View Full Version : Inerta
BerttaMikke
18.09.2008, 21:02
Täällä kun on niin hirveesti kehuttu tuota inerttaa pohjamaaliksi niin mistä sitä saa. Kuka on sen valmistaja ja mikä on tarkka nimi ?
Onko se sitten oikeesti mitä tavaraa ? Happoa, epoksia vai mitä. Kestääkö alle jäädä yhtään ns. mustaa ruostetta kun ei sitä kaikkee saa täysin tuosta
rungosta pois.
Onko se siis tarkoitettu suoraan pellille ja siihen pintamaalia vai laitetaanko väliin vielä joku pohjamaali ?
Käykö se koriinkin vai pelkälle rungolle ? Ja mites rungossa ja pohjassa, missä välissä laitetaan massa ja mitä massaa suosittelette
No, siis Inerta on Teknoksen epoksimaaliperhe. Löytyy pohja- ja pintamaalia ja lisäksi niukkaliuotteisia epoksipinnoitteita. Teknoksen teollisuusmaalien tuoteselosteet on tuolla:
http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/ts_tm_suomi?OpenView
Itse olen käyttänyt Inerta Primer 5 pohjamaalia ja Inerta 50 pintamaalia. Nuo on ne "peruskamat", joilla teräksen ja alumiinin maalaus on sujunut hyvin. Pintamaaliksi kannattaa harkita myös polyuretaanimaaleja, ainakin näkyville pinnoille. Epoksi liituuntuu säärasituksessa ajan myötä, pinnasta tulee siis hiukan himmeä ja siitä jää pyyhkäistessä väriä hihaan.
Nuo ovat siis ihan tavallisia teollisuusepokseja, ei se "inerta" ole mikään taikasana. Teknoksella on myös teknoplast -sarja, Tikkurilalla Temacoatit yms. Ja monta muuta, joiden keskinäiset erot lienevät varsin pieniä.
Periaatteessahan (ks. tuoteselosteet, pinnan esikäsittely) nuo kuuluu vetää Sa2 1/2 suihkupuhdistetulle pinnalle. Eli siis hyvin hiekkapuhalletulle. Silloin toimii siis varmasti. Kiintoruosteen tai muun epäpuhtauden jättäminen maalin alle riippuu sitten ihan maalarin asenteista.
Noita saa yllättäen maalikaupasta. Ainakin RTV, Värisilmä, Maalarimestarien Oy ja varmaan moni muukin myy. Hyllyssä noita ei ole juuri missään, mutta tilamalla tulee.
BerttaMikke
19.09.2008, 12:11
Kiitos Mise täydentävästä vastauksesta. Pitää lähteä kauppaan kyselemään hintoja.
Olettekos ruiskun vai telan kannalla siinä korin maalauksessa ?
Sit jos haluu olla laiska, ni vetää ns ykskerros maalilla eli missä on "pohja ja pintäväri samassa". Esim Tikkurila Temadur 20 tai sc 50 tai Teknodur combi. Parhaiten selviää, kun kyselee kauppiaalta tai joltain maalarilta, joka tietää noista teollisuus väreistä jotain. Nuo ovat ruosteenesto pigmentoituja polyuretaani värejä. Molempien valmistajien sivuillakin on hyvät tuoteselosteet. Nää maalit on kyl kaikki paras ruiskuttaa, ite tykkään vetää nää korkeapaineruiskulla, toki sivuilmallakin pärjää, kunhan on suuttimessa tarpeeks kokoa.
rtv:ssä on ainakin hyllyssä nuita inerta tuotteita, saoten teknodurit yms.
näin siis riihimäellä.
mutta ite kyl vetäisin erikseen pohjamaalin ja pintamaalin.
BerttaMikke
20.09.2008, 09:38
Juu kyllä olis tarkoitus laittaa pohjamaali erikseen. Ei sitä tässä vaiheessa kannata laiskaksi ruveta kun on koko auto osina ja tehnyt hirveen jobin.
Maalikaupaussa ehdotivat pohjaksi Inerta 5 ja päälle teknodur 50 maalit.
Toisessa olisi sitten GPL-S pohjalle ja päälle temacoat.
Eri valmistajan tuotteita vaan.
ineta primer 5 oon aina itekkin käyttänyl.
hyvää tavaraa.
mutta tuo teknodur 50 on sitten matta väri. 90 on puolikiiltävä 180 täyskiiltävä.
kyseisellä tavaralla olen myöskin aina maalannut. mielestäni hyvä yhdistelmä aasturiin. teknodur tuppaa vaan mattaantumaan. mutta eihän sillä ole väliä jos 50 maalaat.
Toisessa olisi sitten GPL-S pohjalle ja päälle temacoat.
GPL-S primeri on ollut hyvä pohja. Pohjapanssareissa on kivien raapimia viiltoja, mutta ruostuminen ei ole mennyt ehjän maalin alle juuri ollenkaan. Joka paikassa on pintamaali pysynyt kiinni, missä pohjana on GPL-S. Pohjatöinä on ollut kaikenlaista: hiekkapaperilla käsin hankaamista, teräsharjakuppia pikkurälläkässä, lamellilaikkaa, somalia ja hiekkapuhallusta. Kaikissa on GPL-S pysynyt kiinni.
Jos on kulutukselle altis paikka alustassa tai puskureissa yms, niin mieluummin pintaan Temadur kuin ehdoitettu Temacoat. Sama homma, jos maalattu pinta jää auringonvalon armoille ja haluat pitää kiiltoasteen samana, niin silloin Temadur.
Temacoat on epoksia, joka sopii vähemmälle kulutukselle altistuviin kohteisiin kuin uretaanimaali Temadur. Temacoat himmenee (liituuntuu) auringonvalossa, eli kiiltoaste ei pysy, eikä se kestä kulutusta yhtä hyvin kuin Temadur. Temacoat on vähän helpompi maalata pensselillä kuin Temadur, mutta ohentamalla Temaduria hieman pääsee kutakuinkin samaan tulokseen.
BerttaMikke
21.09.2008, 19:50
Kyllähän se ois tarkoitus puolikiiltäväksi vedellä. Hyvä että tuli puheeksi että tuo onkin mattaa. Ja nyt tuli sitten hankittua sen vertas iso kompura että ruiskulla ajattelin nuo maalit sipaista. Minkäs verran olette noissa ohennetta käyttäneet.
no se ohenne juttu on vähän makuasia. itse maalailen aika lirulla useita kerroksia.
mutta kokeile mikä tuntuu hyvältä. inerta purkin kun avaat niin huomaat kyllä että aika reilusti tarttee ohentaa :) on aikamoista lakritsaa, teknodur taas melko ohutta.
BerttaMikke
22.09.2008, 22:21
Eli Inerttaa menee siis vähempi kuin tuota Teknoduria.
Kuinhakan paljon pitäis varata pohja ja pintamaaleja beejiin korin ja runkon maalaukseen. Maalaan siis joka ikisen osan molemmin puolin.
tuohon maalin määrään on kyllä tosi paha mennä sanomaan mitään.
riittävyys riissuu paljonkin monesta asiasta, maalauskalvon paksuudesta,ohenteen määrästä yms. ja sit viellä että millä maalaat.
mutta meheenän sitä. mulla meni muistaakseni inertaa hiluxiin kun se oli työnalla 6 litraa ja ja sit teknoduria tais mennä palttiarallaa 3litraa ja näiden päälle ohenteet.
inertan kulutukseen syynnä osalta että maalasin rungon pensselillä ja sisälattiat yms.
itse ostasin tollaseen bertta rojektiin inetaa varmaan sen 10l pytyn. kun hinta 10l ostettuna on helvetisti halvempi kun 3litran pytyissä ostettuna. taisin viimeks maksaa 10 pytystä 72e ohentimineen, ja 1l purkista maksoin uistaakseni 17e ohentimineen ja kovettajineen. mutta itse saan hiukan rabattia.
teknoduriin pätee sama juttu, mitä enemän ostat sitä halvempaa on.
ja teknodurin hintaaa tai ylipäätänsä pintamaalin hintaan vaikuttaa väri. jos ostat esimerkiksi kirkkaan punasta on se huomattavasti kalliimpaa kun tumman sininen, kun siihen menee värimassaa enemmän. hinta voi olla vaikka tuplat.
ja nuista ohentimista, inerta primer 5 on ihan oma ohenteensa ja samoin teknodurille.olisko durille joku teknosolv 9025.
mutta toimii täysin rtv:n yleisohenne mikä on halvempaa. ei ne sitä kyllä siellä maalikaupassa mainosta.
mutta toimii täysin rtv:n yleisohenne mikä on halvempaa. ei ne sitä kyllä siellä maalikaupassa mainosta.
RTV:n yleisohenne taitaa olla tinneriä? Oletko verrannut, vaikuttaako sen käyttö lopulliseen maalipintaan kiillon osalta verrattuna "oikeaan" ohenteeseen?
Minä en ole maalannut ruiskulla noita 2-komponentteja, yleensä pensselillä ja harvoin telalla. Pensselillä on saanut paremman pinnan kuin telalla. Maalin jäykkyys varmaan vaikuttaisi siinä, mutta ei ole tullut kokeiltua. Pensselillä maalatessa maalin ohennustarve on aika vähäistä. Kesällä, kun on lämmintä, olen ohentanut vähän enemmän, koska se helpottaa maalaustyötä hidastaen vähän jo vedetyn pinnan nahistumista, jolloin saa uuden alueen liittymään siistimmin siihen minuutti sitten malattuun.
joo tinneriä se on. ei vaikuta. ja muutenkin teknodur kiiltää enemmän vaan mitä enemmän ohentaa. eikö ollut selvästi sanottu. hiluxikin kiilsi kun hullun *ulkku maalauksen jälkeiset kuukaudet, mutta haalistuuhan se.
eipä nyt heti tule mieleen mitä sillä ei vois ohentaa.
sikkenssin automaaleihin oon käyttäny omaansa(sillon kun oli liukkaria vielä)
mutta kaiki primer fillerit ys oon aina ohentanu sillä.
samoin kaikki 1k teollisuusmaalit. ikinä ollu mitään ongelmia.
teknodur combin kanssa sitten täytyy olla tarkkana, pitää sekottaa HYVIN. esim ral 9006 combi, joutuu koneella sekottaan varmaan 10 min että sekasin,muuten metallihiukkaset pohjalla.
on muuten tosi komee väri tuo 9006 combi.tulee ikäänkuin lakka samassa, kannattaa vaikka vanteisiin suihkia.
niin ja jos haluu nuita pikkuvikoja hävitellä niin mun suosikki on lesonal primer filler 1K. kuivaa helvetin nopeesti ja muutenkin kiva hioo.
Soitin tänää Teknoksen teollisuusmaali-neuvontaan, pitäis maalata hiekkapuhallettu runko. Ylläolevista maaleista oli puhetta, mutta suositteli alustaan teknoplast hs-150:stä
Sen voi kuulemma maalata suoraan puhalletulle pinnalle ilman pohjia, ja pitäis olla paras vaihtoehto siihen käyttöön.
ja justiinsa kyselin Tikkurilan firmasta, jossa suositteli alustaan Temacoat Rm40:stä
Yhteistä on se, että molempien firmojen suositus ALUSTAAN oli epoksimaali..eli sitä sitten.
Jatkampa tähän topikkiin.
Täytys patrolli alkaa maalaan. Kokemusta ei ole, mutta kaikkea täytyy kokeilla mutta ei anoppia.
Elikkä pohja täytyisi tehdä eka, vaihtelee kirkkaasta maalattuun, niin mikä maali ennen massausta olis hyvä.? Olisko se toi inetra?
Tiedän että vähän makuasioitakin. Vai kannattaako jotain happomaalia laittaa.?