View Full Version : Hyvä maali ruosteiseen teräkseen ?
pintaruosteinen teräsrakenne, jonka puhdistaminen rakenteen takia erittäin työlästä (sokkeloa ja sähköjohtoja), kaipaa lujan maalin
mistäs ja mitä näitä "laivamaaleja" on ja saa ostaa, joita vetivät ainakin ennenwanhaan telakalla laivarautaan... ihan pensselilevitykseen :confused:
Ite oon tuhrinu pensselillä edullista Hammariten 1 komponettista, jota saa lähes joka kaupasta. Ainakin tuoteseloste lupaa maalata kiinteän ruosteen päälle.
Ite oon tuhrinu pensselillä edullista Hammariten 1 komponettista, jota saa lähes joka kaupasta. Ainakin tuoteseloste lupaa maalata kiinteän ruosteen päälle.
Ja eikös se anna jonkinmoisen takuunkin asialle, ettei ruoste tule pintaan ihan heti
Itse olen kanssa tuhertanut tuon Hammerliten maalien kanssa. Sinänsä hyvä tuote, että sisältää pohja- ja pintamaalin samassa paketissa ja sävyjä löytyy useita, ja ovat helppoja sävyttää keskenään mieleisekseen. Ruiskutettaessa ei kaksikaan hyvää kerrosta anna täysin kestävää suojausta, vaan esim. karjapuskiri alkaa kukkimaan joka kevät samaan aikaan kun muutkin rikkakasvit. Pensselillä kun maalaa pari paksua kerrosta, niin sitten on kestänyt useita vuosia kukkimatta. Hinta vaan on aika kova: luokkaa 27€/Litra + tärpätit päälle 4€/L.
Lidliin on nyt kesällä tullut myyntiin "metallilakka" -nimikkeellä olevaa maalia. Siinä mainostetaan kanssa, että sisältää pohja- + pintamaalin ja Suojalakan. Sitä saa ainakin valkoisena, mustana ja hopeanharmaana. Hinta on alle 8€/Litra ja Yleisohenne 2.99€/L (Ksyleenipohjaiset tuotteet, joten vetäkää ensimmäinen kerros ohuena varsinkin tärpättimaalin päälle, ettei ala vanha maali kuplimaan). Otin kokeeksi purkin joka väriä ja ensi keväänä kuullaan kestotestin tuloksia... ;o)
"Ekspertit" ehtivätkin jo torpedoimaan nämä tuotteet. Pohjalle kannattaa vetää ruostesuojaa, jos itseä epäilyttää.
Itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta elvistellä noilla hel*etin kalliilla myrkkymaaleilla.
Eri asia on, jos tarvii oikein laivan pohjaa maalailla sisä- ja ulkopuolelta, sinne ei oikein noi alla mainitut aineet sovi...
Olen tuon Hammeriten kannalla... Vanhat pyykkitelineetkin vedin sillä pahemmin puhdistelematta ja hyvin on pitänyt ruosteen kun pensselitöinä sen teki.
Samaa sanoo jason; Noi lidlin pas**t o hyvii maalei, nehä o värkätty germaaneis, ja siäl o sentää ihmisii:D
Eli, pane sitä lakkaa jokapaikkaa ja uohda ruoste ainaski vuodeks:cool:
Vedin just Nitrostamme jarrulevyje ulkopuolen hopeella ja aijo pistää jarrusatulat mustaks ( mul o 22" vanteet ni o pakko vähä maalat et ei näyt nii nololt ja sinkityltä:rolleyes:)
Voi toimittaa Vaberin ruosteen muuntajaa, se on litran pullossa johon sopii noi yleismalliset massaruiskut.
Lopputuloksena ruosteiset osat muuttuu mustaksi. Pullo on melko riittoisa.
Kuvat on kivoja
http://www.vaber.it/media/img/DER_TAN.jpg
lepoantti
07.09.2008, 09:17
kyllä noi lidlin metallilakat on aika kevyttä evästä lupauksiin nähden, muuta hyvää ei ole kuin halpa hinta. omasta ajopelistä sisäjalkatilan maalasin em. maalilla, puhtaalle pellille huolella tehden. pinta ei kestä kulutusta juuri mitään ja näyttää sille että laskee kosteuden maalin läpi. apparin puolen lattia piti jo karvalaikalla ajaa puhtaaksi noin puolen vuoden jälkeen ja vetää miranol pintaan....
jos oikeesti haluaa että maalit suojaa maalattavan kohteen niin ostaa kerralla kunnon 2-komponentti eväät, maksaa mutta kestokin on ihan eri planeetalta.
Voi toimittaa Vaberin ruosteen muuntajaa, se on litran pullossa johon sopii noi yleismalliset massaruiskut.
Lopputuloksena ruosteiset osat muuttuu mustaksi. Pullo on melko riittoisa.
Onko tämä tuote minkä hintaista? Varmaan hyvää ainetta tuoreisiin autoihin.
Noihin halpoihin käyttöautojen raatoihin ei hirveän kalliita aineita kannata ruiskia.
Itse ruiskutan alustat ja kotelot 2x kotelonsuoja-aineella (6-7€/L) ja se kun on pinnasta kuivunut,
niin ruiskumassaa (6-7€/L) päälle pari kerrosta...
Tuoreeltaan en muista, mutta huomenna varmistan asian
Jarno
2-komponentti epoksi maali maksoi 20€/l kovettajan kanssa.
varmasti parempaa ku joku hammarlite, omasta mielestä paskaa, ei pysy kiinni vaikka puhtaasee pintaan vetää.
Launeelta kävin ostamas siitä uudesta RTV-maalikaupasta joka on siinä entisen autotalo laakkosen lähellä, tosin ostin 3l kerralla.
Maajussi
07.09.2008, 20:35
Ei oo wurthin happopohjamaalin voittanutta.Voi vetää ruosteen niskaan eikä tuu kovin helposti läpi.Ainoa maali joka tähän mennessä on pysäyttäny korroosion tehdas olosuhteissa.
Menikös tää nyt höpinäksi. Ketjussa näkyy ainakin kolmea eri maalia, jos puhutaan Hammeritestä niin ite en sitä vedä ainakaan mihkään vaikka lupaavat että voi maalata ruosteen päälle. Voi tietysti, mutta ainakin noissa mihin sitä on tullut laiteltua niin tulos ei ole mitenkään hyvä.
Suolakaivoksessa on moisella maalattu työtasoja ja portaita yms yms, sisätiloissa menettelee. Irtoaa kumminkin helposti, kuppa ei tommosissa ole ongelma kun on paksut materiaalit ja kohteet tosiaankin 99% sisätiloissa. Ulkona olevat sitten muhivat maalin alla piilossa.
Koppiauton kattoluukun hinkkasin luppoajalla lähes kupattomaksi, ja siihen H päälle. Näyttikin ihan kelvolliselta, mutta nyt kun tuli ronkittua sitä niin "nätin" maalipinnan alla asuu tasainen kuppa ja maalin lähti melkein kynnellä rapsuttelemalla. :( Eikä tota luukkua piiskaa kuin sade.
Halvasta en tiedä mut hyvä tai siis todella kovaa kulutusta (kemiallinen ja mekaaninen) kestävä maali on vaikka sellainen kuin teknoksen teknotar. Se on 2k maali ja ilman ohenninta kuin tiikerimassaa, voi ohentaa omalla ohentimellaan. Sillä maalataan jäänmurtajien rakenteita, jätevedenpuhdistamoiden altaita yms. pintoja.... =:-O
Mut pitäiskö olla ruisku kamaa?
-sami-
Onko tämä tuote minkä hintaista? Varmaan hyvää ainetta tuoreisiin autoihin.
Noihin halpoihin käyttöautojen raatoihin ei hirveän kalliita aineita kannata ruiskia.
Itse ruiskutan alustat ja kotelot 2x kotelonsuoja-aineella (6-7€/L) ja se kun on pinnasta kuivunut,
niin ruiskumassaa (6-7€/L) päälle pari kerrosta...
Hinta on 15€ / L, jos ottaa yli 10l niin sitten 12€/ L
Tuote on ylimaalattavaa, mutta esimerkiksi paksu koteloainekalvo riittää runkopalkkeihin tämän päälle.
Ei oo wurthin happopohjamaalin voittanutta.Voi vetää ruosteen niskaan eikä tuu kovin helposti läpi.Ainoa maali joka tähän mennessä on pysäyttäny korroosion tehdas olosuhteissa.
Myös spies heckers happomaalia löytyy, eli se on 2k tuote
1-pakkaus (happo) 1l. ja ruosteenestopohjamaali 1l. 50€ (0,5l+0,5l 30€)
läpikuultava on happokovetteinen, sinkkikromaattipitoinen,kaksikomponenttinen
pohjamaali.
mikkoimp
08.09.2008, 11:15
tuosta mammeritesta ei tääläkään kovin hyviä kokemukset ole.. puskurit ja vinssi pedin sillä maalasin hiekkapuhalletulle pinnalle noin vuosi sitten, nyt on melkein kaikki maalit varisseet ja kynnellä rapsuttelemalla saa suurimman osan lopuistakin pois..
eli aivan kuin maali päästäisi kosteuden lapi ja kosteus alkaa sitten maalin alla muhia..
No ei noi erikoismaalit nyt loppujen lopuksi niin kohtuuttoman kalliiksi tulisikaan,
kun niitä ei tarvii joka vuosi olla korjailemassa.
Pelkkä Ferrexikin maksaa n. 22-24€/L ja siihen vielä pintamaalit päälle.
Pitää kaverilta kysyä, jos se ostaisi firman piikkiin kunnon aineet.
Velipojan Turbo Capriin laitettiin v -82 senaikaiset 2K myrkkymaalit ja ne ovat vieläkin ihan hyvässä kunnossa.
Tosin sillä ei ajeta kuin kesäkelillä ja kuivalla asfaltilla.
Pelkät maalitarvikkeet maksoivat siihen aikaan toista tonnia 2,5L:n purtiloissa ostaen.
Mulla on vetokoukun raudat ruostuneet. Kaikki maalli lohkeillut pois. Ajattelin hioa hiekkapaperilaikalla ja maalata.
Mistä noita kaksikomponenttimaaleja saa ostaa?
Kestäisikö nojailukaarissa?
Mulla on vetokoukun raudat ruostuneet. Kaikki maalli lohkeillut pois. Ajattelin hioa hiekkapaperilaikalla ja maalata.
Mistä noita kaksikomponenttimaaleja saa ostaa?
Kestäisikö nojailukaarissa?
Maaleja saa ostaa maalikaupoista. Heh, taitaa kuulostaa aika nenäkkäältä? Vaikkei tarkoitus! Mutta siis ihan kunnollisesta maalikaupasta rtv ja mitä näitä on minä ainakin olen ostanut.
Ainakin toi mun kehuma teknotar kestää vaikka mitä. Ainakin omissa käyttökohteissa en ole kulutuskestävämpää maalia tavannut. Mutta jos vetelee ohentamattomana niin tulee ruma tai siis ainakin pensselin jäljet näkyy selvästi.
Pääkallonkuvakin siinä kyljessä on....?
http://www.teknos.fi/tseloste.nsf/($All)/644F6153279E05C2C2256F8800454994/$File/FI_232_Tuoteseloste.pdf?OpenElement
-sami-
Mäkin haukun vähän hammeria... Vaikka putsais hyvin ja vetää pensselillä parikin sopivaa pintaa niin pinta jää kalvomaiseksi (öljypohjainen maali) on pirun pehmeää ja kun lopulta kuivuu niin varisee kynnellä rapsuttelemalla pois... Ite oon vetäny metallipintoja punasella rost primerillä (purkista) ja sen jälkeen mattamustaa tms... Hyvää tavaraa on kyllä kaikki raskaankaluston 2k maalit...
Menee pikkasen ohi topikin.....
Mutta oletteko testanneet tervamaalia ...aivan pirun kovaa ja tarttuvaa tavaraa ...
Muistaakseni oli oikeen raudallekkin omaansa , jotakin ristitervamaalia tai vastaavaa !!!
Vedetty yksi muistomerkki harjatun kiinteän ruosteen päälle , ja on pysynyt jo 5 vuotta . Ja aina pihalla sateessa ja sään armoilla .
AUTOONI EN KYLLÄ TÄTÄ VETÄISI
Tässä linkki : http://www.tarcon.fi/tervamaalit.html
Paljon lupaa ...
Samppa79
09.09.2008, 16:56
Olen kokeillut ja käytänyt. On mielestäni hyvä paikkoihin jotka eivät ole kuluvissa paikoissa. Oman auton alustan maalasin rostexilla pohjat ja tervamaali pintaan. On ruiskulla hyvä levittää ja tuoksikin on maanläheinen. Se on semmosta lirua että toimii pintaruosteeseenkin jollakin tavalla. Pari vuotta se on nyt ollut ja näyttää hyvältä. Semmosessa keltaisessa purnukassa ainetta myytiin ja kyljessä lukee tervamaali.
No , juur tuo " maanläheisen" hajun takia en autooni sitä vetäisi . Auton kuuluu haista öljylle ja riisselille !!! Puuveneet haisee tervalle :)
Saattavat EU-pyrokraatit syyttää myrkkyn levittämisestä !!! Lätkäisevät vielä jonkun haittaveron tms. :)