View Full Version : 4x4 Auton hankinta
rauli.tai
03.09.2008, 17:12
Olen hankkimassa neliveto autoa että sais käydä vähä metikossa rällään. Mikä olisi hyvä vaihtoehto semmoseen 3000€:n budjettiin. Auton tulisi olla kuitenki sellainen että sillä voi ajaa muutaman kerran viikossa 40km töihin ja takas. Eli onko jossain vehkeissä parempia lukkoja ku toisissa, akselisto eroja ym?? Nissan king cab:ia olen ajatellut itse mutta antakaa neuvoja ketkä asioista tietää enemmän. Ja diesel sen pitää olla ja mieluiten ohjaustehostimen kera!
Kiitos!!=)
jeep! :) pari halpaa dieseliä nettiautossa.
minkä sä luokittelet vähän metikössä rälläämiseksi... onko se A: hirvipassiin ajoa ja omenien vientiä peuroille
B: silloin tällöin käyt kavereiden kanssa ruopimassa soramontulla ja ajelet vanhoja mettäraktorin uria
C: nälkä kasvaa syödessä, siitä moton polkemasta perämettän ojasta on päästävä yli ja siitä yhdestä kivikostakin ja siitä ja siitä ja sekin hajos ja sekin...
a: autoksi on king cappi aika hyvä, B: henkin se menee ja C:hen ei auta sitten enään 3000 muuta käsirahaksi offitavarakauppaan...
hiluxit ja muut on tunnetusti aika kestäviä jos siinä lava täytyy olla,totuushan taitaa olla että useimmat palstan porukan autoista on aihiona oolut tuota 3000 luokkaa, sillä saa jo valita aihiota itselleen, mutta se todellinen käyttö ja paikiat mihin tarvii päästä määrää sen auton hinnan ja hyvyyden joten jos heität lisää ajatuksia siitä tarpeesta niin voit saada tähän aikaan muutakin kuin luettelon suomeen rekisteröidyistä 4x4 autoista
Rekisteröimätön Offens
04.09.2008, 15:21
Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.
minkä sä luokittelet vähän metikössä rälläämiseksi...
B: silloin tällöin käyt kavereiden kanssa ruopimassa soramontulla ja ajelet vanhoja mettäraktorin uria
C: nälkä kasvaa syödessä, siitä moton polkemasta perämettän ojasta on päästävä yli ja siitä yhdestä kivikostakin ja siitä ja siitä ja sekin hajos ja sekin...
C:hen ei auta sitten enään 3000 muuta käsirahaksi offitavarakauppaan...
Vähän OT mut, noi C: osiot osu muhun ainakin. Melko varmasti en kyllä ole ainoo tällä palstalla :). Vaikkakin tuli vaan Suzuki taloon mutta kuitenki...
niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi.
Jos maantietä ajaa niin kannattaa miettiä tykkääkö ajaa autolla joka tekee mitä sattuu (näin niinkuin kärjistettynä) Oma suikka ei ainakaan mikään ajonautinto ole, jos vauhti nostetaan yli 40km/h. Ei se vauhti vaan lentokorkeus :)
Tuon hintaluokan auton on aika monesti yli 10 vuotta vanhoja ja jos ei ole mitään korjaustaustaa niin noiden huoltaminen ja ylläpitäminen voi tulla yllättävänkin kalliiksi.Koskee siis kaikkia nelivetomaastureita ja miksei h-autojakin.
Maastureissa on yksi paha puoli...kerran ostat niin ostat luultavasti toisenkin :).
Kaikki menee niin kauan hyvin kun varautuu pahimpaan ja surffaa aallolla.
nyyyyyybi
04.09.2008, 16:07
Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.
Vanhojen pajeroiden meno kyllä voi hyytyä äkkiä, mutta 90-luvun mallit ovat kyllä jo aika eteviä, ja mitä uudempaan tulee niin sitä paremmaksi ne ovat myös maastossa osoittautuneet. Toyotilla kehitys on ollut päinvastaista. 90-luvulla pajeroihin tuli 100%-paineilmalukkoja taakse ja myös keskellä on lukko, 90 luvun naperossa on myös enemmän joustoja. Napalukot ei ole mitkään muut lukot kuin nillä vain laitetaan neliveto päälle, 80 luvun pajerossa ei ole ollut vakiona koskaan akseleilla täysiä lukkoja, takana vain luistonrajoittimia. Sanoinpahan tämän vain, kun jotkut puhuvat pajerosta, niin kaikki heidän juttunsa koskee aina 80-luvun mallia, ja sitä sitten yleistetään samalla tavalla ihan mihin tahansa pajeroon, silloin se oli kilpailijoihin nähden huonompi etenijä, uudemmat ovat huomattavasti parempia maastossakin tosin ne eivät tuohon rahaan istu.
pajeroista en tiiä. kinkkukaapin tohon hintaluokkaan jos meinaat niin olis parempi osata hitsata ja ens töinä vilkaista hytän ja lavan välistä osioo rungossa... ei loppuunsa paha korjata jos ei kukaan oo menny räpeltää ennen.
hilux aika lähellä kingcapin tyylistä niissäkin norjan kromia löytyy...
mitä etenemiseen tulee niin vakiona suzuki ja työllä ja pikkurahalla muokattuna suzuki vaan maantiellä suska on tunnetusti ajonautinto etenkin liukkaalla :) suskan huonoja puolia mielestäni koneen puuttuva vääntö ainakii tossa mun sj410
paljonko lie pyynti vitaralla ite yllätyin miten hyvin semmonen menee maastossa milainen lie tiellä?
LJ-70 toyo mielestäni aika hyvä ajaa tiellä ja ei se huono ole metsässäkään menemään
niin tuo hitsaustaito taitaa olla tarpeen melkeimpä minkä tahaansa vanhemman hommaa...
Rekisteröimätön Offens
05.09.2008, 13:52
[QUOTE=nyyyyyybi;485758]Vanhojen pajeroiden meno kyllä voi hyytyä äkkiä, mutta 90-luvun mallit ovat kyllä jo aika eteviä, ja mitä uudempaan tulee niin sitä paremmaksi ne ovat myös maastossa osoittautuneet. Toyotilla kehitys on ollut päinvastaista. 90-luvulla pajeroihin tuli 100%-paineilmalukkoja taakse ja myös keskellä on lukko,
Mielenkiintoista tietoa tälläiselle joka ei niin perehtynyt asiaan. Onko jo vuoden 90 lavamallin pajerossa (200) nämä paremmat lukot ja joustot, vai mistä mallista niitä löytyy?
Niva miehetkin vois vähän ottaa kantaa ja kertoa hyvistä ja huonoista puolista.
Tuo ettei susuki ole nautinto ajaa tiellä on helppo uskoa.
Rekisteröimätön
05.09.2008, 15:29
L200-essa on lukko takana muistaakseni ABS-malleissa, muttei tainnut ihan vielä 90-vuonna, vaan vasta tässä seuraavassa korimallissa. Pajerossa sama juttu, eli vasta 2gen korimallissa on näitä takalukkoja, ja saa myös 33 otteeseen helposti koska yhdysvalloissa oli tehdasasennuskoko 31, senkin dokumentin jostain täältä foorumilta löytää.
Mutta tuohon 3000€ euron budjettiin kannattaa varmaan katsoa muuta merkkiä kuin mitsuja, ne mitsut mitä siihen istuu niin ovat kuitenkin sen verran vanhoja että muilla valmistajilla taitaapi siinä ikähaarukassa ehkä olla parempaa tarjottavaa, uskoisin näin.
Tässä nyt on suzukeista ja tojotista kokemusta monen vuoden ajalta, ja nyt on sitten pajero alla, ja kyllä tuolla pajerolla pääsee ihan samoista paikoista.
Rengas kokohan se määrää aikalailla nuissa vakio peleissä tuon kannon ylitys kompleksin.
Yksi auto on ollut kuitenkin ylitse muiden. Nimittäin bj-40 tojota, kapeilla renkailla. Meni maastossa niin että rytisi.
Ja kaikkihan tietää että paskallakin autolla kehtaa lähteä isompaakin rommakkoa ylittään kun nakkaa keulalle kunnon vinssin.
Nivastakin on sen varta tietoa että kapeilla ja korkeilla renkailla menee yleensä paremmin kuin muuta pikku tötteröt.
Ja jos ajoa tulee muuallekin kuin maaston puolelle niin kannattaa tosissaan harkita pitempiä maastureita, merkkiin katsomatta. Pienet tötteröt kun tahtovat olla uraherkkiä vehkeitä. Tosin nuo pajerothan ovat saavuttaneet hyvän suosion myös pätkä mallina, hiljaisuuden ja hyvän ajotuntuman takia.
Itsekkin olen siihen ihan tyytyväinen.
Sitten nuista tyyppivioista yms. KAIKISTA MERKEISTÄ LÖYTYY OMAT TYYPPIVIKANSA, jopa niistä maastureiden aatteli porukasta eli G mersuista! =)
Kaikkihan sen tajuaa että kun maastossa ajetaan niin kyllä siellä parempikin laite hajoaa ja nythän siis puhutaan vakio vehkeistä! Eri asiahan on sitten ne rakennellut offi pelit.
Tälläinen olis meitin mielipide.=)
Niva miehetkin vois vähän ottaa kantaa ja kertoa hyvistä ja huonoista puolista.
Niva on vakiona niillä kaalileikkureilla ihan kelpo kulkija tuolla lepikossa kunhan pitää mielessä että auton alla on jakolaatikko jne. eli kivet kannattaa kiertää. Onneksi moottorin alla oleva palkki ilmoittaa ensimmäiseksi jos käy liian ahneeksi. Joustoja on ihan kohtuullisesti ja etu ja takaylitykset ovat pienet eli ei ainakaan pienien ojien ylitys ole täysin tuhoon tuomittu ajatus. Maantiellä ajettavuus... no se on sellainen suhteellinen käsite niillä orkkisrenkailla, meinaan harvalla kumiloilla saa karmean jolinan irti pehmeällä hiekkatielläkin. Mutta muuten jos ei ole tarvettä ajella yli 80kmh pitkiä matkoja niin on niitä karmeampiakin laitteita rakennettu...
Bensankulutus on kautta aikojen ollut kuuma puheenaihe mutta jos kaikki autossa on suurinpiirtein kunnossa niin kulutus pysyy alle 12 litran helposti.
Jos olet vähänkin isompi kaveri niin kuskinpaikka ei ole niitä kaiken tilavampia, itse ratkaisin ajo-asennon kohdalleen vaihtamalla etupenkit Subarusta, saipahan kaupanpäälle istuinlämmityksen...
Ehdoton miinus on uusien varaosien saanti suomesta mutta jos itse tai joku tuttu käy venäjällä niin sieltä saa vaikka koko auton palasina eikä hinnat päätä huimaa.. Takavetoladan raadoista löytyy yllättävän paljon käypää osaa esim. takaperän murikka käy suoraan ja etuperän kuoriin käy takaperän sisälmykset... Vakiokokoiset renkaat on on aika hankalasti löydettävää kamaa mutta jos laittaa kokoa esim. 205/70 15" niin ei tarvitse vielä teurastaa siivenkaaria.
Harmi että käytettyjen nivojen hinnat on karannu käsistä kun 1000 ei saa minkäänlaista vehjettä leimalle ja 2000 ei edelleenkään vielä takaa tekniikan tai peltien suhteen mitään hirmupriimaa kamaa...
Tässä jotain pientä mitä tuli äkkiseltään mieleen.
Rekisteröimätön Offens
07.09.2008, 00:28
Minä kiitän vastauksista. Vaikken topiikkia avannutkaan, ,, uskon monelle olleen hyödyllistä tietoa.
Nivan lukoista vielä, olen käsittänyt niin ett siinä on traktori tyyppinen tasauspyörästö lukko,, joka pakottaa joka renkaan pyöriin kun käsky käy. Onko näin?
Tai mitä suurinpiirtein maksais jos tuon mun 88 pätkä pajeron varustais oikeasti pitävillä lukoilla.
Nivan napoista en aivan varma ole. Mutta pajeroon saapi muutamalla satasella 100% perän taakse. Ja olikos niin että etusiin ei nuita täysiä lukkoja saa jos auto on -88 tai -89 vanhempi ja itselläni kun auto on vanhempaa mallia niin en ole nuita etulukkoja katsellutkaan.
rauli.tai
07.09.2008, 09:59
no valintani oli nyt Toyota Hilux 4x4 -89. Siitä sitte vaan rakenteleen pikku hiliaa aina ku lompakko antaa periks!=) Kiitos keskusteluun osallistujille!
Nivan napoista en aivan varma ole. Mutta pajeroon saapi muutamalla satasella 100% perän taakse. Ja olikos niin että etusiin ei nuita täysiä lukkoja saa jos auto on -88 tai -89 vanhempi ja itselläni kun auto on vanhempaa mallia niin en ole nuita etulukkoja katsellutkaan.
Nivassa ei ole vakiona kuin 100% mekaanisesti kytkettettävä lukko keskitasauspyörästössä. Etu ja taka-akselilla ei ole kuin normaaliperät. Ja jatkuva neliveto eli kaikki rillat vetää tai toisinsanoen yksipyöräveto normaalisti ja keskitasauspyörästö lukittuna kaksipyöräveto ;)
En itse ole ainakaan törmännyt nivan 100% kytkettäviin lukkoihin etu tai taka-akselille.
Kylläkin siihen löytyy levylukko tai torsen lukko vai pitäisikö sanoa että luistonrajoitus.
100% lukko syntyy kylläkin halvalla kun sattuu olemaan hitsipuikko ja maski :)
Jos jollakin on tietoa mistä saa kytkettävää 100% lukkomurikkaa nivaan etu tai taka-akselille olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
Valitsetpa minka auton tahansa niin se on väärän merkkinen aina jonkun mielestä.
Nostetaanpas tätäkin.
Maasturi kuume ei ota laantuakseen, joten kai se sellainen on ajoon hankittava. Minulla oli viime kesänä pari kuukautta Datsun Kingcab 2.5d ja alla mutiaiset. Noilla etenemiskyky riitti omaan käyttöön. Ajoin myös joillakin mukana tulleilla vanhoilla talvirenkailla joista nyppäsin nastat pois (olivat hiljaisemmat arkiajossa asfaltilla), mutta niiden kuvio tuntu tukkeutuvan aivan liian herkästi ja aiheutti hikipisaroita otsalle korvessa ajaessa kun ei vinssiäkään ollut. Typeryyksissäni menin tuon Datsunin myymään pois, mutta sen ainakin opin että seuraavassa maasturissa pitää olla ohjaustehostin.
Mutta nyt sitten on hakusessa taas lavamallinen neliveto. Hintahaarukkaa olen ajatellut n.2000-3500e. Bensakoneisissa kiinnostaa inhimillisemmät ajomäärät dieseleihin verrattuna samassa hintaluokassa, mutta tuo lopullinen polttoaineen valinta on vielä tässä vaiheessa arvoitus. Mahdollisina vaihtoehtoina olen pitänyt Nissanin Kingcappia ja Mazdan B2600:sta, tai jos ruotsin puolelle innostun lähtemään niin sieltä voisi tuoda bensa Hiluxin.
Hiluxia täällä kyllä hehkutetaan, mutta tiedän että Nissaninkin etenemiskyky piisaa tarpeisiini (vanhojen metsätiepohjien ajelu, kuivilla kankailla ajelu). Outo auto minulle on tuo Mazda. Ja minkälaisia kulutuseroja noissa autoissa on eri merkkien välillä, taikka bensa vastaan dieseli vertailussa. Niva, SJ, Samurai, jne. on hirvihommissa tulleet sen verta tutuiksi, etten niitä kelpuuta, koska myös arkiajot (koulumatkat) tuolla olisi tarkoitus hoitaa. Ja myös melutaso eri merkkien kesken, sekä kulkupuoli (reilua satasta pitäisi kohtuudella voida ajaa) kiinnostaa. Tuolla datsun+mutiaiset ei juuri yli 80 kehdannut ajaa, nousi melutaso sen jälkeen niin merkittävästi.
Mutta nyt vinkkejä, mitä ottaa huomioon tms. jolla vähän supistaa vaihtoehtoja. Sopivia yksilöitä on ennenkin haettu satojen kilsojen päästä joten se ei ole esteenä, kun mieluinen auto löytyy. Ja lopuksi tärkeimpänä kysymyksenä, että löytyykö mistään netistä maahantuotujen pakettiautojen veropäätöksiä? Nuita vm. 93 vanhempiahan voi tuoda ilman veroja, mutta esim. ruotsissa näkyy silloin tällöin varsin kohtuuhintaisia ~96 Kingcappeja dieseleinä, eli voisi arvioida paljonko tulisi veroherralta rankaisua jos sellaiseen erehtyy sotkemaan kätensä. Tullin sivuilta olen löytänyt veropäätöksiä vain henkilöautoihin.
Rekisteröimätön
30.09.2008, 03:55
Kun en tuota tiennyt, niin käväsin 15-vuotiaalla Vitaralla Pohjois-Suomesta Liettuan eteläosissa viikonloppuna. 2400km:n koeajo konerempalle.
Kun vielä löytysi kestäviä lukkoja periin, niin pääsisi kunnolla romuuttamaan hirvimietsällä...
Ja lopuksi tärkeimpänä kysymyksenä, että löytyykö mistään netistä maahantuotujen pakettiautojen veropäätöksiä?
Moro!
Täältä löytyy, valkkaat vaan pakettiautot..
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/index.jsp
Kun en tuota tiennyt, niin ...
Minulla on ollut Suzuki SJ413JX arkiajossa noin 24 vuotta, vuodesta -87. Uudesta asti ajettu joka vuosi vähintään kerran, joskus kolmekin, Etelä-Suomesta Pohjoiseen vaellukselle ja Jäämerelle kalaan sekä koluttu Pohjoisen tuntureita sellaisen päivämatkan päähän tiestä, jonne auton on voinut jättää odottelemaan kävelyreissulta paluuta. Nuo pitkätkin siirtymät ovat olleet nautinto, kunhan on ottanut kaiken loman kannalta ja malttanut pitää nopeuden jossakin 80 km/h tienoilla. Samoin arkiajoissa ei ole yhtään haitannut sen pienuus tai lyhyys tai huonoiksi haukutut ajo-ominaisuudet. Minä pidän siitä autosta. Se on paras auto, mitä minulla on koskaan ollut.
Koko auton historiassa ei ole korjauksiin tarvinnut rahoja laittaa ruostehitsauksia lukuunottamatta. Se on ollut herkkä ruostumaan, mutta olisikohan yksi pyöränlaakeri ja laturin hiilet ainoat eteen tulleet vaihdetut osat. Kaikkihan riippuu käytöstä ja tarpeista, mutta edelleen tuo vanhanmallinen Suzuki on minun mielestäni auto, joita saisi vieläkin olla tuotannossa. Nyt vanhemmiten ajelen kuitenkin Range Roverilla, koska jäykistyneet jäseneni on sinne helpompi tunkea, vaikka sen ajajan paikalle meno onkin melko ahdasta.
ic hilux
05.04.2011, 17:00
kyl hiluksi on ain hiluksi.itel ollut kaks hilua ja nyt lj-70:nen niin kyl hiluksi on ollut parempi.
joojoomies
05.04.2011, 17:18
Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.
Kyllä se meno on kuskista paljon kiinni,ei auton merkistä.Pajero ja suzukiniva painii ihan eri painoluokassa pajero painaa 1000kg enemmän ja uppoo tietysti syvemmälle samalla renkaalla kuin suzuki.Kyllä vakiopajerolla pääsee ihan yhtäpitkälle kuin vakiosuzukilla.
Tiedän kokemuksesta molemmat omistaneena;)