Kirjaudu sisään

View Full Version : Miks ei 44" renkailla suunnistukseen??


Jare
03.10.2008, 18:57
Nii aloitetaas ihan uus keskustelu tästä aiheesta. Eli mikä on ollu sääntöporukalla taka-ajatuksena, ku proto luokan rengaskokoon ei mahdu 44" boggeri?

Kertokaa syitä tai sit voisko säännön muuttaa niin, että siellä sais tulevaisuudessa ajaa myös 44" renkailla;);)

Arska-tehtaalta
03.10.2008, 19:00
Kellään sääntövastaavalla ei oo varaa ostaa niin kalliita renkaita ;):D

Repro
03.10.2008, 19:37
Voisin luulla että vitutus on aikamoinen ajaa orkkiksen 31" fillareilla samaa uraa missä on työnnetty 49" tai 44" renkailla ja portaaleilla akseliputkea myöten.
Tosin voi kyllä nykyäänkin kääntää keulan takaisin kuin yrittää samoja uria 42"+portaalien perässä, kuten esim. LT -07:ssa.
Minkäslaiset tommoset 44" tai 49" on siirtymillä ajaa, ihan niiku oikeesti?

Jare
03.10.2008, 20:07
Minkäslaiset tommoset 44" tai 49" on siirtymillä ajaa, ihan niiku oikeesti?

"Ei voi tietää":p:p:p:p:p

-Sakke-
03.10.2008, 20:09
Ei kai niin isot renkaat jätä jälkiä enää ollenkaa.
Auton max painoks vois sopia vaikka 3tonnia.

Jappi
03.10.2008, 20:31
Se vain on sitten että mihinkähän se raja sitten siirretään?27.00R49?On jotain 4m korkea...

Tarkkaan ei ole tullut säännöstöä luettua noilta(kaan) osin,ei ole ollut tarvetta.Mutta onko se sitten niin että muut 44"kumit sitten kelpaa?

Johonkin se raja on kuitenkin tehtävä ja aina se jotakuta koskettaa,oli se mikä tahansa.

Paavo
03.10.2008, 20:37
Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)

jonas_k
03.10.2008, 20:53
No jos on vähän isompi/painavampi auto, esim. mun blazer, uppoo heti jos ajaa pienellä renkailla, on kokeiltu ajaa 32" renkailla metsässä, ja ei oikein hyvin onnistuu, kun autoo painaa tyhjänä reilu 2,5 tonnia.. Nyt mulla on 42"x15" r15 superswamperit alle, ja vielä saisi olla vähän leveämmät kun menee oikein pehmeään paikkaan..

Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)

Jare
03.10.2008, 21:37
Entäs toisinpäin, mix suunnistuskisoissa pitäis saada ajaa yli 41" renkailla? :-)


Höh, no tietty siks ku on sellaiset isommat renkaat olemassa jo:p;););)

hj
03.10.2008, 23:58
http://www.globalspec.com/pix/VerticalNewsletter/PowerGeneration/CaterpillarC175_V1I3PG.jpg

miksi tämmöistä moottoria ei saa laittaa suzuki sj 410 laillisesti normaali katuliikenteeseen?

Tuomo
04.10.2008, 01:26
MUN MIELESTÄ noi 44" renkaat sais sallia Protoon, eipä se paljon muutuis tosta nykysestä max. koosta. Voisin luulla että se saattais EHKÄ tuoda muutaman kilpailijan lisää Protoihin..?!? Käsittääkseni niitä ei ole liikaa? Ja eihän se ole pakko ajaa orggisautolla samoja jälkiä pitkin missä protot on ryskänny? Vertailuna vaikka Kuramatojen Juukan suoritus... Tosin Stanu auto muttakuitenkin...

Nalle
04.10.2008, 07:42
Nyt saattaa käydä niin, että meikäpoika kusee omille kengilleen, mutta sanonpa nyt kuitenkin.

Eli minun mielestäni pitäisi ennemminkin alkaa järjestämään sellaisia kisoja, joihin voitaisiin osallistua pelkästään tieliikenteeseen rekisteröidyillä autoilla. Tämä luonnollisesti tarkoittaisi orggista ja stanua ja modia. Tällaisissa, esimerkiksi juurikin Lapland Tropy -tyylisissä suunnistuskisoissa ne suurimmat osanottajamäärät lienevät kuitenkin tuolla Orggis ja Stanupuolella.. Tai niihin luulis porukkaa tulevan vieläkin enemmän, jos tuota lajin profiilia ja kiinnostavuutta saatais nostettua vielä entisestäänkin. Jo pelkästään maastoa säästävistä näkökulmista ajatellen protot voitaisiin ainakin jossain mittakaavassa sulkea pois kokonaan.

Tiedän olevani tässä kohtaa heikoilla jäillä, mutta ennenkuin hirtätte, niin perustellaanpa hieman. Eli kuten todettu, noihin kolmeen "alemmansarjan" luokkaan olisi niitä massakilpailijoita mahdollista houkutella vieläkin enemmän.. Lisäksi, tuohon maastonsäästämisnäkökulmaan, että liian usein kuulee, että "ajappa originaalilla siinä, missä joku roto on mönkinyt porttaaleilla ja kolmeysipuolikkailla akseleitamyöten".. Eli se ajoura, jota ei muuten joidenkin sääntöjen mukaan saa edes mennä levittämään, on muokkaantunut jo sellaiseksi suoksi, että ei sinne millään pienemmällä vehkeellä ole mitään asiaa.

Eri asia olisi se, että offisuunnistuksessa olisi käytössään valtava ajoalue, jolla ajaminen olisi täysin vapaata, ilman ajouravelvoitteita. Tällöin siihen kairaan varmuudella saataisiin hävitettyä jopa neljänelosetkin. Tällöinhän ei joku tietty ajoura happanis välttämättä lainkaan, tosin, niitä maastureiden jälkiä olisi sitten havaittavissa pitkin kairaa, mutta olisiko sekään kuiten niin paha, kuin se, että joku tietty ränni kaivatetaan sellaiseen "vastusta offia" -kuntoon, joista piipertäjän mielellään nostavat mekkalan.

Protoluokan vehkeet ovat helvetin hienoja kapistuksia ja osa niistä on rakennettu jopa senverran laadukkaiksi, että henkilökohtaisesti leimaisin sellaisen mielelläni omavalmisteajoneuvona tieliikenteeseen, eli en ole marssimassa protoja vastaan. Protoille pitäisikin kenties järjestää ihan omia kisoja, vaikkapa tuohon Jaren markkinoimaan Top Truck Challenge -tyyliin. Tällöin protoluokan vehkeet saisivat olla pällistelijöiltä piilossa siihen suureen kisaan asti, jossa ratkottaisiin rakentajien ja autojen kuninkuutta mahdollisesti suurenkin yleisön silmien alla. Tietty palkinnotkin pitäis saada sen mukaisiksi, että osallistujia riittäis.

Noiden piekkurenkaisten kisat voitaisiin ajaa aivan samaan tyyliin kuin ennenkin, ainoana erona, että protot loistaisivat poissaolollaan.. Reitit pysyisivät parempina ja kisaaminen olisi pienemmilläkin renkailla mielekkäämpää.

Ja mikä parasta, ainakin minä olisin valmis liikahtamaan pidemmänkin matkan, päästäkseni yleisöksi siihen hieman suuremmanluokan offikisaan, jossa monstereiden kuskit ottaisivat ihan oikeasti mittaa toisistaan, niillä pelkästään siihen touhuun rakennelluilla vehkeillään.

Eli tämmöistä näin aamupaskan aikaan.

kivinen
04.10.2008, 09:44
Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.

Mutta kuka vittu tekee sellaset rastit ja mihin, että saadaan paremmuus ratkaistua?

Jare
04.10.2008, 10:09
Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.

Mutta kuka vittu tekee sellaset rastit ja mihin, että saadaan paremmuus ratkaistua?


rastien määrällä voi aika helposti ratkaista tuon.

Ja yks mikä mua ihmetyttää ehkä eniten, että miks on niiiiin suuri haloo 42 ja 44 erolla???? Eli nyt kuitenki sallitaan 42 renkaat, mut jos kysellään 44 renkaiden perään, niin "aletaan jo sulkeen protoja pois kisasta"...heh:D

Tuskin ajettavuus kauheesti eroaa onko portaali autossa 42 irokit 44" boggerit.

kivinen
04.10.2008, 10:32
Eiks se sitten kaadu järjestäjien niskaan, että on pakko keksiä paljon vaikeemman tason rasteja?

Vai meinaatko, että ihan vaan nopeuskisa meiningillä otetaan helppoa rastia? Mihis niitä isoja renkaita sit ees tarvitaan?

Samahan se mulle on millä jossain suunnistuksessa ajetaan, empä mä sellasissa kemuissa ajele, mutta oisko kuitenkin hauska saada isoja Chevyjä, yms. mukaan kun saisivat vähän rengasetua.

tepa250d
04.10.2008, 11:00
mahtaakos järjestäjiä riittää jos protot ja kilpi autot erotetaan,
hyvä kun joku kerkee ja viitii järjestää nytkin näitä kisoja ja hommat kait tuplaatuisi jos luokkia ruvetaan erottelemaan.

SamiN
04.10.2008, 11:17
No heitänpä tämänkin ilmoille..

Jos pelätään kauhiasti noita jälkiä niin laitetaan 39,5"-> pakollisiksi noille isoille möhköille eli ameriikan ihmeille. Laitetaan rajaks vaikka 49" niin ei heti lopu.. (paitti rahat kisaajilta)

Eipä niillä pikkupyörillä pehmeessä mihinkään edes pääse, tai no, kiinaa kohti.

Nalle
04.10.2008, 12:00
mahtaakos järjestäjiä riittää jos protot ja kilpi autot erotetaan,
hyvä kun joku kerkee ja viitii järjestää nytkin näitä kisoja ja hommat kait tuplaatuisi jos luokkia ruvetaan erottelemaan.

No tuo onkin sitten ihan oma juttunsa..

Ja meikäläisen pointtina nyt ei tiettykään ollut se, että itkisin isoja renkaita vastaan vasta 42sten jälkeen.. Lukekaahan tuo meikäläisen viesti nyt ihan ajatuksella läpi, niin se voi jopa avautua.

Eli meikäläisen pointtina oli, että pakosti iso ja pienipyöräisten mahduttaminen samaan kisaan ei ole välttämättä niinkään hyvä juttu, jos nyt huonokaan.. Toki, hyvinhän nuo kisat on menneet ja kaikki ovat sinne sopineet isommin nahistelematta rasteja hakemaan. Vaan jos porukalla on sellainen meininki, että isopyöräisille protoille pitäis ihan oikeasti järkätä jotain suurenmaailman tyylistä skabaa, niin sehän olisi valmiilla konseptilla, sitä tietty hieman muokaten, juurikin siinä, että järkättäisiin isopyöräisille vehkeille ihan omat kisansa. Siinä sais itse kukanenkin mitellä vertaistensa joukossa niin tosissaan, kuin tuntuu.. Samalla voitaisiin turvata ns. pienemmän mittaluokan kisat, hieman pienemmille autoille pienempine renkaineen. Ei mulla ainakaan henkilökohtaisesti enää ole isoa hinkua lähteä trophyilemaan juurikin sen vuoksi, että ei tuolla 33sella Hilurievulla ole mitään asiaa jonkun portaalimönkijäisen mylläämälle rastille. Ja aivan sama, onko siinä lärväkössä mönkinyt joku vekotin 39.5silla tai 44silla. Syvä rantu siinä kuitenkin on.

Ja eikös Lapland Trophyn muuttamisen safaritapahtumaksi yksi monista syistä ollut juurikin se, että osa kisassa käytetyistä ajopaikoista meni niin kammottavaan kuntoon, että peli päätettiin viheltää poikki, ennenkuin sen viheltää poikki joku muu, kuin järjestäjä.

tare
04.10.2008, 20:34
mutta oisko kuitenkin hauska saada isoja Chevyjä, yms. mukaan kun saisivat vähän rengasetua.

eikä ne 44" niin isot ole jos on tarpeeksi autoa ympärillä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=9031

Rekisteröimätön
04.10.2008, 21:29
[QUOTE=4x4lucifer74;493477]No heitänpä tämänkin ilmoille..

Jos pelätään kauhiasti noita jälkiä niin laitetaan 39,5"-> pakollisiksi noille isoille möhköille eli ameriikan ihmeille. Laitetaan rajaks vaikka 49" niin ei heti lopu.. (paitti rahat kisaajilta)

Eipä niillä pikkupyörillä pehmeessä mihinkään edes pääse, tai no, kiinaa kohti.


ai amerikkalaisille unimog perustaiselle maastoautolle joka painaa luultavasti enemmän
kun ykskään jenkki, ja toihan ei koskaan ole ollu persaukisten laji

Markol
04.10.2008, 21:51
Väli huomautuksena vaan että Islannissa kun käytiin niin siellä oli uudehkossa Patrollissakin alla 44:set. Oli tietty kilpivehje kun oli jätetty kadun varteen parkkiin illalla.

Marko

Kentsu
05.10.2008, 08:29
Nii aloitetaas ihan uus keskustelu tästä aiheesta. Eli mikä on ollu sääntöporukalla taka-ajatuksena, ku proto luokan rengaskokoon ei mahdu 44" boggeri?

Kertokaa syitä tai sit voisko säännön muuttaa niin, että siellä sais tulevaisuudessa ajaa myös 44" renkailla;);)


Nykyinen rengas koko on sama kuin Baltic cupissa TR3:ssa. Se kun vielä muutettais niin ei olis enää mitään samaa.

baxxter
05.10.2008, 09:40
No tuo onkin sitten ihan oma juttunsa..

Ja meikäläisen pointtina nyt ei tiettykään ollut se, että itkisin isoja renkaita vastaan vasta 42sten jälkeen.. Lukekaahan tuo meikäläisen viesti nyt ihan ajatuksella läpi, niin se voi jopa avautua.

Eli meikäläisen pointtina oli, että pakosti iso ja pienipyöräisten mahduttaminen samaan kisaan ei ole välttämättä niinkään hyvä juttu, jos nyt huonokaan.. Toki, hyvinhän nuo kisat on menneet ja kaikki ovat sinne sopineet isommin nahistelematta rasteja hakemaan. Vaan jos porukalla on sellainen meininki, että isopyöräisille protoille pitäis ihan oikeasti järkätä jotain suurenmaailman tyylistä skabaa, niin sehän olisi valmiilla konseptilla, sitä tietty hieman muokaten, juurikin siinä, että järkättäisiin isopyöräisille vehkeille ihan omat kisansa. Siinä sais itse kukanenkin mitellä vertaistensa joukossa niin tosissaan, kuin tuntuu.. Samalla voitaisiin turvata ns. pienemmän mittaluokan kisat, hieman pienemmille autoille pienempine renkaineen. Ei mulla ainakaan henkilökohtaisesti enää ole isoa hinkua lähteä trophyilemaan juurikin sen vuoksi, että ei tuolla 33sella Hilurievulla ole mitään asiaa jonkun portaalimönkijäisen mylläämälle rastille. Ja aivan sama, onko siinä lärväkössä mönkinyt joku vekotin 39.5silla tai 44silla. Syvä rantu siinä kuitenkin on.
Miksi ihmeessä sinne portaalimönkijäisen mylläämälle rastille on pakko mennä? Kilpailuluokalla ja rastin vaikeustasolla on kuitenkin yhteys, vaikka originaaleistakin osa hakee suurimmat pisteet. Jos "ei ole hinkua", niin silloin ei tosissaan aja kilpaa ja voi rauhassa nautiskella ajelusta jossain muualla kuin syvimmässä suossa? Onko mikään kisa ollut mahdoton ajaa nätisti pienipyöräisellä autolla?
Mun mielestä näitä kisoja ei kalustolla voiteta, isommat renkaat ei takaa mitään. 44" jälkeen 49" ja isoihin autoihin 56"

solihull
05.10.2008, 10:14
Tervehdys!
Piste Nallelle. Minä taatusti kusen vain omille sukilleni, kun en edes kisaile. Kiinnostusta tosin vähän olisi mutta ainakaan ei nykyisellään "rahkeet riitä".
Ymmärrän todella hyvin, että rengaskoko kasvaa koko ajan ja on takuulla hienoa päästää >40" kumeilla. Toisaalta kisoissahan otetaan mittaa miehistä ja se joka pääsee rastille on voitaja ja sillä selvä. Loppu on taktikointia ja tuuria. Valitettavaahan se on, että joku on myllännyt uran jollakin protovehkeellä, mutta ei kai noi kisat muutenkaan niin veristä kamppailua ole, jotta kaikkiin epäkohtiin edes kannattaa puuttua. Todellisuudessa koko maassa on voin 5 autokuntaa/luokka jotka ajaa todella tosissaan ja he pysyvät kärjessä säännöistä riippumatta. Loput ovat vähemmän tosissaan ja todella iso porukka on vain pitämässä hauskaa.

Itse ehkä kaipaisin kisoja, joissa ajetaan "lähes vakioilla", mitä se sitten lieneekään (orkkikset ja stanut). Sitten voisi olla modi- ja protokoneille ihan omat ajoalueensa tai kisansa (joissa osassa ihan rakennettuja esteitä ym. reittivariaatioita), joissa ajetaan vuosittain samoilla alueilla. Tämä lähinnä siksi, että maastovahingot saataisiin minimoitua ja kaikilla olisi mahdollisuus ajaa alueilla, jotka on heille sopivimpia. Aivan varmasti nämä ympäristöön kohdistuvat vauriot tulevat puhuttamaan tulevaisuudessa yhä enempi. Siksi jälleen kerran nostan sormea ja perään kuulutan HYVIN järjestettyjä kisoja myös luonnon ja reittivalintojen osalta. Silloin kun maanomistajien taholta kuuluu tyytymättömyyttä, ollaan jo huonoissa asemissa. Järjestelyissä pitäisi pyrkiä siihen, ettei myöskään tarpeettoman luonnon tärveltymisen osalta tarvitse kuulla mutinoita miltään taholta (no, ainahan on joku joka ei ole tyytyväinen, mutta järki käteen kaikille!). Niitä vaikutuksia voidaan minimoida jos siihen halutaan panostaa. Se vaatii tietoa ja taitoa eli tietotaitoa.

Sitten tulee vielä tämä tiellä liikkuminen. Itse näen, että siirtokilpiautoilla ja protoilla ym. ei juurikaan oltaisi siirtymillä tien tukkona. Rajusti rakennetuista peleistä ei oikein aikuisten oikeasti läheskään kaikki ole maantielle soveltuvassa kunnossa. Ei ainakaan kun on kisattu 12h. Aivan varmasti tiellä syntyy vaaratilanteita kun täysin kurassa oleva rajusti rakennettu peli ajelee työvalojen varassa keskellä yötä tiellä etsien metsätien liittymää kun auton lailliset valiot on kyrvähtäneet ja ohjausvarsi on solmussa ja pari iskaria hajalla. Silloin sitä mennään kuin ajokoira.

On kaiketi hyvä, että asioista voidaan aina keskustella. Tavoittena on tietenkin vain kaikkien etu ja kisaajienkin kannalta paremmat olosuhteet ja turvallisuus.

TT

baxxter
05.10.2008, 10:38
Valitettavaahan se on, että joku on myllännyt uran jollakin protovehkeellä
Valitettavaa että on haastavaa maastoa :D


Itse ehkä kaipaisin kisoja, joissa ajetaan "lähes vakioilla", mitä se sitten lieneekään (orkkikset ja stanut). Sitten voisi olla modi- ja protokoneille ihan omat ajoalueensa tai kisansa (joissa osassa ihan rakennettuja esteitä ym. reittivariaatioita)
Eikö se ole sama järjestää omat kisat erikseen suzukeille ja autoille. Onhan jo suurin osa orkkis/stanu-kilpureista suzukeja. (Isommissa luokissa sitten laitetaan suzukin runko ja/tai runko ja kehutaan suzuki maasta taivaisiin ;)) Onko jotain etua, että jaetaan saman lajin harrastajat kahteen eri porukkaan? Olisiko molemmille "porukoille" kisajärjestäjiä?

Sitten tulee vielä tämä tiellä liikkuminen. Itse näen, että siirtokilpiautoilla ja protoilla ym. ei juurikaan oltaisi siirtymillä tien tukkona. Rajusti rakennetuista peleistä ei oikein aikuisten oikeasti läheskään kaikki ole maantielle soveltuvassa kunnossa. Ei ainakaan kun on kisattu 12h. Aivan varmasti tiellä syntyy vaaratilanteita kun täysin kurassa oleva rajusti rakennettu peli ajelee työvalojen varassa keskellä yötä tiellä etsien metsätien liittymää kun auton lailliset valiot on kyrvähtäneet ja ohjausvarsi on solmussa ja pari iskaria hajalla. Silloin sitä mennään kuin ajokoira.
Mitä pahaa siirtokilpiautot on nyt menny ihmisille tekemään kun useassa topicissa puhutaan pahaa? Onko se naurettavan matala orkkissuzuki vapisevine lehtijousialustoineen yhtään sen turvallisempi maastosession jälkeen? Eikö originaalista hajoa lailliset valot, kun ne ovat metrin protokilpuria alempana? Eikö se alimpana/etummaisena oleva millin seinämällä omaava ruosteinen vakiovarsi mene solmuun aikaisemmin kuin korkealle sijoitettu vahva varsi? Eikö ajokoiramainen eteneminen ole ihan (vakion) lehtijousialustan ominaisuus?

solihull
05.10.2008, 10:50
Jos nyt ei kuitenkaan taas herneitä nenään eikä paarmoja suuttimiin.

Kyllä tuo sama koskee ihan kaikkia autoja jos niillä ajetaan laittomassa kunnossa tiellä. Ilmaisin asian kiirreessä naputellessani väärin.

Se, onko useammille kisoille järjestäjiä, en tiedä. Jos ei ole, niin se osoittaa ettei laji ole riittävän suosittua. Osallistuminen edellyttää myös järjestysaktiivisuutta. Vain liian monet ihmiset haluavat noukkia rusinat pullista mutta eivät kuitenkaan itse halua järjestää mitään. Tässä se on yhdistystoiminnan kulmakivi.

TT

SuurSyömäri
05.10.2008, 10:57
Väittäisin ettei isoilla renkailla tuhota ajouria. Vaan lopullisen niitin uran kuntoon antaa yleensä kulkine jossa liian pienet renkaat suhteessa auton kokoon.

Siinä kun sitä pikkurengaskippoa hilataan, koko suo kertyneenä konepellille, Ni ei tuu heti mieleen että isommilla kumeilla varustettuna olisi samoin käynyt. Mutta jos neitseellistä pintaa olisi saanut mennä ekana isoilla kumppareilla niin ei se olisi sinne uponnut niin tehokkaasti. Ja jos uppoaa niin täytyy taputella selkään sitä pikkukipon kuskia jos uskaltaa samaan paikkaan syöttää luullen että siitä pääsee.

Tosin sinne uraan tulee sitten perässä niitä isokumisia. Ja kun kaikki kantava pinta on vinssattu huitsin nevadaan niin kyllähän se isokuminenkin sitten kaivaa sitä uraa.

Siinä taas yleinen harhaluulo että prototypeluokan vehkeet tuhoaa niitä ajouria. huomattavasti suurempaa tuhoa maastossa saa aikaiseksi esim. HJ60 235/75 renkailla. varsinkin yrittäessään syöttää sitä lihnua samoille rasteille kuin kaikki muut.

Rastijaoilla luokkien mukaan varmaan saisi kaikkea kivaa ja luontoa säästävää aikaiseksi. Mulle sopisi että hyväksyttäs vaikka 54" boggerit.

Arska-tehtaalta
05.10.2008, 11:00
Porttaalivehkeisiin edelleen 41". Suora-akselisiin 44"+.

Toi vois olla ihan hyvä muutos nykysääntöihin, suorilla akseleilla sais olla aina suuremmat renkaat, kuin porttaaleilla (porttaalit on katoava luonnonvara, renkaat ei).

Porttaalimiehiltä odotetaan kommentteja :D:D:D

baxxter
05.10.2008, 11:10
Enemmänkin se auton leveys isoilla renkailla tuhoaa maastoa, kuin se renkaan halkaisija?

Arska
05.10.2008, 11:25
Toi vois olla ihan hyvä muutos nykysääntöihin, suorilla akseleilla sais olla aina suuremmat renkaat, kuin porttaaleilla (porttaalit on katoava luonnonvara, renkaat ei).

Porttaalimiehiltä odotetaan kommentteja :D:D:D

Tästä asiasta olen ihan samaa mieltä. Protoluokassa vois sallia suora-akselisiin 44" kumit.

Rekisteröimätön
05.10.2008, 11:39
Nii aloitetaas ihan uus keskustelu tästä aiheesta. Eli mikä on ollu sääntöporukalla taka-ajatuksena, ku proto luokan rengaskokoon ei mahdu 44" boggeri?

Kertokaa syitä tai sit voisko säännön muuttaa niin, että siellä sais tulevaisuudessa ajaa myös 44" renkailla;);)

Suunnistus nykymuodossaan on laji, jossa ajetaan siirtymiä yleisillä teillä tieliikennelakien mukaan. Kilvelliset autot pääosissa, siirtokilvelliset hyväksytty mukaan.
Onko tarkoitus siirtokilvellisiä yhä kauemmas tieliikennekelpoisuudesta rakentamalla lopettaa koko laji.

Toki suljetuilla alueilla on aina hienompaa, ympäristöä säästävää ja muuten komean näköistä kun koneet ja renkaat on isoja. Kunkin lajin ominaispiirteet vaan pitäisi pitää mielessä ja suunnistus on erikoislaji tieliikenteen vuoksi. Ralliautoiksikaan ei hyväksytä mitä tahansa rakenteita juuri liikennekelpoisuuden takia

solihull
05.10.2008, 12:21
Tervehdys!
Vähän olen lajin puolesta huolissani siitäkin, koska sattuu ensimmäinen paha onnettomuus. Joko tiellä tai maastossa. Vaikka osa rasteista on kielletty kaarettomilta ym. on turvakertoimet yleensä tyyppiä "on se ennenkin kestänyt". Toki on selvää kun kalusto ja kuskit ovat parantuneet vuosien aikana rajusti, on päästävä aina vain hurjempiin paikkoihin. Siitä myös syntyy se jännitys ja riskit joiden kanssa toivottavasti pärjätään. Tämä ei välttämättä mitenkään ole isopyöräisten vika. Pikemminkin tämä on riski kokemattomille jotka haluavat viimeistään kisoissa testata omia ra(a)jojaan.

TT

Nalle
05.10.2008, 17:27
Heitänpä nyt vielä jotain, vaikka iselleni lupasinkin lopettaa tämän jauhamisen omalta osaltani.

Eli älkää nyt hyvät ihmiset sortuko siihen "miks meitä potkitaan päähän" -näppäryyteen. Eikös topikin aloittaja kysynyt, että "miks ei nelinelosilla pääse mukaan?".. Vastaukseksi olisi aivan hyvin varmasti riittänyt se, että "kun säännöissä sanotaan niin". Ja koska meikäläisen kommentti on herättänyt niinkin paljon vastatuulta (niinkuin itseasiassa hieman pelkäsinkin), niin perustellaanpa vielä hieman. Eli tuossa topikissani esitin oman mielipiteeni lisäksi ratkaisua siihen asiaan, jota tällä palstalla ollaan jo kyseltykin. Eli tuota Top Truck Challenge -tyyppistä tapahtumaa. Eikös joku perustelu tuon tapahtuman hylkäämiselle (onko sitä edes hylätty) ollut se tosiasia, että järjestäjiä ei ole. Noh, voin vaikka vakuuttaa, että järjestäjä löytyis, jos olis riittävästi vakavamielisiä kilpailijoita ja edes jonkinlainen järjestyshaluinen taho. Nythän on niin, että tässä on pohjaidea todella näyttävälle offikisalle, johon itse kukanenkin protoluokan rakentaja sais kiikuttaa kärrynsä ja ennenkaikkea istensä kokeiltavaksi. Miettikääpä.. Kuka olisi se ensimmäinen offikerho, joka päättäis polkaista todella suuren luokan kisatapahtuman pystyyn. Eikä sen näin sivuhuomautuksena tarvis olla edes kovinkaan suuri sen tapahtuman, kun se jo toimisi. Tehtäisiin vaikka 54h kekkerit. Ensimmäiset 14h ajettaisiin puolen porukan voimin pitkin pöpelikköjä hakemassa rasteja samalla, kun toinen puolikas testais taitojaan erilaisilla järjestäjän tekemillä ajorasteilla, sekä erilaisilla taitoa vaativilla esteillä.. Olkoon ne taitorastit vaikka renkaavaihtoa omaan kalustoon, jonkin kokoamista ja jonkin purkamista.. Tässä tulisi esille se yleisölaji, eli käytännössä ensimmäisen ryhmän 14 ekaa tuntia ja toisen ryhmän 14 vikaa tuntia olisivat yleisöalueella tapahtuvaa ajamista. Tällä systeemillä voitaisiin kisailla hieman muunkintyyppisella tavalla, kuin vain sillä peristeisellä mettässä rypemisellä. Lopuksi kisa huipentuisi lähinnä kilpailijoiden osalta kerrassaan huippuvaativaan keskinäiseen kamppailuun toisiaan vastaan jo valmiiksi myllätyssä rastimaastossa.

Esimerkki:
-1. Startti klo 10.00, eka ryhmä yleisöalueelle ja toinen ryhmä maastoon suunnistamaan. Aikaa 14h.
-Maaliin klo 24.00, jolloin alkaa 10h pakollinen huili- / remppa-aika. (Näin ukot ja kalusto saataisiin kuntoon.. Tätä voisi jalostaa vaikka siten, että MAX 4h varattu remppaan ja VÄHINTÄÄN 6h lepoon.
-2. Startti klo 10.00, toka ryhmä yleisöalueelle ja eka ryhmä maastoon suunnistamaan. Aikaa jälleen 14h.
-Maaliin klo 24.00. Välituloslaskenta vaikka yöllä kaikessa rauhassa..
-Kisalilijoilla pakollinen 6h huili-/ remppatauko, josta MAX 2h remppaa ja MIN 4h lepoa.
-3. Startti (yhteinen) klo 06.00, josta alkaa 10h yhteiskisa suunnistuksen merkeissä (vanhat rastit uusittu yön aikana tai saaneet uuden pisteytyksen.. Todennäköisesti ajo-olosuhteet alkavat olla jo melko mielenkiintoiset, mutta sitähän tää on)
-Maaliin viimeistään klo 16.00, jonka jälkeen lopullinen pisteidenlasku ja palkintojenjako.

Kisa-aikaa kertyisi 54h (jos laskin oikein) ja olisi varmuudella melko kovanluokan kekkerit niin kuljettajille, kuin kalustollekin. Yleisöllekin olisi varattu kokonaista 2 päivää aikaa ihmetellä ja ostaa makkaraa. Myöskään kisailijoiden lepoa eja kaluston korjaamista ei olisi unohdettu, joten aivan päättömän vaaralliseksikaan tämä ei muodostuisi. (huomatkaa yleisörasteille vaadittu vähintään 6h lepo)

Ja älkää nyt vaan tulko sanomaan, että on liian laaja, eikä tämmöiseen löydy järjestäjiä.

Noh, meni jo hieman offtopikiksi, mutta mm. näin tuo kekkeri voitaisiin järjestää. Ja kun kerta muissa suunnistuskisoissa ei välttämättä enää olisi sijaa protoille, niin luulen, että innokkaista kuskeista ei tämäntyyliseen meininkiin tulis uupeloa.

Ja esimerkiksi TV -aikaa olisi melko suurella todennäköisyydellä varsin helppo tarjoilla vaikka mille kanavalle, joten sitä näkyvyyttäkin saataisiin melko iisisti.

baxxter
05.10.2008, 17:40
Esimerkki:
-1. Startti klo 10.00, eka ryhmä yleisöalueelle ja toinen ryhmä maastoon suunnistamaan. Aikaa 14h.
-Maaliin klo 24.00, jolloin alkaa 10h pakollinen huili- / remppa-aika. (Näin ukot ja kalusto saataisiin kuntoon.. Tätä voisi jalostaa vaikka siten, että MAX 4h varattu remppaan ja VÄHINTÄÄN 6h lepoon.
-2. Startti klo 10.00, toka ryhmä yleisöalueelle ja eka ryhmä maastoon suunnistamaan. Aikaa jälleen 14h.
-Maaliin klo 24.00. Välituloslaskenta vaikka yöllä kaikessa rauhassa..
-Kisalilijoilla pakollinen 6h huili-/ remppatauko, josta MAX 2h remppaa ja MIN 4h lepoa.
-3. Startti (yhteinen) klo 06.00, josta alkaa 10h yhteiskisa suunnistuksen merkeissä (vanhat rastit uusittu yön aikana tai saaneet uuden pisteytyksen.. Todennäköisesti ajo-olosuhteet alkavat olla jo melko mielenkiintoiset, mutta sitähän tää on)
-Maaliin viimeistään klo 16.00, jonka jälkeen lopullinen pisteidenlasku ja palkintojenjako.

Kisa-aikaa kertyisi 54h (jos laskin oikein) ja olisi varmuudella melko kovanluokan kekkerit niin kuljettajille, kuin kalustollekin. Yleisöllekin olisi varattu kokonaista 2 päivää aikaa ihmetellä ja ostaa makkaraa. Myöskään kisailijoiden lepoa eja kaluston korjaamista ei olisi unohdettu, joten aivan päättömän vaaralliseksikaan tämä ei muodostuisi. (huomatkaa yleisörasteille vaadittu vähintään 6h lepo)

Ja älkää nyt vaan tulko sanomaan, että on liian laaja, eikä tämmöiseen löydy järjestäjiä.

Noh, meni jo hieman offtopikiksi, mutta mm. näin tuo kekkeri voitaisiin järjestää. Ja kun kerta muissa suunnistuskisoissa ei välttämättä enää olisi sijaa protoille, niin luulen, että innokkaista kuskeista ei tämäntyyliseen meininkiin tulis uupeloa.

Ja esimerkiksi TV -aikaa olisi melko suurella todennäköisyydellä varsin helppo tarjoilla vaikka mille kanavalle, joten sitä näkyvyyttäkin saataisiin melko iisisti.
Vois tuosta jättää kolmannen startin poiskin? Ensin "koskemattomaan" maastoon orkkis ja stanu, toisena modi ja proto. Maastossa riittäisi pienemmät alueet ja olisi enemmän nähtävää sielläkin.

Nalle
05.10.2008, 18:20
Vois tuosta jättää kolmannen startin poiskin? Ensin "koskemattomaan" maastoon orkkis ja stanu, toisena modi ja proto. Maastossa riittäisi pienemmät alueet ja olisi enemmän nähtävää sielläkin.


No siinämielessä kävis noinkin.. Itse kyllä ajattelin protoille koko kisaa, jolloin todellakin nähtäisiin, että kuka on kuka ja mistä tehty.

Vaan ideallasi jalostamalla tuosta tulis vähän sentyylinen, että tosiaankin ekana päivänä orggis ja stanu menis ekana suunnistamaan, jolloin modi ja proto mittelisivät yleisörasteilla. Toisena päivänä olisikin sitten modin ja proton vuoro mönkiä maastossa, ja orggis ja stanu mellaistais yleisörasteilla. Eli toimis kyllä hyvin noinkin. Tuo viimeinen päivä oli vaan ajatuksena siinämielessä, ettei kukaan vaan pääsis moittimaan Nallea velliperseeksi, kun ei anna ajaa sydämen kyllyydestä. Tosin, tuo viimeinen päivä oli tuossa listassa juurikin siksi, että palkintojenjakoon päästäisiin päiväsaikaan, eikä kukaan lähtis ainakaan yötävasten ajamaan kotio. No, miten olisi, jos modit ja protot vielä tappelis tuon viimeisen päivän suunnistuksen merkeissä, jolloin myös aikaisempien päivien kuskit ja apparit (orggis ja stanu) pääsis nauttimaan yleisöelämästä, oman kisan ollessa jo onnellisesti ohi??

Eli ideoita kehiin, niin tästähän saadaan vielä hyvässä yhteisymmärryksessä kunnon kekkerit aikaan.

Ja jos tällä ideapohjalla mennään, niin kisan nimeksi sitten Nalle´s Ultimate Offroad Challenge, eli N.U.O.C :D

Jare
05.10.2008, 19:05
Kentsun kans pikaisesti juteltiin niitä näitä ja sivuutettiin 44" rengas asia sillä, että ei niillä saa ajaa suunnistuksessa ja sillä selvä.

Eli paskaaks täs sit enään marisemaan:p Pitää ilmoittaa kavereille että ostavat pienemmät renkaat ja sillä siitä selviää.

Nalle
05.10.2008, 19:11
Kentsun kans pikaisesti juteltiin niitä näitä ja sivuutettiin 44" rengas asia sillä, että ei niillä saa ajaa suunnistuksessa ja sillä selvä.

Eli paskaaks täs sit enään marisemaan:p Pitää ilmoittaa kavereille että ostavat pienemmät renkaat ja sillä siitä selviää.

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että onkos tuo joku kansallinen juttu, että noin isot kumit on kielletty, vai liittyykö tuo johonkin Trophy Raid luokan sääntöihin?

Eli jos meikäläinen esimerkiksi pistäis kisan pystyyn ja laittaisin kisasääntöihin, että siellä saa ajella vaikka 80" pyörillä, niin kieltäiskö sitä kukaan / mikään?? Tuskin. Eli jos tuollainen viimeisen päälle oleva monsterikisa polkaistais käyntiin, niin eikös kisaorganisaatio saa säännöttää, millaisilla rattailla yksittäisessä kisassa saa ajaa.. Eli luonnollisesti tuo edellämainittu juttu olisi ihan oma mittelönsä ilman mitään linkitystä mihinkään muuhun kansallisesti tai kansainvälisesti käytävään kisaan.

Racingrabbit
05.10.2008, 19:34
Kentsun kans pikaisesti juteltiin niitä näitä ja sivuutettiin 44" rengas asia sillä, että ei niillä saa ajaa suunnistuksessa ja sillä selvä.

Eli paskaaks täs sit enään marisemaan:p Pitää ilmoittaa kavereille että ostavat pienemmät renkaat ja sillä siitä selviää.


Suunnistuspuolella tulee näköjään nopeasti suoraan tulkinta "herra isoherralta",eikä "otetaan asia esille lajiryhmässä,ja ilmoitellaan sitten",niinkuin Trial puolella.

On se hyvä että sääntötulkinnat kysymyksiin selviää nopeasti,ilman mitään turhaa paskanjauhamista :)

Racingrabbit
05.10.2008, 19:36
Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, että onkos tuo joku kansallinen juttu, että noin isot kumit on kielletty, vai liittyykö tuo johonkin Trophy Raid luokan sääntöihin?

Eli jos meikäläinen esimerkiksi pistäis kisan pystyyn ja laittaisin kisasääntöihin, että siellä saa ajella vaikka 80" pyörillä, niin kieltäiskö sitä kukaan / mikään?? Tuskin. Eli jos tuollainen viimeisen päälle oleva monsterikisa polkaistais käyntiin, niin eikös kisaorganisaatio saa säännöttää, millaisilla rattailla yksittäisessä kisassa saa ajaa.. Eli luonnollisesti tuo edellämainittu juttu olisi ihan oma mittelönsä ilman mitään linkitystä mihinkään muuhun kansallisesti tai kansainvälisesti käytävään kisaan.


Älä ny vaan Nalle ala pullikoimaan MAFIAA vastaan :)

Rekisteröimätön
05.10.2008, 19:47
Suunnistuspuolella tulee näköjään nopeasti suoraan tulkinta "herra isoherralta",eikä "otetaan asia esille lajiryhmässä,ja ilmoitellaan sitten",niinkuin Trial puolella.

On se hyvä että sääntötulkinnat kysymyksiin selviää nopeasti,ilman mitään turhaa paskanjauhamista :)

Eip siitä Trialin lajiryhmästä ole ensi vuonna enää haittaa kun työryhmästäkin on jäljellä vaan yhteyshenkilö. Että silleen

jonas_k
05.10.2008, 19:50
Tai sitten ostaa kunnon renkaat ja ajaa vaan huvikseen maastossa.. Ja antaa ne pikkuautot ajaa kisaa..

Kentsun kans pikaisesti juteltiin niitä näitä ja sivuutettiin 44" rengas asia sillä, että ei niillä saa ajaa suunnistuksessa ja sillä selvä.

Eli paskaaks täs sit enään marisemaan:p Pitää ilmoittaa kavereille että ostavat pienemmät renkaat ja sillä siitä selviää.