PDA

View Full Version : Mikä vinssi hj61 seen?

_kekkula_
06.09.2008, 12:55
Terve. Tässä on taas yksi aloitteleva off road harrastaja. Autoni on melkei vakio hj ainoa muutos on 33tuumasat renkaat. Aattelin alottaa auton varustelun vinssillä jonka asennan nokkaan. Itse kysymys. Mikä olisi hyvä vinssi hj hin? Mulla ei o noista vinssien tehoista oikeen mitään tietoa(paljonko veto kyky), niin minkä kokosen hj tarvii jne jen? Jos joku kokeneenpi kaveri vähä jeesais rookieta? Vinssi ei sais olla kaikista kallein mutta ei sitte varmaan kaikkein halvintakaan kannata ostaa?

Jos laittaisitte mielipiteitä,vinkkejä vinssin ostosta, asennuksesta ja vaikka sitte sen käytöstäki. Pääsen sitte reenaan metsiin ihan omas rauhas nii kehtaan ehkä joskus tulla johonki kokoontumiseenki.:)

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.

pastirolli
06.09.2008, 14:14
No terve.

Mulle aikoinaan yksi offari sanoi jotta auton paino kertaa kolme niin tulos olisi vinssin minimi koko. Tietenkään liian isolla vetokyvyllä olevaa vinssiä ei ole mutta liian pieniä saa ja vieläpä halvalla. Halvin vinssi hoijakkaan taitaa olla orkkis mekaaninen vinssi ja se riittää hyvin ensimmäiseksi vinssiksi.

Vinssin oikea oppinen käyttö vaikuttaa paljonkin vinssin kestävyyteen ja vetokykyyn.

Oletko jo hankkinut maastotunkin?

Cental73
06.09.2008, 14:46
eteen originaali, ja taakse sähkökela. Mekaaninen etuvinssi istuu pienellä vaivalla eteen myös aika nätttiin, ei tarvii olla sellainen mattolaituri.

aslakki
06.09.2008, 15:32
mekaaninen tietenki. samaan hintaan et sähkökelaa saa, ja on aika varmatoiminen...

Gravehill
06.09.2008, 16:38
Mekaaninen. Ja auton alle sijoitettuna saat etu- ja takavinssin "samalla" vaivalla.

_kekkula_
08.09.2008, 20:32
Kiitos vastauksista. Onko siinä sähkövinsis mitää järkee pistää nokkaan. Luulen mutta en tiedä, että sähö vinssin asennus olis helpompi sinne nokan sissän ku mekaanisen?

EDIT: en o vielä ostunu maasto tunkkia. Pitäiskö? Sillä sitte nostetaan auto ylös jos akseleita myöte kii ja samaalla pistetään tavaraa pöyrien alle. Vai pelkästään renkaan vaihtoon maastos?

milsim
08.09.2008, 22:14
Maasturinoobi neuvoo nyt toista, mutta helppo neuvoa kun ongelmat on about samoilla tasoilla.
Maastotunkki on per..leen hyvä. Ilman sitä kiroaa itsensä monta kertaa kun sellaista ei ole.

En ole yhtä vakuuttunut kuin nämä pro ukkelit tuosta mekaanisen paremmuudesta, mutta tosin en itse vinssaakkaan niin paljoa. Itsellä oli mekaaninen ja sen kanssa oli ongelmia siinä pirun sokassa+ että huolimattomuuttaan jäi voimansiirtopäälle (olen varmaan ainut jolle näin on käynyt ;) ) Vaihdoin sähköseen. Itse vinssailen satunnaisesti joten en lähtenyt mihinkään supermerkkivinssiin investoimaan vaan otin offroadtarvikkeelta tuon 12000 TML vinssin, ja mitä sillä on tullut vinssattua niin hyvin toimii ja vetää ja on siinä kuitenkin hyvä takuukin. Asennus on helpompaa kuin mekaanisen, mutta nämä ovat vain minun kokemuksiani.

Minkäänlainen vinssi ei pelasta sinua kuitenkaan niiltä metsissä ja soramontuilla pörrääviltä offroadkärpäsiltä. Nekun kerran puree niin oireet on offroadmyymälöille mieluisia :) . Turha kuvitellakkaan että "juu nää 33" renkaat ja joku vinssi ja se on ihan hyvä, muuta en tee" illuusiot kestää kovin kauaa.

Turpo-Urpo
08.09.2008, 22:56
Et oo Milsim ainut jolle tuo keppi on jäänyt päälle, pari kertaa sen tehneenä sitä keppiä tulee sörkittyä normaalisti ajossaki, että se on kans varmasti pois päältä, menee puskuri aika siistin näköseks, kun siinä on 30 metriä vaijeria ympärillä ja nelosella kiihyttelee jossain 70 vauhdissa...:D

Nalle
09.09.2008, 09:26
Kertoopa Nallekin nyt oman mielipiteensä.

Ja tämä(kään) ei tietty ole mitään absoluuttista offitotuutta..

Eli itse olen hyvin voimaperäisesti mekaanisen vinssin puolella. Mekaanisen hyvät puolet ovat sen kohtalaisen hyvä kestävyys, asennuksen helppous (jos saa haalattua täydellisen paketin rungon jatkeineen ja voimanottoakseleineen), sekä sen loppupeleissä aika raaka vetoteho.. Vinssi kannattaa sitten heti kättelyssä asentaa mahdollisimman taakse siinä eturungossa, eli uusia reikiä joutuu porailemaan ja vinssin akselia lyhentelemään, mutta tuolloin lopputuloksesta tulee jopa siedettävän hyvä. Lisäksi kun vinssin murtosokan korvaa jollain vakiota lujemmalla materiaalilla, niin senkään kanssa ei ihan heti ongelmia ilmene. Itse käytän sopivan vahvaa Hiltin teräsnaulaa.

Huonoja puoliakin löytyy.. Vetotehon tunnottomuus (pikkuvinsseissä vetomoottori on muutamaa hevosvoimaa.. 61:sessa irtoaa moottorista noin 136hp), joten tämä voi aiheuttaa vähintään vinssin sokan katkeamista, mutta pahimmillaan vaijerin katkeamista, sekä hulluimmillaan voima-akselin kiertymistä ja jopa vinssin kuoren halkeamista.. Tällöin kyllä vedetään jo aivan älyttömällä voimalla. Eli mekaanisen kanssa pitää olla kenties hieman enemmän hereillä, kuin sähkökelan kanssa, mene ja tiedä. Lisäksi merkittävän huonona puolena täytyy pitää sitä tosiasiaa, että mekaanisen vinssin vetonopeus on omalla tavallaan vakio renkaisiin nähden. Eli vinssin nopeutta säädellään vaihteilla ja motin kierrosluvulla, mutta siinä samassa myös pyörät pyörivät nopeampaa, eli sähkövinssimäistä "avittamista" ei mekaanisella voi tehdä, ellei vinssiä ole välittänyt jollain opilla riittävän nopeaksi. Toki, asia on tietty eri, jos vinssaa ns. vapaalla, eli moottorin voima kulkee jakolaatikosta vain vinssille jakolaatikon ollessa N-asennossa. Tällöinhän pyörät eivät pyöri.

Mutta ostitpa sitten mekaanisen, tai riittävän ison sähkövinssin, niin varmaa on, että hyötyä siitä on. Itse suosittelisin kenties jo edelläkin kerrottua ideaa siitä, että asentaa mekaanisen vinssin auton alle, taka-akselin jommallekummalle puolelle. Ja sieltä vetää joko eteen tai taaksepäin... Toteutustapoja moiseen viritykseen on melko monia tarjolla, joita täältäkin palstalta voi söörtsillä löytää.

Toisaalta kenties se helpoin konsti vois olla laittaa mekaaninen keulaan ja sopiva sähköinen auton taakse. Niillä opeilla luulis pärjäävän kohtuu hyvin.

Mutta loppujenlopuksi on aivan sama, minkä vinssin autoosi investoit. Kalliiksi tämä touhu muodostuu joka tapauksessa. Mopolla kun on tapana karata hyppysistä.

Gyntteri
09.09.2008, 20:13
Onkos kukaan laittanu sähkövinssiä pikakiinityksellä elikkä saa tarvittaessa eteen tai taakse? Ite oon suunnitellu natopistokkeella ja tappikiinityksellä homman toteuttaa niinkuin se on bankuissakin.

Repro
09.09.2008, 21:31
Islantilaiset on ainakin, Arctic Trucksin vehkeissä, itse en oo toteutusta nähny enkä myöskään kovin vakuuttunut asennuksen kestävyydestä suomalaiseen mutaan auto upotettuna.

_kekkula_
10.09.2008, 17:32
Tästähän tuli enempikin keskustelua. Oon tässä vähän miettiny että taidan hommata vaan sähkövinssin. Se TML 12000 saa riittää ens alkuun ku ei o vielä offi kärpänen purru pahasti. Ehkä(todennäköisesti) joskus ostan ns. paremman eteen ja sitte vanha taakse tai jotain. Nyt ei kuitenkaan tuu luultavasti paljoa offattua kuitenkaan ku auto on melki vakio peli.

Kiitos vastanneille.

-Sakke-
14.09.2008, 15:57
Eiks ensik kuuluis ostaa ketjutalja ja sitte vaikka 9000 vinssi ja sitte 10000... jne. lopuks räikkä warn ja sitte ehkä viä hydraulinen.
Varmaan melki jokainen jota on kärpänen purassu on ainaki ostanu ekaks 31" sit 33" ja 35" jne. pyärät.
Ensiks tehään sikapitkät riipukkeet sitte korinkorotus sen jälkeen SOA.... kierrejousitus... Ja ties mitä vielä.
Miks ei voi tehä kerralla kunnolla, ku hyviä "reseptejä" on tääki palsta täynnä.
Itsekin kuulun kyllä noihin jotka on syyllistynyt tohon pikkuhiljaa offautuneisuuteen.

_kekkula_
14.09.2008, 16:00
Mulla on jo talja työmaalta varatettuna auton peräs ; )

ugly_hj
14.09.2008, 19:41
Mulla on sähköiset eessä ja takana edessä tmax12500 takana abt 10000.Varmasti mekamaaninen on ihan hyvä,mutta sähköinen vaan on helpompi upottaa keulaan kuin mekaaninen ja jos nyt vaikka auto sattuu hörppäämään vettä ja sammumaan niin sähkövinssillä se on kuitenkin vielä mahdollista saada kuiville noin yhtenä esimerkkinä.

Byrocrat
14.09.2008, 20:06
Onkos kukaan laittanu sähkövinssiä pikakiinityksellä elikkä saa tarvittaessa eteen tai taakse? Ite oon suunnitellu natopistokkeella ja tappikiinityksellä homman toteuttaa niinkuin se on bankuissakin.

Nimimerkillä ARHO oli Jeepissään irroitettava sähkövinssi ja taisi toimia aikas hyvin. Kuva toteutuksesta tuolla.
http://www.nettiauto.com/1957798

Auto on siirtynyt jo uudelle omistajalle.

Inhorealisti