Kirjaudu sisään

View Full Version : Gm 10 bolt etunavan räjäytyskuvaa??


panzer
08.09.2008, 20:13
Ongelma olisi seuraava. Kuskin puolen navasta on akseli poikki. Eli siitä murrokselta napaan tuleva akseli on poikki. Pitääkö vaihtaa koko murros vai saako sitä "tumppia" irrallaan? Miten se lähtee irti vai pitääkö purkaa koko paska? Siis se olkatappi etc. Kuten varmasti huomaatte, niin en ole purkanut ikinä moista härpäkettä, siksi vähän epäselvät kysymykset!Saa tulla vaikka seläntaakse antamaan fiksuja neuvoja!

panzer
08.09.2008, 20:16
ja akselihan on ihan normi 10 bolt

HRD
08.09.2008, 20:25
Varmaan tarkoitat sitä lyhyttä vetarin pätkää ristikolta napaan?

panzer
08.09.2008, 20:34
Juurikin sitä

Jare
08.09.2008, 20:36
Saa niitä ulkopäitä ihan uusia ja siihen käy myös Dana44 akselisten Jeeppien ulkopäät.

Akselin saat käteen, kun purat enste jarrusatulan pois siite napalukon pois ja jos ei oo napalukkoa, niin sit rasvakuppi pois, lukkorengas pois, hammaspyörä pois, avaa pyöränlaakerin ulompi mutteri, poista sen alla oleva lukkolevey kierrä auki toinen laakerin mutsku ja nyt pitäs jarrulevyn tulla käteen pyöränlaakereineen(varo ettei ulmompi laakeri putoa , eli pistä vaikka rätti reikään. Sit tulee näkyville 6 mutteria ja kierrät ne auki, jonka jälkeen jarrukilpi ja napatappi lähtee pois ja sitte saatkin vedettyä vetarin pois.....paitsi jos se on hajonnu siitä nivelen kohdalta, niin saattaa olla haarukka hiukka venynyt ja silloin onki paaaaljon kettumaisempi repiä romut ulos.

Mutta jos jotain kysyttävää, niin soittele vaikka 040 527 27 85

panzer
08.09.2008, 20:44
Jep. muuten olenkin tehnyt tuohon osioon jarrukilpi pois mutta ei siitä siitä se napatappi ainakaan vielä lähtenyt. Se akseli on katkennut melko tasan sen napatapin pään kohdalta. Siisti poikkaisupinta. Onkos noissa ihan normi splinemäärä vai onko niissä eroja? minkäslaiseen kireyteen noi mutterit vedetään takaslaittaessa? Ei vain ollut kauhean tiukassa! Ärsyttää kun on haynesin manuaali mutta siinä ei ole tuon mallin akselista täräytyskuvaa tai muutakaan tekstiä. Alfamerin manuaalissa sanotaan vain että operaatio on liian vaativa, vie korjaamolle.

Jare
08.09.2008, 20:55
Öööhh.... siis sä olet ottanu ne kuus mutteria pois ja jarrukilpi irtos jo??

No sitte tarvii antaa hieman kovennettua napatapille, eli kevyehkö napautus EI laakeripintojen kohdalle vaan niiden väliin jäävälle alueelle. Ja jos löytyy massavasara, niin sillä, mutta voi rautasellakin kolauttaa kunhan muistaa ettet kajauta kierteeseen tai sitte laakerien kohtiin.

Se napatappi on saattanu parissakymmenessä vuodessa nääs vähä ruastua kiinni siihen olka-akseliin.

Ja spooreja pitäs olla iha normaali määrä jeepit ja letukat keskenään oli sitte dana44 ja 10 pulttiset. Joitain lukkorengas urien paikkoja saattaa kyllä muuten olla riippuen napalukko ratkaisuista. Muistaisin meinaan törmänneeni sellaisiin.

Nii ja mutterit laitat kiinni, ei mitään "narskahtamalla kierteet suoraks" vääntämistä, mutta kiinni. Ei mulla ole hajuakaan oikeesta momentista, mutta paikoillaan on pysyneet vaikka ei momentista ole ollu hajuakaan:D:D:D

Rytari
08.09.2008, 20:55
ruuvaa siihen napatappiin ne mutterit takasin ja varovasti naputat löysälle josko rupeis irtoon, on yleensä vähän ruostunut kiinni...

sen olkatapin sisällä olevan vetarin tukilaakerin joudut ainakin vairmasti samalla vaihtaan, se ei yleensä ole kovin hyvässä hapessa jos tikku hajoaa

panzer
08.09.2008, 20:57
Joo,on kuusikko irti ja jarrukilpi tallin kulmassa! Pitää huomenna painua takas tallille, nyt nukkuun ja aamulla ensiksi ansioon. Kiitoksia neuvoista!

HRD
08.09.2008, 21:21
Joitain lukkorengas urien paikkoja saattaa kyllä muuten olla riippuen napalukko ratkaisuista. Muistaisin meinaan törmänneeni sellaisiin.
Joo on niitä ainakin yhellä ja kahella uralla.

JAMANT
09.09.2008, 10:43
Vetarin ulkopätkää hyllyssä (uutta): http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=2125, sekä spindlekittiä: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1104, sekä uutta spindleä: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1380, sekä työkalua laakerien muttereille: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=751, ja löytyy niitä muttereitakin (ihan vaan tiedoksi osien saatavuudesta)!!!

jeepisti
09.09.2008, 18:59
1 kpl ehjä ulkopää löytyy espoosta, p. 045-6713196

panzer
09.09.2008, 20:12
Jonniinverran napatappia olen takonut muttei hievahdaakaan. Aloitin liotuskuurin sille jos auttais yhtään.

Rompe
10.09.2008, 05:35
Ite sain helpoiten irti kun lyöntimeisselin kans "kiilas" parista kohtaa tapin ja kääntöpään välistä.

Gary Grand
10.09.2008, 06:57
Kyllä se kuparivasaraa(kilon...) tarvitsi minullakin jonkin verran, ennekuin lähti.
Vuoroin ylä- ja alapuolelle iskua, niin irtoaa.

panzer
10.10.2008, 12:01
Oisko kellää nkuvaa, että sais varmuuden missä järjestyksessä napaan tulee hilut?!

SamiN
10.10.2008, 12:49
Kato olisko tuolla:
http://www.coloradok5.com/8lugconversion.shtml

Siinä vaihdetaan 6 -pulttinen napa 8-pulttiseen.

panzer
10.10.2008, 13:13
No ei oikeastaan tuostakaan selviä. Katsoin tuon jo vähän aiemmin.

panzer
10.10.2008, 17:32
Eikö kukaan tiedä mistä näkyis??!! Pitäs kohta lähteä tallille asentaan....ei masentaan!!

Jeeper
10.10.2008, 17:35
riittääks tämä kuva? napalukko vaan tuohon kiinteän navan tilalle (eli spring cupista oikealle olevat osat), muuten ihan sama napa

http://i28.photobucket.com/albums/c228/sodapop_yj/Winter%20Build%202006-07/dana44wheelbearing-hubassemblyexplo.jpg

panzer
10.10.2008, 17:58
Just!!
Kiitoooossssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss ssssssssssssssssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

paikkatakki
10.10.2008, 18:43
Eikö kukaan tiedä mistä näkyis??!! Pitäs kohta lähteä tallille asentaan....ei masentaan!!

Muutama viikko sitten vaihdoin omaan Blazeriin pallonivelet (vai olkatapeiksikos niitä kutsutaan?), ja sain kyllä ratkaisevat vinkit masennukseen tuolta:

http://www.autozone.com/shopping/repairGuide.htm?pageId=0900c1528004c6c3

panzer
10.10.2008, 21:56
Toi oli parempi sivu mutta ehdin jo asentaa. Hyvä sivusto tulevaisuutta ajatellen!!!!!
Iso KIITOS!