View Full Version : Blazeri lähtee huonosti käyntiin??
Elikkä kyseessä 82:nen blazer 6.2 turbo diesel. Koneessa on banks turbosarja.
Joskus lähtee ekalla käyntii ja joskus joutuu starttailee useemman kerran vaikka kone on lämmin.Hehkuttaa ihan normaalisti. Joten mistä lähteä vikaa etsimään??
Elikkä kyseessä 82:nen blazer 6.2 turbo diesel. Koneessa on banks turbosarja.
Joskus lähtee ekalla käyntii ja joskus joutuu starttailee useemman kerran vaikka kone on lämmin.Hehkuttaa ihan normaalisti. Joten mistä lähteä vikaa etsimään??
savuttaaako konee? jos savuu, mikä väri?
Oletko ihan varma että hehkuttaa normaalisti ja/tai sammutin ei jää päälle?
Näissähän on joissain vuosimalleissa hehkun ohjaus toteutettu elektroniikalla, piirilevy löytyy matkustamon jalkatilasta kojelaudan alta.
Semmoinen tupakka-askin kokoinen boksi jossa johdotus tulee vain toiseen reunaan.
-puhdista piirikortin liittimet
-nitkuttele rintapellissä olevaa läpivientiliitintä
-puhdista syöttöpumpulle tulevat sähköliitokset
-puhdista moottorin lämpötila-anturi(e)n liitokset
Kannattaa tutkia myös syöttöpumppua. Stanadynen jakajapumpun "tyyppivika" on
se että jos talvella ajetaan runsaasti jäänestoa tankissa, syöttöpumpun tiivisteet kovettuu ja haurastuu. Ilmenee dieselin
hikoiluna tai tihkumisena pumpusta ja käyntihäiriöinä.
Lisäksi, jos autossa on sen mallin suuttimet että niissä on paluulinjassa bakeliittiset tms.muoviset T-haarat, haurastuvat nämäkin usein.
Kaverilla on sama vika omassa vanissa juuri tuol 6.2 koneella. Ja se saa jostakin joskus ja juuri joskus eikä aina, ilmaa naftaletkuun jostain. Ja se onkin vaikea löytää juuri tuommoinen pieni hiushalkeama tiivisteessä, putkessa tai jossain. Eikä hänkään oo löytänyt se vika vieläkään. Mutta ilmasta siinä tapauksessa on kyse ja kuullostaa että toinenkin ilmavuoto on löytynyt. Mutta kannattaa yrittää etsiä naftalinjojen pitkin.
nyt kun sten kirjoitti, mäkin muistaa että on ollut samalainen vika. Vika mun autossa oli se että oli nostanut naftafilteri liian korkee ja siellä jäi ilma. Se kuulustaa niinkun oli vaan 7 sylinterit mukana ja joskus se ei edes tuli käyntiin. Sitten kun mä laskin se naftafilteri alaspäin, vika meni pois.
Katso kaikki naftaletkut, jos ne menee paljon ylös/alas voi jäädä ilma sinne.
Pumpun paluupuolen letkun tilalle kirkas letku, niin näkee horiiko se ilmaa jostain.
Niin, ja filtterihän on jo vaihdettu?
nyt kun sten kirjoitti, mäkin muistaa että on ollut samalainen vika. Vika mun autossa oli se että oli nostanut naftafilteri liian korkee ja siellä jäi ilma. Se kuulustaa niinkun oli vaan 7 sylinterit mukana ja joskus se ei edes tuli käyntiin. Sitten kun mä laskin se naftafilteri alaspäin, vika meni pois.
Katso kaikki naftaletkut, jos ne menee paljon ylös/alas voi jäädä ilma sinne.
minul on naftafiltteri tulipellis kiinni...on noin 10 senttii korkeemmal ku moottori...
naftafiltterin vaihdan seuraavaks
kokeile laskee se alaspäin. ei sun tarvitse tehä joku kiinnistys sinne, ota vaan filteri käteen ja yritä sitten saada moottori käyntiin
Tuskin se filtterin siirto auttaa, koska joissain malleissa se on siinä tulipellissä. Mullakin -82 Suburbanissa on heti siinä konepellin alla se filsu, ei enää voi korkeammalla olla. Samaten Blazerissa oli kaksoissuodatin jalka samassa kohtaa.
Jos siinä filsun jalassa on ilmausruuvi, niin sen saa helposti ilmattua.
Siirtopumppu kannattaa tarkistaa, samaten tankissa oleva imusiivilä. Sammutussolkku siitä pumpusta että varmasti toimii.