Kirjaudu sisään

View Full Version : B-moottorin lohkon korjaaminen


mikkohen
24.10.2008, 18:18
Eli kyseessä BJ40:sen vm79 B-moottori! Aiemmin tuolla eri topikissa tuskailin tuon jäähytysnesteen vuodon kanssa ja homma edenny siihen pisteeseen, että vesipumppu uusittu jne., mutta vuoto vain jatkui! No avuksi peilit ja lamput ja kuusi tarkkaavaista silmää... Ei voi muuta todeta ko, että lohkossa tuolla syöttöpumpun takana halkeama, mistä nestettä alkaa vuotamaan jo aika kylmällä koneella! Eli siellä on sellaisia jäähdytys "koloja", mistä yhden niiden ylälaidasta pohjalta alkaa nestetippoja tulemaan...

No jaarittelut sikseen... Voiko tuollaista halkeamaa ruveta korjaamaan puikolla!? Ja onko tällaista korjailua harrastettu täällä enemmältikin!? Onnistumis mahdollisuus!?

Kone on käytännössä uus (lue täysremontti teetetty vajaa viistuhattakilometriä sitten), joten ei millään kehtais tuota vielä verkonpainoksi heittää!

kivinen
24.10.2008, 18:39
Mulla oli yhdessä Suzukin alumiinilohkossa halkeama, josta vuoti jäähdytysnestettä pihalle. Kartotin hitsausmahdollisuuksia ja päädyin käyttämään testimielessä kemiallista metallia. Snurralla alumiini puhtaaksi ja karkeaksi aika laajalta alueelta halkeaman ympäriltä ja kemiallista metallia perään. Kesti joku 15000km mulla ja on edelleen ajossa.

Jos alumiinilohkossa toimii, niin miksi ei patarautalohkossa? Kannattaa ainakin kokeilla ja seuraa tarkasti niitä paketin mukana tulevia ohjeita.

mikkohen
24.10.2008, 21:53
Tuossa jo joku muukin hurja ehotti mulle tuota kemiallista metallia, joten ei kai se nyt poissulettu ajatuskaan ole! Eihän tuossa enää mitään menetäkkään, jos vaikka kokeilisi! Tuolla SLCK:n puolella jo tuon hitsaamisen arveli vaikeaksi, joten voi olla että on pois sulettu, ainakin teeseitsemieheltä :)

RISKI
24.10.2008, 22:24
onhan noita hitsattukin, mut kokeile kemiallista metallia ihmeessä ensin senkun saa aina hiottua poiskin.

solihull
24.10.2008, 22:36
Tervehdys!
Joskus tuli venttiilinnostajan kuppi lohkosta läpi kun se pyöriessään kohti öljypohjaa ehti jäädä kiertokangen ja lohkon väliin... 2x3 cm reikähän siitä syntyi. No, rautaa tilalle ja valurautapuikolla kiinni. Hyvin on pitänyt. No, eipä juuri ole ajettukaan...mutat ei se ole vuotanutkaan silloin kun on satuttu ajaa.

Koneena legendaarinen NC-50 ála Fiat / Iveco

TT

jake74
24.10.2008, 23:35
kaveri hitsas ralliautosta lohkon halkeaman migillä ja tavallisella langalla.
halkeama oli kahen plommin välissä. moottori oli toyotan 5K.

Eskimo
25.10.2008, 09:25
Ääni sikafleksille.

Paikassahan ei ole minkään valtakunnan rasitusta niin luulisi pitävän.

Toki tässäkin puhdistaminen on se tärkein juttu.

MK
25.10.2008, 10:10
Nikkelipuikolla kun hitsaa niin onnistuu.

Käyttäjä
25.10.2008, 12:09
Suosittelen Mega Metalin kemiallista"metallia"

Päksi
25.10.2008, 15:00
Mie oon saanu tälläsia ohjeita rautalohkon hitsauksiin:
-Jos mikillä hitsuaa niin kovilla virroilla.
-Vasaralla naputella saumaa heti hitsauksen jälkeen jännitysten tasaamiseksi.
-Hitsattava kappale pillillä ensin punahehkuiseksi ja sitten vasta hitsataan. Jäähdytetään hitaasti eristäen vaikka vuorivillalla.

Miulla ei oo mitään kokemuksia tig-hitsauksesta mut miten, toimiskohan jos sen valokaarella sais sulatettua pelkän perusaineen ja sillä halkeaman umpeen?

ventora
25.10.2008, 15:16
onnistuu tigillä tai nikkelipuikolla varauksella,valurautojakin on miljoonaa erinlaista valua.
puhtaaksi,pehmeällä nikkelipuikolla pikku sauma,naputtelu,pörrällä puhtaaks ja antaa jäähtyä,näin kun etenee vaikka 1.5cm kerrallaan ni hyvä tulee. jos puikko hitsaus ei ole hanskassa ni kannattaa unohtaa nikkelipuikot ja antaa tehä sen ketä osaa,hankalin puikkohitsauksen saralta.

bluevan
25.10.2008, 15:34
Ostin taannoin 4.3L GM:n tekosen V6 koneen mistä oli lohko jäätynyt ja noin 4cm halkeama
kyljessä. Pirralla hioin ensin viillon ja sit rasvanpoistoaineella pesu.
Hitsaus migillä eikä mitään älytöntä virtaa. Heti perään vasaraa ja pistepuikkoa.
Ollut sen jälkeen venemoottorikäytössä(makeavesijäähd.)neljä vuotta eikä ole ollut ongelmia.

MakeO
25.10.2008, 15:39
kuulostaa pikkasen hassulta mutta just kuulin tuossa yhtenä päivänä että ihan tavallista jauhettua kanelia pari ruokalusikallista syyläriin niin se kovettuu vuotokohtaan ja tukkii vuodon.. :) tiedä sitten toimiiko mutta ei toi hirveitä maksa jos kokeilee..

mikkohen
25.10.2008, 17:26
Nyt on autoa hiukan purettu ja purkka laitettu kovettumaan lohkon kylkeen, eli päädyin nyt tuohon pika ratkaisuun... Kemiallista metallia hieroin kylkeen ja huomenna sitten nähdään ko pääsen kasailemaa tuota, notta pitääkö ja kuinka kauan pysyy! Hyviä vinkkejä tuli myös tuohon hitsailuun (myös tuolla SLCK:n puolella), mutta parempi jättää nuo hitsauskokeilut minulla väliin...

Jos ei tässä muuten viisastunut, niin nytpähän tuli opeteltua kuinka syöttöpumppu puretaan pois tuosta B-motista :) Katotaan saadaanko tuota enää sitten kasattua ja ilmattua!

mikkohen
27.10.2008, 08:11
Olipa helppo rasti näin ekakertalaiselle! Ilmailujen jälkeen kone jopa heräsi henkiin...

Kerkesin vain ajella koneen lämpöseksi ja toistaiseksi ei vuotoa enää ole (ennen "remonttia" alkoi nestettä tihkumaan lähes välittömästi koneen käynnistyksestä). Katotaan nyt sitten kuin kauan tuo tuossa pysyy ja paheneeko tilanne! Talveksi tässä miettinyt jotain projektin tynkää, niin voishan tuota vaikka hommata tuollaisen 2H-motin ja ruveta laittamaan sitä timmiksi, ihan vaan varmuuden vuoksi!

mikjus
27.10.2008, 08:41
Et ottanu kuvaa siitä vuotokohdasta. Meinaan vaan jos mulla on ihan sama ongelma. En kyl taida pumppua jaksaa purkaa mut se on ilmeisesti välttämätöntä että toi homma onnistuu?

mikkohen
27.10.2008, 14:01
Kyllä taisin ottaa kuvia... Tulee ko kerkeen tästä tuonne kotio...

Tässäpä tämä kuva... Paintilla piirtelin, vähän mistä tihkui läpi! Ylempänä olevat valumat on vain dieseliä ja puhistusaineita...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=617&pictureid=10872

Vilkutin
27.10.2008, 14:08
viimeistelet vielä mustalla vurtin supersilikonilla,
sillä on susukistakin paikattu syylärin ylävesiletkun lähtö nippa kun oli halennu juuresta, tuo mömmö kestää erinomaisesti mm. jäähdytin nestettä, ja jopa sen paineen. Itse paikkasin hiluxin turbon paluuöljy nipan lohkon juuresta kun vuoti, samalla tavaralla. Kestää siis öljynkin.
Tätä kuraa kun mähräät siihen kemiallisen metallin päälle niin on ihme jos ei pidä. Annat vaan lämpösessä kuivua hyvin. Ja käytät vaikka korkki auki ensin jonkun aikaa, niin lämpenee sisältäkin ennenkö paine tulee.

mikkohen
27.10.2008, 20:30
Pihkura, kun ei pääse enää viimeistelemään enää millään... Sen verran hankalassa paikassa tuokin, että pitää purkaa melkoisesti jotta pääsee tuohon kohtaan käsiksi!

Ps. Kuvan lisäilin tuohon ylemmäksi...

mikjus
27.10.2008, 22:07
Täytyypä joku peiliviritelmä yrittää oman pumpun taakse tunkea ja kurkkia onko halkeama samas paikas. Mikähän noin eksoottiseen paikkaan halkeaman tekis jos ei oo nesteet päässy jäätymään?

mikkohen
27.10.2008, 23:12
Ei oo nesteet päässeet jäätymään, ainakaan sinä aikana ko tuo pirssi mulla ollu! Itseasiassa tuossa about kuukausi sitten yhen mehtuureissun jälkeen hoksasin, että jotain vuotaa! Eikä oo nesteitä aiemminkaan hävittänyt!? Ei voi muutako ihmetellä...

jnu
27.10.2008, 23:55
Eikö syylärinpaikkausaineet toimis lohkossakin..? Bars peltipurkissa paljon kehuttu ja itelläki hyvä kokemus, kai sitä ainaki kannattaa koittaa?

mikjus: eiköhän riskiretken ja talvieksytyksen välissä olis aika vaihtaa koko moottori? :)

HANE
28.10.2008, 20:11
Älkää ikinä missään tapauksessa laittako mitään soosia ym. ihmeaineita jäähyjärjestelmään on kokemuksia kalliista kansirempasta... tahtoo tukkia vääriä paikkoja...

Rekisteröimätön
29.10.2008, 13:33
Se sun kansiremppas johtuu tasan jostain muusta syystä, kuin niistä paikkaus aineista, lähtökohtakin kuulostaa jo niin paskalta, että ne aineet ei sitä ole aiheuttaneet. Ei ne tuki vesitiloja. Paskanen ja valmiiksi tukkoinen lämppäri tai syyläri niillä voidaan saada täysin tukkoon, mutta pesemällä kunnolla se saadaan auki.
Inkivääri toimii ja hyvin ainakin syylärin paikkaukseen, käytetty vuosikymmeniä.

vesku.r
29.10.2008, 17:05
Se kaneli toimii oikeasti ja on hyvä halpa ja konetta säästävä vaihtoehto jos syyläri tms vuotaa. Ainakin lievissä on apu siitä löytynyt

jallu80
29.10.2008, 18:00
Kanelikin on ihan näppärä pikakonsti mutta mitään näitä paikkaussementtejä ei kyllä kannata survoo koneeseen! Ne tarttuu joka kulmaan ja valurosoon ja siihen on sitten helppo tarttua muunkin paskan. Kyllä noita "korjattuja" koneita on saanut parsia tarpeeks, sanoi joku nyyppä mitä lystää! Kaneli jatkaa matkaansa ja ei kovetu muualle. En tosin ihan lohkovaurioita silläkään korjais... Mutta nykyiset Kemisk Metal on jo niin luotettavia että niillä korjataan vastaavia vikoja raskaan kalustonkin lohkoista.

Holle
30.10.2008, 08:30
Minä ainakin korjasin veneen moottorista (volvo) puhkisyöpyneen pakokanavan Wurthin "nestemäisellä" metallilla.
Kunnolla vaan pirralla ensin puhtaaks ja rojut perään, on mulla ainakin koko kesän kestänyt.
Ja toi aine ei ole todellakaan mitään nestemäistä, vaikka sen nimi onkin, on meinaan kohtalaisen jäykkää, eikä
valu edes pystypinnoilta.

Offipiru
30.10.2008, 10:02
Jokkismiesten "legendaa"?!? mene ja tiedä.
Äärimmäisessä hädässä jos tihuu jostaki ronskimmin läpi, Voi käyttää noit paikkausmämmejä ottaa syyläri ja lämppäri siksaikaa pois kierrosta ja lämpimäks käyttää hiukka moottoria. Sitä ei sitte kannata lorotella koko paketillista sinne lohkoo sitä mämmiä.