mutta jos jotain voi kiitellä, niin Jamantin todella nopeaa vastaamista kyselyihin, eipä jää ainakaan asiakas ihmettelemään, jotta onko mennyt kysely perille vai ei.

Lehis
11.12.2008, 15:49
Missä kaksi peltiä on päällekkään=ruostuu. Välissä jotain tahnaa, ruostuu varmemmin. Ainaskin tällä pienellä kokemuksella uskoisin.

Oman projektini pohjaa on tullut mietittyä, sisä puolelle tulee ensin tuo 1khappomaali, sen päälle tulee jotain maalia mitä nuo edellä mainitut isot pojat suosittelee :D Jotain 2k kamaa se on ja aikas tiukkaa, monen jenkulan/britin lattiaan on laittaneet ja siistinä näyttänyt pysyvän. Siintä sitten lisää kun oma kohtaiset kokemukset. Alusta puolelle miettinyt soppelia yhdistelmää, mitä nyt OD:n puolelta vähän katsellut niin rypyli massa+maali olisi ihan ok. Mutta jälleen kerran, aika näyttää mitä oman kotteron pohjaan tulee.

-Jarkko-
12.12.2008, 13:28
Mitkä ja mistä nuo lokasuojanlevikkeen levikkeet on peräisin, joku alkuperäinen sarja??? Sattui vaan silmään kun omassa -90:ssä ei tuommoisia ole.

pt.
12.12.2008, 15:35
Mitkä ja mistä nuo lokasuojanlevikkeen levikkeet on peräisin, joku alkuperäinen sarja??? Sattui vaan silmään kun omassa -90:ssä ei tuommoisia ole.

Eivät ole tosiaan alkuperäiset.

Leimat sun muut niistä löytyy valmistajasta ja katson sinulle, mutta saksanmaasta ovat kuitenkin (siellä auto suurinman osan elämästään viettänyt) ja melko laadukkaan oloiset kaiken kaikkiaan.

pt.
22.12.2008, 12:56
Muutama lappu syntynyt jo pohjaan ja muutama viellä laitettava, niin sitten olisi auton takapaksi kunnossa. Tuon etujalkatilan tekemistä ei ole tullut mietittyä kuin painajaisissa vasta..

Viellä melko kirkasta peltiä tullut Amerikan Joen massojen alla auton sisältä. Tämä ainehan on melko samaa lie, kuin noissa 60-luvun jenkeissä?? Ainakin kun hylsynä vieressä olevaa Mustangia katselin, niin samaa ainetta jo sielläkin. Eikö kukaan ole tuona aikana kertonut heille, jotta tuo on aivan perseestä.. Vai eikö ne ole ottaneet uskoakseen, että joku saattaa ajella heidän autoillaan viellä yli 10 vuoden päästä taikka viellä myöhemmin. Tiedä sitten.

Harmaa mielikuva olisi, että noita kotelonsuojaukseen käytettäviä letkuja olisi ollut ohuinakin versioina nimen omaan paineilmakäyttöön, eli sellaista ohutta kuten Tectylin spraypurkkeihin on saatavilla. Kun yleisesti noissa myynnissä olevissa sarjoissa on n10mm:stä se letku.

Jotain osiakin jo haettu kotia, kiitokset Jamantille ja isoimpia tilauksia viellä odotellessa, josko ne sieltä viellä. Tokikaan kiirettä viellä ole, voipi tovi viellä mennä noissa muissa puhteissa.

pt.
07.01.2009, 13:41
4.0i 3956cc [A40MPI]
4.0i 3956cc [C40MPI]
4.0i 3964cc [ERH]
4.0L 242cid L6 MFI (S)

Mikä näitten ero oikein on? Eli antaa saman ikäiselle noita malleja jossain osapuljuissa. Itse tuota MFI vaihtoehtoa pitäisi oikeana..

Joulukin meni ja ihan hirveitä ei näköjään aikaan saa. Nyt keresi taas pakertamaan, mutta joku piru oli käyttänyt kaikki kaasut, joten hommahan on taas jäissä x aikaa.

Timo_L
08.01.2009, 10:06
Oliskohan vaan eri vuosimallien versioita koneesta?

242cid koneitahan nuo on kaikki Cherokeen kutvoset, ja monipisteruisku ollut alusta ('87) lähtien. Renix-kone '87-90, '91 eteenpäin HO kone, josta 91-95(vai 6?) oli ODB-I kone, ja siitä eteenpäin ODB-II moottori. Sitten on vielä nuo eri versiot kansissa, XJ:ssä ollu muistaakseni neljää eri versiota (Renix, HO koneissa kolmea eri versiota.

edit: niin mikä noista sitten on oikea vaihtoehto sulle niin paha sanoa. Mihis tartteet tuota tietoa, eli siis mitä olet ostamassa?

pt.
08.01.2009, 12:44
Oliskohan vaan eri vuosimallien versioita koneesta?

242cid koneitahan nuo on kaikki Cherokeen kutvoset, ja monipisteruisku ollut alusta ('87) lähtien. Renix-kone '87-90, '91 eteenpäin HO kone, josta 91-95(vai 6?) oli ODB-I kone, ja siitä eteenpäin ODB-II moottori. Sitten on vielä nuo eri versiot kansissa, XJ:ssä ollu muistaakseni neljää eri versiota (Renix, HO koneissa kolmea eri versiota.

edit: niin mikä noista sitten on oikea vaihtoehto sulle niin paha sanoa. Mihis tartteet tuota tietoa, eli siis mitä olet ostamassa?

Itseasiassa en usko tiedolla olevan mitään tarvetta ostoksien suhteen, mutta jostain syystä osaputiikissa tuota tietoa tivaavat. Osat eivät siis ole koneeseen tulossa.

Osan osien kanssa helppoa, kun suoraan voi laittaa heille tuotenumerot, mutta joidenkin osien kanssa sitten meinaa mennä hankalaksi jostain syystä.. Mutta kiirekkös tässä.

Nämähän eivät siis mene nettikauppaostoksina, vaan Amerikan-Joe käy tiskiltä ostelemassa ja toki osan sitten tilailee postitse itselleen, josta sitten toimittaa eteenpäin.

Timo_L
08.01.2009, 20:11
Jaajaa.. no siinäkin tapauksessa, tuolla tiedolla ei oikeastaan tee mitään. Täytyisi vain selvittää jotenkin se tismalleen oikea osanumero ja/tai sen korvannut uusi osanumero kun tilaat, minä en ainakaan pätkääkään luottaisi noihin jenkkipuljujen toimittajiin. Ihan jo sen perusteella mitä itse kävin parissa isomman osaketjun kaupassa, niin ei siellä ollut myyjillä paskankaan vertaa hajua mitä oikeastaan olivat myymässä ja mihin autoon, vaikka miten tarkkaan selitti. Samaa ovat sanoneet monet ihmiset noilla jenkkilän foorumeilla.

Mulla on omalla koneella noita XJ:n tehdasmanuaaleja ja tehtaan osaluetteloita mistä saa ainakin alkuperäiset osakoodit/ numerot aika pitkälti. Yritän muistaa kun pääsen omalle koneelle takaisin niin laitan sulle vaikka mailina..

pt.
25.02.2009, 21:52
Kaikkea ne kauppiaat myykin. Tuossa tuli ostettua jo joku aika sitten (lue takuu mennyt umpeen) Olympuksen iskun (10m vettä, 2m pudotusta jne) ja muiden kestävä kamera, mutta muutaman kerran sitä korjattiin jo takuu aikana ja nyt on sitten taas viimeisen laakin ottanut, joten kuvasato viellä hieman heikko..

Hitsaaminen on kivaa ja kyllähän noita isompia ja pienempiä paikkoja tuonne tuntuu syntyvän. Onneksi kaikki reiät lattiapelleissä, joten palkit ym kunnossa, kuten alussa olettikin. Sen verran kait tuota hitsin hajua ulos asti kantautunut, että tänään tuli ilmoitus, että joku pätkä pajero ilmestyy hallin eteen, jossa olisi sitä mätävikaa palkeissakin. Onneksi sillä ei kuulemma ole kiire...

Kun homma ei erinäisten puutteiden takia alkanut kunnolla edetä, niin eipä liikoja kiireitä ole pidetty. Muutama pellin pala viellä hitsattava loppuun ja sitten alettava maalailemaan sisältä epoksilla, sekä ruostesuojattava/massattava. Hieman tuossa kummittelee mahdollisuus maalata auto kokonaan, mutta katsotaan nyt maalarin haluja aikataulun suhteen.

Jostain syystä huolinta tuntuu olevan "hieman" tukkeessa tuolla toisella mantereella, joten peukaloita kiva pyöritellä oikein huolella tässä odotellessa. Köyhä aina yrittää säästää, mutta väärissä paikoissa.. Lupalappuja (1" korotus, abs poisto jne) noille kaiken maailman muutoksille on viime tiedon mukaan myös osittain tullut ja jotain tulematta. Tuossakin tuli laitettua muut töihin, eikä tullut kysyttyä edes paikallisesta merkkiliikkeestä, kun nyt ei tarvi itse tapella että mikä paperi ja pienenä toivona olisi sekin, että paperit tulisi ilman rahallista korvausta, mutta katsotaan nyt. Voihan se olla, että niitä joutuu kuitenkin perästä päin itse käydä kyselemässä.

Jarrumuutoksesta onkin tarinaa tuolla muualla, joten pitänee oheisroipetta alkaa keräilemään kasaan pikku hiljaa. Ei viitsisi mitään etukäteen purkaa, ennen kuin alkaa olla kaikki tarvittava käsissä, jos tulee auton siirtelyä tms. jostain syystä.

Korotuksen kanssa olisi kait suotavaa vaihtaa noita tukivarsiakin? Jamantilta ainakin saa niitä pidempiä Grand Cherokeen malleja, oliko näin? Uudet ala ja yläpallot vaihtuu samalla kertaa, kuin tuo korotuskin. Ei tokikaan mitään hd tavaraa, vaan ihan orginelliä.

Meneekö tuo etukardaani muuten suoraan siihen sye-kittiin? vai tarviiko siihen hommata viellä jotain lisäkilkeitä?

Lyhyesti: Peukku pois perseestä ja hommiin, niin tulisi valmistakin.. Ajanpuute ja perhe on kait jo liian käytettyjä selityksiä, eivätkä mene enää läpi, eikä väitetty muu harrastaminenkaan mene täydestä.

pt.
17.03.2009, 12:33
Amerikan Joen kanssa ollut kait ajatukset ristissä, mutta mitäpä pienistä.. Josko sieltä kuitenkin jotain alkaisi tulla lennellen ja laivaillen.

Eipä toki kaikkea sieltäkään, joten oletteko mistä hommanneet noita veden poistoroppuja pohjaan? En ole kerenny kysellä viellä mistään, jos esim. Wurthilla jne on noita hyllyissä tai onko Jamantilla näitä? Jonkunlaista osa tarvetta olisi sieltä päinkin, niin menisi sitten samoilla ostoilla.

Lupalappuja on jotain tullutkin jo, mutta tuota 1":n korotusta eivät saaneet tilailtua, eikä maastoautoksi lappua, joten pitänee käydä itse niitä kyselemässä.. Nyt siis tuo ABS ja leimojen kanssa oleva rengaskokolappu (tosin lappua en ole itse viellä nähnyt..) Eipä noilla korotus ja maastoautolapuilla niin kiire ole, koska tarvetta vasta korotusta katsastettaessa.

Noita kylkilistoja sekä kattolistoja on alettava irroittelemaan, joten lähteekö ne johonkin suuntaan työntämällä pois vai repäisemällä vai jotenkin muuten?

JAMANT
17.03.2009, 13:10
Kylkilistat on mun mielestä 3M:n teipillä kiinni ja kattolistat tais olla ihan ruuvaamalla kiinni (vai mistä kattolistoista puhut??)!!!

pt.
17.03.2009, 14:57
Kylkilistat on mun mielestä 3M:n teipillä kiinni ja kattolistat tais olla ihan ruuvaamalla kiinni (vai mistä kattolistoista puhut??)!!!

Eli ei ne kattokaiteet (olivat ruuveilla) vaan ne 6(?)kpl listoja takaosassa kattoa.

Kylkilistat on siis ihan kaksipuoleisella teipillä kiinni?

JAMANT
17.03.2009, 15:24
vaan ne 6(?)kpl listoja takaosassa kattoa.

Vähän kun nousee varpailleen ja katsoo, niin ruuveilla ne on kiinni!!!

pt.
30.03.2009, 21:05
Hommahan etenee melkein silmissä. Tänään alettu hiomaan ja touhuamaan, joten muutama kuva missä tänään ja pikku hiljaa kuvia mihin mennään.

Kamera ei ollut mukana ja kännykässä alkoi akku sipata, joten vähänlaisesti mitään tuli..

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/30032009110.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/30032009113.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/30032009114.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/30032009115.jpg

Konepelti on hiottu pellille asti kuvassa, vaikka ei ehkä siltä näytä.

Lähinnä kiveniskujen takia (tai siis pelkästään niiden takia) joutui hiomaan niitä ruosteita kiinni, joten samalla vaivalla sitten tekee vähän enemmän, niin josko tulisi pinnasta parempi.

Kyllähän tuosta työn täyteinen viikko viellä tulee ja pitää toivoa, että viikko riittää..

Maalauksen jälkeen auto saa jäädä tekeytymään vähäksi aikaa, eikös uuden maalipinnan pidä antaa asettua, ja pitää sillä aikaa sitten elvyttää pyörä ajoon ja vanha taksimersu myöskin kesäisiin rientoihin.

pt.
09.04.2009, 21:57
Koppa maalattu ja konepelti, sekä takaluukku. Ovet jo pellillä ja muoviosia tovi viellä hinkattava.

Siinä mielessä homma meni kyllä reisille, että eipä taida antaa luonne myöten viedä tuota ihan ainakaan tänä kesänä metsään sen kummemmin, joten pitänee vähän hommailla uutta osaa (ja poistaa topicci palstalta :) )

Onkohan noita Limited tarrasarjoja näkynyt kaupan? Vai onko helpoin alkaa vain tekemään itse?

Oven kahvat taitaa mennä kaikki uusiksi, kun kaikista meni heti poikki kierreosat ja niitä ei kait saa uusittua?

Jos jollain olisi hyvä kuskin ovi jouten, niin voisi ehkä vähän kiinnostua. Ja etuvalojen kehykset kiinnostaisi myös (ehjät.)

Mitenkäs muuten esim A-pilarissa olevan muovisen osan (en edes enää muista mikä se oli..) kiinnityksessä käytetyt muoviset vetoniitit. Saako niitä erikseen jostain/kukaan niitä uusinut. Tuulilasin kehyslistojen kiinnityskappaleet?

pt.
01.08.2010, 22:14
Tämä homma edennyt kuin mummo lumessa. Ja viime talvena sitä lunta riittikin..

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/PA110154-1.jpg
Joku kuva maalauksen jälkeen.

Tuo maalaus tuli (silloin) hieman äkkiä ja tarkoitus oli alun alkaenkin hitsata nuo pari helman reikää maalauksen jälkeen, koska helmaan tule joka tapauksessa kiveniskumassa ja maali päälle, niin ei niin olisi haitannut.

Mutta:

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/P1310358.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/helma_sisalta_1.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/helma_sovitus_1.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/P3070022.jpg

Eipä nyt luultavasti tarvitse toiste hitsata..

Sitten harrasteltu tätäkin:

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/nieristys_katto_1.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/P7210477.jpg

Äänieristysmatto (Silent Coat) paketteja mennyt 14kpl ja yhdestä paketista taitanee tulla n 1m2.

Jotain kuvia pitänee laittaa lisää, kunhan löytyy. Lattiamatot paikallaan ja sisustan muoveja siroteltu sisälle ja ovet paikallaan, sekä melkein kaikki lasit.

Näinköhän tällä pääsisi hakemaan joulukuusen (tänä vuonna).

Ja johan sitä seuraava odottelee vuoroaan:

http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/Hilux/PB050273.jpg

pt.
20.11.2010, 14:08
Näitä viimeisiä "pikku" juttuja on kyllä aivan tarpeeksi..

Tänään aamusta kävin jo sentään jarrut katsomassa dynossa ja nehän piti aivan tarkalleen samat, joten ne edes saatu laitettua kuntoon.

Kun auto on maalauksen jälkeen seisonut, tuota.. No onhan se (1,5vuotta kuuluu hiljaa takarivistä..) niin maalipinta on hieman muunkin kuin hellän pesun kaipuussa.

Mutta alkaako tuota tehdä taas itse vai onkohan Kouvolassa päin ketään kuka tuon saisi tehtyä ja kerralla kunnolla..? Eli myllytys/puhdistus? Maalauksessa tuli muutama valuma, joilta voisi samalla sipaista huiput pois, jos ei maalari keree käydä tuota tekemässä. Nythän tuo maali varmaan alkaa olla riittävästi kuivunut.

Hyvällä tuurilla voisi ensi viikon vielä nysvätä ja josko sitten suuntaisi vaikka konttorille. Vai jääkö taas vain unelmaksi.

pt.
31.12.2010, 21:00
Oho, tämäkin sai tänään leiman vaikka ei meinannut usko riittää..

Myllyttäjä löytyi tuolta Alakyläntieltä ja homma hoitui. Uusi tuulilasikin meni vielä samaan konkurssiin ja mitähän kaikkea muuta "pientä" vielä tuossa loppu metreillä.

Pitää penkoa joitain kuvia vielä arkistoista, mutta huonosti tuli kyllä kuvailtua mitään loppujen lopuksi.

Pohjaan on ruiskutettu useita purkkeja alustamassaa ja etenkin yritetty noihin takapyörän koteloihin saada ainetta tarttumaan. Äkkiä tekisi mieli sanoa, että 6-7 purkkia alustamassaa ja joku purkki ML meni...

Nyt vain kovaa ajoa, niin näkee mihin sitten kiinnittää huomiota. Ilmastoinnin herättimen henkiin on kyllä korkealla listalla, jotta olisi kesäiseksi matkan taittajaksi perheen kanssa. Toki pitäisi varmaan joku soitinkin ja kaiuttimet laittaa paikalleen, kun kerta johtoa ja muuta vedelty valmiiksi.

Metsää tämä nyt ei toivottavasti ihan heti näe. Tuo musta väri ei kyllä kaikkein kiitollisin tule olemaan muutenkaan, joten eiköhän kohta ole jo ikävä sitä ajatusta, että olisi kuitenkin maalannut tämän mattavärillä. Ja teipit pitäisi tehdä vielä uudestaam, ensinmäinen erä meni väärän väriseksi.

Uutta taisi tulla:
- tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläpän asentotunnistin, lambda
- jarrutehostin, pääsylinteri, etusatulat, palat, takajarrut....
- iskarit, vakaajien puslta ja koiranluut
- tuulilasi
- ovien kahvat
- lefta ja toki samalla käyttöhihna ja rullat
- äänieristys Vibroblastilla, jota meni se 14 pakettia ja yhdestä tulee 0,8m2, sekä hieman toista äänieristettä
- ikkunoiden tiivisteet
- hillitön kasa piiloon jääviä kiinnikkeitä jne
- ajovalot, vilkut jne
- etupuskuri, sivupalat puskureihin ym
- toki huoltotoimet laatikon öljyt, suodattimet jne, kuramatot

Ja paljon kaikenlaista muuta. Toki isoimpana hommana tuossa oli tuo ruosteiden paikkailu, maalaus, pohjan putsailu ja massaus, joten josko tuota ei nyt ihan äkkiä tarvisi hitsailla uudestaan... Mahdottomuushan se ei ole, mutta huonoa huumoria kuitenkin.

Sisältä piti kyllä tehdä periaatepäätös ja olla alkamatta laittamaan "vimosen päälle," koska perheessä kuitenkin kaksi aktiivisessa iässä olevaa poikaa ja noiden kanssa yhtä jos toista aina mennään, niin ehjä sisusta olisi kyllä ollut liian paljon käyttöä rajoittava tekijä jo. Eli sisältä on jo valmiiksi kuin susikoirien jäljiltä, mutta menköön imagon piikkiin.

Seuraavaksi alettava ostamaan hyllyyn uusia ohjausosia ja muita akselistoon liittyviä, josko tuon alustan vielä uusiksi tekisi sitten seuraavassa seisotuksessa..