View Full Version : Hiluxin turbotus
hilux -86
26.10.2008, 13:53
Oisko jollain tietoa kun mulla 86 mallinen 4wd, 2,4litrane diesel hiluxi et jos sen turbottaa niin kuin toi katsastus kun siinähän tarvii kai olla joku vertailu auto?? niin mihis autoon tota vois verrata?
Bensakoneiseen vastaavaan.Muutoksia ei tarvita,kaikki on samalla alustalla.
Vilkutin
27.10.2008, 11:22
haet konttorilta lapun,, moottorin vaihtoa / ahtimen asentamista varten.
Vertaat ahdinta LJ ahtimeen, (kone sama, paitsi turbo) välijäähyn laitat, ja jos kysyy jotain ni sanot että läjässäkin on... Näin tein itse.
Halpaa ja antaa kivasti mahollisuuksia jälkikäteen.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/Uusimmat/sekalaisia-60.jpg
Ei teholappujen tarvetta, menee LJ tehon mukaan, ei ahtopaine rajaa, ei turbon merkkiä/tyyppiä :D No limits...
J_Lanttola
27.10.2008, 13:20
Noinhan se helpointa on ja hienoa jos se noin onnistuu, mutta periaatteessa saattaa joutua hankkimaan todistuksen jossa sanotaan että hiluxin kone vastaa ahdettuna täysin LJ:n ahdettua konetta. Ja ahdin pitäisi siinä tapauksessa olla sama.
En näistä koneista sen kummemmin tiedä, mutta näin siis ainakin jos moottorin koodi on eri ahdetussa ja ahtamattomassa?
Toki onnistuu myös vapaavalintaisilla palikoilla ja tehopaperin kanssa katsastaa itse rakenneltuna pakettina.
Mutta sehän nyt on ihan konttorista kiinni että mitä sattuvat kyselemään ja vaatimaan.
Vilkutin
27.10.2008, 14:18
moottorithan on eri mallia, tuossa sinun hiluxissa on kait 2L? Vai 2L2? Ja läjässä 2LT tai 2LT2 korjatkaa jos väärässä. Itsellä tosiaan kävi noin että vapailla palikoilla, ilman tehomittauksia, inssi sano että no se katsotaan vastaavaksi, luki siinä toyota tai jotain muuta, itselläni esim. perkins. Sano vielä että eihän hyö noista niin paljoa ymmärrä, että voisivat ruveta kinaamaan.
2L on tuon ikäisessä.
Ja jotenkin luulen ettei tulisi täällä menemään läpi tuo Vilkuttimen auto...Hyvän konttorin oot löytänyt.
Vilkutin
27.10.2008, 19:34
samaa ihmettelin itsekkin, kun olin kuullut mitä kaikkea syynäystä kavereilla on ollut. Kävin toki kysymässä etukäteen miten kannattaa menetellä. Siitä ei varmaan ollut ainakaan haittaa ;D
hilux -86
27.10.2008, 21:33
juujuu. eli kuis toden näköistä on et saa läpi noin ku vilkutin?
juujuu. eli kuis toden näköistä on et saa läpi noin ku vilkutin?
Vilkuttimen muutoskatsastus on kyllä jonkin ihan oma sävellys, ei minkään "oppikirjan" mukaan. Ja tollasta lupalappua moottorin vaihtoa/turbon asentamista varten ei ole olemassakaan, tai jos on, se on joku epävirallinen oma sepostus millä ei oo mitään virkaa.
Vilkutin
28.10.2008, 06:51
menin konttorille kysyin että jos laitan tuohon turbon miten kannattais hoitaa, antovat lapun missä luki hakemus moottorin vaihtoa ahtimen asennusta varten. Ja sillä se hoitu. Voin katsoa kotoa jos löytyypi lappu vielä, anto sen mukaan täyttelin kotona, konttorille mennessä unohdin kuitenkin lapun. Ja täytettiin siellä sitten uusi.
Kannattaisko sun käydä kysymässä asiaa konttorilta?
Minä kysäsin asiaa viime viikolla ja vastaus oli että teholappu riittää ja verrataan alkuperäiseen tehoon, 20% saa teho kasvaa, ei tarvi todistella että bensamalli on samalla alustalla.
hilux -86
28.10.2008, 21:42
kävin tänään kysymässä niin tuollaista lappua kun vilkutin sanoo niin ei kuulemma olekkaan ja täytyy olla maahantuojan todistus että bensa hiluxissa on sama alusta, aika lailla eroja katsastus asemilla
Rekisteröimätön
28.10.2008, 21:47
Et tarvi mitään bensavehkeen lappusia, ainoastaan teholappu jossa max. 86,4hv, leima tulee jos kaikki muuten kunnossa.
Mazza nyybänä
hilux -86
28.10.2008, 21:51
missä päin näin on sanottu`, ja onko varmaa tietoa
Et tarvi mitään bensavehkeen lappusia, ainoastaan teholappu jossa max. 86,4hv, leima tulee jos kaikki muuten kunnossa.
Mazza nyybänä
Näin se varmaan monessa paikkaa onnistuu, eikä mitään virhettä sinänsä tapahdu koska ko. mallisarjan bensamalli on akselistoltaan samanlainen. Vertaillahan siis pitäisi, kuten Jappi jo aluksi vastasikin, vastaavaan bensamalliin eli YN65:een. Tehoakin voisi näin ollen olla 69 kW x 1.2 = 82.8 kW = 112.6 hv.
Tämä bensakoneiseen vertailu käytännössä monelta unohtuu, koska sitä ei Suomen tuontiohjelmassa ole ollut, eikä näin ollen löydy tyyppitiedoista.
Vilkutin
29.10.2008, 09:35
koitin tuota mainostamaani lappusta etsiä kotoa, en sitä kuitenkaan löytänyt... haen tänään konttorilta uuden jos muistan. Ja skannaan ja otan rek. otteesta kopion. Varsinaista iloahan tuosta ei ole, jos sitä ei konttorilta löydy niin eivät varmaankaan sitä kelpuuta. :D Mutta saa Matti katsoa paperia, tunnut olevan asioista hyvinkin perillä.
J_Lanttola
29.10.2008, 13:48
Niin tuostahan on vähän kahta tulkintaa, toiset on sitä mieltä että kun kone vaihdetaan mallisarjaan kuulumattomaan/ahdetaan, teho saa aina nousta 20% alkuperäiseen nähden, vaikka kyseesssä olisi mallisarjan laiskin versio.
Toiset taas on sitä mieltä että tuota 20% lisäystä voidaan käyttää vain mallisarjan tehokkaimmasta laskettuna jolloin auto pitää muutenkin vastata mallisarjan tehokkainta. Joka pitäisi myös pystyä todistamaan.
Eli siis jos vaikka corollaa on tehty 1.3 ja 1.6 moottorilla ja haluat ahtaa 1.3 koneen niin periaatteessa teho saisi olla 20% enemmän kuin 1.6:ssa ja auto pitää vastata silloin 1.6:sta.
Vilkutin
29.10.2008, 14:19
itelläni ei noilla tehoilla ole väliä, vaikka ois teholapun halunnutkin... ei me kuitenkaan tuosta n.120hv pensamallista plus 20% yli.
Lätty-ode
29.10.2008, 16:00
http://www.arwidson.fi/tuning/PDF/Jarrulevy_luettelo-2007_low.pdf
Tulostin tosta Arwidsonin jarruosaluettelosta etukannen ja tarvittavat sivut(sivut 89-91 muistaakseni) et pystyy näyttään jarrujen vastaavuuden.(tais kuiteski kattoo omasta örumin kirjastaan vilkasematta mun Arwidsonin luetteloon) Sit penkist teholappu josta käy ilmi ahtopaine ja teho(moottorilta) joka saa olla +20% mallisarjan tehokkaimmasta.
Itellä LN56 takaveto hiluxi 2L moottorilla jossa vakiona päätä huimaavat 56Kw ja mallisarjan tehokkain on yn56 1.8 takaveto bensa jossa huikeat 57Kw. Mulla muutosprosentiksi tuli 1% ja sekin omavalmiste pakosarjasta. Katsastus kävi aika ongelmitta mitä ny makso älyttömästi mielestäni. Otteeseen tuli merkintä välijäähystä, ahtimesta(tarkka malli + ahtopaine).
hilux -86
29.10.2008, 21:10
tuolta linkistä kun katselin niin nelivetoisessahan on bensa mallissa isommat levyt ja rummut??
Eipä ole juuri järkeä laittaa turboa 2L moottorin jälkeen. Itse aikoinaan laitoin noin 20 tkm ajettuun moottoriin ja 18 tkm ajon jälkeen oli totaalisen paskana koko moottori. Kansi halki, männän renkaat pätkinä, kiertokankien männän tapin puoleiset silmät venähtäneenä yms.
Eli varmin on hommata suoraan jostakin 2L-T moottori niin se vielä kestää ajaakin...
kaverin hiluxiin laitettiin 2lt2:n cressidasta, ja se sai tojotalta todistuksen cressidan moottorista ja sai katsastettua autonsa konttorilla missä se ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. lapusita lyötynee kopiot vielä jos niistä jollekkin on apuja...
Lätty-ode
30.10.2008, 10:45
Eipä ole juuri järkeä laittaa turboa 2L moottorin jälkeen. Itse aikoinaan laitoin noin 20 tkm ajettuun moottoriin ja 18 tkm ajon jälkeen oli totaalisen paskana koko moottori. Kansi halki, männän renkaat pätkinä, kiertokankien männän tapin puoleiset silmät venähtäneenä yms.
Eli varmin on hommata suoraan jostakin 2L-T moottori niin se vielä kestää ajaakin...
olen tuosta kyllä eri mieltä. ite ajanu turbotetulla 2L moottorilla melkein 50 tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut. koneella oli kuiteski oli ajettu 359 tkm kun asensin. turbodiesel bbs (http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboard/index.php?a=forum&f=6) :ssä on paljon keskustelua näitten tojotan tiisselien kestävyydestä turbotettuna.
Vilkutin
30.10.2008, 11:20
Eipä ole juuri järkeä laittaa turboa 2L moottorin jälkeen. Itse aikoinaan laitoin noin 20 tkm ajettuun moottoriin ja 18 tkm ajon jälkeen oli totaalisen paskana koko moottori. Kansi halki, männän renkaat pätkinä, kiertokankien männän tapin puoleiset silmät venähtäneenä yms.
Eli varmin on hommata suoraan jostakin 2L-T moottori niin se vielä kestää ajaakin...
Oisko ollu jotain muuta häikkäää, liiat ahtopaineet, tai liian suuret pakopaineet? Itellä kestäny komiasti n.10tkm tuo 2L2, saa nähä kauanko kestää, 3" putkisto, omavalmiste pakosarja, ahtoja 0.8.
Rekisteröimätön
30.10.2008, 16:07
Eipä ole juuri järkeä laittaa turboa 2L moottorin jälkeen. Itse aikoinaan laitoin noin 20 tkm ajettuun moottoriin ja 18 tkm ajon jälkeen oli totaalisen paskana koko moottori. Kansi halki, männän renkaat pätkinä, kiertokankien männän tapin puoleiset silmät venähtäneenä yms.
Eli varmin on hommata suoraan jostakin 2L-T moottori niin se vielä kestää ajaakin...
Tuohan nyt on ihan höpöhöpö-yleistämistä. Käyttäjässä vika, jos L/2L-kannen saa halki. Männänrenkaat nyt on viimoset, mitä turbotus tuosta rikkoo. Nuo m-tapin helatkin pysyis hyvin muodossaan jos ei hela ois alkujaan ollu väljä kun turbotit. Itsellä ~40tkm turbohiluksilla takana, ja ainoa ongelmapaikka kiertokangen alapään laakeriliuskat nelospytyltä. Kansipahvi meni, mutta se nyt oli puhdasta huonoa tuuria, kun vesiletku pamahti juuri piitkän vedätyksen jälkeen, ja piti kone sammuttaa kuumana.
Paineita oli käytännössä koko tuon ajan 2,2bar ja 10mm nestepäällä ruokaa niin, että taivas tummu täysillä paineilla. Ei sitä ainakaan heikoksi koneeksi voi moittia.
Mazza nyybänä
Rekisteröimätön
31.10.2008, 20:45
helpoiten pääset ku hommaat jostain cressidan tai läjän 2lt koneen ja veivaat sen kiinni.sitte rek ote siitä tai jostai ko.vehkeestä mukaan ja muutos leimalle.kressidas on tehoo 86 tai läjäs90 heppaa.riippuu iäst.saman päästöluokan vehkeit eli ei tökkäää siit.Emmuista vanhemman hillevin tehoo mut ei saa olla enempää ku 20%mallisarjan tehokkaimmasta.Eli sun autos teho+20 ei saa olla enempää ku 90hv.2l ja 2lt moottorin osat käy melkeen kaikki ristiin,jotai pikku eroja.Kannet muistaakseen käy ristiin.Vanhemmis hiluis on eri kampura ja männät ja venat.Uudemmis on neki samat.mut kysy konttorilt viäl ohjeet,ni ei tu ongelmii.Jos konttoril ei tiedä/tajuu/kiinnosta ni soita akeen ni neuvovat.Ite vaihdoin cressidan koneen -89 hiluksiin joka oli alun perin pensa koneella.Se piti saada vastaamaan diesel mallia eli etu jouset ja kone vaihtoon ja tehostajan pumppuu piti vähä soveltaa ja hehkusysteemiija kykä koppa ja jotai krumeluurei ja pensat pois tankista ja löpöä tilalle.nii jakyl ne toyota infoski tietää noi tehot et jos ei oo sitä rek.otetta ni siält lappu niist vaihto koneen tehoist.samaa malli sarjaa on muuten se hilux tacoma V6 joten ei se turbo diesel liian tehokas oo.
Offroadrunner
01.11.2008, 22:14
laittakaapas niitä lappuja tänne esille jos niitä kerran löytyy. voi olla monelle hyötyä konttorilla.
HiluMiks
02.11.2008, 14:59
tuolta esim. löytyy tietoo tehoista
http://www.marks4wd.com/misc_info/engine_info.htm#ToyotaHilux4Runner
Moro! Miten porukka on 2l -koneessa toteuttanu tuon turbotuksen? 2lt -pakosarjahan ei käy suoraan 2l -koneeseen, koska siinä on 2 laippaa toisin päin kuin 2lt -pakosarjassa, eikä valmiita toisia pinnapultin paikkoja kuten uudemmassa 2l2 vaparissa.
-Voiko 2l-pakosarjan kääntää toisin päin ja laittaa turbon välilaipalla siihen? loppuuko tila pellin alla?
-Kanteen uusien reikien poraaminen ja jenkaaminen 2lt -pakosarjan pinnapultteja varten? Tuleeko vesikanavat vastaan?
-Kokonaan uusi peltipakosarja?
-2lt-pakosarja ja välilaippa koneen ja pakosarjan väliin?
Kertokaa miten ootte tehny niin helpottaa suunnitelmia. Hakea koitin, mutta selkeää vastausta en löytänyt.
Ja kestävyydestä voi olla monta mieltä, mutta omaan vehkeeseen ei paineita laiteta 0,5-0,6 enempää ja cooleri tulee keulalle jäähdyttämään. Tavoitteena saada vain vähän tuota vääntöä lisää
-Kanteen uusien reikien poraaminen ja jenkaaminen 2lt -pakosarjan pinnapultteja varten?
-Kokonaan uusi peltipakosarja?
Siinä tavallisimmat toteutukset.Kannessa on paikat olemassa turbomallin pultitukselle,samaa valumallia kun ovat.Vesitilat ei tule vastaan kun et tee sen syvempiä kuin alkuperäisetkään.
Tosin 2L-T sarja on aika paska,joten paremman saat tekemällä uuden sarjan.