View Full Version : Gm 10 bolt etunavan räjäytyskuvaa??
Ongelma olisi seuraava. Kuskin puolen navasta on akseli poikki. Eli siitä murrokselta napaan tuleva akseli on poikki. Pitääkö vaihtaa koko murros vai saako sitä "tumppia" irrallaan? Miten se lähtee irti vai pitääkö purkaa koko paska? Siis se olkatappi etc. Kuten varmasti huomaatte, niin en ole purkanut ikinä moista härpäkettä, siksi vähän epäselvät kysymykset!Saa tulla vaikka seläntaakse antamaan fiksuja neuvoja!
ja akselihan on ihan normi 10 bolt
Varmaan tarkoitat sitä lyhyttä vetarin pätkää ristikolta napaan?
Saa niitä ulkopäitä ihan uusia ja siihen käy myös Dana44 akselisten Jeeppien ulkopäät.
Akselin saat käteen, kun purat enste jarrusatulan pois siite napalukon pois ja jos ei oo napalukkoa, niin sit rasvakuppi pois, lukkorengas pois, hammaspyörä pois, avaa pyöränlaakerin ulompi mutteri, poista sen alla oleva lukkolevey kierrä auki toinen laakerin mutsku ja nyt pitäs jarrulevyn tulla käteen pyöränlaakereineen(varo ettei ulmompi laakeri putoa , eli pistä vaikka rätti reikään. Sit tulee näkyville 6 mutteria ja kierrät ne auki, jonka jälkeen jarrukilpi ja napatappi lähtee pois ja sitte saatkin vedettyä vetarin pois.....paitsi jos se on hajonnu siitä nivelen kohdalta, niin saattaa olla haarukka hiukka venynyt ja silloin onki paaaaljon kettumaisempi repiä romut ulos.
Mutta jos jotain kysyttävää, niin soittele vaikka 040 527 27 85
Jep. muuten olenkin tehnyt tuohon osioon jarrukilpi pois mutta ei siitä siitä se napatappi ainakaan vielä lähtenyt. Se akseli on katkennut melko tasan sen napatapin pään kohdalta. Siisti poikkaisupinta. Onkos noissa ihan normi splinemäärä vai onko niissä eroja? minkäslaiseen kireyteen noi mutterit vedetään takaslaittaessa? Ei vain ollut kauhean tiukassa! Ärsyttää kun on haynesin manuaali mutta siinä ei ole tuon mallin akselista täräytyskuvaa tai muutakaan tekstiä. Alfamerin manuaalissa sanotaan vain että operaatio on liian vaativa, vie korjaamolle.
Öööhh.... siis sä olet ottanu ne kuus mutteria pois ja jarrukilpi irtos jo??
No sitte tarvii antaa hieman kovennettua napatapille, eli kevyehkö napautus EI laakeripintojen kohdalle vaan niiden väliin jäävälle alueelle. Ja jos löytyy massavasara, niin sillä, mutta voi rautasellakin kolauttaa kunhan muistaa ettet kajauta kierteeseen tai sitte laakerien kohtiin.
Se napatappi on saattanu parissakymmenessä vuodessa nääs vähä ruastua kiinni siihen olka-akseliin.
Ja spooreja pitäs olla iha normaali määrä jeepit ja letukat keskenään oli sitte dana44 ja 10 pulttiset. Joitain lukkorengas urien paikkoja saattaa kyllä muuten olla riippuen napalukko ratkaisuista. Muistaisin meinaan törmänneeni sellaisiin.
Nii ja mutterit laitat kiinni, ei mitään "narskahtamalla kierteet suoraks" vääntämistä, mutta kiinni. Ei mulla ole hajuakaan oikeesta momentista, mutta paikoillaan on pysyneet vaikka ei momentista ole ollu hajuakaan:D:D:D
ruuvaa siihen napatappiin ne mutterit takasin ja varovasti naputat löysälle josko rupeis irtoon, on yleensä vähän ruostunut kiinni...
sen olkatapin sisällä olevan vetarin tukilaakerin joudut ainakin vairmasti samalla vaihtaan, se ei yleensä ole kovin hyvässä hapessa jos tikku hajoaa
Joo,on kuusikko irti ja jarrukilpi tallin kulmassa! Pitää huomenna painua takas tallille, nyt nukkuun ja aamulla ensiksi ansioon. Kiitoksia neuvoista!
Joitain lukkorengas urien paikkoja saattaa kyllä muuten olla riippuen napalukko ratkaisuista. Muistaisin meinaan törmänneeni sellaisiin.
Joo on niitä ainakin yhellä ja kahella uralla.
Vetarin ulkopätkää hyllyssä (uutta): http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=2125, sekä spindlekittiä: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1104, sekä uutta spindleä: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1380, sekä työkalua laakerien muttereille: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=751, ja löytyy niitä muttereitakin (ihan vaan tiedoksi osien saatavuudesta)!!!
jeepisti
09.09.2008, 18:59
1 kpl ehjä ulkopää löytyy espoosta, p. 045-6713196
Jonniinverran napatappia olen takonut muttei hievahdaakaan. Aloitin liotuskuurin sille jos auttais yhtään.
Ite sain helpoiten irti kun lyöntimeisselin kans "kiilas" parista kohtaa tapin ja kääntöpään välistä.
Gary Grand
10.09.2008, 06:57
Kyllä se kuparivasaraa(kilon...) tarvitsi minullakin jonkin verran, ennekuin lähti.
Vuoroin ylä- ja alapuolelle iskua, niin irtoaa.
Oisko kellää nkuvaa, että sais varmuuden missä järjestyksessä napaan tulee hilut?!
Kato olisko tuolla:
http://www.coloradok5.com/8lugconversion.shtml
Siinä vaihdetaan 6 -pulttinen napa 8-pulttiseen.
No ei oikeastaan tuostakaan selviä. Katsoin tuon jo vähän aiemmin.
Eikö kukaan tiedä mistä näkyis??!! Pitäs kohta lähteä tallille asentaan....ei masentaan!!
riittääks tämä kuva? napalukko vaan tuohon kiinteän navan tilalle (eli spring cupista oikealle olevat osat), muuten ihan sama napa
http://i28.photobucket.com/albums/c228/sodapop_yj/Winter%20Build%202006-07/dana44wheelbearing-hubassemblyexplo.jpg
Just!!
Kiitoooossssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss ssssssssssssssssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
paikkatakki
10.10.2008, 18:43
Eikö kukaan tiedä mistä näkyis??!! Pitäs kohta lähteä tallille asentaan....ei masentaan!!
Muutama viikko sitten vaihdoin omaan Blazeriin pallonivelet (vai olkatapeiksikos niitä kutsutaan?), ja sain kyllä ratkaisevat vinkit masennukseen tuolta:
http://www.autozone.com/shopping/repairGuide.htm?pageId=0900c1528004c6c3
Toi oli parempi sivu mutta ehdin jo asentaa. Hyvä sivusto tulevaisuutta ajatellen!!!!!
Iso KIITOS!