View Full Version : Vanne halki
Sattuipa tällainenkin tapaus velipojan HJ:ssä - vanteen keskiö halki kaikkien pultinreikien kohdalta. Onkohan muille sattunut vastaavaa? Tietoa mistä tuo voisi johtua? Pultit kiritty käsivoimin ja vanteet 10"x15" Mangelsit.
Voi ne mutterit kiriä käsivoimin älyttömään ylipänninkiin. 100Nm ei oikeesti ole juuri mitään kun aikamies alkaa vääntämään.
Rekisteröimätön
25.09.2008, 08:52
Luulenpa että saa "takuuseen" uuden vanteen. Ei noin pitäisi käydä... Ellet sitten pillillä oo vannetta hehkuttanut ja heittänyt kylmään veteen :D
Veikkaan kans, että on kiristetty rajusti liikaa, vaikka näyttääkin olevan jotkut mangelssit ;)
No joo, kannattaa joskus kokeilla momenttiavaimella, paljonko se 100-110Nm oikeasti on. Jos ristikkoavaimella vääntää kaksin käsin, tulee helposti liian tiukkaan. Momenttiavaimesta ote tuplaetäisyydeltä, mitä on ristikkoavaimen yksi tikku, niin saa suunnilleen käsityksen, paljonko ristikkoavaimen toista puolta saa painaa alaspäin.
mulla kävi mangelsseille hojossa ihan samalla tavalla. Lähti vaan koko rengas kävelemään, kun murtu vielä noiden kolmioidenkin välistä, että pulttikehä jäi paikoilleen napaan ja loppu läks kävelemään...
Mulla chevyn alla jo 4 mangelsia tolla haljennut.
Ja pultit pistän 110Nm
Pulttipyssylla vaan vanteet kiinni, niin noin kay. :cool:
pitäähän nyt renkaan kiinni olla :P
Joo, yhen kerran on mutterit löystyny ja pultit hakkautuneet poikki, kun oli "oikeassa momentissa"
Sen jälkeen oon kyllä vetäny kaikki pyöränmutterit reippaaseen ylimomenttiin ihan varmuuden vuoksi.
Ja joo, vastaavaa ei oo tapahtunu kyllä kuin mangelseissa. Joku haukku TML:n vanteita sarvisvadeiksi, mutta paremmin niissä tuntus keskiöt kestävän rasitusta...
Turpo-Urpo
25.09.2008, 11:19
Juu eipä oo TML ollut miksikään, vaikka on pienissä kaljoissa kiristelty "vähän" lujempaankin :)
Ja joo, vastaavaa ei oo tapahtunu kyllä kuin mangelseissa. Joku haukku TML:n vanteita sarvisvadeiksi, mutta paremmin niissä tuntus keskiöt kestävän rasitusta...
Sarvishan on sitkeää tavaraa...
mehtämörö
25.09.2008, 21:17
hyvin noi mun offivarusteen vanteet on kestäny vaikka ne on väännetty yleensä KIINNI. viimeks ku avasin piti hakea jo lisää vartta ristikkoon ku ei käsissä riittäny voima :D
Mangelsseissahan on valmistaja määritellyt maksimi kantavuuden ja myös maksimi renkaan halkaisijan. Muistaakseni 8x16" vanteelle ei sais laittaa kuin 33" kumin. En tiedä mistä löytäis taulukon tuohon, uusissa vanteissa oli vanteen kehän ulkopuolelle liimattu tarra (siis renkaan sisälle jäävälle puolelle).