Kirjaudu sisään

View Full Version : Eurotrial säännöt?


Tarzan
11.09.2008, 18:04
Niin siis auto rakentelu säännöt.

Pitäis ruveta värkkää autoa ja kuulin huhun, että tulevaisuudessa ajetaan näiden sääntöjen mukaan rakennetuilla autoilla.
Onkohan kellään tiedossa modiluokan säännöt?

Byrocrat
11.09.2008, 20:21
Niin siis auto rakentelu säännöt.

Pitäis ruveta värkkää autoa ja kuulin huhun, että tulevaisuudessa ajetaan näiden sääntöjen mukaan rakennetuilla autoilla.
Onkohan kellään tiedossa modiluokan säännöt?

Tuolta pitäis löytyä:
http://www.eurotrial.org/downloads/index.html

Saksalainen versio on se "virallinen" :cool:
inhorealisti

Jare
11.09.2008, 21:51
Tuolta pitäis löytyä:
http://www.eurotrial.org/downloads/index.html

Saksalainen versio on se "virallinen" :cool:
inhorealisti

Ei kai?? Ainaki joskus muutama vuos takaperin ku määki siellä EuroTrial kokouksissa ravasin, niin päätettiin, että englanti on virallinen sääntöjen kieli.....liekkö sit tullu muutoksia myöhemmin???

Saija
11.09.2008, 22:20
Niin siis auto rakentelu säännöt.

Pitäis ruveta värkkää autoa ja kuulin huhun, että tulevaisuudessa ajetaan näiden sääntöjen mukaan rakennetuilla autoilla.
Onkohan kellään tiedossa modiluokan säännöt?

Pyydä Jundelta, sillä on viimesin versio enkuksi. Kohta ne on myös suomeksi kunhan jaksaa käännöskukkanen alkaa touhuu...

Ja mä olen myös uskossa, että englanti on virallinen kieli noissa säännöissä.

Jii-Jii
12.09.2008, 15:38
millos näiden sääntöjen mukaan aletaan ajaa? onko jo ensi vuonna...?

Saija
12.09.2008, 16:57
millos näiden sääntöjen mukaan aletaan ajaa? onko jo ensi vuonna...?

Näin olen antanut itselleni ymmärtää, nyt niitä puhtaaksikirjoitetaan ja muokataan suomalaiseen muotoon, hyväksyntä "isolta taholta" tullee myöhemmin syssyllä.

Byrocrat
12.09.2008, 17:09
Ei kai?? Ainaki joskus muutama vuos takaperin ku määki siellä EuroTrial kokouksissa ravasin, niin päätettiin, että englanti on virallinen sääntöjen kieli.....liekkö sit tullu muutoksia myöhemmin???

Tuo tieto oli suoraan tuosta linkistä että tiedä nyt sitten mikä on nykytilanne:confused::(
Version 26.02.2008. (All older regulations are not valid). By discrepancies the German
version 26.02.2008 is valid.
Jundella varmaankin ajantasaisin tieto kuten Saija tuolla selvitti!
Tuolta linkistä löytyy kyllä sekä englannin- että saksankieliset versiot joten voipi vapaasti valita.
Inhorealisti

Junde
12.09.2008, 18:58
Moi!

Eli lajiryhmä on päättänyt toteuttaa edeltäjiensä päätöksen siirtyä ajamaan Trial kilpailut EuroTrial sääntöjen mukaisina alkaen 2009 alusta. Sääntöjen kääntäminen englannin kielisistä suomeksi on parhaillaan käynnissä (vaikkakin ristiriitatapauksissa saksankielisistä säännöistä tulee lopullinen tulkinta). Suomen sääntöihin tulee vain joitakin tarkennuksia muunmuassa turvakaarien kohdalla ja suomalaisiin sääntöihin tulee määräyksiä kilpailujen järjestäjille jne.

Tekniset säännöt ja virhepiste säännöt ovat muuten suoraan Eurotrial säännöistä.

Eurotrial sääntöihin ei ole mahdollista saada kovinkaan suuria muutoksia, mutta jos joku tuntee tarvetta sääntömuutos ehdotuksiin tai tarvitsee tarkennuksia tulkintoihin, tulee tälläiset kysymykset esittää minulle! Kysymykset mieluiten sähköpostilla mutta toki soittaakin saa! Varsinainen sääntö kokous pidetään aina tammikuun lopussa.

Jundek (at) yahoo.com
0400 422 319

Teemu
13.09.2008, 08:45
tästähän saadaan siis taasen oivallinen keskustelu jahka ihmiset rupee lukemaan sääntöjä...
nyt voi tieliikenne kypärällä kilpailla sitten suomessakin, mutta ei shotseilla/t-paidalla, eli koko haalari puuvillaa riittää. varmaan muuten nousee harrastaja määrät =)

joop ottaa esim mallia ns.mosquito susnasta mitää saa tehdä =) 0) sehän on TÄYSIN rehellinen modi laite =) =)=) vai mitenkä se oli.... monen silmäparin katselemana.

HYVÄ HYVÄ että tieto tuli kirjoitettuna esille jo näin varhain!!!! olisi voinut vaikka jo vuosi sit julkaista 09 alkavaksi

Saija
13.09.2008, 09:01
Teemulle: Junde tuossa kirjoittaa että nykyinen lajiryhmä vaan toteuttaa edellisen päätöksen... Sen piti muistaakseni tulla voimaan jo 2007 tai jotain... Eli onhan tästä puhuttu jo pitkään, että jossain vaiheessa siirrytään yhtenäisin sääntöihin.

Ja mun mielipide on, että hyvähyvä. Varsinkin virhepiste-malli suosii KUSKEJA, niitä jotka yrittävät ajaa, eivätkä vaan "kastetaan nenä ja seuraava pätkä". Toinen hyvä puoli on, että ehkä nämä vierailut naapureiden kisoihin helpottuisivat, kun säännöt on samat ja yhteneväiset.

Mutta hei, heitelkää nyt sieltä puskista juttuja joihin pitäisi kiinnittää huomiota, ei niitä sääntöjä ole vielä painettu... Vielä on mahdollista vaikuttaa, tai ainakin saada keskustelua aikaan.

Toisaalta, tämän kauden kisamäärää kun katsoo, niin tarvitaanko tässä maassa enää sääntöjä??? (Ja tämä heitto oli sitten minun sarkastista ja huonoa huumoria, mutta kirjoitan sen silti)

Teemu
13.09.2008, 14:40
niin puskissa kuiskitaan yleensäkkin sitä sun tätä. nyt kun se on kirjoitettu esille uskon sen PISTE =)

joo toisaalta hyvä toisaalta huono. joutuu nyt sitten taktikoimaan kuten me jouduimme vuokatissa viimeisellä jaksolla "keskeyttämään" ajamisen ennen pahaa paikkaa... koska ei ollut mahdollisuuta pästä loppuun. moni taasen ei päässyt kun jäi jumiin pitkälle tuossa jaksossa. kukaan modi tai promodi auto ei ajanut loppuun tuota viimeistä jaksoa oli se niin #kuraisa#

Saija
13.09.2008, 15:47
niin puskissa kuiskitaan yleensäkkin sitä sun tätä. nyt kun se on kirjoitettu esille uskon sen PISTE =)

joo toisaalta hyvä toisaalta huono. joutuu nyt sitten taktikoimaan kuten me jouduimme vuokatissa viimeisellä jaksolla "keskeyttämään" ajamisen ennen pahaa paikkaa... koska ei ollut mahdollisuuta pästä loppuun. moni taasen ei päässyt kun jäi jumiin pitkälle tuossa jaksossa. kukaan modi tai promodi auto ei ajanut loppuun tuota viimeistä jaksoa oli se niin #kuraisa#

Tuo uusi pistelasku aiheuttaa mun mielestä sen, että yritetään loppuun asti koska ne ajamattomat portit on sen verran "kalliita". On eri asia jos jää mahastaan kiinni ekan portin jälkeen (ajamattomat portit on 25 pojoo/portti, + maaliportti 50 pojoo) kuin se, että aika loppuu kesken 5 metriä ennen maalia (maaliportti 50 pointsia).

Itse ehkä lisäisin vielä pykälän (tää on siis vaan mun mielipide, ei ole tulossa) että portti on ajettu hyväksytysti kun se säilyy EHJÄNÄ. Jäisi nää kikkailut ja tahalliset keppien yliajot pois. Ratamestarillekin olisi helpompaa duunata radat kun ei tarvitse miettiä millä kaikilla ajolinjoilla on mahdollista portti suorittaa. Kisa nopeutuisi kun turhat keppien vaihdot ym korjaamiset jäisi huomattavasti vähemmälle. Kosketuksesta normipisteet, mutta jos porttimerkkinä oleva, mikä nyt onkaan menee rikki, jakso loppuu siihen...

RJCOBRA
29.09.2008, 19:56
Junde tai ku sit värkkääki niit eurotrialin säännöi suameks nii olikko ihan nii ystävälline et pistäisit sit ne tänne ku oot saanu viännettyy ne suameks.

Terv. Yks suamee turun murteel puhuva
Kriisiaho

Jare
29.09.2008, 20:37
Junde tai ku sit värkkääki niit eurotrialin säännöi suameks nii olikko ihan nii ystävälline et pistäisit sit ne tänne ku oot saanu viännettyy ne suameks.

Terv. Yks suamee turun murteel puhuva
Kriisiaho


"Tänne" viittauksella kriisiahon-romitukka tarkoittanee, että julkisesti nettiin, eikä vaan pelkästään sille sen omaan sähköpostiin;);)

Junde
30.09.2008, 11:59
Käännöstyö on muuten oikeesti aivan sairaan raskasta, kun noi säännöt on tuollaista kapulakieltä!
Laitan heti kun vain saan ne valmiiksi AKK:n sivuille kohtaan OffRoad ja linkit tänne palstalle kaikkien löydettäviksi!

englannin ja saksan kielisethän ovat jo luettavissa tästä osoitteesta:
http://www.eurotrial.org/downloads/index.html

Myös suomalainen sääntökirja pitää lukea, siellä on sitten ne turvallisuus määräykset ja muutama muu vaadittu tarkenne! (itse säännöt ovat kuitenkin nuo eurotrial säännöt)

Tarzan
04.01.2009, 21:15
Jokos tää käännös on tehty????

Saija
04.01.2009, 21:44
Oikolukua vaille valmiit.

Byrocrat
04.01.2009, 21:55
Jokos tää käännös on tehty????
Sullahan on kääntäjä omasta takaa ja eikös tuo englantikin jotenkin tule ymmärretyksi niin miksi sitä suomlaista käännöstä pitää odotella;)
Inhorealisti

Tarzan
05.01.2009, 23:13
Höh!
Eiks Perkko tajuu, että omasta käännöksestä EI löydy niitä "porsaan reikiä".
Eihän siinä olis muuten mitään mukavaa rakenneltavaa kirjavanrinnan iloks!!!!

Jaa ja kukaha se "oma" suomentaja olis? Tarjokkaita?
Kriteerit on kovat, blondi=yksinkertainen, varakas=ei mun tartteis tehrä työtä, lojaali=ettei tartteis vahtii(niiku ei nytkään) ja tarpeeks tyhmä, että olis mun kanssa.

panzer
16.01.2009, 14:25
Oisko jotain luettavaksi asti vielä??

Ipe64
16.01.2009, 14:56
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54765&highlight=s%E4%E4nn%F6t
Tuolta löytyy uudet.

panzer
16.01.2009, 18:28
Eli kypärät pitää olla edelleen fia hyväksytyt:mad:

Jare
16.01.2009, 22:54
Eli kypärät pitää olla edelleen fia hyväksytyt:mad:


Juu niistä ei varmaan ikinä eroon päästä, niin kauan ku trial on AKK:n siipien alla. Sitä potta sääntöö on joka vuosi ja välillä useampaan kertaan vuodessakin koitettu saada muutettua, mutta eipä ole koskaan onnistunu. Joten 200€ sijoitus pitäs tehdä......ei kai se kovin suuri raha taida nykyään olla.....vai onko?

Itseasiassa ku tästä on aina niin paljon jupinaa, niin surffailin esim Summit Racingin sivuilla (USA) ja sieltä löytyy säännöt täyttävää pottaa halvimmillaan 129,95$
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=401500+332291+115&autoview=sku

Kait noita joku Racers Place yms firma tois tarvittaessa suomeen ja tuskin ihan hirveitä viilaavat välistä? Niin ja onhan noita tuontifirmoja varmaan kymmeniä suomessakin, mitkä roudaa roipetta ameriikasta.


Niin ja Ruotsista saa varmaan vielä halvemmalla;);)

Jii-Jii
17.01.2009, 00:15
Mites ei ollu mainintaa että vöissä pitää olla leimat? Käykö nykyään ilman leimaa?

Saija
17.01.2009, 00:33
Mites ei ollu mainintaa että vöissä pitää olla leimat? Käykö nykyään ilman leimaa?

Jos nyt oikein muistan, niin ne vyöt joissa leima pitää olla voimassa, jos ei leimaa niin...

panzer
17.01.2009, 09:42
Jos nyt oikein muistan, niin ne vyöt joissa leima pitää olla voimassa, jos ei leimaa niin...

Mitenkäs tämä nyt oikein on? Varmaa tietoa kehiin eikä vain ...:o

Jare
17.01.2009, 14:56
Mitenkäs tämä nyt oikein on? Varmaa tietoa kehiin eikä vain ...:o


Soita tai meilaa:

Jundek (at) yahoo.com
0400 422 319

Saija
17.01.2009, 15:32
No niin, yövuoro takana ja kerkeää laittaa enemmän kuin pari sanaa...

Mun tulkinta, joku (Junde?) voi korjata jos olen ymmärtänyt väärin:

Tekniset säännöt kohta 3.2.9 määrättelee luokissa vähimmäisvaatimuksena olevat vyöt, eli missä luokassa ajat, katso tarkennus sieltä.

Sitten päästään AKK:n teknisiin sääntöihin kohtaan 6.3 kansallinen lisäys jossa mainitaan: FIA 8853-98 standardin mukaisien 6-pisteen turvavöiden käyttö pakollista. Jos vöissä on määritelty viimeinen käyttöpäivä (valid), ei sitä voi ylittää edes kansallisesti. Edellä mainitun standardin mahdollisista poikkeavuuksista tulee olla maininta lajikohtaisissa tekniikkasäännöissä.

Josta tein päätelmän, jos vöissä ON tuo valid päivämäärä, niin sitä ei saa/voi ylittää. Muut luokitukset katsotaan noista Offroad säännöistä.

Mahdollisimman sekavasti selitetty, nyt lisää kahvia...

Junde
17.01.2009, 17:15
Saija oli tulkinnut juuri oikein!

Eli jos vöissä on viimeinen käyttöpäivä niin niitä ei voi käyttää sen jälkeen! Muutoin vyösäännöt suoraan lajisäännöistä! Luonnollisesti vöiden pitää olla ehjät.

Masi
17.01.2009, 18:19
7.3.6 Jokainen sammutin on suojattava riittävästi ja
kiinnitettävä siten, että kiinnityspaikka kestää 25 G:n
kiihtyvyyden. Vain metalliset pannat (2kpl minimi) pikakiinnittimillä
hyväksytään.

Teemu
18.01.2009, 11:12
hieman tarkennusta tähän iskunvaimennin kiinnityspisteisiin.... koska esim kaikki nykyiset eurotrialissa olleet modi autot ovat kiinnityspisteiltänsä muutettuja.

MODIFIED:
3.6.8.1 Iskunvaimennus
Iskunvaimennus on vapaa, kuitenkin vaimentimien lukumäärä, toimintaperiaate ja kiinnityspisteet tulee säilyttää. Kaasuvaimentimet käsitellään toimintaperiaatteeltaan kuten muutkin nestevaimentimet. Säädettävät vaimentimet ovat kiellettyjä.

Junde
21.01.2009, 17:55
Iskunvaimentimien kiinnikkeet saa muuttaa vain sen paikka tulee säilyttää! eli saat laittaa pidemmät iskarit ja sitävarten vastakappale saa olla ylempänä kuin alkuperäinen mutta sen pitää olla linjassa sen alkuperäisen paikan kanssa!
Eli iskaria ei saa siirtää akselin etupuolelta akselin takapuolelle jne.



OffRoadissa ei tarvitse olla sammuttimia, mutta jos ne on ne tulee kiinnittää sääntökirjan mukaisesti metallipannalla!

Rekisteröimätön
23.01.2009, 17:23
-Mitenkäs jos Modissa levittää vaikka kardanitunnelia/tekee uudet lokarit mätien tilalle. Meneekö laittomaksi??
Kun säännöissä sanotaan korimuutokset olevan kielletty vyötärölinajan alapuolella, lukuunottamatta lokasuojan avartamista / helmoja muuttamista.
-Mitenkäs jos avartaa lokasuojia sallitun 100mm ja sen jälkee laittaa vielä 50mm korinkorotusen
päälle. Onko lokasuojat silloin avarrettu 150mm vai 100mm

merkillä: Oli sen verran mätä koppa että piti tehdä aikapaljon peltejä uusiksi.
-Jyki

Junde
27.01.2009, 21:58
Koneen/laatikon vaihdon vuoksi on sallittua muokata tulipeltiä sekä kardaanitunnelia! Normaalit peltityöt ovat myös sallittuja (jalkatilojen madaltaminen on kielletty).

Pyöränaukkoja saa avartaa riippumatta onko koria korotettu tai ei, lasketaan aina alkuperäisestä aukon koosta.

Ipe64
28.01.2009, 19:44
Kertokaapa nyt trialnoviisille,et miks nämä renkaat ovat kiellettyjä ja/vai ovatko ne nyt myös täällä meillä kiellettyjä.
LIITE 1 pykälään 3.4.2
Kiellettyjen renkaiden lista:
120P Recip Trial 4x4
Yokohama Geolandar MT G001
LG WILD POWER
Greenway Diamond-Back Silverstone MT 117
Pit Bull Tires Rocker
LG Super Track
LG Super Trial
LG Trial Extrem
Greenway Alligator
Malatesta Kaiman
LG Maxi Cross
Eikös tässä pitäis olla jokin peruste?
Millähän esim. norjalaiset ajaa kun niillä on tallit väärällään esim.Rockeria?
Kertokaa,pliiiis:confused:

Jii-Jii
28.01.2009, 20:11
Noi renkaat on orginal luokassa kielletty.


3.4 Original

3.4.2 Renkaat
Vain alkuperäiset tehtaan/maahantuojan tarjoamat rengaskoot ovat sallittuja (+/- 5% halkaisijassa). Renkaiden maksimi mitat ovat kuitenkin 825x275mm. Uran maksimisyvyys profiilin keskeltä mitattuna on 16mm. Maksimi maastokuviointi on Mud-terrain tyyppinen. Kiellettyjä ovat kilparenkaat kuten Alligator, Bronco Dirt Devil, Greenway Diamond Back sekä liukuesteet kuten nastat tai ketjut. Paripyörien asentaminen ei ole sallittua. Mikäli maastokuvioinnista tulee kiistaa, eurotrial komitea ratkaisee onko sallittu vai ei. (tähän asti kielletyt renkaat liitteessä 1.)

Ipe64
28.01.2009, 20:20
Huomasin itse juuri saman kun oikein pinnistelin ja opettelin sääntöjen lukua.:rolleyes:
Julkinen itsensä nolaaminen tekee oikeesti aika-ajoin ihan hyvää:D,enkä deletoi viestiäni:cool:

Ipe64
29.01.2009, 21:03
Pakko kysellä lisää mahdollisesti taas hölmöjä,mutta löysin tuolta tapahtumaosiosta tälläisen.

Nyt kun Junde on saanut Eurotrial-säännöt käännettyä suomeksi (iso kiitos siitä hänelle) niin lukekaa ne läpi ja noudattakaa niitä,pliis.Saksan kisajärjestäjä korosti erityisesti että katsastus tulee olemaan erityisen tarkka,kuin myös muukin seuranta.
Vaikka lait on tehty rikottaviksi ja säännöt kierrettäviksi niin ihan jokaisen oman edun takia suosittelen jättämään ne porsaanreiän metsästykset sikseen.Ellei välttämättä halua rahdata kalustoaan Saksaan ja todeta katsastuksessa kuinka überführerin lapanen nousee pystyyn ja osoittaa kohti kotia,kulkematta lähtöruudun kautta.
Promodified-luokan autoista oli kovaa keskustelua,eli ne olisi olla tunnistettavissa sarjavalmisteiseksi autoksi.Tämän varmistamiseksi niiden jotka ovat lähdössä ko. luokkaan ajamaan,tulisi ottaa autosta valokuvat edestä,takaa ja molemmilta sivuilta ja toimittaa ne minulle niin lähetän ne sitten edelleen arvovaltaisen raadin hyväksyttäväksi.
Modified- ja promodifiedluokissa on edelleen oltava lokasuojat joiden mitat ovat säännöissä mainittu.Sen verran tuli lisäystä ko. aiheeseen että lokasuojat pitää olla muovia,kumia,metallia tms. ja ne pitää maalata,eli eivät saa olla läpinäkyviä.Tässäpä olennaisimmat tähän hätään.

Toivottavasti Örkki ei suutu kun vähän lainailen hänen tekstiään,mutta onko tämä lokasuojien läpinäkymättömyys voimassa vahvistettuna sääntönä nyt siis Suomessakin,vai only in Germany.
Ratkaisee auton rakentelussa hiukan???

Byrocrat
29.01.2009, 22:11
Pakko kysellä lisää mahdollisesti taas hölmöjä,mutta löysin tuolta tapahtumaosiosta tälläisen.

Modified- ja promodifiedluokissa on edelleen oltava lokasuojat joiden mitat ovat säännöissä mainittu.Sen verran tuli lisäystä ko. aiheeseen että lokasuojat pitää olla muovia,kumia,metallia tms. ja ne pitää maalata,eli eivät saa olla läpinäkyviä.Tässäpä olennaisimmat tähän hätään.

Toivottavasti Örkki ei suutu kun vähän lainailen hänen tekstiään,mutta onko tämä lokasuojien läpinäkymättömyys voimassa vahvistettuna sääntönä nyt siis Suomessakin,vai only in Germany.
Ratkaisee auton rakentelussa hiukan???

Eikös nää Eurosäännöt ole otettu käyttöön sellaisinaan meilläkin:eek: Lisäyksenä niihin meidän hiukka tiukemmat turvallisuusmääräykset!! (kypäräsääntö:mad:) Muita poikkeuksiahan tai ainakaan helpotuksia noissa ei minusta ole mainittu:rolleyes: ajattelitko rakentaa läpinäkyvät lokarit niin helpottaa esteiden näkemistä vai mistä moinen kysymys:confused::rolleyes:
Inhorealisti

Ipe64
30.01.2009, 06:26
Joo,kyllä sellainen oli meininki että näkis läpi ja säännöissä sanotaan vain leveys-ja pituuskriteerit,ei sitä että ne on maalattava tms.
lainaus:
3.7.6 Kori
3.7.6.1 Kori
Korin tulee olla helposti tunnistettavissa joksikin sarjatuotanto autoksi. Autossa tulee olla kori koko akselivälin matkalla, eli etuakselin keskeltä taka-akselin keskelle. Lokasuojien tulee täyttää vähintään seuraavat määräykset: Autossa tulee olla lokasuoja sivuhelman alareunasta renkaan pystysuoraan keskipisteeseen asti. Tämän lokasuojan tulee peittää vähintään 1/3 renkaan kuviopinnasta. Autossa on oltava konepelti, korin sivut sekä etu ja taka-lokasuojat.

örkki
30.01.2009, 17:28
Saa lainailla aivan vapaasti,niin hyvässä kuin tod.näk. enemmän pahassa,ja pahoittelen aiheuttamaani hämminkiä.Tuo lokasuojien maalaaminen on julkaistu vasta suullisesti eurotrialkokouksessa,kirjallisesti säännöt julkaistaan helmi - maaliskuun aikana.

Ipe64
30.01.2009, 18:07
Kiitos Örkki!
Autooni tulee siis lokasuojat maalattuna tms:na jokatapauksessa.
Mielestäni parempi kysyä kuin katua,ettei tarvi tehdä moneenkertaan.:D