View Full Version : landcruiser hdj 80 kysymyksiä
eli kun takaperän lukko ei lyö päälle, merkkivalo jää vaan vilkkumaan.. Missä vika?
Ja myöskin raksuttavan ääni etuakselista kun kääntää pyörät ja hidas neliveto päälle, vetonivel rikki vai?
Kun kävin kokeilemassa tommonen joka on myynnissä, olis hyvä tietää mitä vois maksaa saada sen kuntoon?
Ja mitä muuta kannattaa tarkista?
puuhapate
18.10.2008, 07:58
kokeilitko ajaa eteen/taakse ja hiukan kääntää, jos ei mee sittenkään päälle niin sitten on sähkömoottori rikki/jumis/vastaavaa???
Vetonivelet kuluneet, jos raksuttaa kääntäessä.
meneeks keskilukko päälle ? eli ensin keskilukon kytkeydyttävä, joko pikku puolella tai napista kojelaudassa, kun keltainen merkkivalo palaa, voi takalukko kytkeytyä, ja etulukko viimeisenä
jos keskilukko ei kytkeydy, jää akselilukkojen merkkivalotkin vain vilkkumaan
takalukon moottori vois olla tiensä loppupäässä... tuppaavat hapettumaan muruiks
lukkojen moottorit halpoja, runsaan tonnin ketale !!!
onks autom vai manuaali, absit vai ei ?
meneeks keskilukko päälle ? eli ensin keskilukon kytkeydyttävä, joko pikku puolella tai napista kojelaudassa, kun keltainen merkkivalo palaa, voi takalukko kytkeytyä, ja etulukko viimeisenä
jos keskilukko ei kytkeydy, jää akselilukkojen merkkivalotkin vain vilkkumaan
takalukon moottori vois olla tiensä loppupäässä... tuppaavat hapettumaan muruiks
lukkojen moottorit halpoja, runsaan tonnin ketale !!!
onks autom vai manuaali, absit vai ei ?
Laitoin ensiksi hidas neliveto päälle, silloin tuli keskilukko päälle, valoi syttyi, ajoin pieini lenkki ja huomasin se kova raksuttava ääni etuakselista kun käänsin pyörät vähän, sen jälkeen laitoin takalukko päälle, mutta valo jäi vaan vilkkumaan vaikka ajoin edestakaisin muutama kerta, viimeksi laitoin myöskin etulukko päälle, ja se toimii hyvin, valo jäi palaamaan ja auto tuli vaikeampi kääntää..
Maksaako se lukkomoottori yli 1000 euro?? Eikö löytyy mitään "piraatti" versio?
Se on vm-90 ja manuaali, ajettu reilut 500tkm, gx malli, vissiin ilman abs..
eikö kukaan tietää enemmän hdj:stä?
edestä todennäkösesti vetonivelet paskana. onko palon väljää kun kardaanista pyörittää? nuissa hajoo etuperät. ujeltaako etuperä?
sen kanssa kannattaa olla tarkkana, kallista rempata.
mutta tuo takaperän lukko.joo. elikkä voipi olla joko piuhat poikki, tai sit mekanismi ryytynyt, tai moottori paskana. viimetiedon mukaan moottoria ei saa erikseen vaan koko mötikkä hintaan 1700e.
tuohon pystyy kyllä tekemään paineilma sylinterillä toimivan mekanismin. mutta tarttee sorvailla ja muuta koneistaa. ipefixiltä saat sellasen.
kannattaa koittaa kuunnella perän vieressä kun kaveri kääntää lukon päälle että surahtaako moottori, eli yrittääkö se edes kytkeä.
itsellä tuli ainakin kuntoon kun purkasi ja putsasi kunnolla. sen jälkeen olen joka päivä käyttänyt sen päällä ja pois, että pysyy toimivana,ja toimiikin edelleen kuin uus.
puuhapate
19.10.2008, 06:05
jos lukkomoottori tosiaan rikki niin hj61 pitäis sopia manuaaliset kytkentä osaset? Jos etuperä ujeltaa niin uudet laakerit maksaa n.400e, ja voit päästä sillä jos vällärit ei oo kulunu vielä huonoksi. Omalla on ajettu 540tkm ja vällärit oli vielä hyvät, selvis laakerien vaihdolla. Uudet vetonivelet on sen 150e kipale.
Sitten sähköinen ihanuus näissä on moottorin öljynpainemittarit, en tiiä miten ne muilla toimii, mutta neljän yksilön kanssa olen töissä puuhastellut ja niissä ne ei ole toimineet oikeen. Eli ei kannata säikähtää jos öljynpainemittari ei nouse kunnolla auton käydessä.
ja monesti ei selviä peräremontista pelkillä laakereilla.
eli saattaa joutua uusiin ainakin ne "napalukot" tai ne mitkä kytkeen vetarin itse napaan.
ja tää johtuu siittä kun niiden boorit on monesti väljät. samoin monesti väljistyy vetarien boorit ja vetoakseleiden boorit. tästä kasaantuukin jo hintaa helposti yli 1Ke:n verran.
helpoin tarkistaa välyset on kokeilla pyörittää etkardaania kun auto on paikoillaan. helposti voi olla puolikierrosta väljää jos oikein kaikki boorit väljiä.
kiertok ja kampuran laakerit sitten HETI uusiks
vesipumppu ja hihnat HETI uusiks
noi lukkojen sähkömoottorit sinänsä on ehjättäviä, usein irtoo magneetit kuoresta (liimoista) ja putoo ankkurin niskaan, sitten niistä palaa käämit - nää pystyy liimaamaan takasin ja käämimään, itelle korjasin keskilukon mosan HoTTenToTTiin kesällä, ja käämitys maksoi runsaan satkun
onkelmana isompi on alumiinikuoristen rattaistojen hapettuminen näkymättömiin, varaosina tosiaan kalliita, ja purkuosia vaikea löytää, eli silloin lienee fiksuinta muutella paineilmatoimisiksi tai mekaanisiksi
muuten Hodarit aika idioottivarmoja, ei ruostu IHAN niin kuin HJ t ym. mutta toki 18 vuotiaissa alkaa pehmeetä olla
alusta mukava ja suht toimiva, OMEn puslat vaan jokareikään niin liikkuu, 4 linkki takana minusta hyvä
absiton on murroksiltaan hieman heikompi kuin uudemmat 16" vanteiset absilliset, tarvikkeena saa murroksia - niitä ei kannata pelätä, akselirempat tosiaan suht tyyriitä, halvempaa vaihtaa koko akselit ;)
manuaalilaatikkoisista ei kokemusta
kiertok ja kampuran laakerit sitten HETI uusiks
vesipumppu ja hihnat HETI uusiks
noi lukkojen sähkömoottorit sinänsä on ehjättäviä, usein irtoo magneetit kuoresta (liimoista) ja putoo ankkurin niskaan, sitten niistä palaa käämit - nää pystyy liimaamaan takasin ja käämimään, itelle korjasin keskilukon mosan HoTTenToTTiin kesällä, ja käämitys maksoi runsaan satkun
onkelmana isompi on alumiinikuoristen rattaistojen hapettuminen näkymättömiin, varaosina tosiaan kalliita, ja purkuosia vaikea löytää, eli silloin lienee fiksuinta muutella paineilmatoimisiksi tai mekaanisiksi
muuten Hodarit aika idioottivarmoja, ei ruostu IHAN niin kuin HJ t ym. mutta toki 18 vuotiaissa alkaa pehmeetä olla
alusta mukava ja suht toimiva, OMEn puslat vaan jokareikään niin liikkuu, 4 linkki takana minusta hyvä
absiton on murroksiltaan hieman heikompi kuin uudemmat 16" vanteiset absilliset, tarvikkeena saa murroksia - niitä ei kannata pelätä, akselirempat tosiaan suht tyyriitä, halvempaa vaihtaa koko akselit ;)
manuaalilaatikkoisista ei kokemusta
Kiitos kaikille joka on vastannut.
Soitin toyota liikkeelle, ja kuten tällä mainittu, Takalukkon sähkömoottori EI saa erikseen, tulee koko lukitus systeemi, ja maksaa nyt 1400!!
Pitääkö vaihta kaikki hihnat ja vesipumppu vaikka jakohihna on vaihdettu viime vuonna?
Ja miksi pitää vaihtaa kiertok ja kampuran laakerit?
Maksaako se lukkomoottori yli 1000 euro?? Eikö löytyy mitään "piraatti" versio?
Soitin toyota liikkeelle, ja kuten tällä mainittu, Takalukkon sähkömoottori EI saa erikseen, tulee koko lukitus systeemi, ja maksaa nyt 1400!!
Onko tuo lukitusmoottori tämän näköinen?
http://www.sleeoffroad.com/technical/images/difflock_big.jpg
Siksi kyselen, josko sattuisi keksimään korvaavan ratkaisun halvemmalla... ;)
Miten tuo lukitus toimii?
Sitenkö, että kuvassa oleva "actuator rod" liikkuu jompaan
kumpaan suuntaan (sisään vai ulos?) jolloin tasasuspyörästön lukko aktivoituu, ja lukko
pysyy lukittuna kunnes tuo tappi ajetaan takaisin alkuasentoonsa?
Paljonko on tarvittava iskun pituus n.mm?
SLCK:n sivuilla hakuun "HDJ kiertokangen" niin löytyy tämmönen http://www.slck.net/viewtopic.php?t=3079 siellä on kivoja kuvia laakereista.
Öljynpainemittari mahtaa olla kuten hojossa, jos näyttää jotain niin on ok. Tyhjäkäynnillä 0,3 kiloa tai yli on ohjearvo.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=418&pictureid=10497
Maksaako se lukkomoottori yli 1000 euro?? Eikö löytyy mitään "piraatti" versio?
Ipefixillä (www.ipefix.fi) on tarjota paineilmaratkaisu Hodarin takalukolle. Ota yhteyttä siihen suuntaan, pääset huomattavasti halvemmalla.
Rekisteröimätön
23.10.2008, 09:36
Saako ne kk-laakerit siis vaihdettua alakautta ilman että nostaa koko konetta poies?
nim.tietämätön?
Gary Grand
23.10.2008, 10:20
Saako ne kk-laakerit siis vaihdettua alakautta ilman että nostaa koko konetta poies?
nim.tietämätön?
Saa, ja on alle kahden tunnin homma. LAISKALTA insinööriltäkin, kun joku kuitenkin kohta kehuu tehneensä sen kolmessa vartissa. Varmasti onnistuu siinäkin ajassa.:D
"
Pitääkö vaihta kaikki hihnat ja vesipumppu vaikka jakohihna on vaihdettu viime vuonna?
Ja miksi pitää vaihtaa kiertok ja kampuran laakerit? http://forums.offipalsta.com/images/buttons/quote.gif (http://forums.offipalsta.com/newreply.php?do=newreply&p=499438)"
...ei oo pakko jos ei haluu :D
on vaan halpaa varmistella noi pois, jollei ole aiheesta varmuutta, ja vesipumpun vaihto sen verran työläs, että remmit menee siinä samalla kuin itekseen
Onko ne laakerit arvokkaita?
Onko saatavilla muualta kun toyota liikkeestä?
Rekisteröimätön
24.10.2008, 14:42
esim savon dieselistä 32€ ja ad-varaosamaailma samahinta ja saa toyotaltakin mutta hinta kalliimpi
ja ainakin slck puolella timop niimerkki myy niitä. taitaa koko sarjan hinta olla jotai 70e paikkeilla. ja on punametallisia. saa kaikenlisäks paljon juttua ja vinkkiä sit kaupan päälle. kyseiseltä herralta löytyy sit muutakin osaa nuihin.
kannattaa sitten kurkata koot, ei aina oo samoja eri kauloissa... eli joku on noihin kilsoihin "TAKUU"lla jotain jo vaihdellut... eli yhdellä sarjalla ei välttämäti pärjää
timop ainaki lupas mulle räätälöidä oman sarjan jos erikokosia.
mutta nyt tarttis ite pikasia apuja hdj:n takalukkoon.
eli kävin hiukan parantamassa krapulaa pikkusella maastoajelulla. lukko pelitti hyvin.ilman mitään takertelua. eräässä paikassa tuli takaakselin joutot tappiin ja sen jälkeen lukko ei enään lähetyt päältä pois. ei edes kuulu surausta enään kun kääntelee katkasiaa.
keskilukon kun kytkee niin rele naksahtaa, etulukon kun kytkee niin rele naksahtaa muttei kuulu mitään kun kääntää takalukon päälle. Onko etu ja takalukolla oma rele? onko kenellään se kiertokytkin hajonnut?
moottorin uskoisin olevan ehjä. ja se on herkkä eikä jumittunut. ei vaan liiku. sähköäkään ei tule lukolle. joustossa olis tietysti voinu mennä johdot poikki, mutta luulis releen silti edes naksahtavan?
tarttis saada tänään kuntoon kun huomenna ajopäivät.
Rekisteröimätön
25.10.2008, 16:44
katkaise johtosarja siintä takajohtosarjan liittimen kohdalta ja mittaa niin tiedät tuleeko virtaa ja onko katkaisija rikki vai jokin muu paikka.
ja taas kunnossa. kiitoksia peen auttavan puhelimen. rämppäs sulakkeita ni rupes lukko naksumaan mut piti viel purkaa se moottori silti. tuloksenä kaurmee humalatila ja irtonaisia jousia ja osia pitkin maita ja mantuja. kuitenkin toinen silmä ummessa sopivassa päreessä saatiin lukot pelaan ja rai rai. eli tänää kuppilaa ja huomen ajopäiville.
elikkä vika palasi. takalukko täysin eloton, päälle meni ihan hyvin mutta kun piti pois ottaa niin kas ei lähe ei.
nyt on purettu lukko käsin pois päältä ja moottori eloton.
moottori on kyllä ehjä.
taas sama vika se nelivedon musta laatikko ei naksahda kun kytkee takalukon, etulokon kohdalla se kyllä napsahtelee.
osaakos kukaan sanoa mitä moinen laatikko maksaa?
Tuli vaan tässä mieleen että lieneeköhän meikäläisen hodarin etuperässä jotain hämminkiä kun tuossa hangen puolella ajellessa tietyssä vaiheessa kun renkaat pyörii tyhjää niin etuperästä alkoi sellainen mielenkiintoinen sirinä tai surina mikä se nyt parhaiten kuvastaisi sitä ja ääni häviää heti ku kierroksia höllää. Mitään lukkoja ei ollut kytkettynä ku ei ollu tarvetta.
Lieneekö sitä kuuluisaa hdj:n tyyppivikaa että etuperä kuluu mut joku entinen omistaja on siihen jonkinlaista remppaa joskus jo tehnyt (tarina ei kerro että mitä) ja mittarissahan ei ole ku 305tkm...
hopeahuoli
03.12.2009, 01:23
ketju oli aikas vanha, mutta kysytään silti..
selvisikö tää ongelma ja missä oli vika?
meinaan omassa hdj:ssä on nyt samaa ongelmaa, että takalukko ei mene päälle.
menin jo purkamaan ton taka-akselin toimilaitteen, kun olin lukenu että ne tuppaa hapettuu paskaksi jne jne.
no yllätys oli ihan positiivinen, että kotelosta ei löytyny juurikaan hapettumaa, joten seuraavaksi mittailin siitä viimeseltä liittimeltä virtoja, joita ei sitten löytynykään, eli vika siis sähköissä.. turhaan availin ja katkoin pultteja, mutta saapahan nukkua nyt yön rauhassa. :)
eli kuuluuko noista releistä kuulua ääni kun kytkee takalukon päälle? etulukko menee päälle ja vänkärin puolelta kuuluu selvä releen naksahdus.
takalukkoa ku kytkee, niin ei kuulu mitään..
joitai sähkö kuvia löyty netistä, mutta siinä oli vaan tuo lukkojen ohjaus poksi, eli ecu piirretty siihen josta lähti johdot moottoreille. eli sisältääkö tää ecu nyt sitten ne releet, vai onko ne erikseen..
ecun sisäisiä johdotuksia ei siis kuvissa ollut joten tuon laatikon sisäinen elämä jää mysteeriksi näin äkkiseltään.
eli apuuva tarvittaisiin! :)
sitten on tuoreella hodari miehellä muutakin murhetta..
kone kyllä kukkuu hyvin, mutta tuntuu ravistavan jossain 1500-1900 rpm:än kohdalla.. käynti tasoittuu vasta reilusti ylempänä jossain 2500 kierroksen kohdalla.
suuttimet kävi huollossa, jossa eivät voineet ku tarkistaa paineet, jotka oli tippuneet ohjearvosta 20bar. sanovat, että ei voi vaikuttaa asiaan..
ajossa tuota outoa kayntiä ei huomaa, mutta kun auto vapaalla ja siinä kaasuttelee, nii johan koppaakin hieman alkaa ravisuttelee.
syönti on maantiellä noin 11,5 ja seka-ajossa noin 13l auto on automaatti. talvi gummit 32t ja kesällä 35:set ja kulutus on aika samaa molemmilla..
ravistukseen vois olla moniakin syitä mutta aloittaisin 2 t öljyllä... ja pa. puolen tiiviyden tarkistuksilla...
pöliseekö sinistä ravistaessaan ?
hopeahuoli
04.12.2009, 18:25
eipä pölläyttele sinisiä.
koneeseen en tehty kone remppa noin 30tkm sitten. samoin laatikko on rempattu joskus samoihin aikoihin.
heppu jolta auton ostin oli joku toyotan huoltomies ja rempan tekijä, joten ei kai voi muuta olettaa, että kun remppa ois huolellisesti tehty..
polttoaine puoli tarvii katsastaa.. pumpulle tuskin on tehty rempassa mitään. suuttimetkin oli jääny huoltoa vaille. mittarissa on nyt 641tkm.. ahdinkin on orkkis. viheltää jo pikkusen. :D
-Captain-
04.12.2009, 18:59
eipä pölläyttele sinisiä.
koneeseen en tehty kone remppa noin 30tkm sitten. samoin laatikko on rempattu joskus samoihin aikoihin.
heppu jolta auton ostin oli joku toyotan huoltomies ja rempan tekijä, joten ei kai voi muuta olettaa, että kun remppa ois huolellisesti tehty..
polttoaine puoli tarvii katsastaa.. pumpulle tuskin on tehty rempassa mitään. suuttimetkin oli jääny huoltoa vaille. mittarissa on nyt 641tkm.. ahdinkin on orkkis. viheltää jo pikkusen. :D
meneekö tasasesti alle 1500 kierroksilla pintakaasulla ajelessa? oma oli jo ostohetkellä pumpun osalta "valmis", nyhti ihan vitusti alhasilla kierroksilla ja moottori ja vaihteisto tossakin oli rempattu mut pumppu oli orkkis kunnos, melkei 5tkm kesti ja sit meni pumppu :)
hopeahuoli
05.12.2009, 16:43
kyllä se ihan tasaseen kulkeepi. en ole huomannu mitään omituista ajossa.. tosin tarviisi käydä jotain samanlaista yksilöä melkein koeajamassa, niin ois ees mihin verrata..
laatikko on ainut mikä temppuilee hieman. jossain kolmenkympin vauhdissa käyttää omituisesti vetoa pois? kierrokset nousee ja meno kuitenki hidastuu.. kyse ei siis ole vaihtohetkestä.. jos kiihdyttää ns ei normaalisti, eli reilulla kaasulla, niin sitten ei tee tuota vedon katkaisua..
outo "vika". joku oli laittanu linkki vinkkiä jonnekin missä oli ilmeisesti jotain manuaaleja jne jne, mutta muuten niin mainio MAC:ini ei suostunut noita tiedostoja avaamaan.. tarvii windows:sia vielä kerran käyttää auki joku ilta. ei ole ollu aikaa muka..:o
paljonkohan tollai uusi pumppu maksaa? tai huolto..
yhel diesel kaiffarilla oli kans yks teoria. jokaisen suutin putken alussa, eli pumpun päässä on ilmeisesti suunta venttiili. takaisku venttiiliksikin kai kutsuttu.. niin joku niistä vois vuotaa. eli suutin putken paine pääsee takas pumppuun päin.. jolloin tietty paineen nousu kestää tässä vuotavassa putkessa pitempään kun muissa..
josta tällainen epäkäyntisyys vois johtua.
hopeahuoli
23.01.2010, 22:41
soitto automaattikorjaamolle ei sitten tuottanut tulosta sekään. ihmettelivät vaan.. ei ole moista vikaa kuulemma ollu.. saattaa olla niin, että loota yrittää vaihtaa isommalle, mutta ei kuitenkaan sitä tee..
nyt ois täydellinen hydrauli kaaviokin tuohon lotjaan mutta tuossa nettiä selatessa löytyi tällanen:
http://www.outbackgearshop.ca/index.php?page=shop.product_details&product_id=148&flypage=flypage.tpl&pop=1&option=com_virtuemart&Itemid=71&vmcchk=1&Itemid=71
eli pitäis olla parempi kuin orkkis venttiili yksikkö. onko kukaan suomessa tilannu tai modannu tuota hodarin 440:stä askia?
kyselyä pistin suoraan kenguru maahan.. hintaa odotellessa. jenkki hinta rapiat 800€ ei kyllä kuulosta pahalle. tietty verot yms päälle nostaa hintaa...
kimppa tilaajia tä?? :)
hopeahuoli
04.05.2011, 21:45
mul oli takalukossa sit monivammasuus..
johtojen selvittely ensinnäkin paljasti maa johdon katkenneen kahdesta kohtaa.. ensimmäinen ihan lukon liittimen luota ja toinen katkos vasemmassa takakulmassa olevassa moninapa liittimessä.. sinne piti tehdä oma maadoitus runkoon, kun liittimeen sitä ei enää saanut.. sit rupes vänkärin jalkatilassa napse kuulumaan rele boxissa.. mutta lukko ei toiminut vieläkään..
no taistelin lukkomoottorin irti perästä ja eiku atomeiksi..
päällepäin lukko yksikkö oli aika hapan, mutta sisältä viel ihan kuiva ja ok, mutta sähkömoottorin sisällä olevista neljästä kestomagneetista yksi oli ihan tuhannen pillun päreinä!
eli diagnoosi oli seuraava. kun lukko ei toimi, niin ensimmäinen hoitokeino näyttää olleen tuo vasara jolla hieman naputellaan eloa tuohon moottoriin.. tällaisen ohjeen sain itsekin edelliseltä omistajalta!! minä en kerenny tuota naputtelemaan joten tuo on tehty aiemmin.. tiedoksi muillekin, että tuota ei kannata todellakaan hakata! ei edes sillä kumivasaralla!!
kannattaa ensin kahtoo noi sähköt.. sit avata tuo yksikkö.
do kerkesin sitten jo tilata uuden englannista, mutta sitä odotellessa päätin viel kasata tuon vanhan koska paikoilleen se ois pitäny jokatapauksessa laittaa siksi aikaa kun uus tulis..
putsasin magneetti jauhot pois ja muutenkin siistin kaikki. rasvasin ja kasasin tiivistemalla kun vanhoista o-renkaista ei jääny paljoa jäljelle.. :)
no pistimme piuhat kiinni ja kokeiltiin pakettia irtaallaan ja ihme tapahtui! moottori surisi ja tappi liikkui!!
hieman epäilytti, että jaksaisko se liikuttaa mekanismia sitten kun se on paikoillaan, joten ei muuta kun koettamaan..
surina kuului mutta valo vaan vilkkui kojetaulussa?!
ensin aattelin, että ei se vittu toiminutkaan, mutta pikku pyörittely lumella osoitti, että lukko oli päällä!
ei ku taas johtojen kimppuun... ne osoitti olevan kunnossa. lopulta vika löytyi siitä erillisestä kytkimestä joka on siin lukkomurikan vieressä. siitä oli toinen pinni hapantunut ja mennyt poikki.. siks lukon valo ei lopeta vilkkumista, vaikka lukko on päällä..
uus osa toyotan varaosatiskiltä reilu 150euroa!!!:mad:
pienen tinkauksen jälkeen hintaa jäi vielä 95euroa. :rolleyes: ihanan kallista..
:)
mutta loppu hyvin ja kaikki toimii. :)
kerkesin viel peruuttamaan sen englannin tilauksenkin, niin ei tullu turhaa maksua sieltäkään.. siel se ois maksanu kai jotain 600€ jos en väärin muista...
Tuolla lukkomoottori halvemmalla. http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=9096
löyty tämmönen topikki niin kysytään nyt tässä että pitäiskö tommosessa hdj80 vm-1990 olla takasumuvalo? ainakin siinä alaluukussa joku lamppu möllöttää, mutta katkasija ei ole pistänyt silmään?
hopeahuoli
13.05.2011, 18:48
kyllä mulla on katkaisin siin vasemmalla kojetaulussa.. näin muistelisin äkkiseltään..
mutta nyt kun kyseenalaistit asian, niin rupes mietityttää. :)
kyl sumari ainakin menee jostain päälle. muistan käyttäneeni sankassa lumisateessa ja kun valon laitto päälle, niin kyl takana punainen kajastus oli. :)
hopeahuoli
13.05.2011, 18:50
Tuolla lukkomoottori halvemmalla. http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=9096
juurikin täältä olin sitä tilaamassa, mutta kun oma rupes pelittää, niin peruin tilauksen. tuo on ihan inhimillisissä hinnoissa. :)
Ite tilasin tuolta ja hyvinhän se uus moottori toimii. Vanhakin olisi tuolla hallissa, jos joku tarvii osia. Hiilet siitä puuttuu muuten varmaan toimii, ku kasaa oikein.
maurichia
01.04.2012, 08:07
kysytääs tällästä kun minulla on tuo TJL nimimerkin vanha hodari nykyään niin löytykö sitä takalukko vikaa koskaan sillä mulla rupes tekemään samaa etten saa takalukkoa pois päältä eikä edes releen napsumista kuulu muuta kuin etulukkoa kytkettäessä.... tosi inhottava ajaa vaan kuivalla asfalttitiellä noin tuo auto :mad:
ekan kerran ku se teki ton tempun viikko sitten ni ajelin sitte yhen illan takalukko päällä mutta seuraavana aamuna ku auton starttasin ni pirullinen releen napse kävi hanskalokeron takana niinku releen johdoissa ois kosketushäikkää ja silloin lukko lähti pois päältä... no seuraavan kerran kun taas tarttin lukkoja ni menihän ne kaikki päälle juu mutta takalukko ollu kohta jo 2 päivää päällä, enkä niitä lukkojen releitäkään ihan heti löytäny vaikka hanskalokeron taakke kuikuilinkin... aapuuva:confused:
kysytääs tällästä kun minulla on tuo TJL nimimerkin vanha hodari nykyään niin löytykö sitä takalukko vikaa koskaan sillä mulla rupes tekemään samaa etten saa takalukkoa pois päältä eikä edes releen napsumista kuulu muuta kuin etulukkoa kytkettäessä.... tosi inhottava ajaa vaan kuivalla asfalttitiellä noin tuo auto :mad:
ekan kerran ku se teki ton tempun viikko sitten ni ajelin sitte yhen illan takalukko päällä mutta seuraavana aamuna ku auton starttasin ni pirullinen releen napse kävi hanskalokeron takana niinku releen johdoissa ois kosketushäikkää ja silloin lukko lähti pois päältä... no seuraavan kerran kun taas tarttin lukkoja ni menihän ne kaikki päälle juu mutta takalukko ollu kohta jo 2 päivää päällä, enkä niitä lukkojen releitäkään ihan heti löytäny vaikka hanskalokeron taakke kuikuilinkin... aapuuva:confused:
Juu On ihan varmasti inhottava.... (En usko että kukaan suosittelee moista, nimittäin ajamista takalukko päällä, varsinkaan kesä kelillä,,,, talvella ja jäätiköllä siitä nyt ei suoranaista suurempaa haittaa ole alle 40km nopeuksissa, Nosta takapää ilmaan , Poista lukkohärdellin suoja levy, levyn alla raja katkaisin joka on kiinnitetty muistaakseni 3 kpl 12mm pultteja, saat lukon karan näkyviin , varovasti ruuvimeisselillä kampea kara apparin puoleista puolta kohti, näin saat manuaalisesti lukon pois päältä, auton perä eli taka pää ilmaan sen takia että saat pyöritettyä hitaasti vetopyörästöä samalla kun kampeat karaa,,,,,,,,,,,
maurichia
05.04.2012, 17:37
tarvii joo ottaa nosturille ja koittaa noin, toisaalta mietin että eikös toi moottori toimi ihan napasuutta kääntämällä eli sen voisi saada pois päältä ihan akulla ja parilla piuhan pätkällä kun irrottaa moottorille menevät piuhat ja tyrkkäis suoraan akusta 12v sinne niin luulis et surahtais auki sitten....:confused:
Niin no edellinen ohje oli tilanteeseen että lukko pitää saada ihan oikeesti pois esim. tienpäällä,,,,, jos ei ole mikään paniikki niin kokeilemallahan asiat seleviää, jos ei tiedä......
maurichia
05.04.2012, 18:12
niin tai sitte kokeilemalla jotain kallista rikkoo jos ei tiedä:rolleyes:
maurichia
06.04.2012, 21:00
ja nyt taas toimii, oliki menny sieltä moottorille menevistä johdoista yksi poikki just liittimen juuresta mut sen ku korjas ni nyt kytkeytyy lukko päälle ja pois taas.. vielä ku sais ne merkkivalonki johdot korjattua ku poikki ovat molemmat...