View Full Version : bypassille tai dumpille alipaine? (3b+turbo)
Rekisteröimätön
10.09.2008, 21:08
Mistä kohtaa kannattaisi ottaa alipaine (3b)? pitäisikö porata reikä kaasuläpän alla imusarjaan vai onnistuisiko ottaa siitä letkusta (T-haaralla) mikä lähtee kuskin paikalta katsottuna vasemmalta puolen kaasuläpän kohdalta pumpulle? eikös siihen tule alipaine läpän ollessa kiinni? vai onkohan siinä kokajan jonkunlainen alipaine? Niin ja kumpiko noista kannattaisi laittaa jos laittaa, bypass vai tuo dump valve?
Siitä en tiedä tuleeko alipaine, riippuu meneekö poraus läpän alle vai ei.
Valinta riippuu siitä haluatko tosi motorsporttiset äänet kaasua löysätessä vai et, by-pass päästää paineen takas imuputkistoon ennen turboa, dump valve pöläyttää ylimääräiset ilmat pihalle (ja aina kun ilmaa liikkuu yli 1 barin absoluuttisen paineen vapaasti ilmatilassa niin ääntä tulee)
by pass kierrättää lämmintä ilmaa ja dumppi pöläyttää lämminneen ilman pihalle joten minun mielestä kannattaa laittaa dumppi. en tunne bertan konetta joten alipaine kysymykseen en osaa vastata
Me just porattiin b koneen imusarjaan ihan läpän alle reikä saabin bosch bypassin ohjaukselle.
Minä en ymmärrä mikä ero on dumpilla ja bypassilla? Oma bypassi pöläyttää paineet konehuoneeseen kun läppä menee kiinni ja alipaine imee venttiilin auki. Onko dumppi samanlainen toteutukseltaan mutta siitä puuttuu vaan letkulähtö että ilman voisi kierrättää takaisin vaikka putsariin? Sitten vielä on nää blow off venttiilitikin?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=6784
Mun mielestä tuosta sun venttiilistä tulee bybass jos vedät sieltä letkun turbon imupuolelle, johon ilmat puhalletaan.
Dumppi on ehkä kuitenkin sinällään parempi niinkuin jo edellä mainittiin, että ei työnnetä kuumaa ilmaa uudestaan kiertoon, jos sillä nyt mitään suurta merkitystä on.
Onko dumppi samanlainen toteutukseltaan mutta siitä puuttuu vaan letkulähtö että ilman voisi kierrättää takaisin vaikka putsariin? Sitten vielä on nää blow off venttiilitikin?
Juurikin näin!
Blow off taitaa olla vain jousikuormitteinen varoventtiili.
dumppi = jousikuormitteinen/kalvo sekä alipaine ahtopaineet lasketaan ympäröivän ilmaan
jousi on tasapainottamassa ali/ylipaine kuormaa siten, että imusarjasta tuleva alipaine vetää dumpin auki(eli kun ahdin ahtaa ja kaasuläppä menee kiinni esim pykältäessä)
bypass = muutoin samanlainen mutta poistettavalle ahtopaineelle on liitäntä, jotta se saadaan takaisin kietoon(jotkut bensa koneet tarvitsi tämän esim ilmamäärämittarin takia, sekä jotta auto olisi äänettömämpi)
niin ja näiden tarkoitushan oli estää ahtopaineen "kinpoaminen" takaisin ahtimelle, joka aiheuttaa ahtimen sakkautumista ja rasittaa ahdinta suht paljon(se jännä kikattava ääni..)
dumppi/bypass olisi hyvä sijoittaa ahtoputkeen mahdollisimman lähelle kaasuläppää.
jos käytetään yli baarin paineita tuo boschin bypass ei välttämättä(oli ainakin kahden mallista noita toinen kesti toinen ei) kestä pitkään ja lisäksi se voi käydä "ahtaaksi" jolloin se ei sulkeudu/avaudu oikein...
tollaisia joskus tutkittu kyselty kokeiltu...
se alipaineen otto on melkein aivansama kunhan kaasuläpän jälkeen
Ton 2H moottorin ahtamista oon täs suunnitellu ja kait siihen olis toi dumppi viisasta laittaa ni mistä se alipaine pitäs ottaa? Mietin tota by-passia kans ku auto kuiteskii ui kurassa ja paskassa ni oiskohan tollanen suljettu järjestelmä sit parempi? hä? Vaikka ei kai sen sisäänpäin pitäs mitää imeskellä. Dumpissakos avautumispainetta voi säätää ja by-passissa ei jos oon oikeen ymmärtäny? ja näitäkin tietty sataa eri mallia?
Kuis noi Bilteman "tyhjennysventtiilit" uskaltaako sieltä ottaa?
Rekisteröimätön
07.02.2011, 22:42
Eikö siihen voi laittaa imusarjaan ihan tavallisen ylipaineventtiilin
Eikö siihen voi laittaa imusarjaan ihan tavallisen ylipaineventtiilin
??? oli venttiili nyt mikä hyvänsä niin kai se pitäs kuitenki pistää ahtoputkeen, eli ennen läppärunkoo.
Rekisteröimätön
07.02.2011, 23:00
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/rkuva/imusarja.gif
Tuossa on pajeron imusarjoista kuvia, niissä näkyy se venttiilin paikka. Eikö tuo 2h ole myös diesel.
pajerossa ja patrollissa on pop off/blow off venttiilit, koska niissä ei ole kaasuläppää, josta voisi ottaa ohjauksen dumpin/by-passin kellolle.
Tuossa mikjussin kuvassa on muuten toi venttiili väärinpäin.
2H koneessa kun on kaasuläppä imusarjassa, niin siihen voi porata reiän ja laittaa siihen letkulähdön painekellon venttiilille.
Ideahan tuossa painekellossa on se, että kiihdyttäessa ahtopaine kasvaa tasaisesti molemmin puolin kaasuläppää, koska läppä on auki. Dumpissa on vain pieni jousivoima ahtopuolella pitämässä venttiiliä kiinni, ja toiselle puolelle mäntää tulee samanlainen painevoima ohutta putkea pitkin, jolloin venttiili ei vuoda. Kun kaasu himmataan ja kaasuläppä sulkeutuu, kasvaa ahtoputkiston paine hyvin nopeasti ja tämä vastustus kuormittaa ahdinta. Niimpä suurin osa paineesta pääsee sitten purkautumaan venttiilistä ulos, kun jousivoima yksistään ei jaksa pidätellä painetta imusarjassa.
Itellä oli hiluksissa dumppi ja mummot kauhistu ja ihmiset pui nyrkkiä ja sotaveteraanit tähyili taivaalle sen puhinan takia,six siirryin bypass tyyppiseen ratkaisuun. Sit siinä bypass mallissa on semmonen ominaisuus et asennus tavast riippuen se hieman "puhdistaa ilman putsaria,kai sen paineen vaihtelun takia. Ja periaattes se pienentää alipainetta putsaris joten ahtimen pitäs jäädä paremmin pyörimään esim. vaihtotilanteessa. Eli suosittelen bypassia mut jos haluu aiheuttaa pahennusta ni dump. Noi kalvomallin venttiilit on aika perseestä joten mäntämallinen on parempi jo säädettävyydenkin takia.
solihull
08.02.2011, 01:55
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.
TT
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.
TT
Eipä sitä oikein muuhun, kuin turbon säästämiseen. Mut jos pellin alla on jo jostain saabista otettu puoli miljoonaa ajettu ahdin, niin hajoaa se joskus joka tapauksessa.
1,5bar ahdoilla kuulostaa turbon sakkaus aika mielenkiintoselta esim. vaihdetta vaihtaessa.
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.
TT
Noissa kyseisissä koneissa kun on kaasuläppä imusarjassa kuten bensakoneissa,siksi se dumppi on tarpeen jos ahtoja alkaa olla kilon päälle.
solihull
08.02.2011, 09:21
Olen joskus miettinyt, etta onko dumppi nyt ahtimelle suurikaan helpotus, kun paineet laitetaan vauhdilla alas. Luulisi sen ottavan akseliin ja siipiin aika lailla kun paine putoaa kertalaakista. Mutta viisaammat kertokoot.
TT
Eikös se just vähennä sitä siipien ym. kuormitusta kun ei ole painetta vastassa? Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna se ahdin pyörii "vapaalla" sen vaihdon ajan.
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.
TT
Omasta kokemuksesta sanoisin että suurin hyöty siinä on se että se säästää sitä syöttöpumpun säätökalvoa.
Koska tiukkaakin tiukemmassa kiihdytyksessä ahtopaineiden ollessa tapissaan,seuraavaa pykälää sporttisesti sisään heitettäessä ja kaasuläpän äkisti sulkeutuessa,niin....
....Siellä säätökalvon toisella puolen on kilon ylipaine,ja toisella puolenkilon alipaine, itelläni meni alkuun noita kalvoja kerran vuoteen. Ja a 40 egee kipale plus vaihdon vaiva,niin silloin tuommoinen dumppi tai bypass on kylllä jo hintansa ansainnut.
Tosin miulla ei oo kumpaakaan,vaan varoventiili siinä kaasuläpän yläpuolisessa letkussa....mutta ajanee saman asian.
Ja se blow job venttiili on puhdas varoventtiili joka estää konerikon jos vaikka hukkiksen painekello menee rikki. Tai jos ei ole koko hukkista,niin päästää liiat paineet aholle.(esim. kuulaana syysaamuna kun ilma on oikein hapekasta).
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
Laita vaan se dumppi tai bypass,tai ainankii joku varo sinne yläletkuun.
Ja dumpin kanssa turbon pyörintä ei pääse hidastumaan kaasuläpän kiinni menon aiheuttaman vastapaineen takia, mutta tuskin sillä nyt on mitään merkitystä näissä vehkeissä kun ei olla kuitenkaan missään stripillä viilaamassa sadasosia:)
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.
TT
Jos ei oo kaasu eli ilmaläppää ni ei sitä tarviikkaa ku ei se toimi ilman,sen kaasu läpän virka on se et jos esim.kallistus tai kaato tilanteessa kone hörppää öljyä Coolerista tai huohottimen kautta tai jos vaik ahdin hajoaa. Varmaan tiedät kuinka koneen käy kun saa hörpyn öljyä,no se ottaa kierroksia niin paljon et se hajoaa päreiksi. Mut kun sul on läppä ni kone ei kierräkkään vaan tukehtuu ilman puutteeseen,lisäks se tehostaa moottori jarrutusta. Sen venttiilin ku tekee bypass mallisen ja kunnon ilman putsari joka vaimentaa imuääntä muutenkin ni ei se juuri puhise. Ja muuten vähentää savun muodostusta juurikin vaihto tilanteessa,ja sitä kautta herää herkemmin.
Rekisteröimätön
09.02.2011, 00:13
Ei tullut mieleen, että tuo Tojon kone olikin läppäkone vaikka joskus semmonen itselläkin hetkisen oli. On sen verta mystinen systeemi turbona, että enpä osaa sanoa dumppiasiaan siinä mitään. Mutta asiallisia on vastaukset olleet, vaikka oma kommenttini eiihan sitä ollut ;-)
TT
sen kaasu läpän virka on se et jos esim.kallistus tai kaato tilanteessa kone hörppää öljyä Coolerista tai huohottimen kautta tai jos vaik ahdin hajoaa.
Noin se on 2L-T koneessa,mutta näissä isommissa sen kaasuläpän ensisijainen tarkoitus on ohjata syöttöpumppua.Toki auttaa tuohonkin öljyllä käymiseen.
Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!
Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off
Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!
Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off
Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
Just näin...
Itse ainankin tykkään ominaisuudesta että esim. auratessa jos pito heikkenee tai tulee kuormaa eikä kärsi vaihtaa pienempään, saa antaa kierrosten laskea todella alas(johonkin.jopa alle 500rpm) ja kone vaan vääntää eikä heitä pyyhettä kehään...
Ja taas vauhdissa jos pyörä rupeaa sutimaan niin kone korjaa jo hieman itessään sitä.
Noita ominaisuuksia ei ole vielä tähän päivään mennessä saatu kopioitua noihin kompuutteri koneisiin...
...vaan on pitänyt keksiä jotain sutimisenestoja ym. jotka käyttää jarruja siihen minkä vanha syöttöpumppu on osannut tehdä jo yksinään.
Tämän takia ei ole vielä tullut inspistä vaihtaa pumppua tuohon 3b :berttaan,vaikka se dynokäppyrä onkin hieman outo näin nykyvinkkelistä katottuna.
Ugh!
Ps. Ainut mikä ei toimi turbotetussa 3b tai 2h koneessa on se maksimikierrosten rajoittaja,eli se pitää säätää kaasuläpästä tms.kohdalleen ennen leimausta.
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha:D ja sai heitellä kaasuläpät yms dumpit hukkaan...
voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista.
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha:D
No tuo "heti vastaaminen" on sen kuusykkösen ongelma ihan vakionakin,hiivittämisestä tulee tosi helposti kolmiloikkaa...
Itte taas tykkään siitä et esim. ylämäessä se kone pyrkii just niin paljon ku mä kaasupolkimest käsken,oli ylä tai ala mäki. Sama toi kuusykkösen hyppiminen,ei tarvi ku opetella käyttämään sitä poljinta.
61 en ole ikinä ajanu, mutta ei toi 2h rynkytä, tai nyt niin hätäseen rykäse ettei hiipiminen onnistuis. herkemmin se vakionopeus moottori ittensä jumiin kaivaa.
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha:D ja sai heitellä kaasuläpät yms dumpit hukkaan...
voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista.
Onkos tää vehje käynyt rullilla koskaan?
ei ole sinne asti kerenny...
Offroadrunner
15.08.2014, 22:36
Kaivetaanpa topikki ylös. Niin mitenkäs se kun tuossa ei tullut vastausta siihen että voiko 3b koneen kaasuläpän alipaineletkusta ottaa T-haaralla alipaineen dumpille vai pitääkö porata kaasuläpän alapuolelle imusarjaan reikä? Kun se originelli alipaineputken reikä on läpän kiinniollessa läpän keskellä ja siinä on kolo. Että miten kun turpo ahtaa toiselle puolelle painetta ja samanaikaisesti kone imee? Oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty?
ites porasin eilen reian sinne kaasuläpän alapuolelle ja asensin nipan alipainetta varten dumppille,samalla sai sieltä otettu T haaralla ahtopainemittarille lähton,mittari ainakin näytta et siellä on alipaine ,mutta mten see dumppin säätö onnistu,kun jos auton seisoessa paikkallaas ,voit kaasuta paljon haluat,mutta jos veto on päällä on asiat toisin ,pitaisko teippata kamera sinne lähella ja ajon aikana kuvata videona
Terve !
Ainakaan mulla ei auttanut tuo läpän alle porattu nippa , ei tullut riittävää alipainetta dumpille ...
Tosin mulla oli remmiahdin kiinni , mutta samat ongelmat oli tuossa ...
Vaihtotilanteessa ahdot kävi noin 3 kilossa( normi ahdot tuossa 0,8 kilossa ) enne ku letkut lähti irti , dumppi ei vaan ehtinyt aukeamaan !
Mää otin alipaineen laturinperseessä olevalta alipainepumpulta ( taikka siis nelivedon ohjauksesta letkuista ) , ohjaus tee-se-itse-osin kytkinpolkimelta ( sisävalokytkin ja mag.venttiili )
Tuolla se-upilla ajelin varmaan muutaman tuhannen kilometriä , talven pakkaset , suomutalutakot sun muut ...
Ainoo ongelma oli kertaalleen katkennut remmi , saatto risu avittaa katkeamista.
ei oikeasti riita mullekin alipaine sieltä kaasuläpan alhalta otetusta nipasta,dumppi on sellainen http://www.ahtoja.com/tuotekuvat/700x500/greddy_rz.JPG.jpg ,see onsellainen kaksijuosinen ,pidaisko koitta ja otta üksi jousi pois sitä kalvoa painamasta,ehkä paranes vähasen ,ja sinne pidas joku suodatin pista päälle et ei mene paskat sisälle
Offroadrunner
18.08.2014, 14:36
Itekkin ajattelin joko lyhentää dumpin jousta, tai käydä motonetistä hakemassa löysemmän jousen kun siellä näkyi olevan eri mittaista ja jäykkyistä pulttihyllyn vieressä.
Offroadrunner
18.08.2014, 14:39
Pai tö vei, Niin Palde mitä öljyä käytit siinä remmiahtimessa ja onko tarve vaihtaa? kun se sinun ex mötikkä on mulla menossa nyt paikolleen.
Pai tö vei, Niin Palde mitä öljyä käytit siinä remmiahtimessa ja onko tarve vaihtaa? kun se sinun ex mötikkä on mulla menossa nyt paikolleen.
Mää vaihdoin Keväisin ja syksyisin ... Öljystä kun kysyi "asiantuntijoilöta" , vastaukseksi sain että Toyotan tiskiltä 50 ml / 50 taalaa ...
Mää sitten käytin ihan tavallista kesällä vaihdelootaöljyä ja talvella synteettistä moottoriöljyä ...
Öljyä oli muistaakseni vaan pikkuliru siellä ahtimessa ...sen takia vaihtelin nui usseesti :)
Offroadrunner
18.08.2014, 21:28
Mää vaihdoin Keväisin ja syksyisin ... Öljystä kun kysyi "asiantuntijoilöta" , vastaukseksi sain että Toyotan tiskiltä 50 ml / 50 taalaa ...
Mää sitten käytin ihan tavallista kesällä vaihdelootaöljyä ja talvella synteettistä moottoriöljyä ...
Jep, näin minäkin sitä aattelin että talveksi sais olla notkeammat olpät. Kiitos vastauksesta.
Tuohon dumppijuttuun vielä palatakseni, niin passaisko semmonen säädettävä by pass paremmin? kun eikö ne aukea herkemmin ja ei haittaa vaikka lentää paskaa tai vettä päälle kun ovat suljettuja. Että voiko sen paluuputken tuoda vaan ilmanputsarin jälkeen tulopuolelle?
Offroadrunner
23.08.2014, 06:25
No nyt sain sen dumpin toimiin oikeen. Kokeilin ottaa alipaineen siitä kaasuläpältä kalvolle menevästä letkusta T-haaralla, mutta eihän sieltä mitään alipainetta tule kun siinä kaasuläpässä on se kolo. Eli sinnehän tulee ahtopaine ja se esti sitä dumppia aukeamasta. Purin koko dumpille menevän letkun pois ja lyhensin kolme kierrosta jousta, niin jopahan pelaa niinku pitää. Eli siinä ei ole nyt ollenkaan alipaineohjausta mutta tuntuu toimivan.