View Full Version : Pellettilämitys?
Kannattaako vai ei? Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta?
Olen ajatellut muuntaa tai vaihtaa öljylämmityksen tilalle pellettilämmityksen.
Valko-bandiitti
31.08.2008, 20:34
Tällä hetkellä pelletti on halpaa suhteessa öljyyn mutta kysynnän kasvaessa hinnatkin nousevat. Kysyppä tuolta alhaalta hintaa yms. Itse olen ottamassa kun kerkeisin nuilta pellettilämmön kotiin
Kuusjoen Puu
Kari Toivonen
Koskentie 525
32100 Ypäjä
(02) 7673912
Itse pähkäilin tuota samaa. Totesin vaan että tuota systeemiä joutuu putsailemaan todella usein verrattuna öljylämmitykseen. Käsittääkseni ainakin 2-3 viikon välein. Nykyistä öljykattilaa tarvii putsaa kerran vuodessa. Sen lisäksi tuossa on pieni vaara että se menee tukkoon ja talo ei sitten lämpiä. Tuohan on perin mukavaa jos on jollain lomamatkalla. Sen lisäksi tuon pelletin hinta tuntuu hienosti nousevan öljyn mukaan.
Itse ainakin unohdan tuon pelletin kokonaan ja otan tilalle vesi-ilmalämpöpumpun. Sama periaate kuin maalämpöpumpussa, mutta lämpö tulee ilmasta. Ei tarvi mitään reikiä maahan porailla. Öljylämmityksen jätän tuohon rinnalle kovia pakkasia varten. Omassa talossa on sellainen pieni ongelma kuin koko. Yksi laite ei riitä kuulemma lämmittämään taloa vaan pitää olla kaksi.
Onkohan kukaan kokeillut tuota aurinkolämpöä? Kovasti väitetään että paljon niitä myydään, mutta missään niitä ei näy. En tie tuleeko sellaisen käytöstä edes paljon hyötyä. Takaisin maksuaika 20v?
Tommomem löytyi kun googletin äurinkosähköä.
http://www.ks-solar.fi/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/ks-sahkopalvelu/Categories/Aurinkoker%C3%A4imet
Rekisteröimätön
01.09.2008, 11:04
työnantaja laittoi nyt keväällä aurinko/vesi /ilma olisko vielä ollu joku raktorinpyörä lämmityksen ei vielä ollu tietoa mutta ehkä syssymmällä.Pitää selvitellä kun kelit kylmenee.Kallis se ainakin oli ollu.
Totesin vaan että tuota systeemiä joutuu putsailemaan todella usein verrattuna öljylämmitykseen. Käsittääkseni ainakin 2-3 viikon välein. Nykyistä öljykattilaa tarvii putsaa kerran vuodessa. Sen lisäksi tuossa on pieni vaara että se menee tukkoon ja talo ei sitten lämpiä. Tuohan on perin mukavaa jos on jollain lomamatkalla. Sen lisäksi tuon pelletin hinta tuntuu hienosti nousevan öljyn mukaan.
Suositeltavaa putsata tuhkat vähintään kaksi kertaa kuussa. Pelletin hinta kyllä varmasti pysyy kohtuullisena verrattuna öljyyn. Pellettilämmitys on kannattava lähinnä isoissa taloissa.
Itse ainakin unohdan tuon pelletin kokonaan ja otan tilalle vesi-ilmalämpöpumpun. Sama periaate kuin maalämpöpumpussa, mutta lämpö tulee ilmasta. Ei tarvi mitään reikiä maahan porailla. Öljylämmityksen jätän tuohon rinnalle kovia pakkasia varten. Omassa talossa on sellainen pieni ongelma kuin koko. Yksi laite ei riitä kuulemma lämmittämään taloa vaan pitää olla kaksi.
Millasta pakettia sulle on tarjottu?
Onkohan kukaan kokeillut tuota aurinkolämpöä? Kovasti väitetään että paljon niitä myydään, mutta missään niitä ei näy. En tie tuleeko sellaisen käytöstä edes paljon hyötyä. Takaisin maksuaika 20v?
Kolmeen kohteeseen on käyttöveden lämmitys laitettu aurinkolämmöllä. Normi kesänä tuottaa kaiken käyttöveden, eikä muuta lämmitysjärjestelmää kesällä tarvita.
Rekisteröimätön
01.09.2008, 19:26
Itse pähkäilin tuota samaa. Totesin vaan että tuota systeemiä joutuu putsailemaan todella usein verrattuna öljylämmitykseen. Käsittääkseni ainakin 2-3 viikon välein. Nykyistä öljykattilaa tarvii putsaa kerran vuodessa. Sen lisäksi tuossa on pieni vaara että se menee tukkoon ja talo ei sitten lämpiä. Tuohan on perin mukavaa jos on jollain lomamatkalla. Sen lisäksi tuon pelletin hinta tuntuu hienosti nousevan öljyn mukaan.
Kyllä se öljy kattila kannattais nuohota useammin kuin kerran vuodessa... Kerran vuodessa vaatii laki mutta suositus taitaa olla kerran kuussa... Senhän voi tehdä ihan itse.
Mulla on tota pinta-alaa noin 200 neliöö.2 eri rakennusta.Pitää ens viikolla mennä jututtaan noita laitteita myyviä firmoja.
Kannattaako vai ei? Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta?
Olen ajatellut muuntaa tai vaihtaa öljylämmityksen tilalle pellettilämmityksen.
Minkä tehoinen nykyinen kattila on? Paljonko suunnilleen menee öljyä vuodessa? Polttimen ja kattilan ikä? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen. Katotaan jos vaikka pystysin jotain valehtelemaan tosta vesi-ilposta:rolleyes:
lavanelikko
01.09.2008, 20:35
Tommomem löytyi kun googletin äurinkosähköä.
http://www.ks-solar.fi/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/ks-sahkopalvelu/Categories/Aurinkoker%C3%A4imet
Helkkarin kallista neliöalaa huutavat. Melkein Helsingin hinnoissa. 2,09mm2 pinta-alaa ja hintaa 495€... Vai oisko sivuilla painovihre...
Helkkarin kallista neliöalaa huutavat. Melkein Helsingin hinnoissa. 2,09mm2 pinta-alaa ja hintaa 495€... Vai oisko sivuilla painovihre...
Tuskin on painovirhe.. valitettavasti. Kaiken hyvän lisäksi noita keräimiä tarvitaan yksi jokaista taloudessa asuvaa kohti, jos aiotaan tuottaa kaikki lämminkäyttövesi kevät- kesä- syksy ajalla. Täydellinen esim. Dietrichin aurinkolämpöpaketti maksaa n.4kE + asennus (suunnilleen)
Sis. paneelit 3kpl, automatiikka, varaaja, latauspumppu, siirtoputket yms.
Suositeltavaa putsata tuhkat vähintään kaksi kertaa kuussa. Pelletin hinta kyllä varmasti pysyy kohtuullisena verrattuna öljyyn. Pellettilämmitys on kannattava lähinnä isoissa taloissa. Öljykattilan myyjä, asentaja ja Oiloni ilmoitti että kerran vuosi riittää. Eikä siellä kyllä pahemmin tuhkaa ole vaikka kohta se on vuoden siellä pörrännyt.
Millasta pakettia sulle on tarjottu? En nyt tähän hätään muista sitä valmistajaa. Mutta jotain erikoisainetta siellä sisällä käytettiin, jonka myötä se toimii paremmin myös pakkasilla. Nuo on vaan hieman tehottomia. Nykyinen öljykattilakin on muistaakseni 35kw ja muistaakseni tarjottiin 2x11kw vesi-ilmalämpöpumppua.
Kolmeen kohteeseen on käyttöveden lämmitys laitettu aurinkolämmöllä. Normi kesänä tuottaa kaiken käyttöveden, eikä muuta lämmitysjärjestelmää kesällä tarvita. Ei varmaan tälläisenä kesä ole paljon lämmitystä tullut? Tosin jossain esitteessä luki että se toimii jopa vähän viileämmässä säässä. Itsellä on ainakin mielikuva tuosta että se on perin kallis systeemi hyötyyn nähden.
Rekisteröimätön
02.09.2008, 06:27
Öljykattilan myyjä, asentaja ja Oiloni ilmoitti että kerran vuosi riittää. Eikä siellä kyllä pahemmin tuhkaa ole vaikka kohta se on vuoden siellä pörrännyt.
Puhuin siis pellettikattilasta.
Nyybinä krisu
Puhuin siis pellettikattilasta. Jaah. No kuitenkin. Itse olen sen verran laiska etten koko ajan jaksa tuhkia putsailla. Joten sinällään tuo öljylämmitys on melko huoleton. Persiistä vaan sen öljyn hinta. Sais tulla samoihin tuon pelletin kanssa.
Nonih. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1580047 mikäli pelletti seuraa yhtään öljyn hintaa noissa touhuissa niin pelletin hinta tuplaantuu.. Tuskin hinta muuttuu kuitenkaan mihinkään.
Arska-tehtaalta
03.09.2008, 20:26
OT/ ei sittenkään.
Miksei MLP? Hinta suht sama riippuen valinnoista ja samalla hinnalla saat huoltovapaan lämmityksen.
Ite mietin myös pellettiä, mutta päädyin sit kuitenkin fortumin rahoittamiseen. Itellä tosiaan homman ratkasi huoltovapaus, ei tartte poistella tuhkia, eikä huoltaa sulkkareita yms. joten aikaa jää harrastamiseenkin.
Miksei MLP? Hinta suht sama riippuen valinnoista ja samalla hinnalla saat huoltovapaan lämmityksen.. Ei taida mlp hinta olla suht sama.. Itselläni ois pelletti lämmitys maksanut muistaakseni 7-8000e. Sisältäen kaiken. Säiliöt sun muut. mlp ois taas maksanut 30te.. Ois tarvinnut 4kpl 300m kaivoa. Tuo poraaminen oli se kallein osa. vesi-ilmalämpöpumppu ajaa saman asian, ilman noita poraamisia. Vaatii vaan vesikeskuslämmityksen. Ja muutoin ilmalämpöpumppu hoitaa sitten muun lämmityksen jos ei ole vesikeskuslämmitystä.
Sen maalämmön saa kyllä muutenkin kuin poraamalla... Poraamistahan ne myyjät aina yrittää kun saavat eniten omaan taskuun sitä kautta.
Saahan sen tungettua vaikka järvenpohjaan tms. Jos oikeen muistan niin 4m välein voi vaikka takapihalle laittaa putkea. Omassa kämpässä tuossa tuli pieni ongelma että sinne ei saada niin paljoa putkea vedettyä kuin tarvii. Joten ainoa vaihtoehto olisi porata.
Saahan sen tungettua vaikka järvenpohjaan tms. Jos oikeen muistan niin 4m välein voi vaikka takapihalle laittaa putkea. Omassa kämpässä tuossa tuli pieni ongelma että sinne ei saada niin paljoa putkea vedettyä kuin tarvii. Joten ainoa vaihtoehto olisi porata.
Putkisto kaivetaan noin 0,7 - 1,2 metrin syvyyteen maahan niin, että putkilenkkien väli on noin 1,5 metriä, kuitenkin vähintään 1,2 metriä.
Tuollaista löytyy sulpu:n sivuilta
whitejack
04.09.2008, 16:36
Keuruun paikallislehdessä oli aikoinaan juttua, silloin kun maalämpöpumppuja rupesi tulemaan,
niin joku rakentaja oli virittellyt putket kaupungin viemäriverkon viereen josta saa läpi vuoden kerättyä hukkalämmöt ;)
Kaukoputkien lähettyvillä olisi varmaan kanssa hyvä paikka laittaa putkea mutkalle, sen verran sulana ainakin maa on niiden lähettyviltä talvella.