View Full Version : Patrollin pakosarjasta
landruiseri
04.10.2008, 20:30
En tiedä onko oikea aihepiiri laittaa tänne tätä mut laitetaan joka tapauksessa. Olisiko kellään kiinnostusta tehdä turbopakosarja tai edes pelkkä pakosarjan laippa joka kävis patrollin vapari koneen imusarjan kanssa paikalleen? voi tarjoutua täällä tai privaatisti. kohtuu korvaus tiedossa :D niin ja kyseessä siis 3.3 motti
patroltd
04.10.2008, 21:45
Tee vaparin pakosarjaan sovite turbolle, on helpompi tehdä, ja varmasti virtaa paremmin kuin orkkis turbon sarja
landruiseri
04.10.2008, 22:00
kellään kuvia pistää toteutetuista sovelluksista? :D
Mulla on profiilissa projekteissa yks huono kuva tekemästäni pakosarjasta. Leikkasin siitä vaparin sarjasta ne kannen puoleiset laipat irti vein jyrsijälle ja käskin tekee saman moiset paksusta raudasta. Laipanpalat kantee kii ja käyriä sovitteleen niihin ja yhysputkeen.
landruiseri
05.10.2008, 10:50
jees, kaipa se on ruettava tekemään itte kun ei kukaan tarjoudu tekemään valmista. noh jospa sitä kerkeis jossain välissä. olis varmaan kohta ylimääräsenä turbon pumppu + imu ja pakosarjat jos jollain tarvista.
miten olette muuten toteuttanu öljyn kierron turbolle näissä vapari turbotuksissa?
patroltd
05.10.2008, 11:19
Mikäs pumppu sulle tulee jos myyt turbon pumpun?
landruiseri
05.10.2008, 11:47
ihan vakiopumpulla kasataan tuo.
Omaan meinasin ottaa paineen öljykellolta T-haaralla ja paluun liittää T-haaralla
alipainepumpun paluuletkuun.
landruiseri
05.10.2008, 16:07
jees, näin itsekkin suunnittelin. riittäneekö tuo alipainepumpun paluun kapasiteetti myös turbolle?
Omaan meinasin ottaa paineen öljykellolta T-haaralla ja paluun liittää T-haaralla
alipainepumpun paluuletkuun.
jees, näin itsekkin suunnittelin. riittäneekö tuo alipainepumpun paluun kapasiteetti myös turbolle?
Tarkkaan kun katsoo lohkoa niin siellä on öljykanavassa tulppia josta saa ö-paineen ahtimelle(menee samalla painaputkella kun orkkis turbossa), paluu sitten alipainepumpun paluulinjaan.
Onkos lohkossa tulpat kierteillä?
Eräs ahtimia työkseen asennellut tuttu kurkkas tänään
konehuoneeseen ja sanoi tuon alipainepumpun paluun riittävän myös ahtimen paluulle.
Onkos lohkossa tulpat kierteillä?
Eräs ahtimia työkseen asennellut tuttu kurkkas tänään
konehuoneeseen ja sanoi tuon alipainepumpun paluun riittävän myös ahtimen paluulle.1/8" tuuman kierre muistaakseni, kuusiokolokanta kuitenkin.
Jeep-Rice
05.10.2008, 20:21
Mulla ei ainakaan riittänyt toi alipaine pumpun paluu sekä pumpulle että turbolle. Ahdin sylki hieman öljyä sekä pako että kompura puolelle ja tämä loppui kun muutin paluun öljypohjaan. Siinä alkuperäisessä letkunkarassa ei ollu kuin muistaakseni 10mm reikä.
Ei ollu Kyl paha homma tehdä öljypohjaan reikää tolle paluuputkelle.
Ite tein reijän irroittamatta öljypohjaa eikä hommaan mennyt ku ehkä tunti. Löin piste puikolla alkureijän ja sopivilla tuurnilla vääntelin reikää isommaksi ni ei menny poraus mujut sitään.
Taivutin paluu putken 15mm ulkohalkaisiaisesta putkesta siten että ölljy valuu kokomatkalta alamäkeen. Öljyn tuloputken taivutin 8mm teräsputkesta ja päihin tuli 1/8 helmiliitos nipat joita käytetään mm. safematicin voitelujärjestelmissä.
Pakosarjan jatkeeksi tein u:n mallisen putken ja ahtineksi tuli switzerin s2 jostain valmetista. Moottori oli siis alunperin turboton sd33.
mikkoimp
05.10.2008, 21:46
eipä ole muuten vanhemmissa lohkoissa noita ylimääräisiä tulpattuja reikiä...
alipainenpumpulta haaroitin öljyn turbolle ja sen paluuseen myös paluun haaroitin, porasin sen nipan isommaksi niin hyvin tuntuu molempien öljyt siitä mahtuvan..
pienessä pöhnässä oli päivän homma kokonaisuudessaan ensin vanhat pois pumppu mukaan lukien ja uudet paikalle ja pakoputken muokkaus..
Vilkutin
06.10.2008, 05:02
kyllä son parasta laittaa ihan oma paluu tuolle turbon paluu öljylle, mahdollisimman ylös öljypohjan yläreunaan.
landruiseri
07.10.2008, 13:42
jees. onkos kukaan tehnyt sitä öljynpaluulle reikee öljypohja paikallaan? onnistuuko mitenkään?
Tuota noin Jeep-rice tuossa ylempänä tuon öljypaluujutskan kertoi. Että näin
Jeep-Rice
07.10.2008, 20:24
Joo noinhan tuo tuli mulla tehtyä ja on pelannut mutta en ota vastuuta jos joku sohaisee jotain rikki samalla. Alku reikää sai piestä oikeen urakalla.
En kyl tiedä millainen homma tuo patrollissa on. Ittellä tuo patrollin kone vähän helpommassa paikassa ja ei ollut edes sisälokasuojaa edessä sillon.
Tämmösen käyrän tein joskus "kokeilu mielessä"
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Repro-kayra%20valmis.jpg
Turbo tuli kyllä ylös mutta onhan siinä hivenen tota ylimääräistä matkaa pakokaasuilla kuljettavana.:rolleyes:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Repro-ahdin%20paikallaan.jpg
Öljylähtö T-haaralla lohkon kupeesta, letku menee alipainepumpulle
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Repro-oljylahto.jpg
Öljynpaluu tuli samalla taktiikalla alipainepumpun paluuletkun kanssa
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Repro-oljypaluu1.jpg
Melkonen sätös se kylllä oli kun jälkeenpäin miettii, mutta toimi sen ajan mitä itsellä oli, Tapsalla tais hajota öljyn menoputki jo ostoreissulla.
Repro<- Milläs tiivistit pakosarjan ja tuon käyrän liitoksen. Vai käytitkö alkuperäistä käyrää?
Juurikin samalla periaatteella teen omaani ahtimen kiinnityksen.
Juolahti mieleen eri variaatioita tuumaillessa jotta.
Onkos kukaan kokeillu miten toimii jos siirtää vaparin turbotuksessa tuon kaasuläpän
ahtimen imupuolelle? Jaa miksikö.No kun syöttöpumppua ohjataan tuolla "ilmanpaine"-erolla niin ei tarttis ahtopaineilla sitä kalvoa kiusata.
mikkoimp
15.10.2008, 18:29
imaisee öljyt imupuolelle turbon läpi ja on päittäislaakerointi aika kovilla...