PDA

View Full Version : TTC tyyppinen kisa Suomeen? Kiinnostaako?


Jare
15.09.2008, 23:11
Juu en ny het löytäny vanhaa topiccia, missä olis ollu puhetta, että kiinnostaisko Suomen offi kansaa yleensä tuollainen ameriikan ja austraalian mallin Top Truck/Tuff Truck Challenge kisa? Niin että kiinnostaisko?


Olisko kiinnostusta olla kilpailija?
Entä tuomarina/arvostelijoina kisassa?
Kilpailun järjestäjänä?
Kilpailun sääntöjen laatijoina?
Missä olis sopiva paikka kyseisellä touhulle?


Noh......keskustelua aiheesta.

FinnDRZ
16.09.2008, 06:51
Ajatusta olisi, ja miksei vaikka "top team challenge"? esim 3-4 autoa seurasta, ja kimpassa jokin reitti selvitettävä. Kaikkien autojen tultava maaliin vaikka sitten narun jatkona.

Käyttäjä
16.09.2008, 06:54
Kinnostaa mutta ei kilpailijana,enemmänkin järjestävänä osapuolena/töissä ko.tapahtumassa.

LaaLaa
16.09.2008, 07:03
Kiinnostaa ihan missä vain roolissa.

Paikkaa ei ole heti ehdottaa mutta yleisöystävällinen ja kaikkea mahdollista maastoa pitäisi löytyä tai mahdollisuus rakentaa ratoja. Ja ehdottomasti kelloa vastaan ja henk koht kisana.

baxxter
16.09.2008, 07:07
Top Truck ei sovi kun autot loppuu ekan vuoden jälkeen? Tuff Truck säännöt tiivistettynä olis viikonlopun mittainen trial-kisa, paitsi pakittaa saa niin paljon kun jaksaa eikä vinssaaminenkaan ole kiellettyä. Aikaa 12-13min per pätkä ja kartturin ei tarvi olla autossa.

SamiN
16.09.2008, 07:25
Minkä luokan autoille toi kisa olis? Normi trial luokitus?

Onko youtubessa esimerkkejä millanen toi kisa olis? Onko toi niitä juttuja missä jenkeissä appari varmistaa köydellä ettei auto kaadu ?

Rambleristi
16.09.2008, 07:47
Tollasessa Top Truck tyyppisessä kisassa olis suurin etu sen katsoja ystävällisyys. Väittäisin, että tuon tyyppinen kisa toisi mukaan uusia harrastajia ja vähentäisi pitkässä juoksussa alan ukkoontumista. Eivätkä rahoittajatkaan varmaan laita vastaan parempaa näkyvyyttä. Idean soveltaminen meikäläisiin olosuhteisiin tietysti vaatii työtä ja paljon. Pidemmällä aikavälillä hommasta voisi kehittää jonkinlaisen pohjoismaisen sarjan tai jotain. Ja eikös tuolla Virossa ja Venäjällä ole runsaasti kalustoa ja harrastajia joita tämän tyyppinen kisaaminen voisi kiinnostaa.

Jare
16.09.2008, 07:50
Minkä luokan autoille toi kisa olis? Normi trial luokitus?

Onko youtubessa esimerkkejä millanen toi kisa olis? Onko toi niitä juttuja missä jenkeissä appari varmistaa köydellä ettei auto kaadu ?

Top Truck Chellenge on aikas vapaa. Eli ei oikeastaan mitään luokkajakoa vaan noin 10 autoa ottaa mittaa toinen toisistaan rakennetuilla tai luonnon omilla radoilla. Esteinä tukkeja, renkaita, mutaa, kiviä, hiekkaa, vettä, vetotesti, kallioo......periaatteessa mitä vaan, millä saadaan mitattua autojen paremmuutta. Koitas saada käsiis Four Wheel Magazine tai mene niiden kotisivuille ja katsele sieltä.

Jare
16.09.2008, 08:00
Kiinnostaa ihan missä vain roolissa.

Paikkaa ei ole heti ehdottaa mutta yleisöystävällinen ja kaikkea mahdollista maastoa pitäisi löytyä tai mahdollisuus rakentaa ratoja. Ja ehdottomasti kelloa vastaan ja henk koht kisana.


No hyvä. Juu munkin mielestä kelloa vastaan, niin tulis "enemmän" yritystä ja showta:D:D:D

Toi että sopii yleisölle on totta, mutta mietiskelin tuossa että olisko helpompi järjestää ensin tapahtuma vain kilpailijoille+heidän tiimeille (esim. max 10 henkeä huoltoa + kuski ja appari) ja medialle. Näin ei järjestäjälle koituis heti stressiä yleisön sijoittelusta, wc vuokrista, kaljateltoista yms, jotka vaatii järjestävältä porukalta taas heti lisää puuhaa + lisää järjestysmiehiä pitämään yleisön jotenki aisoissa.

Mieluummin koittais ekaan kisaan saada vaikka online netti päivitystä karkealla kädellä jokaisen pätkän jälkeen. Ja sit kisan jälkeen tulis lehtijuttua ja tarkempi raportti ja kuvat ja tietty olis kiva kun jonkun sais paikanpäälle tekeen DVD:n kisasta.

Tää oli siis vaan mun idea helpottaakseen alkuun pääsyä.


Toi team kisa 3-4 autoa per kerho saattaa kans aiheuttaa liikaa järjestävälle kerholle puuhaa? Ja toinen on, että taitaa suomesta loppua autot aikas äkkiä kesken tolla pelillä kisoista:D. Mut jatkossa jos homma ottais "tuulta purjeisiin" niin olis kyllä ihan kokeilemisen arvoinen homma.

Jare
16.09.2008, 08:02
Top Truck ei sovi kun autot loppuu ekan vuoden jälkeen?


Ai siis kuinka niin loppuu heti ekan vuoden jälkeen????? Kerros lisää, ku nyt en oikee tajunnu.

Jare
16.09.2008, 08:05
Tollasessa Top Truck tyyppisessä kisassa olis suurin etu sen katsoja ystävällisyys. Väittäisin, että tuon tyyppinen kisa toisi mukaan uusia harrastajia ja vähentäisi pitkässä juoksussa alan ukkoontumista. Eivätkä rahoittajatkaan varmaan laita vastaan parempaa näkyvyyttä. Idean soveltaminen meikäläisiin olosuhteisiin tietysti vaatii työtä ja paljon. Pidemmällä aikavälillä hommasta voisi kehittää jonkinlaisen pohjoismaisen sarjan tai jotain. Ja eikös tuolla Virossa ja Venäjällä ole runsaasti kalustoa ja harrastajia joita tämän tyyppinen kisaaminen voisi kiinnostaa.


Niin siis mun mielestä jo heti eka kisakin vois olla avoin kaikille autoille kansalaisuudesta piittaamatta????

Vai pitäskö ensin aloittaa varovaisesti ja järkkää "mini-challenge" ja katsoa, mitkä hommat menee hyvin ja mitkä ei????

Oliskos kiinnostusta ja ideaa tehdä ensin näin?? Ei tarvis heti olla mega-budjettia ja "sirkushuveja"???????

Jare
16.09.2008, 08:07
Kinnostaa mutta ei kilpailijana,enemmänkin järjestävänä osapuolena/töissä ko.tapahtumassa.


Itekki meinasin olla enste siellä järjestely puolella ja "yllyttäjänä":D:D

petr
16.09.2008, 08:47
Top Truck Chellenge on aikas vapaa. Eli ei oikeastaan mitään luokkajakoa vaan noin 10 autoa ottaa mittaa toinen toisistaan rakennetuilla tai luonnon omilla radoilla. Esteinä tukkeja, renkaita, mutaa, kiviä, hiekkaa, vettä, vetotesti, kallioo......periaatteessa mitä vaan, millä saadaan mitattua autojen paremmuutta. Koitas saada käsiis Four Wheel Magazine tai mene niiden kotisivuille ja katsele sieltä.


Vetotesti...minä voisin saada järkättyä sellaisen Tractor-Pulling vetolavetin, jolla voisi sitten vetoja testata kohtalaisen helposti. Lavettikyydin se tieten tarvitsee kisapaikalle ja takaisin...mutta muuten varmaan perin huokea järjestely.

baxxter
16.09.2008, 09:57
Ai siis kuinka niin loppuu heti ekan vuoden jälkeen????? Kerros lisää, ku nyt en oikee tajunnu.
Eikös top truckin ideana ole että äänestetään ne 10 autoa ja erilaista kalustoa pitäis vuosittain olla?
Voisko tuohon samaan vielä sotkea rockracingiä ja suunnistuskisoja? Toiselle päivälle vaikka 8h kisaamista putkeen, ajetaan jotain suunnistuskisojen tyylisessä maastossa rataa ympäri ja katsotaan kuka pääsi pisimmälle? Eikös tähän tyyliin ajella jo virossa?
Yks aika oleellinen juttu on kilpailijoiden valinta? Tuleeko trial-miehet ollenkaan jos vinssikin pitäis olla ja jos joutuu mudassakin ajamaan?

Olkku
16.09.2008, 10:05
Ehdottomasti mukana talkoopuolella.

Juu tuo kelloa vastaan kisaaminen kuullostaa hyvältä.
Itselläni on viimevuotinen fourwheeler-lehden top truck challense dvd ja minusta se olisi hyvä kisailu muoto.

Kyllähän tommonen joukkuekisakin olisi mukava jossain toisessa yhteydessä.

Rekisteröimätön
16.09.2008, 10:24
http://www.fourwheeler.com/videos/6202877/2005-top-truck-challenge-introduction/index.html

Byrocrat
16.09.2008, 10:36
Tuolta voisi löytyä aiheeseen valaistusta sääntöjen muodossa.:)
www.m4x4a.org/clubs/m4x4a/2006/RaceRules2006.pdf

Ei välttämättä ihan hassu ajatus:rolleyes:

Inhorealisti

Rekisteröimätön
16.09.2008, 11:12
jep...jep...anteex.nyt ei voi olla hiljaa.pitäsköhän ensin saada nämä olevat trial,trhopyt..jne,,, pitää hengissä???/uutta julkisuutta ennenkuin uusia systeemejä.ajatus on ihan hyvän tuntuinen.

CJ7
16.09.2008, 15:21
Tässä olis se hyvä puoli, että tähän vois olla osallistujiakin, ihan uusiakin!

Tosin sitten sen kaluston kanssa. Ääni on puoli ruokaa ja laitteet isoja ainakin TTC:ssä

milsim
16.09.2008, 16:06
Videoissa näyttää ainakin pirun mieluisalta seurattavalta.

Jappi
16.09.2008, 16:52
Saattais olla iso piristys koko offiharrastuskirjolle kun saisi samaan malliin "showhenkisen" kisan kuten jenkkien TTC.Näkyvyyden kautta ne uudet harrastajat löytyy.

HeikkiH
16.09.2008, 18:35
Kyllähän tuo kiinnostaisi, kisaajana tai talkoolaisena.

Jenkeissä tuo TTC on tainnut vähän karata käsistä, autoissa on järestään Rockwellit ja yli 44" renkaat, näyttäväähän se on, ei siinä mitään, mutta alkussa sielläkin homma oli enemmän "normaaleilla" offiautoilla ajettua skabaa.

¤Offi-Osku¤
16.09.2008, 18:43
kyllähän sitä talkoisiin voisi osallistua.

Joske
16.09.2008, 20:57
Ainakin talkoisiin tulisin ilomielin.
Toivottavasti vois joskus jopa osallistua kuhan sais ensi auton ajokuntoon...

Juttelin tossa pari kuukautta sitte erään tutun isännän kanssa just epävirallisten offikisojen järkkäämisestä, ja meillä tuli mieleen että vois pitää joskus ihan perus peltomutaojanylipyöröpaalipujottelun sen pellolla, eli ihan "nopein aika voittaa" mutta aivan sikahitaalla radalla.

Eli joku parinsadan metrin sprintti missä olis esim. kivikkopohjasen joen ylitys, pyöröpaaleja kierrettävänä, pikkuoja jossa melko varma jumi+vinssaus.

tapsa4x4
16.09.2008, 21:14
Tulossa ollaan ajamaan.Koska ilmoittautuminen alkaan??
tähän hommaan täytyykin rakentaa joku ultaeikilpiisopyörämoggipatrollihässäkkä.
2 luokkaa jako esim, alle 38.5 ja yli 38.5 tai 2akseliset ja 3-10akseliset.
säännöt sais olla aika vapaa.
toi lajin näyttävyys perustuu pitkälti siihen kaluston kokoo.

Jare
16.09.2008, 21:15
Eikös top truckin ideana ole että äänestetään ne 10 autoa ja erilaista kalustoa pitäis vuosittain olla?
Voisko tuohon samaan vielä sotkea rockracingiä ja suunnistuskisoja? Toiselle päivälle vaikka 8h kisaamista putkeen, ajetaan jotain suunnistuskisojen tyylisessä maastossa rataa ympäri ja katsotaan kuka pääsi pisimmälle? Eikös tähän tyyliin ajella jo virossa?
Yks aika oleellinen juttu on kilpailijoiden valinta? Tuleeko trial-miehet ollenkaan jos vinssikin pitäis olla ja jos joutuu mudassakin ajamaan?

Niiin niin, mutta oha suomessa sentään enemmän ku 10 offi autoo. Eli ne ketä ei äänestetä kisaan ekana vuonna saavat luonnollisesti yrittää mukaan seuraavaan koitokseen. Mutta mun mielestä vois ottaa jonkinlaisen säännön jo osallistuneille autoille. Tyyliin sama kuski+appari ei sais osallistua uudestaan samalla autolla seuraavana vuonna???

Ja mitä Trial heppuihin tulee, niin onhan Pylkkökin jo ajanu mudassa ja määä:p:p:p:p

Jare
16.09.2008, 21:23
Tulossa ollaan ajamaan.Koska ilmoittautuminen alkaan??
tähän hommaan täytyykin rakentaa joku ultaeikilpiisopyörämoggipatrollihässäkkä.
2 luokkaa jako esim, alle 38.5 ja yli 38.5 tai 2akseliset ja 3-10akseliset.
säännöt sais olla aika vapaa.
toi lajin näyttävyys perustuu pitkälti siihen kaluston kokoo.

Mä kans mieti aikalailla samaa että jakais kuitenki puolet autoista "pikkupyöräisiin" ja loppu puolet isoihin vaikka ameriikassahan näin ei ole. Ku muuten tuntuu jotenki siltä, että homma karkaa heti lapasesta liian ameriikan tyyliin, eli rockwelliä ja 54" renkaita kaikille.....eikä se välttämättä oikein houkuttelis uusia harrastajia.

Mut mun puolesta 4x4 ja 6x6 autot sais ajaa samassa luokassa riippuen tietty rengaskoosta.

Kisaa ajettais siis esim. 2 luokassa + yleiskilpailun voitosta. Sillä radan rakentamisella taas kerran on mahdollista tehä rata, joka ei välttämättä lainkaan ole nopein ajaa isopyöräisellä.....esim. formula offi tyylinen nopeusjakso ja sinne 44" renkainen mörkö vastaan piskuinen suikka, niin melkee väittäsin, että pieni voittas.

Jare
16.09.2008, 21:25
jep...jep...anteex.nyt ei voi olla hiljaa.pitäsköhän ensin saada nämä olevat trial,trhopyt..jne,,, pitää hengissä???/uutta julkisuutta ennenkuin uusia systeemejä.ajatus on ihan hyvän tuntuinen.

Trialin hengissä pysyminen tietty on tärkeetä ja sen eteen ku joku viisas keksiis sopivia vinkkejä, niin hyvä olis.

Trophyt.....ööö siis meinaaks niinku suunnistuskisoja?? Eikö niissä mene jo iha perketin hyvin nykyäänki???

¤Offi-Osku¤
16.09.2008, 21:28
Mitenkähän olis jos pitäis tämmöisen vähän niinkuin näytös luontoisesti että nykyisillä kalustoilla vois olla yleisön mielesitä katsottavaa.. varsinkin mitä enemmän muta lentää ja kaato paikkoja niin yleisö tykkää..?

tare
16.09.2008, 21:29
formula offi tyylinen nopeusjakso ja sinne 44" renkainen mörkö vastaan piskuinen suikka, niin melkee väittäsin, että pieni voittas.

no ilmankos viilailet sitä suzukin kantta :):):)

Jare
16.09.2008, 21:36
Mitenkähän olis jos pitäis tämmöisen vähän niinkuin näytös luontoisesti että nykyisillä kalustoilla vois olla yleisön mielesitä katsottavaa.. varsinkin mitä enemmän muta lentää ja kaato paikkoja niin yleisö tykkää..?

Niin niin nykyisellä kalustolla tietenkin. Ei kai sitä heti kannata alkaa erikseen rakentaan autoa tällaista varten, ku jo olemassa olevat suunnistus ja safari ja trial autot pääosin varmaan soveltuis lähes suoriltaan kisaan.

No ehdoin tahdoin kaatopaikat ei kyllä innosta varmaan ketään???? Niissä kun on jo toi terveyden menettäminenki äkkiä löysällä. Puhumattakaan auton totaalisesta tuhosta. Mutta muta ja vesi sais kyllä lentää ja hyppyriä olla, jotta nähtäis jousituksien toimintaakin;)

Jare
17.09.2008, 09:36
Mistäs löytyis sopivaa paikkaa kyseiselle kisalle??

Ja olisko mahdoton idea toteuttaa tätä vaikka ens keväälle????

mettäsika
17.09.2008, 10:50
tää on kyllä hieno idea ja varmasti olisin itsekkin innokas lähteen kisaamaan mutta mun mielestä pitäis jotenkin luokittaa kilpailijat että sinne olis mahdollista lähteä suht vakiollakin autolla ja olis kuitenkin haastetta noille mörkö maastureillekkin

SamiN
17.09.2008, 10:51
Noh, voisko ton TTC:n ja sen suomi-luokan foffin yhdistää samaan monttuun?

Kun suomi-foffi autoja ei montaa ole niin noi kisat natsais yhteen aikas hyvin.

Paikka on ja luvat (kysykää Saijalta) ja luulisin että sinne monttuun sais tehtyä tollasen radan suht helposti; kaivinkoneella spooria ja parit paalit/ kaivonrenkaat..

Oikeelle foffi-autolle monttu on pieni mut normi safarivehkeelle luulis olevan just passeli.

Mahtuis noi 10 trial/safari kapistusta hyvin ja sit ne 1-4 suomi-foffia sinne sekaan.

Okan VooDookin olis just sopiva tohon leikkiin, ja suikka kans jos pysyy kasas.

Eli tulen talkoisiin tai ajamaan kummin vaan.

Jeeper
17.09.2008, 14:22
tuossa Kanadalaisten versio, ei sen kummempaa tarvi kuin rinnettä,mutaa ja kivi/tukkikasoja :D

http://video.google.ca/videoplay?docid=5342287821377799368&ei=Z8G2SPXLIJTy-wH55ICiDQ&q=highriders+challenge&hl=en

http://video.google.ca/videoplay?docid=-3115037557050642612&hl=en

TimJus
17.09.2008, 15:02
ei muutaku pitkä rata tai muutama lyhyempi ja kelloa vastaan ajoa. erilaista maastoa kivee/soraa/mutaa/betoni/tukkeja/isoja mäkiä ja nopeetakin pätkää vois olla.

radalta poikkeaminen max 1m tai muuten hylky
vinssaamiset ja peruuttamiset sallittu.

lopussa katottas kenen kortissa on paras aika.

varmasti ois näyttävää.

Repro
17.09.2008, 16:39
Näyttäs siltä että Pro-Modi luokan autolla pärjäis parhaiten :D
Kaksi luokkaa, renkaat 36" ja alle + 37" ja yli?

kivinen
17.09.2008, 16:41
http://video.google.ca/videoplay?docid=5342287821377799368&ei=Z8G2SPXLIJTy-wH55ICiDQ&q=highriders+challenge&hl=en

http://video.google.ca/videoplay?docid=-3115037557050642612&hl=en

Noiden videoiden katsomisen jälkeen: Moniko meinasi osallistua ilman Foffissäännöt täyttävää kaarikehikkoa tai tojota-akselisella autolla?

AAPEEE
17.09.2008, 18:04
Äkkiseltää näytti aikamoiselta auton tuhoamiselta,Mutta eiköhän noissa klipeissä
ollukkin vaan ne parhaat palat...
Joo mukana ollaan..

junnu78
17.09.2008, 18:42
missähän radan pääsis rakentamaan? mukana ollaan, järkkärinä tai kisaajana, kumpikin käy. radan rakennus talkoisiin valmis. oon katsellu noita ennenki ja edelleen hienon näköstä touhua. suomessa ei tosin ole ihan noin rakenneltuja autoja, tohon touhuun, mut läheltä liippaa kuitenki. esim. mun hopperi ois ihan omiaan tommoseen kisaan, jos vaan akselit kestää... mut joo, ainakin ratatalkoisiin aina valmis.

tapsa4x4
17.09.2008, 20:15
Noiden videoiden katsomisen jälkeen: Moniko meinasi osallistua ilman Foffissäännöt täyttävää kaarikehikkoa tai tojota-akselisella autolla?

Mä ainakin osallistun,kaaret on mitä on ja akselit on volvo ja saa kyllä täyttä sapiskaa kun tollaset kisat on.

arska4x4
17.09.2008, 20:36
Kiinnostaa sekä kisailu & järjestäminen, tos olis yleisöllekii mahtavasti nähtävää. Toi luokkajako pitäs keksii.., mut äkkiä ajatellen tulee heti mielee et bensa/diesel, iso pyörä/pieni pyörä ja joukkuekisa olis kyl hieno idea, ja näyttäs kyl ainakii noitten videoitten perusteel kaariakin ja kypärää tarvittavan..

Jare
17.09.2008, 21:30
Mun mielestä iso ja pieniluokka jakautus rengaskoolla , mutta mikä se renkaan halkaisija sit on? Vedetääs jotain hahmotelmaa

Olisko pikkuluokassa max 920mm???

Ja isossa sit max 1500mm??

Molemmissa luokissa kyllä ainakin pääkaari pakolliseks, mutta jos ja kun touhu menee radoiltaan enemmän kisaamiseks, niin sittehän pitäs olla jo kehikko.

4-pistevyöt pakolliset
Kypärä pakollinen
Autossa pitää olla vähintään kahdelle matkustajalle paikat.
Autossa pitää olla vinssi + vetopisteet
Ilokaasut sallittu formula off road sääntöjen mukaan
4-pyöräohjaus kielletty
Hydrauli ohjaus sallittu
Auton paino max 3500kg, jolloin oltava jo 2 pääkaarta tai kaarimateriaali muuten todistettavissa riittävän vahvaksi.
Minimipaino....650kg???


Eli mun mielestä varusteet ja turvallisuus molemmissa luokissa sama, mutta rengaskoko olis sitte se rajaava tekiä.


No mitä lisää tai mitä pois?????

tapsa4x4
17.09.2008, 21:47
4-pistevyöt pakolliset
4-pyöräohjaus kielletty
No mitä lisää tai mitä pois?????

Nämä kaksi asiaa vois ottaa pois 3-piste vyöt saa luvan riittää,laitan autooni ainoastaa 4-piste vyöt jos ajan foffia tai rallia.

tämä estää Proto trial hässäköillä tulemisen.

baxxter
17.09.2008, 21:48
Kai tarkoitat, että kuskille + matkustajalle paikat? Vai onko meno niin hurjaa ettei varsinaista kuljettajaa ole lainkaan ;)
Johonki savipellon tyyliselle vauhtirata, tarvittaessa kastelulaitteilla eikä mitään valtavia hyppyreitä..

tare
17.09.2008, 22:02
nelipyöräohjatuissa autoissahan voi takaohjauksen lukita/ottaa pois käytöstä. kuten joskus "off road for fun kisoissa"

mun mielipiteen noihin kaariin saa kun lukee "rolling jeep" projektia... eli kaikkiin 6-piste kaaret!!

SamiN
17.09.2008, 22:21
Autossa pitää olla vinssi + vetopisteet

Eli mun mielestä varusteet ja turvallisuus molemmissa luokissa sama, mutta rengaskoko olis sitte se rajaava tekiä.


No toi vinssi rajaa joitakin trial vermeitä pois.

Turvallisuus vermeistä ei kannata tinkiä, nelipistevyöt pitää kuskin paremmin penkissä jos vauhdikkaammin kippaa.

Vauhtiahan tässä haetaan ja näyttävyyttä?

Onko kukaan paikkaa miettiny, jollei toi monttu ehdotus ottanu tulta?

TimJus
17.09.2008, 22:59
jos kattelee noita rock racing kisojen maastoja. ei ne mitään älyttömiä ole mutta kun roiskitaan kelloa vastaan helpollakin radalla tulee näyttäviä suorituksia.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4835900700680514734&ei=rHLRSP-rOI-w2ALLnaW-Ag&q=xrra&vt=lf

http://video.google.com/videoplay?docid=5476987082270778004&ei=CGrRSN-pC6Ky2gLn3eXBCw&q=rock+racing&vt=lf

http://video.google.com/videoplay?docid=6164653962048839327&ei=cWrRSKCnHJek2wKRx4ikBw&q=xrra

http://video.google.com/videoplay?docid=2771436948771288848&ei=om3RSMvmNpK22wLOvJC1Ag&q=xrra&vt=lf

http://video.google.com/videoplay?docid=7440172428974974482&ei=Nm_RSJn1Kpek2wKRx4ikBw&q=xrra&vt=lf

kjellis
17.09.2008, 23:49
Hmm looking fun ,crazy driving haha..

Olkku
18.09.2008, 08:31
Totatota... Tuo kypäräpakko on ehdottoman hyvä asia, mutta itse ajattelisin että onko se akk:n hyväksymä kypärä pakko olla? Eikö kunnollinen moottoripyöräkypärä riittäisi?

Ja eikös ne nelipistevyöt ole hyvät, että se kuski sitten varmasti pysyy siellä penkissä.

LaaLaa
18.09.2008, 10:06
Juuri näin, AKK:ta ei pidä sekoittaa tähän hauskanpitoon. Kunnollinen moottoripyörä kypärä pitää kelvata ja 4-piste vyöt pakolliset. Kyllä Tapsa sullekin ne 4-piste vyöt tulee kun muutaman kerran kaadat ja olkapäät ei meinaa kestää pelkästä ratista saadusta tuesta.
Ja katsastajille sen verran munaa että uskaltavat hylätä kelvottomat kaaret. Tuollaisessa kisassa on kuitenkin heti vauhtia ja tilanteita enemmän kuin kaikissa suomen safareissa yhteensä.


Totatota... Tuo kypäräpakko on ehdottoman hyvä asia, mutta itse ajattelisin että onko se akk:n hyväksymä kypärä pakko olla? Eikö kunnollinen moottoripyöräkypärä riittäisi?

Ja eikös ne nelipistevyöt ole hyvät, että se kuski sitten varmasti pysyy siellä penkissä.

¤Offi-Osku¤
18.09.2008, 15:13
Voisi kysyä tässä jossain välissä jos olisi mahdollista paikkaa noila muutamilla isännillä joita vois kiinnostaa tämmöinen tapahtuma muutenkin.

Jare
18.09.2008, 16:37
Kai tarkoitat, että kuskille + matkustajalle paikat? Vai onko meno niin hurjaa ettei varsinaista kuljettajaa ole lainkaan ;)
Johonki savipellon tyyliselle vauhtirata, tarvittaessa kastelulaitteilla eikä mitään valtavia hyppyreitä..


Eiks hyppyjen ja rynkytyksen lisääntyessä kuitenki kuskista tule matkustaja:D:D:D Siis tarkoitin just kuski+appari on vähimmäis määrä ja itse asiassa sais olla vaikka samalla maksimi määräkin???

Ja siis eihä tästä ole tarkoitus mitään nopeuskilpailua tehdä sanan varsinaisessa mielessä vaan paikat sen verran "tiukkoja" ettei nopeudet pääse edes nouseen hirveesti, mut silti nopein suoritus ilman virheitä palkitaan korkeimmin pistein.

Ja tuskin se vinssin laittaminen trial miehille niin vastentahtoista on. Ja ajakoot sit perkele muita vastaan vaikka käsitaljalla mun puolesta:p

Juu ei mulla ollu mielessä ottaa mitenkään AKK kisaks vaan tänhän vois järjestää kuka tahansa. Vähä niinku nykyiset suunnistuskisatki.

4-pistevöistä en tinkis.....oikeesti kävi mielessä vielä kuppipenkkikin, mutta jos taas lähettäjä tarkistaa, että vyöt on oikeasti kiinni, niin kyllähä vöilläkin saadaan melkoisen tiukkaan sidottua penkkiin.

Kaaret...niin siis kyllä mäkin olen mieluummin 6 piste kehikon puolella, jos äänestykseen menee, mutta ku mulla oli perus ideana, että ei tästä tulis mikään rock race tai kanadan mallin älytön kaluston rikkomis ja räimintä kisa, vaan enemmänkin perinteisen Top Truck Challengen tyylinen, jossa olis sit mukana Hi-Luxia, toitsua, Patrol, Volvo, Chevy, Dodge, Ford, Suikka, Jeep yms kalustoo.

Eli enemmän perinteisiä maastureita. Mutta silti en lähtis kieltään putkirunko tai puoliputkirunkoisiakaan pois. Koska mun mielestä kaikki kynnelle kykenevät sais ottaa osaa äänestykseen.

Ja jotta isotehoisia ja nopeita autojakin suosittais, niin mun mielestä vois olla yhtenä osiona ihan kiihdytys kuivalla pellolla tai hiekalla tai miks ei vaikka asfaltilla. Sellaisessa kokeessa taas joku "spider" tyyppinen trial kikotin ei kuitenkaan ole vahvoilla verrattuna vaikka piristettyyn Blazeriin. Mutaspoorissa taas kuitenkin pikkutehoisella ja hitaallakin autolla saatetaan ajaa pohja-aika.



Siis onks mun ajatusmalli nyt siis väärä, ku en haluakkaan totaalista tuhoa kaikilla jaksoilla ja kaikille autoille????????

baxxter
18.09.2008, 16:51
Tarvitseeko osallistujat valita äänestyksellä? Koko viikonloppu aikaa ni ehtii kaikki halukkaat ajamaan?
Tuff truckissa olis vielä "autonäyttely" ja rti-ramppi osioina.

Jare
18.09.2008, 17:07
Tarvitseeko osallistujat valita äänestyksellä? Koko viikonloppu aikaa ni ehtii kaikki halukkaat ajamaan?
Tuff truckissa olis vielä "autonäyttely" ja rti-ramppi osioina.


Ei muuten ehdi. Jos nyt esim suunnistuskisat suurimmillaan on keränny joku 100 autoo(siihen viel muutama virolainen ja swedu ja norski ja venakko) ja ne ajaa vaikka 8 erilaista erikoiskoetta ja jokaiselle autolle vaikka 10minuuttia sallittua suoritusaikaa per erikoiskoe, niin taitaa loppua viikonlopusta minuutit kesken:D:D:D

Kun kuitenkin oli idea, että ajetaan kaikki autot läpi yhden erikoiskokeen ja sit siirrytään seuraavalle. Tämä siks, että kaikki suoritukset tulee nähtyä + ei tarvi olla mitään mega kokoista järjestäjäorganisaatiota.


RTI ramppi ei oikee ehkä säväytä kisamuotona.....(mun mielipide), mut toi autonäyttely ei olis huono homma ehkä lainkaan. Silloin joku siististi tehty kapistus sais siitäkin pinnat kotiin.


Hiekkamonttu kisapaikkanahan on ihan hyvä, jos samaiselta kuopalta löytyy kiviä ja vettä ja mutaa ja tukkeja ja löytyy kaivuri tai pari tekemään lisää mestoja tarvittaessa.

Toisaalta olis kiva jos löytyis sellainen paikka, missä "radat" vois olla sitten odottelemassa vaikka seuraavaa vuotta. Eli esim. joku safariyrittäjän maat?? Tai jos jollain kerholla on kohtuulliset ajomaastot niin sinne??

Rekisteröimätön
18.09.2008, 19:16
Pudotuskisa, eli joka jakson jälkeen putoo osa autoista pois
Vois ottaa paljoautoja ja yritys pysyis kaikilla jaksoilla kovana

Olkku
18.09.2008, 19:37
Toi pudotus systeemi on hyvä ehdotus!

¤Offi-Osku¤
18.09.2008, 19:52
Voi vaan vaikuttaa joidenkin haluun lähtee kisaan jos on mahdollisuus että jää vain 1 pätkän ajoksi koko kisa. Vaikka ei tulisikaan tekniikka ongelmia varsinkin vähemmän rakennelluilla, kun luultavasti suuremmalla todennäöllä ei sijoitu nini helposti.

Jare
18.09.2008, 20:29
Voi vaan vaikuttaa joidenkin haluun lähtee kisaan jos on mahdollisuus että jää vain 1 pätkän ajoksi koko kisa. Vaikka ei tulisikaan tekniikka ongelmia varsinkin vähemmän rakennelluilla, kun luultavasti suuremmalla todennäöllä ei sijoitu nini helposti.


Totta!

Eli kyllä mä jotenkin kuitenki haluaisin matkia tota originaalia Top Truckia ja mun mielestä just äänestäminen on yks osa kisaa. Siinä näkee, että mitä autoja kansa haluaa nähdä kisassa.

Olkku
18.09.2008, 20:44
Tai jos on jokunen pätkä alussa kaikille ja sen jälkee alkais tippumaa?

Jare
18.09.2008, 21:07
Vähä niinku tän tyylisen näköstä toimintaa olis kiva saada aikaan ja suunnilleen noilla nopeuksilla, mitä noissa edetään.

http://www.youtube.com/watch?v=z2G9sObr8Hc


Täs saa suikkeliki kunnolla sorkkaa:D:D:D:D:D
http://www.youtube.com/watch?v=gla0BTiTlBI

¤Offi-Osku¤
18.09.2008, 21:08
Se taitais vaatia liikaa aluetta ja järjestelyy että sais 2 ajaa samaan aikaan että olis 2 samanlaista rataa ja molemmissa olis samaan aikaan. sillain vain saisi tuplasti enemmän autoja mukaan samassa ajassa.

Kuitenkin se että kaikki suoritukset näkisi olisi iso plussa kun yleisö lajihan tämä vaikuttaisi olevan.

Pitäisikö tämmöisen kisa paikan olla semmoinen että muuttuu mahdollisimman vähän kisan aikana eli kohtalaisen kovapohjainen alue?

Suurin ongelma taitaa sopvan alueen löytymisessä olla se että olisi lähellä mahdollista parkkialuetta.

KooPee
18.09.2008, 21:26
Löytyikö tästä nyt Paulin "ei missään hyvä" Jeepulalle oikea laji?

Repro
18.09.2008, 21:28
Ehdottomasti kyllä! Sehän oisi aivan onnen omiaan tuollaisessa mittelössä.

baxxter
18.09.2008, 21:37
Se taitais vaatia liikaa aluetta ja järjestelyy että sais 2 ajaa samaan aikaan että olis 2 samanlaista rataa ja molemmissa olis samaan aikaan. sillain vain saisi tuplasti enemmän autoja mukaan samassa ajassa.

Kuitenkin se että kaikki suoritukset näkisi olisi iso plussa kun yleisö lajihan tämä vaikuttaisi olevan.
Race of Champions tyylinen rata, niin on 2 yhtäaikaa eikä tarvi olla samanlaiset lenkit.
Toimiiko yksi pätkä kerrallaan muissakin "lajeissa" kuin foffissa? Siinä autot menee "seinällä" ja kaikki näkee helpolla, kun taas trial-kisoissa meinaa olla ahdasta viidellä pätkällä löytää katselupaikka. Ja yksi auto radalla tekee paineita järjestäjälle tyhjentää rata haaverin sattuessa? Riippuu tietty todella paljon radoista, kuinka lähelle pääsee kaivinkoneilla yms raskaalla kalustolla.

SamiN
19.09.2008, 13:54
No kuten Noormarkusta opimme, kaivinkone pitää olla radan välittömässä läheisyydessä.

Porukat kyllä pysyy lippusiiman takana, kunhan lippusiimat on!

Ainut mikä henk. koht huolettaa, on noi mutakuopat ja tukit. Jos tollasessa kippaa auton katolleen niin pahimmassa tapauksessa kuski(t) hukkuu!
Kun kaivinkoneella menee kuitenkin muutama minuuttu ennekuin on kohdalla ja liinat kiinni..
Pääalaspäin roikkuen vöitten avaus mutavellissä lienee harjoittelun kohde?

Millanen porukka tarvitaan kisan vetämiseen? Halukkaita tuntuis olevan mutta jos joku muu kuin Saija vetäis tän homman. Ottaakos Jare haasteen vastaan? Tai joku muu jolta homma luonais?

Tässä tuskin tarvitaan mitään superlisenssejä järkkääjiltä?

SamiN
19.09.2008, 14:12
Juu en ny het löytäny vanhaa topiccia, missä olis ollu puhetta, että kiinnostaisko Suomen offi kansaa yleensä tuollainen ameriikan ja austraalian mallin Top Truck/Tuff Truck Challenge kisa? Niin että kiinnostaisko?


1. Olisko kiinnostusta olla kilpailija?
2. Entä tuomarina/arvostelijoina kisassa?
3. Kilpailun järjestäjänä?
4. Kilpailun sääntöjen laatijoina?
5. Missä olis sopiva paikka kyseisellä touhulle?



1. Kyllä
2. Kyllä
3. Kyllä
4. Kyllä
5. Selvityksen alla

Listaa ketä muita olis niin aletaan suunnitteleen.
Ens vuoden kisakalenterista ei vissiin ole vielä tietoa?

Kuka tietää millaset vakuutukset tarvitaan?
Millanen ympäristölupa?
Anniskelua ei tapahtumassa olis niin ei JV:itä tarvi paljoo..

Kandee tälläsiä asioita miettiä ihan oikeesti, kun paperitöitä olis kuitenkin paljon.
Vai pitäskö kilpailijoiden ite ottaa vakuutus tahi jotenkin ennen kisaa vapauttaa järjestäjä vastuusta jos jotain sattuu? Not.

Saija
19.09.2008, 14:39
Meinasin pysyä sivussa keskustelusta, mutta vastaan muutamaan yllä olevaan kysymykseen.

Vakuutukset on asia josta mulla on tiukka mielipide, mutta mitä mikäkin vakuutus kattaa, vaatii tutkailua ja kyselyä ajan kanssa.

Järkkäreitä oltava, VAIKKA ei olisi anniskelua, porukat kun näissä häpeningeissä harvemmin on selvinpäin. Ja lippusiimat kun ei suojaa ulosajavalta autolta.

Ympäristö- ja huvilupa viranomaisilta, maankäyttöluvat omistajilta.

Muut asiat kuten vessat, ehkä puffetti, hinaus, turva/pelastus, tuloslaskenta, radanteko ja tuomarit... Noista voi aloittaa miettimisen minkä kokoinen organisaatio ja ennakkotyöt yksi pikku tapahtuma vaatii.

Ja ehkä tärkein, millä tämä kaikki rahoitetaan???

kivinen
19.09.2008, 17:44
Siinä vaihtoehto kiihdytykselle:

http://www.youtube.com/watch?v=cmTyOsXy_6o&feature=related

Tuon hyvä puoli on, että nopeudet ei välttämättä nouse kovaksi, mutta voimansiirtoon ei kohdistu ihan samanlaista rääkkiä kuin vetolavetilla.

KössiKenguru
19.09.2008, 18:29
Mukaan tuun kuskina:D
vähimmäis turva: 6pisteen turvakaaret, kypärä, nelipistevyöt ja ei olis pahitteeks ajoasu myös
Mun puolesta vois jättää pois noi tukki kuralätäköt kun näyttää noista autoista menevän noita akseleita rikki

Jare
19.09.2008, 20:53
Ja ehkä tärkein, millä tämä kaikki rahoitetaan???


No eipäs nyt takerruta "pikku juttuihin":D:D:D


Nythän siis kartoitetaan ensinnä innokkuutta yleensä....seuraava vaihe olis sitten kohdentaa paremmin että kuka hoitaa ja mitäkin ja ketkä on "vaan" kilpailijoita.

Saija
19.09.2008, 21:28
No eipäs nyt takerruta "pikku juttuihin":D:D:D


Nythän siis kartoitetaan ensinnä innokkuutta yleensä....seuraava vaihe olis sitten kohdentaa paremmin että kuka hoitaa ja mitäkin ja ketkä on "vaan" kilpailijoita.

Mähän olen sellanen pikkutarkka-nipottaja-tiukkapipo, kyl sä tiedät... Ei vaan, ajattelin heittää ton jo nyt ilmaan, koska kaikki maksaa... Ja esim. lipputulot on käytössä vasta jälkikäteen ja mm. luvat pitää maksaa hakiessa... Eli joku pesämuna jostain pitäisi saada...

Ja lakonisesti totean, että yleensä innokkuutta löytyy alkuvaiheessa hemmetisti ja kun asioita pitäisi oikeasti alkaa hoitaa/tekee, niin joukko karsiutuu vajaaseen kouralliseen joiden päälle kaatuu sitten kaikki mahdollinen...

Mutta en mä tätä todellakaan teilaa ja voin jo nyt sanoa, että jos ajateltu kisapäivä osuu mun vapaapäivään, olen hommissa mukana.

SamiN
21.09.2008, 00:38
Noh, onko innokkaita ollu tarpeeks vai käykö tälle samoin kuin suomi -foffille? Eli huutelijoita on muttei kisan järjestyttyä olekaan kisaajia..

Caddy
21.09.2008, 00:53
Kyllä voisin kilpailemaan tullakkin, jos vain homma on edes suunnilleen järjellisesti toteutettu