View Full Version : Vanteen keskiön koon merkitys
...tuntuu, ettei Terranoon (-92) saa mistään 100mm reiällä olevia valsseja. Tojossa näyttäisi olevan 110mm keskiöreikä. Rengasliikkeessä sanoivat, että reikä ei saisi olla suurempi. Eiköön nuo pultit/mutterit pitäne vanteen keskellä, kun jako vain on oikea?
keskiöstä vanne kantaa ja on tärkeetä että on just oikeen kokoinen
PatrolGR
20.09.2008, 20:23
kyllä lähtee vanne alta aikayksiköin kävelemään jos keskireikä liika iso
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä ne pultit pitää sen pyörän paikoillaan vaikka keskireikä olisikin liian iso.
...joilta saisi Terttuun valssit.
GR patussakin taitaa olla 110mm reikä, joten ei ole niistäkään apuja. Mietin jo spacereita, joissa tuon keskiön saisi kasvatettua 110mm kokoiseksi, mutta laillisia en löytänyt mistään.
PatrolGR
20.09.2008, 20:47
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä ne pultit pitää sen pyörän paikoillaan vaikka keskireikä olisikin liian iso.
pihapelissä ei ainakaan pysyny pitkään kunnes alko pultit lennellä. Enivei, en tieautoon laittaisi.
Rekisteröimätön
20.09.2008, 21:03
Hevostraikussa sekä kesä että talvipyörissä on vanteen keskireikä isompi kuin napa. Samaten käyttis Seatissa on vanteissa keskireikä isompi kuin navassa. Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmia ollut kiinni pysymisen kanssa.
...tuohon keskiön ja vanteen väliin ei saa mitään sovitinta, jolla saisi keskiön passaamaan...?
Oho, hyvä kun kerroit niin en aja enää yhtään näillä vanteilla. Hmm... mitenkähän ne on pysynyt kiinni kaikki nämä vuodet:confused:
Kyllähän tuohon sorvari välikappaleen tekee. Itse tein 1974 Bemuun sellaiset. Levittää 5 mm ulospäin, ja keskittää vanteen tarkasti napaan.
Laitonta? No, elämä on... :o
hyvin ne kiinni pysyy.pultit/mutterit ne keskittää. niissähän on sellanen kartio kantakin sitävarten. kiinni vaan ja kovaa ajoa. jostain aluvanteista yms tuuninki jutuista en osaa sanoa mutta teräsvanteilla mitään merkitystä minun mielestä.
Tästä nyt voidaan väitellä loputtomiin, että tarviiko keskiön keskittää. Pulteissa/muttereissa on tietenkin kartiot, ja ne keskittävät vanteet kyllä. Mutta kun keskiö kantaa kuorman, niin se on varma peli. Itse en enää luota kuin keskittäviin vanteisiin. Ei ole kivaa kun mutterit löystyy, ja vanne kolisee pultteihin. Kokemusta on...
kyllä ne kiinni pysyy pulteilla/muttereilla. mun ajossa ei oo vanteet irtoillu vaikka on itse isonnettu keskireikiä peltoautoista lähtien...
No nytpä on menty ihan hifipuolelle. Varmaan 95% maastureiden tarvikevanteista ei keskitä keskiöstä, ei peltivanteet eikä alut. Eikä mitään soviteholkkejakaan ole saatavana esim. Toyotan 108 mm reiälle.
Eli kyllä ne käytännössä pulteista keskittää tarpeeksi, alkuperäiset vanteet yleensä keskittää kyllä keskiöönkin.
Henkilöautot asia erikseen, jotkut on aika kranttuja just jos esim. aluvanteesta puuttuu keskittävä soviteholkki.
...joilta saisi Terttuun valssit.
GR patussakin taitaa olla 110mm reikä, joten ei ole niistäkään apuja. Mietin jo spacereita, joissa tuon keskiön saisi kasvatettua 110mm kokoiseksi, mutta laillisia en löytänyt mistään.
GR:ssä on 100 mm keskireikä, ainakin näissä vm. 90->
Oho, hyvä kun kerroit niin en aja enää yhtään näillä vanteilla. Hmm... mitenkähän ne on pysynyt kiinni kaikki nämä vuodet:confused:
kyllä ne kiinni pysyy pulteilla/muttereilla. mun ajossa ei oo vanteet irtoillu vaikka on itse isonnettu keskireikiä peltoautoista lähtien...
X2
-Ja esim. Classic rangen potkuri peltivanteissa ei edes mikään keskitä napaan, vain viidellä pultilla kiinni.
esim. volvon porttaalit alkuperäisenä ja on niitä näinkin ollu!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=7655
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä
No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.
Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.
Henkilöautot asia erikseen, jotkut on aika kranttuja just jos esim. aluvanteesta puuttuu keskittävä soviteholkki.
pari kertaa törmännyt alujen kans tähän ongelmaa et ei meinaa vanne keskittyä millää jos ei ole muovista sovite rengasta. mm. 500-sarjan bmw ja 700-sarjan volvossa. Laittoivat jopa rengas liikkeessä v.tuilleen kiinni ja minä ihmettelin ku täristää ja takas ja plaa plaa plaa...
Mut eipä hilussa ole tän suhtee ongelmia ollu, kait riittävä määrä pultteja riittää.:D
Heikki L
20.09.2008, 23:01
Huhuijaa vaan, kumma kuin minnun fj:ssä ei oo uutenakaan ollut taka-akslissa mitään napaa mikä vanteen kantais.
Kummasti siinä vaan on vanteet kolmisenkymmentä vuotta pysyny matkassa 6:lla pultilla.
Tuosta aluvanne jutusta, mulla oli joskus 4 pulttisessa ongelmaa.
Täris niin maan perkeleesti vaikka oli ihan uuet vanteet, rengas liikkeeseen hakeen muoviset keskitys renkaat. (Tulee siis vanteen ja navan väliin, eli ei spacer)
Olisko 30 kekkosta maksanu ja no roplemo.
No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.
Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...
mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...
Mun mielestä (huom, mielestä) on nyt viime vuosina alkanu jengi enempi noita keskiöitä kattomaan ja murehtimaan. Aluissa se lienee tarkempaa, mut peltivanteissa on monissa jopa alunperin etenkin takana sellaisia napoja, joissa ei ole _minkäänlaista_ keskittävää uloketta, joka sinne vanteen keskireikään tulis. Tai esim vanhemmissa relluissa on vanteen keskireikä pyöreen muotoinen, johon ei osu minkäänlainen navan tms keskiö. Ja ne on vaan kolmella kiinni.
Kunhan kiristelee ristiin ja järkevästi, niin keskelle ne menee. Ei ne renkaat pulttien varassa roiku, vaan niillä pulteilla kiristetään ne vanteet napaa vasten, joka taas kantaa kuorman. Ei se varmaan kauaa kestä, jos ne pultit on löysiä.
Hyvä esimerkki tulee perus 3" naulasta, jonka lasketaan kantavan suorassa vedossa (lauta kiinni toisessa vastakkain tällä yhellä naulalla) 50kg.
Jos on 12mm:n pultteja 4-6kpl, niin taitaa ne aika hyvin kantaa jopa tärinässä. Ja niitä ei lyödä kiinni, kuten nauloja vaan kiristetään kierteillä. Niinkun varmasti kaikki ymmärtää.
Ite en luottais että muovinen kohtuu pehmeä materiaali on vastuussa vanteen keskittämisestä. Tai ainakaan siitä,että se sen avulla pysyis kii siin paremmi saatikka kantais sitä kuormaa. Lienee totta, että keskitysholkkien ansiosta ei ole ristiinkiristys tms niin tarkkaa. Ja onha se vanteen asentaminenkin helpompaa..
No, nää on näitä asioita,ku jokainen on oikeassa.
Itteäni silti ihmetyttää etenk noit 3-pulttiset vanhat ranskikset. Tai sit ne pysyy viinin voimalla kasas, mut se lienee jo toine tarina.
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...
Yhessä firmassa, jossa oon välillä vierailevana tähtenä hommissa, niin on sellaine vaihtolavapeli, jossa eturenkaan pulteissa on sellaiset keltaiset muovit, jotka laitetaa vastakkain kahteen peräkkäiseen pulttiin. Ja niistä näkee, jos pultit (eiku mutterit) on liikahtanu.
Noissa taas ei ole muuten kartiota muttereissa. Ehkä niissä lienee merkitystä. Eikä ole muuten muovisia holkkejakaan vanteen ja navan välissä.
E:Eiku sulla oliki tossa keskittävä napa... Noo.. Enivei.
Ei ne mahdottomia kestä, mutta maasturin renkaat ja vanteet ne kyllä kestää, isommatkin ;).
Ei ole hiluskinkaan vanteet keskittäviä kumpikaan satsi, miksi olisikaan kun on mutterikeskitteinen.
Älä sekoita rekkojen renkaisiin joita saa väistellä jatkuvasti täällä Itärajan lähellä... :D.
Voortin rangerisssa on kuuleman mukaan jako "noin" kohdallaan,keskitys on laskettu navan varaan...Tätä esiintyy laajemminkin uudemmissa autoissa merkistä riippumattta?
Ei ne mahdottomia kestä, mutta maasturin renkaat ja vanteet ne kyllä kestää, isommatkin ;).
Ei ole hiluskinkaan vanteet keskittäviä kumpikaan satsi, miksi olisikaan kun on mutterikeskitteinen.
Älä sekoita rekkojen renkaisiin joita saa väistellä jatkuvasti täällä Itärajan lähellä... :D.
Satakymppisessä hilussa muuten on satavarmasti napakeskitteiset vanteet alunperin...
Tästäkin asiasta saatte Jeesustella maailman tappiin, mutta kyllä meikän ääni menee -Matti-:n jo kertaalleen perustelluille totuuksille.
Itse olen kaikenlaisilla värkeillä ajellut laillisesti maantiellä jo 70 -luvulta alkaen. Silloin jo vänkäiltiin vanteen - navan välisen välyksen suuruuden vaikutuksesta renkaan tärinään. Siihen aikaan, -ja paaaljon sen ajan jälkeenkin-, vanteen keskiön reiällä ei ollut paskankaan väliä. Vanteen kiinnityspultit kiinnitivät riittävän tarkasti vanteen siihen napaan, (kaikissa autoissa sitä "napaa" ei edes ollutkaan), vaan se renkaan keskitys tapahtui pelkästään renkaan muttereiden kartioiden avulla...
No, nyt kun niitä samoja 70-luvun vanhoja raatoja ollaan taas ehjäämässä tien päälle, niin ei tosiaan kannattaisi ensimmäiseksi tuijottaa siihen keskiön reiän suuruuteen. Sillä on aiemmin ollut merkitystä lähinnä siihen, että saadaan se keskiön koristekuppi sopimaan paikalleen. Eli vanteen keskiöinti napaan nähden suoritettiin jo ammoisina aikoina vain renkaan kiinnitysmuttereiden kartioiden avulla...
Se, että ne keskiöinnit eivät enää tänä päivänä täsmää, johtunee Hyvin Pitkälti siitä, että ne pyörien kiinnityspulttien jengat ovat jo venyneet ja toisaalta taas, ne muttereissa olevat kartiokulmat ovat väljistyneet vanteiden reikiin. Tämä taas aiheuttaa sellaisen ketjureaktion, että vaikka ne Mutterit ovatkin Kireällä, niin silti se vanne ei ole kireällä sitä Napaa vasten... => Vanne lonksuu ja syö pinnapultit poikki!
Jaa. että mistäkö tiedän, no siitä, että itse olen jo Wuosikymmeniä ajellut sellaisilla, -tosin vain takaa raapivilla, mutta kuitenkin sellaisilla vehkeillä, jotka menevät Reilusti yli 250km/h, jos vain takapihaa piisaa...
Ikinä ei ole tarvinnut tuijottaa sitä vanteen keskiön reiän tiukkuutta, vaan Aina Se Vika Renkaan Tärinään On Löytynyt Vanteen Kieroudesta Tai Renkaan Kudoksen Viasta/muusta tasapainoitukseen liittyvästä vaivasta.
Välillä ne renkaat nyt vaan tuppaavat ravistaa & pompottaa niin paljon, että meinaa koko horisontti kadota siihen väpinään...
Satakymppisessä hilussa muuten on satavarmasti napakeskitteiset vanteet alunperin...
Näin on, oli aikanaan omassanikin, ja on vieläpä nykyisessäkin vakio peltivanne sekä mutterikeskitteinen että keskiökeskitteinen. Tuo keskiökeskitys ei ole ehdoton vanteen paikallaan pysymiseen, mutterit on.
Näin Pitääkin toimia Aluvanteiden kanssa, eli ne vaatii sen tarkistuskiristyksen määrävälein. Ne kun tuppaa löystymään nopeammin kuin tavalliset peltivanteet...
pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...
Pakko vielä kommentoida. On siis olemassa autoja, joiden alkuperäiset vanteet eivät keskitä navasta, ainoastaan pyöränpulteista. Ja autoja (nykyään lähes kaikki), joiden alkuperäiset vanteet keskittyvät pyörän navasta. Keskiö ottaa tällöin pahimmat iskut vastaan, ja pulttien momentit säilynevät paremmin. Aivan kuten kerroit.
Suurin osa tarvikealuvanteista ei ole keskireiältään tarkka, se on yleensä reilusti suuri, jota pienennetään soviterenkailla passeliksi kulloinkin kyseessä olevaan autoon.
Tarvikealuvanteen muovinen n. 5 mm leveä soviterengas ei ole tarkoitettu kantamaan kuormaa, ainoastaan keskittämään vanteen. Näissä muovisissa on toisinaan vielä turhan suuri toleranssi, toisinaan vasta teräksisillä 0,05-0,1 mm välyksellä soviterenkailla on saatu toisinaan tärinät kokonaan pois (esim. ekat Avensikset).
Katselkaapa myös peltivanteita, jotka on maastureidenne alla. Jos ne on Mangelsseja, Gragareja, TML:iä, US Wheelssejä, mikään niistä ei keskity ainakaan Toyotan napaan. Ja käsittääkseni ei ole ollut suuri ongelma että pultit löystyy ajossa vaikka päällä on ollut isot/painavat kumet. Eikä keskitä meikäläisen Dotz-alutkaan, vaikka Toyotan keskireiällä on olevinaan. Eikä kaikki vanhemmat kuorma-autojenkaan vanteet ole aina navasta keskittyviä, ts. pultit/navan välinen kitka kantaa kuorman.
Eli siis yhteenveto: aina parempi jos on navasta keskittyvä vanne, mutta se ei ole kuitenkaan ehdoton. Maastureiden rengaskokoluokassa kun millin kymmenyksien pystyheitto ei käytännössä yleensä tunnu missään.
Rekisteröimätön
21.09.2008, 10:38
No toivotaan ettet tule vastaan kun ainakin meidän virman scanioissa ei vanne keskity napaa vaan on keskitetty pulteilla ja autot on suht uusia -07 ja kaikissa 4 autossa sama homma oli myös edellisissä.
Offipiru
21.09.2008, 10:43
Keskittäkääs susukin takavanne noin niinku malliks sillä keskiöllä eikä muttereilla nii ehkä alan uskoo tot teitin aprikoimista..
Ja kertokaas miten se vinssi pysyy 4llä pultilla kiinni samalla, sitä ei keskitetä napaan :D
Rekisteröimätön
21.09.2008, 12:44
No toivotaan ettet tule vastaan kun ainakin meidän virman scanioissa ei vanne keskity napaa vaan on keskitetty pulteilla ja autot on suht uusia -07 ja kaikissa 4 autossa sama homma oli myös edellisissä.
totta turiset... kuorma-autoissa ja joissain työkoneissa keskitys tehdään pulttiin tulevilla holkeilla, eli siis jos ei ole kartiomuttereita jotka hoitavat keskittämisen, samalla holkit estävät vannetta kiertymästä suhteessa napaan/rumpuun. yleisin syy renkaiden löystymiseen on asennusvaiheessa jäänyt paska ja ruoste vastinpintojen väliin! pienemmissä vehkeissä,esim.henkilöautot/maasturit ym. löystyminen johtuu yleensä romusta vanteesta/asennusvirheestä/vääristä kartiokulmista ja momenteista.. ja ne alumiinivanteiden muovirillukat ovat vain asennusapuvälineitä, ei ne mitään kanna! T: raskaskalustoruuvaaja.
Varmaan tulee joskus vastaan vaikka Bj42 puolkevennetyllä taka-akselilla.
Siinä ei ole minkäänlaista olaketta mikä keskittäis takavanteen vetarin päähän,ainoastaan pulttien kartiot keskittää.
Ja pultithan ei kanna minkäänlaista kuormaa,paitsi silloin jos ne on löysällä.
Pultin tehtävänä on kiristää kaksi tasopintaa toisiaan vasten ja niiden pintojen välinen kitka kantaa kuorman. Jos pultit löystyy syystä tai toisesta ei keskitysolake juuri auta pitämään pyörää paikoillaan, eli lähtee jos on lähteekseen..
Ei pidä paikkaansa.
Juuri näin. Minullakin on ollut vuosikaudet käytössä vanteita, joissa on liian iso keskireikä. Kyllä ne kartiomutterit keskittää vanteen oikein ja pysyy kiinni ilman keskireiän tukea. Eikä se vanne niihin pultteihin pelkkää leikkausvoimaa saa aikaan, koska pultin vetolujuutta käytetään hyväksi tuottamaan vannetta napaan puristavaa voimaa ja sen ansiosta vanteen ja navan välinen kitka kantaa osan kuormasta (edit: vai kokonaan?).
Tottahan jämpti keskireikä auttaa pultteja kestämään, mutta eipä ole ollut mitään ongelmia ison keskireiän kanssa. Pickupin lavalla on useasti alun toista tonnia kuormaa ja kaikki taka-akselin kannettavana, 6-pulttinen "tojo"-jako ja vanteessa liian iso keskireikä. Yhtään pulttia ei ole tarvinnut vaihtaa, mutta jousipakka on antautunut.
toyota4x4
21.09.2008, 18:46
taitaa olla tää herra "HV" huumori miehiä ..
muutenhan tässä tulis ihan syyllinen olo .. kaikki nämä vuodet ajettu ja katsastettu ilman keskitystä vanteille.
pitäskö keskireikä "aktivistien" lähettää kirjelmä joidenkin autojen ja niiden vanteiden valmistajille,jotta moisista laittomuuksita luovuttaisiin.
kun me tavalliset autoilijat ei voida asiaan vaikuttaa.
mulla on kerran lähteny hojosta toinen etunen kävelemään, vieläpä kaupunkialueella. Mutterit tosin oli edelleen tiukasti kiinni navassa, mutta mangelsista oli kolmioitten välistä murtunu keskiö irti... Sama vika on käyny firmalla kahelle traktorin takavanteelle ja yhelle kuorma-auton takavanteelle.
Mikä tahansa saattaa autossa aiheuttaa renkaan lähtemisen, esim. laakerin hajoaminen, muttereiden irtoaminen, rakenteen pettäminen... Niitä nyt vaan saattaa sattua, vaikka kuinka huolellinen koittaa olla.
Kuitenkin aina pitää syyllistää joku ja pelotella muita. Jos mahdollista, niin asettaa suuret sanktiot.
Jännä kun Suprassa tällähetkellä talvivanteina Alession alutuotokset joihin ei edes saa keskisovitetteita, vaan keskittävät melkoerikoisilla muttereilla, kyllä niillä on paljon menty kuivalla asfaltillakin kahvassa, eikä ole mitään ongelmaa ollut (ikinä ei oo tarvinnu ees jälkikiristää). Lisäksi suurinosa aftermarket aluista varustetaan vain muovisilla erittäinheppoisilla keskirenkailla, en usko että moiset kantavat kuormaa edes kiloa, silti moiset vanteet täysin laillisia.
Tälläkin hetkellä perheen henkilöautoista löytyy 5 vai 6 sarjaa aftermarket aluja joissa ei keskireikä ole suoraan oikeankokoinen, vaan varustettu edellämainituilla muovisilla sovitteilla, ei ole yksikään vanne irronnut..
Edellinen Cruiseri oli varustettu Mangelsinvanteilla joiden keskireikä oli mitoitettu niin että siihen mahtui kromikuppi väliin, kupit kun olivat kovin huonossa kunnossa, joten vanteet olivat kiinni ilman niitä, eli vanteen ja keskiön välissä oli kupin mentävä rako, eipä pultit löystyneet, eikä katsastusmies valittanut, väitän että olivat ihan laillisesti..
Suosittelen siis että jos todellakin vanteen keskireikä pitää olla suoraan sopiva ja kantaa kokoauton massan, ei kannata paljon liikkua yleisillä teillä, kuitenkin suurin osa liikenteessä näkyvistä autoista kulkee edellämainitut aftermarket aluvanteet alla!
Rekisteröimätön
21.09.2008, 21:20
Laitoin Volkkariin Volvon vanteet joissa on pienempi keskireikä kuin Volkkarin vanteissa. Sovitin vanteen keskireijän kulmahiomakoneella vapaalla kädellä. Hyvin sopivat eivätkä ihme kyllä tärisseet ajossa. Toleranssit keskiössä ovat kyllä sitä luokkaa ettei navasta keskitä.
taitaa olla tää herra "HV" huumori miehiä ..
muutenhan tässä tulis ihan syyllinen olo .. kaikki nämä vuodet ajettu ja katsastettu ilman keskitystä vanteille.
pitäskö keskireikä "aktivistien" lähettää kirjelmä joidenkin autojen ja niiden vanteiden valmistajille,jotta moisista laittomuuksita luovuttaisiin.
kun me tavalliset autoilijat ei voida asiaan vaikuttaa.
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä :D
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???
omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla :D:D:D:D
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla :D:D:D:D
Mulla on pihassa saksalainen laatuauto, voin ottaa kuvan illalla siitä piparkakun muotosesta vanteen keskireiästä, joka on halkasijaltan n. 20 senttiä isompi kuin se napa. Kyseessä siis kuplan viispulttijako.
...olin tilaamassa tänään uusia vanteita ja kyllähän se näin menee, ettei keskiön tarvi olla passeli peltivanteilla, joissa on keskittävät pultin/mutterin reiät. Taisi olla lottomyyjäainesta tämä Vianorin vannekauppias, joka sanoi että keskiön on passattava. Jos näin olisi täytyisi ajella Terranolla ilman vanteita, kun tuolla kr:llä ei vanteita vain löytynyt.
Kokeillaan Hiluxin valsseja, miten ne kolisee, jos kolisee.....
No miten helvetissä sitten selität sen, että ei kaikissa UUSISSAKAAN autoissa ole ALUNPERINKÄÄN ollut sellaista napaa mikä sen vanteen keskittäisi tai mikä vannetta "kantaisi" paikallaan? Kyllä minä ainakin uskon että autonvalmistajat tuon asian tietää, mutta jos ole sitä mieltä että ei tiedä niin ei kai sitten pidä ajaa autolla ollenkaan kun ovat kerran niin vaarallisia.
edit: aluvanteissa toki on yleensä suotavaa että vanne keskittää. Taitaa monissa aluvalsseissa jopa olla niin, ettei keskittäviä pultteja voi käyttää kun tuhoaa vanteen. Mutta niissä onkin sitten yleensä mallikohtaiset keskitysholkit saatavana.
Voortin rangerisssa on kuuleman mukaan jako "noin" kohdallaan,keskitys on laskettu navan varaan...Tätä esiintyy laajemminkin uudemmissa autoissa merkistä riippumattta?
Omakohtaista kokemusta: Tasapainotuskoneella on kaivettu pulttikehikkoa koneeseen useamman kerran kun on epäilty vanteen keskireikää. Toisinpäin ei ole vielä koskaan tehty.
Hiluxin toisen vannesarjan (alut) 1 vanne vaihdettu takuuseen koska keskireikä ei ollut keskellä ja mutterien kolot niin syvällä ettei tasapainotuskoneen "sormi" yllä.
Oliskohan mieluummin niinpäin että pulttikehä on aina paikallaan ja keskireikä "sinnepäin"?
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä :D
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???
omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Ei todellakaan ole tuolla keskireiällä väliä. Onhan vetarin laipatki pulteilla kiinni, jos ne pultit on löysällä niin ne kyllä katkeaa, kun taas kiristetty niin siinä on kitkaa tms, välis joten voima ei siirry ainoastaan pulttien kautta vaan koko laipan alueelta, sama vanteiden kanssa. Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.
Ellei sitten saksalaisissa "laatuautoissa" ole niin huonoa materiaalia pultit ettei yksisään kestä... niin johtuukohan ne bemarien suuret mälläys määrät juurikin samasta asiasta, ei pysy vanteet kii :D:D älä ota liika vakavasti vaikka en bemarimiehiä siedäkkään :)
Jos se reikä olis niin jämpti että keskittää, niin oispa kiva irrotella vanteita puolen vuoden talviajon jälkeen.
Toki oli joskus mullakin joku taunus jossa joutu lankulla hakkaamaan pyörät irti...
Lyödään lisää löylyä kun se on kivvaa jos keskireikä on jämti vannetta ei saa irti kuin kaivinkonneella varsikin jos peltivanne,alut saa kyllä miksi keskireikä voi siis olla naftimpi itellä lj70 ja alkuperäiset peltivanteet alla ja onneksi edessä keskireikä on isompi saapi sen joskus poiskin ja takana ei ole edes keskittävää olaketta ja isäukolla oli ennen 96-terrano ja alkuperäiset aluvanteet edessä sama juttu kuin lj:ssä takana sama juttu kuin lj:ssä ja muutama auto vuosien varrella jossa alkuperäisesti tiukka sovitus keskireiällä ja ihana odotus jokaiseen renkaan vaihtoon sitten vain kiinni isompi keskireikäiset vanteet jopa oli helpompaa eikä ole ikinä vanne irronnut mistään autosta.
Lyödään lisää löylyä kun se on kivvaa jos keskireikä on jämti vannetta ei saa irti kuin kaivinkonneella varsikin jos peltivanne,alut saa kyllä miksi keskireikä voi siis olla naftimpi itellä lj70 ja alkuperäiset peltivanteet alla ja onneksi edessä keskireikä on isompi saapi sen joskus poiskin ja takana ei ole edes keskittävää olaketta ja isäukolla oli ennen 96-terrano ja alkuperäiset aluvanteet edessä sama juttu kuin lj:ssä takana sama juttu kuin lj:ssä ja muutama auto vuosien varrella jossa alkuperäisesti tiukka sovitus keskireiällä ja ihana odotus jokaiseen renkaan vaihtoon sitten vain kiinni isompi keskireikäiset vanteet jopa oli helpompaa eikä ole ikinä vanne irronnut mistään autosta.
Pari pistettä ja pilkkua lisää, pliis... ;) Ja vaikka muutama iso kirjainkin.
T: pilkunviilaaja
Oikeasti aika raskasta luettavaa tuollainen teksti...
T:toinen pilkunviilaaja
Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.
Aikanaan tuuppasin Ke-70 korollaan jotkut mitälie/mistälie vanteet, ja voe ristus. Pitkään ajeltiin pellolla ilman pultteja, eikä prkl lähteny irti ne vanteet navasta kirveelläkään! Lopulta kaivettiin tarpeeksi iso leka ja pari rautakankea, niin saatiin ne irti. Vanteet oli kyllä sen jälkeen niin solmussa, että :P
Sama homma tuli vastaan kun lykättiin fx-korollaan polon vanteet...
Ja tuossa eilen piti vaihtaa taas yhteen täysperävaunuun yks pari renkaita. Ristus, että se sisempi oli hyvin naittautunu ruosteen kanssa kiinni napaan. 3 tuntia, pullo ruosteenirrotinta, 10kg leka, vääntörautoja, ulosvetimiä... Happikin loppu polttoleikkausvehkeistä. Lopulta sain nytkähtämään pikkasen, kun vetäsin vanteeseen sinkin kiinni ja reilu nykäsy valtralla... useita itse asiassa.
Eli: jos vanteen keskireikä on nafti, niin sillon vituttaa enempi :P
Rekisteröimätön
23.09.2008, 20:06
Jos keskiöreiässä on niin paljon välystä, että vanteen pystyy ilman ulosvetäjää irrottamaan ei sen tukivaikutus ole kovinkaan suuri. Tilannetta voisi verrata vähän löysiin pyöränmuttereihin, jotka on vastamutterilla lukittu paikoilleen niin etteivät ne kokonaan irtoa. Huonollakin mielikuvituksella varustettu pystyy mieltämään minkälaista jälkeä jo lyhyehkössäkin ajossa ruuveihin ja keskiöön syntyy.
Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa. Pitääpä ihan käydä rengasliikkeen kavereilta kysymässä minkälaisia ulosvetäjiä saksalaisautojen pyörissä nykyään käytetään.
Katoppa uudelleen vaikka sitä Kaanian etunapaa, kyllä se aika vahvasti keskittää vanteen. Välillä ovat niin tiukalla että ihan oikeesti saa tehdä töitä että irtoaa (yleensä paripyörät).
Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa.
Ei sen tarvi tiukka olla, nollasovite riittää.
josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
Omaan käyttö-Toyotaan hankkimani tunnetun merkin vanteen eivät keskittäneet keskiöön, jota silloin ihmettelin rengasasentajalle. Kommentti oli, että sinne alle vaan, jos pulttijako sopii. Hyvin ovat nyttemmin kuudella pultilla 30 tkm kurvailua kestäneet paikallaan pysyen.
Huomasin saman ilmiön myös alkuperäispeltivanteissa, kun niistä poisti logolla olevat suojakupit.
Näimpä raskasta se oli aikanaan äikän tunnitkin......................................... .................................................. ....
ippendale
24.09.2008, 17:35
Kokeilkaa se onko keskireijällä merkitystä.
Nimimerkillä kokemusta on: Aluvanteet maasturissa ilman sovitteita ja pulteilla keskitettyna vs. muovi sovitteet että vanne keskittää itsensä ilman pultteja.
Ajo tuntumassa on yhtä paljon eroo kun mossella ja mersulla. Kukin taplaa tavallaan ja perse eellä mäntyyn.
totta turiset... kuorma-autoissa ja joissain työkoneissa keskitys tehdään pulttiin tulevilla holkeilla, eli siis jos ei ole kartiomuttereita jotka hoitavat keskittämisen, samalla holkit estävät vannetta kiertymästä suhteessa napaan/rumpuun. yleisin syy renkaiden löystymiseen on asennusvaiheessa jäänyt paska ja ruoste vastinpintojen väliin! pienemmissä vehkeissä,esim.henkilöautot/maasturit ym. löystyminen johtuu yleensä romusta vanteesta/asennusvirheestä/vääristä kartiokulmista ja momenteista.. ja ne alumiinivanteiden muovirillukat ovat vain asennusapuvälineitä, ei ne mitään kanna! T: raskaskalustoruuvaaja.
Lukasin kiireellä jutut läpi. Löysin etsimäni asiat "raskaskalustoruuvaajan"
tekstistä. Eipä siihen tartte lisäillä, 10 pojoa.
Rekisteröimätön
24.09.2008, 20:28
Katoppa uudelleen vaikka sitä Kaanian etunapaa, kyllä se aika vahvasti keskittää vanteen. Välillä ovat niin tiukalla että ihan oikeesti saa tehdä töitä että irtoaa (yleensä paripyörät).
Joo osassa on osassa ei ja harvemmin eessä paripyörät.
Rekisteröimätön
24.09.2008, 20:31
josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
Jako on kyllä sama mutta ei kaikki vanteet käy keskenään!!! Osipa kevyelläkin puolella näin!
Jako on kyllä sama mutta ei kaikki vanteet käy keskenään!!! Osipa kevyelläkin puolella näin!
Tämä 10 x 335 mm on yleinen jako. Mulla on Pasin vanteet Proto Sisussa. Tatran pyöriä kokeilin, mutta tulee hiukan liian sisään. Olen samaa mieltä että kumpa olisi henkilöautoissakin näin.