View Full Version : Sähköflekti BJ40:seen
mikkohen
03.10.2008, 07:39
Tämmönen topikki nyt, ko tuli hommattua tuollainen 24V flekti.
Ilmeisesti olisi parasta yrittää tekaista tuo jotenkin lämpötila anturin ohjaamana!? Ei toki ole tietoakaan miten tuolla anturilla saisi tuon toteutettua!? Voisiko se olla niinkin "yksinkertaisesti", että hommaa vaikka tuollaisen 12V/24V anturin ja asentaa sen ala- tai ylävesiletkuun jollai T-sovitteella. Tämä anturi sitten ohjaa tuota 24V relettä!? Kumpaan letkuun tuo anturi oisi nyt parasta asentaa ja millainen anturi oisi sitten soppeli!?
Ps. Niin ja tämä sähköiseen siirtyminen johtuu tuosta vesipumppu härdellistä! ( Ei tuohon ostamaani vaan käy tuo viskoflekti sydeemi ja oikeanlainen pumppu maksais sen 2x enemmän ). Tämä on tällainen teeseitseratkaisu ja voi olla että ostattaa vielä tuon kalliimman pumpun.
Jossain näin kuvan anturan asennuksesta alavesiletkuun. Putkenpätkä alavesiletkuun ja siihen anturan liitäntä. Olikohan se jossain näistä maasturipalstoista, vaiko sittenkin jossain megasquirt-jutuissa...
ei paljoa maksa syylärikorjaamolla anturin paikan teko syyläriin. anturilla sitten ohjaa releen maapuolta.
jos alavesiletkuun haluaa laittaa, niin biltemassa on valmiita letkun väliin tulevia anturin kierteellä olevia palikoita.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/32/large/32-1238_l.jpg
Off-Road Pajan sivuilla on paljon hyviä ohjeita, tässä sähkötuulettimen asennusohje:
http://www.offroadpaja.fi/Landrover/Kikat/sahkotuuletin.pdf
Tuossa ohjeessa on lisänä mahdollisuus pysäyttää flekti vesileikkien ajaksi.
Kaveri oli aikanaan laitattanu jäähdytinsepällä jonkun Saabin anturin syyläriin ja sitten sähköflektin. Eikä ilmeisesti ainakaan Kajaanissa ollut maksanut timanttia moinen operaatio!
hakoteilla
03.10.2008, 09:40
Mulla on seuraava anturi: FAE 36320 (Saab 60/45), joka kytkee navat kun paluupuolen lämpötila laskee alle 45 ja irroittaa navat kun nousee yli 60. Ostettu autosähköliikkeestä ja pitäisi löytyä tuolla numerolla.
Flektin ohjaus kytketty releiden avulla niin, että kun paluupuolen lämpötila nousee yli 60 asteen, flekti käynnistyy ja sammuu vasta kun lämpö paluuvedessä alle 45. Taas nousee.. jne...
Anturille tein paikan alavesiletkuun rst.putkesta, johon reikä ja hitsasin sopivan mutterin, johon anturi sopii.Letku poikki ja putki väliin.
Koppiautossa on kans tuo Offipajan kaavion mukainen kytkentä, sekä 60/45 katkaisin alaletkussa. Hyvin pelaava syteemi.
Anturia varten tuon ylemmän kuvan mukainen pulikka löytyi ihan pers harakiristäkin.
Vielä pitäis laittaa selkeä valo jos flekti on manuaalisesti OFF, tuppaa välillä unohtumaan ja lämmöt hiipii ylöspäin.
Projektiosiossa tais olla joku kuvakin virityksestä. (Cityoffarin Volvo)
mikkohen
06.10.2008, 07:53
Vielä tuosta Offroad pajan kytkennästä!
Eli ymmärsinkö oikein, että tuo kytkentä on nyt riippumaton siitä onko autossa virrat päällä tai ei!? Toisin sanoen flekti jää pyörimään vielä "hetkeksi" auton sammutuksen jälkeen!? Mietin vain sitä, kuinkahan kauan tuo flekti jää huutamaan, kun kuuma kone sammutetaan ja vesipumppu ei enää kierrätä nesteitä!? Akkujen kesto vain arveluttaa, jos tuo flekti jää huutamaan vielä pitkäksi aikaa.... Toki tuohon vois lisätä vielä yhden releen tuonne akulta tulevaan + johtoon ja sen releen ohjaus vaikka virtalukolta...!?
hakoteilla
06.10.2008, 07:59
Siellähän sanotaan: "Järjestelyssä tarvitaan kaksi relettä, joista ensimmäinen toimii käyntivirran ohjaamana pääreleenä."
mikkohen
06.10.2008, 08:26
Just just, niimpähän tuossa lukee.... :) Aivot vissiin narikassa näin maanantai aamuna....
Vielä tuosta Offroad pajan kytkennästä!
Eli ymmärsinkö oikein, että tuo kytkentä on nyt riippumaton siitä onko autossa virrat päällä tai ei!? Toisin sanoen flekti jää pyörimään vielä "hetkeksi" auton sammutuksen jälkeen!? Mietin vain sitä, kuinkahan kauan tuo flekti jää huutamaan, kun kuuma kone sammutetaan ja vesipumppu ei enää kierrätä nesteitä!? Akkujen kesto vain arveluttaa, jos tuo flekti jää huutamaan vielä pitkäksi aikaa.... Toki tuohon vois lisätä vielä yhden releen tuonne akulta tulevaan + johtoon ja sen releen ohjaus vaikka virtalukolta...!?
Niinhän se pyörii kaikissa normiautoissakin hetken aikaa kun auton sammuttaa.