View Full Version : moggi/volvo porttaaleista
oisko pistää kuvia ja rattaiden leveyksiä porttaali alennusvaihteista. räjäytyskuvatkin ois ihan jees poksien sisuksista.
416 mokki osia http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=216568&page=6
60mm,mites volvossa sitten?
ja että volvon rattaiden leveyttä ei tieretä ;) rohkeesti vaan
ja että volvon rattaiden leveyttä ei tieretä ;) rohkeesti vaan
vartu hetki
just mitattu ja volvo on 35mm leveel rattaal.
meinaatko tehä ite porttaali boxit??
no tota miettisinkin et noi mersun on tolkuttomalla ylivaralla,toi 35mm kuulostaa jo siltä et kestää isältä pojalle,vai onkos jollain murentunut niitä? no on tossa jyrsin ja sorvi et saattaispa hj aksuloihin olla tulossa porttaali poksit;) samalla saa murrokset kestämään huomattavasti enenmän rääkkiä.
no tota miettisinkin et noi mersun on tolkuttomalla ylivaralla,toi 35mm kuulostaa jo siltä et kestää isältä pojalle,vai onkos jollain murentunut niitä? no on tossa jyrsin ja sorvi et saattaispa hj aksuloihin olla tulossa porttaali poksit;) samalla saa murrokset kestämään huomattavasti enenmän rääkkiä.
kestää isältä pojalle jos ei harrasta maastoautoilua. kyllä itse tekisin lähemmäs tota mokin kokoa ni ei vituta jälkeen päin.
Peltonen
09.10.2008, 21:00
saattaispa hj aksuloihin olla tulossa porttaali poksit;) samalla saa murrokset kestämään huomattavasti enenmän rääkkiä.
Pieni "sulovileeni" -kohtaus iski viime syksynä ja ostin 411 Mogin valuakselit, joista joku oli jo nyysinyt peräviipaleet pois. Sitten tuli eteen HJ lukkoakselit ja kun halvalla sai niin... joskus tulevaisuudessa olis kohtuu kevyet, lukolliset, avokardaaneilla ja tiheillä välityksillä varustetut portaaliakselit. Romut tosin ovat vielä piiitkän aikaa vajan nurkassa hautumassa, kun pitäis kaikkee muutakin saada eka valmiiks.
Hyviä ideoita toteutukseen pyörii aina välillä mielessä ja suurimmat sudenkuopat on ainakin teoriassa vältetty (ehkämeibii), mutta mites tukivarsihomma? Jakari- tai joku linkkituenta on pop, vaan minkälaisia voimia akseliin / sen ja boxin liitokseen tulee, jos tuennan tekee perinteisesti akseliputkeen? Onko jollakulla voimavektorit hyvin hanskassa, kandeeko tuenta tehdä kumminkin porttaaliboxista?
Koittakaa sitten niitä porttaalijuttuja tehdessänne laittaa pyörimissuunnat oikeinpäin.
murikka käännetään ympäri,samalla akseliputket kunnon teräksestä.
murikka käännetään ympäri,samalla akseliputket kunnon teräksestä.
miten pinionin voitelu? samalla systeemilla kuin ylösalaisin käännetyssä 9":ssa?
Peltonen
10.10.2008, 16:43
miten pinionin voitelu? samalla systeemilla kuin ylösalaisin käännetyssä 9":ssa?
Fordin peristä en tiedä mitään, kuinka voitelu on niissä toteutettu? Tämänhetkinen kuningasajatus on selvitä asiasta lievällä ylitäytöllä, mutta tiedä sitten toimisiko moinen järjestely.
eiköhän porttaali idea olisi haudattu ajat sitten jos voitelu tai pyörimissuunta olisi niitä asioita joita joutuisi miettimään. kramerin pikku pyöräkuormaajassa on asialliset porttaalit mitkä tuntuis ja kestävänkin;)
Marks4wd:n sivuilla on linkki aivan pätevän näköisiin portaaleihin, joita ainakin Nissaneihin on ollut saatavilla. Itsekin nimittäin aina sillointällöin suunnitellut jotain edellämainitunkaltaista.
http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Nissan%20Portals/Nissan%20Portal%20History.htm
eiköhän noita ole tehty vaikka mitä.
Sisäpuolinen lieriövälitys poistaisi pyörimissuuntamurheen, pyörimissuunta ei vaihdu. Myöskin pikkuhammaspyörä kestää paremmin kun hammaskosketus on useammalla hampaalla yhtäaikaa. Ongelmana ehkä vanhaan asennettaessa kokonaisvälityssuhteen muutos (hidastaa jonkin verran) ja ison hammaspyörän koko (vaatii tilaa, riippuu vanteesta mahtuuko sinne).
Tämä vaan tällaisena kuriositeettina, Lokomon Lokkeri-metsäkoneessa oli takana k.o vähennyspyörästöt. Ja vanhemmissa traktoreissa myös käytetty kai jonkin verran.
Onhan niissä radioautoina olleissa UAZeissakin sisäpuolinen ratas, on vaan tolkuttoman kokoinen mokkula se kääntöpää (olka-akselilinja ei ole lähelläkään renkaan keskipistettä) ja korotusta (navan ja vetopyörästön keskilinjojen väli) n. 60 mm, eli reilusti vähemmän kuin perinteisemmässä ratkaisussa.
tapsa4x4
16.11.2008, 01:02
Tossa viime torstai aamuna kävin teetättämässä g-69 ja mikjus pajalla pikkuisen osia ja siinä hieman g-69 kanssa vertailtiin unimogin valuakseleiden ja volvon porttaali osia keskenään.
iso ratas volvosta pikku ratas mogista.
paksumpi vetari mogista ohut volvosta.
Tossa viime torstai aamuna kävin teetättämässä g-69 ja mikjus pajalla pikkuisen osia ja siinä hieman g-69 kanssa vertailtiin unimogin valuakseleiden ja volvon porttaali osia keskenään.
iso rata volvosta pikku rata mogista.
paksumpi vetari mogista ohut volvosta.
tapsa perkule!!! pistä ny hyvämies ne S-kirjaimet sinne "rata" sanan perään!
ei se näppäimistö kulu siitä:D:D:D
miten kestäis ketjuvälitys boxissa? Ketju ja rattaat jostain jenkkijakiksesta? Tai sitten jotain paksua "metriketjua" ja tarvikerattaat?
tapsa4x4
16.11.2008, 10:51
miten kestäis ketjuvälitys boxissa? Ketju ja rattaat jostain jenkkijakiksesta? Tai sitten jotain paksua "metriketjua" ja tarvikerattaat?
metsäkoneiden porttaali poxist on usein ketju vedolla eli sellaisia vois käyttää.
voi olla huono idea
mutta kattelin tossa yks päivä 4X4 belaruksen etu akselia siinä olis aika pieni perämöykky,porttaalit ja plussana vielä raideleveyden muuttaminen kummallakin puolella
muistaakseni olisin jossain itäoffi videossa nähnyt sellaiset jonkun häksättimen alla
onko kukaan suomessa koittanut sellaisia
tapsa4x4
16.11.2008, 12:08
voi olla huono idea
mutta kattelin tossa yks päivä 4X4 belaruksen etu akselia siinä olis aika pieni perämöykky,porttaalit ja plussana vielä raideleveyden muuttaminen kummallakin puolella
muistaakseni olisin jossain itäoffi videossa nähnyt sellaiset jonkun häksättimen alla
onko kukaan suomessa koittanut sellaisia
Lipposen Mikalla on sellainen trialiProto hässäkkä pelastuksen porttaaleilla,ei tainnu olla noi porttaalit mikään menestys tarina.
voi olla huono idea
mutta kattelin tossa yks päivä 4X4 belaruksen etu akselia siinä olis aika pieni perämöykky,porttaalit ja plussana vielä raideleveyden muuttaminen kummallakin puolella
muistaakseni olisin jossain itäoffi videossa nähnyt sellaiset jonkun häksättimen alla
Belaruksissa on alunperin vääntörajoitin etuakselilla, ei ruovi tyhjää etukuormaajan kanssa. Rajoittimen tarkoitus on pitää akselit hengissä. Suomessa oli joskus Chelarus nimisessä autossa belkun akselit, eivät kestäneet. Venäjän puolella ovat kans niitä käyttäneet. Aika kevyt ja pieni tehoinen saa auto olla että kestävät reuhtomista.
miten kestäis ketjuvälitys boxissa? Ketju ja rattaat jostain jenkkijakiksesta? Tai sitten jotain paksua "metriketjua" ja tarvikerattaat?
http://tsubaki.eu/chain/super-series/ tuosta tuumasta ketjua ei ainakaan viru kovin herkästi. Tehtaan tieto.
Ja on siinä ketjuvälityksessä se etu että voi rakentaa niin paljon maavaraa kuin ilkeää.