PDA

View Full Version : rippikoulu ikäinen Cherokee vastaan Blazer


jpisteh
27.08.2004, 23:35
Tervehdys!

Maasturin ikäluokka olisi -90 taitteen molemmilta puolilta
Eli pelin hinta saksassa olisi noin 2000 € ja sitten verot päälle. Eli muutama sixpack ja niiden tuomiseksi tarvitsee ostaa auto.

Chrysler/Jeep Cherokee 4,0
Chevrolet Blazer S10 4,3 L 4X4 (tai 2.8)
Ford Explorer
Rover Range Rover Classic 3.5

Auto tulisi ns. mökkikäyttöön eli kilometrejä olisi tarkoitus tulla alta 5000 km, siis polttoaineena olisi bensiini. Maantie ajo-omituisuudet eivät ole tärkeät, koska haetaan talviselle metsätielle sopivaa peliä ja hiven asfalttiakin. Trailerin veturiksi se saattaisi satunnaisesti joutua, lähinnä lyhyitä matkoja.

En halua tukea missään muodossa riisinviljelyä, joten vinkuintialaiset tuotteet ovat tehty muita kuin minua varten.

Range putosi listasta pois kesän aikana, kun maahantuoja vaihtui (hyvär suhteet maahantuojaan katosi). Parin tontun hintaluokassa Range on myös harvinainen.

Explorer taitaa olla varaosien suhteen hankalahko. On tullut mollattua FORD tuotetta sen verta rankasti, että jaksa kuulla ”kavereitten” suun soittoa (mikäli Fordin omistajaa voi kaveriksi laskea :-)

Siis omasta mielestä sopivimmiksi vaihtoehdoiksi jäävät Cherokee ja Blazer.

Olen kahlaillut foorumia hiukan ja vähän enempikin …
Cherokeesta löytyi aika paljon juttua ja kokemuksia. Jamantin asiantuntevia kommentteja oli kiva lukea.

http://jeep.avtograd.ru/Cherokee sisältää tietoa todella mahtavasti ja mikä parasta kaikki kuvat ovat Suomeksi.

Cherokee 4.0
- Missä vaiheessa ilmastoinnin R12 vaihtuu R134 (-94/-95)?
- Akseli lukot?
- Perävaunumassa (jarrullinen vetopaino)?
- Cherokeen korjaamokirjat kopioitu, mutta vielä lukematta

Blazer S10 jäi vieraammaksi, niitä näkee Cherokeihen nähden huomattavasti harvemmin.
- Missä vaiheessa ilmastoinnin R12 vaihtuu R134?
- Minkälaiset tasauspyörästön lukot löytyvät (variaatioita)?
- Perävaunumassa (jarrullinen vetopaino)?

Eli kaipaan kommentteja

j.h

Jare
28.08.2004, 00:28
Lainaus:
"koska haetaan talviselle metsätielle sopivaa peliä ja hiven asfalttiakin"



Eli et halua mitää off roadaria, mutta mukavan kyydin huonokuntoisilla teillä?? Kyllä vahvasti miettisin silloin kuitenkin Range Roveria. Omaa meinaan hienon alusta alkuperäiseltään. Ja suorat akselit molemmissa päissä(löytyy myös Jeepistä). Ja kyllä sen kuntoon saa ja huollettua esim Karaasi Juvanmalmilla tuossa kehä 3 varressa.

Mutta jos olet päättäny Jeeppi tai S-10 väliltä valita, niin ite ostaisin Jeepin. Ei perusteluja muuta ku, että taitaa olla enemmän myyty ja käytetty, ku S-10??

jpisteh
28.08.2004, 08:29
Kiitokset Jere kommenteista…

Metsäautotie vaatii nelivetoa talvelle, koska auraus ei ole aina säännönmukaista. Viimeinen 300 m tietä tekemättä ja tien teon jälkeenkin ylä-/ alamäkeä jää sen verta, että talvelle on oltava ketjuja vähintään toisessa päässä.

Range on vielä varovasti listalla, varsinkin tuo kun Karaasi on tuttu korjaamo menneiltä ajoilta. Korjaukset ajattelin pääosin hoitaa itse, kun on kertynyt sopivat välineet käytettäväksi ja hiven ammattitaitoakin. Range, Cherokee ja S10 ovat perinteistä tekniikkaa, jossa pärjätään hyvin pitkälle normaaleilla työkaluilla. Korjaaminen ei peloita, mutta varaosien saanti ja hinnat.



www.mobile.de tarjonta 1000-3000 € skaalalla näytti tältä

- ”aika monessa” vaihteisto tai moottorivaivoja
Jeep 38 kpl
Range 7 kpl
S10 12 kpl
GMC O kpl

Siis noiden myytävien maastureiden määrät ovat käytännössä pieniä, joten 3-4 päivässä Saksassa on täysi työ löytää sopiva yksilö sekä kilvittää se, vaikka olisi asiaa vähän etukäteen valmistellut. Siis käytännössä tarjonta ja aika saattaa tehdä päätöksen minun puolesta, kun on sopivaa yksilöä etsimässä.

j.h

jpisteh
28.08.2004, 09:01
lisäys (en keksinyt edittiä)

mobilesta
Ford Bronco/Explorer 22 kpl

Lisäksi vierestä löytyy monta metsäkoneen ajouraa, osa niistä on metsäkoneelle vaativia kuorman kanssa. Helpompien ajourien takaa hakisin kesällä takkapuita kärryn kanssa.

j.h

Nerd-O
28.08.2004, 09:51
Mitä tuossa kerran katselin sellaista S10 blaatzeria niin perin onnettomalta se vaikutti cherokeeseen verrattuna. Ehkä se on vielä enemmän maantiekäyttöön. Tosin en sit tiedä käytännössä. Jeepulassa on kait vakiona takana tuo kitkalukko. Siitä en sit tiedä onko siitä mitään hyötyä ja toimiiko se edes. Asvalttiin se kyllä puree :) Korottaminenkin on halpaa jos kaipaa lisää maavaraa.

Rankusta ei ole oikeen omakohtaista kokemusta, mutta kyllä ne metsässä näyttää aika hyvin etenevän, ihan vakionakin.

-- Jeep tuuning in progress tai jotain sinne päin --

Nerd-O

Paavo
28.08.2004, 09:58
Moi,

> Korjaaminen ei peloita, mutta varaosien saanti ja hinnat.

En osaa muihin verrata, mutta rangeen ainakin saa hyvin osia ja hintataso on erittäin kohtuullinen. Ja 3.9:n matolaatikkoa (anteeksi ecu) lukuunottamatta rempattavissa aika pitkälle itse. Ainakin -90 suomiautoissa on jo 3.9 kone, ja sen ruiskun ohjainyksikössä on pintaliitospiirejä, 3.5 vastaava on vielä "kivikautinen" eli se on monesti kolvilla korjattavissa. Saksassa -90 vehkeet on jo ilmeisesti kateilla, eli tehoa hieman vähemmän kuin ilman sitä, ja etukardaani on sellaista "harjanvarsimallia".

Jos oot "rippikouluikäistä" autoa ostamassa, niin mitä väliä on maahantuojalla? Tai niin, mistä minä tiedän nuo muut merkit, rangeen kun saa osia monesta muustakin paikasta kuin merkkiliikkeestä, mutta sieltäkin (Oulussa Wetteri) saa ja olen ollut muihinkin hankintapaikkoihin tyytyväinen, esimerkiksi offroadpaja: maili torstai-iltana kuudelta että "laitatko ne jarrukengät ja tarpelliset pikkukilkkeet tänne", vahvistus mailina reilun tunnin päästä että "löytyy hyllystä", ja perjantaina aamulla kahdeksalta maili että "ovat matkahuollossa", nyt aamulla tuli matkahuollon SMS että ovat noudettavissa, ps.com perusteella luulisin että Jamant on samaa tasoa jeeppien suhteen. Range-pajoista Karaasi on hyvässä maineessa, ja Hollolassa Laatuvaunu kans. Karaasissa osaavat myös rakentaa, Laatuvaunun heput ehkä tykkää pitää autot enemmän vakioina.

-Paavo

SamiN
28.08.2004, 12:07
Eli pikku Blazeria haeskelet?

Paha sanoa muuta kun en ole tarkemmin tutustunut, mutta tutulta rengasliikkeen kaverilta moinen pöllittiin hälyistä huolimatta. Sähkövikoja oli ja pahinta oli et tuulilasin alareuna vuosi sulakerasiaan. Tekniikka murheita ei kuulemma ollu.

-Kaikki käy, jollei, laitetaan käymään-

28.08.2004, 22:14
quote:
En osaa muihin verrata, mutta rangeen ainakin saa hyvin osia ja hintataso on erittäin kohtuullinen. Ja 3.9:n matolaatikkoa (anteeksi ecu) lukuunottamatta rempattavissa aika pitkälle itse. Ainakin -90 suomiautoissa on jo 3.9 kone, ja sen ruiskun ohjainyksikössä on pintaliitospiirejä, 3.5 vastaava on vielä "kivikautinen" eli se on monesti kolvilla korjattavissa.

Jos oot "rippikouluikäistä" autoa ostamassa, niin mitä väliä on maahantuojalla? -Paavo


No yksi MBEn ohjelmoitava boxi on nurkissa liki ylimääräisenä. Näin Range saisi kotimaisen ECUn, MBEn laittaisi suuttimia ja puolaa ohjailemaan.

Yleensä homma on helpompaa, kun pääsee asioimaan tuttujen henkilöiden kanssa ja jos tutut ovat maahantuojalla varaosissa sekä huolto-osastolla, niin silloin näistä tutuista helpostikkin hyötyä. Kun Land Rover lähti Volvo Autolta, niin CD ja muut tuotteet vanhenevat uhkaavasti :-(.

j.h



Note! This message was posted anonymously!