View Full Version : urheilullisempi alusta C4
mistä saisi alustapaketteja corvette C4:jään? kallistuksenvakaimia? voiko runkoa vahvistaa subframe connectoreilla? muita rungon vahvistukeinoja?
tarkoituksena saada auto menemään mutkaan hyvin - kun se näyttää nopealta, niin se ei mielestäni saa olla mutkissa sellainen, että ovenkahvat raapii maata.
ihan tavallinen seat leon madalletulla alustalla/mt.prof. renkailla niittas ceenelkun mutkapätkällä - mutta kun tultiin mutkasta pois ja suoralle, niin se jäi aika hienosti:)
Note! This message was posted anonymously!
Eteen 32mm ja taakse 26mm kallistuksen vakaajat. Vettebrakes toimittaa ne
http://www.vbandp.com/
Noita 32mm on muualta vaieka löytää.
Kaikkia muita alustanosia saa mista tahansa corvette kaupasta (Eckler's, ZIP jne jne..)
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
13.08.2004, 08:51
Ensi kertaa kuulen, että joku ei ole tyytyväinen Vetten alustaan. Aikanaan -86,-87 valittiin
parhaimmaksi autoksi mitä tulee kaarrekiihtyvyyteen. Mutta turha sitä on verrata nykyisiin ralliperunoihin, pitää ostaa uusi Vette. Vanhassa autossa on vanha tekniikka, mutta silti pesee
monet uudemmatkin...
C4 perusvika on liian löysä runko. Se myötää ja aiheuttaa koukkimista ja nitinää ja natinaa ajettaessa kovempaa. Tosi hirveä ajaa, jos on ajanut kunnon alustaisella autolla. Eli itsekantavalla korilla eikä erillisrunkoisella niin kuin vetessä on.
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
13.08.2004, 10:10
Johan oli. Autoa pitää verrata oman ikäisensä autoon ei mihin tahansa. Oma -87 Vette pesee taatusti vastaavat samanikäiset koslat. Mitä tulee nitinöihin, missäs muussa autossa on lasikuitukori??
quote:
Johan oli. Autoa pitää verrata oman ikäisensä autoon ei mihin tahansa. Oma -87 Vette pesee taatusti vastaavat samanikäiset koslat. Mitä tulee nitinöihin, missäs muussa autossa on lasikuitukori??
Juu, mua ainakin **tuttaa ku tullaan vertaamaan mun ´85 vetteä esim.uuteen M3 bemariin, ei oikein toimi!?
MikkoM
kai sitä rungon jäykkyyttä voi hieman parantaa subframe connectoreilla? väheneekö nitinät? corvette on mun mielstä ainoa oikea urheiluauto, meni se mutkaan tai ei.
Note! This message was posted anonymously!
Vetteä on jo tehtaalta saanut jäykemmällä alustalla (Z51), jossa tuhdimmat jouset, iskarit, tukivarsien puslat ja lisäjäykisteitä rungossa mm. x-tuki pohjassa.
Ero tämän ja vakioalustan välillä on huomattava.
Aloita poistamalla väljät alustasta... uretaanipuslat, nivelet.
Kunnon iskarit ja järeämmät vakaajatangot. Ehkä maltillinen madallus ja sporttisemmat pyöränkulmien säädöt. Eteen iskaritolppien väliin tuki.
TM testasi mm. uutta Nissan 350Z:aa Ahvenistolla. Kierrosaika ilman luistonestoa 1.39,1, joten hyvin ne Vettet pysyy uudempienkin vauhdissa. Luistoneston kanssa aika toki tippui 1.36,4 , mutta on se ratapäivien sankari tainnut alittaa tuonkin 85? Vettellänsä.
Note! This message was posted anonymously!
mitä tollanen vakio c4 menee ahvenistolla? entä jos tekniikkaa/alustaa on muokattu?
Note! This message was posted anonymously!
Joo tosi on että aina verrataan uudempiin, mutta eikös se oikeastaan ole kunnianosoitus C4:selle että on edelleen niin hyvän oloinen peli että tulee verrattua välillä jopa aivan uusiin urheiluautoihin vaikka ikää saattaisi olla melkein 20vuotta.
-The Heartbeat of my Corvette is winning-
VetteMan
13.08.2004, 17:46
Ei oma vette ainakaan mikään löysä ole alustaltaan :) -84 Z51 alustalla...
Meinaa hampaista paikat pudota kun vähän on nimismiehenkiharaa tiessä..
Keväällä alusta vielä säädetty enempi "ratasäätöihin" muuttui myös tiellä ajettavuus paljon paremmaksi. Istuu paljon mukavammin tiessä eikä hae urista niin paljoa..
- I'm not driving fast, I'm flying low! -
- Corvette '84
"mitä tollanen vakio c4 menee ahvenistolla? entä jos tekniikkaa/alustaa on muokattu?"
muistaakseni 1,35 ja risat taitaa olla pohjat, mutta tommonen 1,40 menee helposti jos on puikkomies hommissa.
Note! This message was posted anonymously!
Corvette C4:sen vakioalusta oli minulle ollut aika suuri pettymys muutamia vuosia sitten. Mielestäni Corvette tarvitsee kaikkein kipeämmin alustan parannusta: madallus, iskarit, a-sway-barit, camber rods, harness barin, puslat ja chamber brace sekä matalaprofiilisemmat renkaat. Nuo muutokset parantavat ajoa todella huimasti. Mukavuuden heikkeminen on vain kivaa =)
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Corvette C4:sen vakioalusta oli minulle ollut aika suuri pettymys muutamia vuosia sitten. Mielestäni Corvette tarvitsee kaikkein kipeämmin alustan parannusta: madallus, iskarit, a-sway-barit, camber rods, harness barin, puslat ja chamber brace sekä matalaprofiilisemmat renkaat. Nuo muutokset parantavat ajoa todella huimasti. Mukavuuden heikkeminen on vain kivaa =)
Kannattaa huomioida että uusimmatkin C4:t ovat kohta 10v vanhoja...ja vanhimmat 20v.
Ikä tuntuu juuri eniten noissa jousiston nivelissä johon aika iskee vaikka ajokilometrejä ei tulisikaan.
Jos itselläsi on tyytymättömyyttä jousiston toimintaan kannattaa aloittaa juuri sieltä..eli puslista...ja tehdä pyörien suuntaus ajotyylin mukaisesti. Yksin nämä toimenpiteet riittävät 80-90% ajajista.
Jos tarvetta muihin muutoksiin ilmeneen niin näiden jälkeen kannattaa tutustua sitten isompiin kallistuksenvakaajiin, jäykempiin jousiin yms.
Muutamia huomioitavia seikkoja...
Madallus... etupäähän hankala toteuttaa, takapäähän helppo. Maavaraa kannattaa jättää riittävästi.
Kallistuksenvakaajat... kannattaa katsoa mitä tehtaan Z51 alustassa käytettiin...aika hyvin tehtaan inssit on ne valinneet. Omassa mitat olivat 30mm eteen ja 24mm taakse.. ja kannattaa muistaa/tietää mille jousille ne suunniteltiin.
Iskunvaimentajat....älä jäykistä alustaasi iskareilla...se ei ole niiden tehtävä. Katsastuksessa tehtävä tarkistus on hyvä mittari niiden kunnolle. Vuotavat/vajaatehoiset niin vaihda uusiin...Konilta saa myös säädettäviä malleja jos hienosäätöä kaipaa...
Camber rods, Camber Brace, Harness bar, Cross brace yms sälä on sitten tarviketuotantoa ja monet R-D Racing nimisen yrityksen (www.r-dracing.com) Asiallinen yritys ja hyvä asiakaspalvelu.
Osien toimivuus on sitten niitä mutu-juttuja...joku vannoo ja toinen ei. Suht positiivista palautetta ainakin R-D:n tuotteet saaneet foorumeissa.
Ja viimeisenä ja ei todellakaan vähäisempänä renkaat...nykyaikainen high-perf rengas on huomattavasti alkuperäisiä parempi... kannattaa tutustua valikoimiin...ja valita mieleisensä.
Jos laitat alle jotkut Kellyt yms. älä odota sliksimäistä pitoa...netistä löytyy paljon tietoa ja käyttäjäkokemuksia jos etsii...
Jussi
Note! This message was posted anonymously!