View Full Version : Hiluxin napalukko(ko) ääntelehtii?
Tervehdys,
Toivottavasti täältä löytyy vastauksia.
Eli onkelma olis, että vasen napalukko ääntelehtii ajoittain (oikealle kaarrettaessa tai terävän tärähdyksen jälkeen) tai ainakin sinne seutuville olen äänen paikantanut. Vapaa-asennossa voimakkaampi ääni (pärähtää) kuin kiinni-asennossa (helinä). Olisko napalukon sisukset "sekasin"?
Löytyisikö räjäytyskuvaa navasta ja purku/kasaus ohjeet. Onko yleistä hiluxeissa (-> kannattaako käytetyn hankkiminen jos sökö)? Hyviä vinkkejä muuhunkin hiluxin tekniikkaan liittyen vastaanotetaan.
Kulkine on vm.2000 2.4TD ja ajetu vajaa 145 000km.
toyota4x4
08.10.2008, 19:34
veikkaan että vika ei liity napalukkoon.olisko murroksen kumi mennu rikki ja likaa päässy väliin joka väljistäny nivelen. ??
ja tiedät varmaa jotta autossa ei ole keskitasaus pyörästöä, joten kuivalla asfaltilla ajoa tulisi ainakin mukavuus syistä välttää.
Kyllä mä noi vetareitten gummit läpi kattelin eikä silmämääräsesti mitään vikaa ollu eikä tuntunu väljää.
CityHilux
08.10.2008, 20:17
Oletko kokeillut että ei ole vaan etupyörän laakerissa? Ja samalla kun aukaiset sen niin saat varmuuden siihen että se ei olisi siinä napalukossa!
On tuota tullut väänneltyä ja käänneltyä ja kiskottua ja ravisteltua. Ei tunnu väljää, mutta aikeissa kyllä avata jos vain jostain löytäis vähiintään räjäytyskuvan tai jotain ohjetta että näkis vähän millanen tuo paketti on. Ei pahemmin tuommosesta ole kokemusta. Peruskärryjä on kyllä tullu ropailtua sen verran, että kyllä työkalut käsissä pysyy.
CityHilux
08.10.2008, 20:44
Jos en viellä tänään saa niin huomenna viimeistään saan sen räjäytyskuva ja purkuohjeet.
Jos en viellä tänään saa niin huomenna viimeistään saan sen räjäytyskuva ja purkuohjeet.
ISO kiitos! :)
Vilkutin
09.10.2008, 05:41
vetonivelen, ronssiholkki? Tiiän yhen 91mallin nelikon mistä porsi holkit 280tkm paikkeilla, toki napalukot päällä oli ajeltu melko paljon.
Kartaanin ristikot olet kait katellu, tosin nehän ei äännä jos ajat takavedolla navat auki.
vetonivelen, ronssiholkki? Tiiän yhen 91mallin nelikon mistä porsi holkit 280tkm paikkeilla, toki napalukot päällä oli ajeltu melko paljon.
Veikkaan kanssa tuota,omassakin olisi holkinvaihto edessä (kunhan saisi koneen paikalleen...)
Kokeile heilutella vetoniveltä,ja jos selvästi useampi mm väljiä löytyy niin pronssiholkkien vaihto edessä.Retkukeulassa on 2 holkkia/puoli.
Tuommosta vielä kyselisin, että onko LN170 samat rekkulat kuin LN65/LN110? Helpottais vaan tuota hakemista noille osille. Ne holkit kannattaa varmaan vaihtaa kun ottaa sen navan auki kuitenkin. Ne holkit ei ilmeisesti kauheesti maksane? Muita edullisia rekkuloita mitkä kannattaa vaihtaa kun napa on auki?
oliskohan mullakin tossa retkukeula runnerissa toi sama holkki-homma. jurnuttaa ajaessa, kylmänä vonkuu jonkun aikaa. lämpimänä ääni on samanlainen kuin mittarin vaijeri jurnuttais, mutta ääni on paikallistettu kuskinpuolen etupyörään.. hankala tutkia kun nosturilla kaikki tuntuis olevan kunnossa.. vaihdoin jo nivelen koska entisestä oli kumi rikki ja luulin vian olevan siinä.. nivelen vaihdossa ihmettelin holkkien "väljyyttä" mutta ei siinä tullut moinen mieleen:(
Tavallisin oire on just tuo jurnutus,yleensä ilmestyy pakkasella ensi kerran.
Vinkkinä mainittakoon että nuo holkit ovat aika halpoja toyotalla,parikymppiä kappale
Sitä räjäytyskuvaa/ohjetta edelleen kaipailen....
http://forums.bauchan.org/portal/downloads.php?dcid=17
Liekkö tuolta apua linkit osiossa löytyy....
juuri tänään todettuna, holkithan ne siellä...:) ulommissa jo yli 5mm välystä.. pitää vaihtaa ne heti ku vaan mahdollista..
http://forums.bauchan.org/portal/downloads.php?dcid=17
Liekkö tuolta apua linkit osiossa löytyy....
Kiitos hyvästä linkistä.
vetonivelen, ronssiholkki? Tiiän yhen 91mallin nelikon mistä porsi holkit 280tkm paikkeilla, toki napalukot päällä oli ajeltu melko paljon.
Kartaanin ristikot olet kait katellu, tosin nehän ei äännä jos ajat takavedolla navat auki.
Tojon varaosamyynnissä väittivät ettei tuossa mun vm.2000 LN170 enää ole noita ronssiholkkeja :confused: muunlainen rakenne kuulemma.
Tuollasia kuvatuksiakin sain
http://img131.imageshack.us/img131/9057/napaln170iv3.jpg
2 etuperä vaihtoehtoakin tuntuu olevan
http://img384.imageshack.us/img384/2739/etuperaln170azx0.jpg
--
http://img384.imageshack.us/img384/2220/etuperaln170btx6.jpg
noista kuvista puuttuu just ne osat, joissa holkki voisi olla. perien erot toinen kytkettävällä tasauspyörästönlukolla toinen ilman...
Eli se pronssiholkki tai sen korvaava laakeri löytyy palikasta johon vetoakselin päässä oleva viimeinen murros tulee eli se palikka johon tuo pyörän napa on laakeroitu sisempi.... osa, josta se vetari tulee läpi(meniköhän tarpeeksi sekavasti) ei jaksa epc:tä latailla... jotta selvittäs miten uudemmissa vaan samalla sekavalla teorialla. vaan kuvista puuttuu just se olennainen
perien erot toinen kytkettävällä tasauspyörästönlukolla toinen ilman...
Ei siinä toisessakaan mitään tasauspyörästönlukkoa ole. Alipainesysteemi vaan katkaisee vetoakselin ja tasauspyörästön välisen yhteyden, kun neliveto ei ole päällä.
epc:tä latailla... jotta selvittäs miten uudemmissa vaan samalla sekavalla teorialla. vaan kuvista puuttuu just se olennainen
Tuossa se osa ilmeisesti näkyy:
http://img521.imageshack.us/img521/2233/etuvetariln170qu8.jpg
kuva napattu täältä:
http://www.toyodiy.com/parts/
siis tuossa 43403(RH)/43404(LH) osassa vika?
meniköhän tuo kuvan liittäminen oikein...
vaan näyttäisi neula laakerilta kun tuolta kattelee...olisikohan osa 90364-30011
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2000_TOYOTA_HILUX_LN165L-TRMDXW_4802.html
jospa linkki toimis...
Joo tänään purin omasta 110:stä etunavat ja jouduin tilaamaan sisemmät helat uudet.ulompia en tilannu kun ei niille ollu koneistettu mitään pintaa siinä vetarissa,vaan tosi karhee koneistus jälki ulomman holkin kohdassa,varmaan tehtaan jäljiltäkään ei oo mikään huippu tiukka sovite?olisko nipponit jättänyt pienen välyksen napalukon pelaavuuden takia?
meniköhän tuo kuvan liittäminen oikein...
vaan näyttäisi neula laakerilta kun tuolta kattelee...olisikohan osa 90364-30011
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2000_TOYOTA_HILUX_LN165L-TRMDXW_4802.html
jospa linkki toimis...
Neulalaakeri 90364-30011 ja hela 43211/43212.Väittäisin että pronssinen on...
Varmaan kannattaa vaihtaa kumpikin.
90364-30011
43211W (sisä ja ulko)
43212M (sisä ja ulko)
43211V
43212L
Nuo tuli tilattua ja täytyy sanoa että elämä on . . .
Tinkimisen jälkeen molemmille puolille yhteensä 315€