PDA

View Full Version : Vinssin ohjaaminen paineilmalla


heimali
21.10.2008, 21:25
Kävisikö tällainen toimilaite vinssin vapautusvivun ohjaamiseen paineilmalla?
Tekee 90° liikettä, vääntömonetti 35Nm/5bar.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=775&pictureid=10347
Laite purkautuu tuosta pulttiliitoksella olevasta laipasta, jäljelle jää neliskulmainen akseli.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=775&pictureid=10349


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=775&pictureid=10348


Näitä löytyy myös suurempia ja pienempiä varastosta

Pauli
21.10.2008, 21:53
Kävisikö tällainen toimilaite vinssin vapautusvivun ohjaamiseen paineilmalla?

Kyllähän se varmaan käy, mutta kestääkä se vinssi sitä. On töissä tullut korjattua muutama vinssi, jonka vapautinvipua on käytetty liiallisella woimalla.
Omaan vinssiin en ainakaan laittais.

heimali
21.10.2008, 22:25
Varmasti liialla voimalla saa kaiken rikki :(

Järjestelmään pitäisi asentaa myös paineilman virtauksen säätöön vastusventtiili
tai hidastäyttöventtiili tai joku muu ratkaisu jotta sylinterin liikkeistä
saataisiin hitaammat ja pehmeämmät, suoraan maksimipaineella ohjatessa liike on aika nopea.

Tai sitten pitäisi valita pienempi käyttölaitemalli.

junnu78
21.10.2008, 23:17
nii, mulla ainakin joskus vinssin vapautin ei suoraan mene lukkoon, vaan joutuu nykäsemään muutaman sentin vaijeria ulospäin, ennenkun menee kiinni. voimalla vääntäen joku antaa ihan varmasti periksi. itse en laittaisi ollenkaa tommosta...

heimali
22.10.2008, 07:19
Hmmm...nyt kun näin aamutuimaan tuota kuvaa katsoo oikein silmillä, niin tuo kyseinen toimilaitehan onkin 90° liikeradalla eikä 180° kuten väitin...http://forums.offipalsta.com/images/smilies/redface.gif
Näköjään sattui tuollainen kouraan eilen, olisi siellä ollut 180° kamppeitakin.

Repro
22.10.2008, 12:01
Make-LJ:llä on 180 astetta pyörähtävä paineilma"moottori", kooltaan huomattavasti pienempi kuin tuo, osaiskohan se laittaa kuvia?:confused:

LaaLaa
22.10.2008, 12:44
Warnissa (esim m8000) orggis vipu pyörähtää 180* mutta todellisuudessa se liikuttaa vain holkkia sivusuunnassa. Eli periaatteessa kytkennän pystyisi hoitamaan myös normaalilla sylinterillä ja vipusyteemillä.
Mulla on SMC:n pyörösylinterejä monen kokoisia, siis tuollaisia http://www.smcetech.com/CC_catalogs/smc/image/medium/rotary.jpg

Tuollaisessa kuvan pienessä sylinterissä voima ei riitä mutta tuollainen isompi jossa on "raidetangot" sisällä jaksaa varmasti kytkeä vinssin päälle. Voimaa on normaalilla 5-7bar paineella suunnilleen samat mitä paljain käsin saa väännetyksi.

Luotettavuuden nimissä tuollaiseen pitäisi kehittää joku rajakytkin tms. joka ilmoittaisi aina kun vinssi on 100% varmuudella päällä ja pois eli ääriasennoissaan. Tilanne että paskaa on päässyt väliin ja vinssi kytkeytyy vain hampaan kulmille takaa varmasti työtä Paulille;)
Sylinterin kiinnitys vaan hieman hankala vinssiin tai ainakin tulee iso/painava. Sylinteri itsessään ei tainnut painaa kuin puol kiloa.

heimali
22.10.2008, 14:00
Luotettavuuden nimissä tuollaiseen pitäisi kehittää joku rajakytkin tms. joka ilmoittaisi aina kun vinssi on 100% varmuudella päällä ja pois eli ääriasennoissaan. Tilanne että paskaa on päässyt väliin ja vinssi kytkeytyy vain hampaan kulmille takaa varmasti työtä Paulille;)
Sylinterin kiinnitys vaan hieman hankala vinssiin tai ainakin tulee iso/painava. Sylinteri itsessään ei tainnut painaa kuin puol kiloa.
Kävisikö tuohon ääriasentojen tunnistukseen induktiivianturit?
Vinssin kuoreen reiät holkin ääriasentojen kohdalle ja anturit reikiin.

Jos sijoittaisi toimilaitteen kauemmaksi vinssistä moottoritilaan ja välittäisi kääntövoiman
jollain pienellä sipevällä ja keveällä nivelakselilla (kokoluokka 10mm) tai sitten
taipuisalla akselilla (samanlainen kuin on esim.porakoneiden lisävaruste)?

Ossi_p
22.10.2008, 14:38
siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat

LaaLaa
22.10.2008, 14:58
On urat antureille ja joitain antureitakin on jemmassa mutta ovat ohjanneet logiikkaa ja en tiedä kestäisvätkö esim 12V lediä.

siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat

heimali
22.10.2008, 18:06
siinä SMC:n kääntöpöydässä mahtaa olla antureille paikat
Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon9.gif
Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo."

On urat antureille ja joitain antureitakin on jemmassa mutta ovat ohjanneet logiikkaa ja en tiedä kestäisvätkö esim 12V lediä.

Jos intoa piisaa niin nappaapa kuva antureista ja pistä meidän muidenkin ihmeteltäväksi, selvitetään niiden soveltuvuus ajoneuvokäyttöön.
Tai jos löytyy suoraan valmistajan nimi ja tyyppikoodi, niin siitäkin on apua.
Katso myös montako johdinta anturille menee, tästäkin voi selvitä monia asioita :)

leivinuuni
23.10.2008, 11:57
Tämmöne oottelee asennusta tossa hyllys...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=143&pictureid=10504

Rak
23.10.2008, 16:33
Warnin ollessa kyseessä päällekytkeytymisen haistelija vois olla vaihteiston päädyssä(jos paksuus riittää), reikä päätyyn ja siihen kierteet tunnistimelle.
Ja jos ohjaus mankkuvenalla, tämän vois kytkeä löysäämään paineet pois liikkeen loputtua.

Vapautus ei minusta tarvi ääriasennon ilmaisua..

Rekisteröimätön
23.10.2008, 18:43
Jos anturin sijoittaa toimilaitteeseen, kertoo se oikeastaan vain sen mihin tilaan käyttäjä on halunnut järjestelmänsä ohjata.
Se ei kerro sitä missä tilassa järjestelmä oikeasti on
Vertaus autosähkömaailmasta: "Täytyyhän pitkien valojen olla päällä, koska kojetaulussa palaa sininen valo."

Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt

Pauli
23.10.2008, 20:17
Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt

Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Mulla ei menny yhdessä toyotassa kaikki vaihteet päälle, vaikka mekaaninen yhteys siinä lootassakin oli. 1, 2 ja pakki jäi kytkeytymättä, kun käytin liikaa woimaa, siirtäjähaarukka vääntyi mutkalle.
Joissain vinsseissä on melko kevytrakenteiset vapautinvivut/mekanismit.

heimali
23.10.2008, 21:33
Hei herää jos kääntöpöydästä on mekaaninen yhteys vaihteistoon niin kyllä kait se vaihteistokin on silloin kytkeytynyt jos kääntöpöytä on kääntynyt
Hereillä ollaan. Niin, "kyllä kait se"...vaan mitäs jos mekaaninen yhteys pettää?
Kääntöpöydässä oleva anturi ilmoittaa että vaihteisto on kytkeytynyt, mutta onko se?
Iltalukemiseksi suosittelen kuuklettamaan "Schrödingerin kissa".

heimali
23.10.2008, 21:37
Tämmöne oottelee asennusta tossa hyllys...
Löytyisikö mitään lisäinformaatiota kyseisestä kojeesta? ;)
Warnin ollessa kyseessä päällekytkeytymisen haistelija vois olla vaihteiston päädyssä(jos paksuus riittää), reikä päätyyn ja siihen kierteet tunnistimelle.
Ja jos ohjaus mankkuvenalla, tämän vois kytkeä löysäämään paineet pois liikkeen loputtua.
Hyviä ideoita!
Ja jos vaihteistokotelon pääty on niin ohutta materiaalia ettei siihen suoraan saa kierrettä tehtyä ja anturia kiinni, voihan siihen hitsata mutterin johon anturin kiinnittää.
Muutamassa työprojektissa olen käyttänyt ajoneuvoympäristössä Carlo Gavazzin induktiiviantureita hyvällä menestyksellä. Olivat kestäviä, edullisia, IP67, 10-40 VDC jne.
Toki muitakin valmistajia on maailma täynnä joilta löytyy antureita vastaavin ominaisuuksin.