View Full Version : BJ jarrukummaa..
Cental73
26.08.2008, 20:15
viimoisia ongelmia katsastuksen tieltä raivatessa, tuli tällainen ominaisuus:
lintatessa jarrupolkimen pohjaan, syttyy kojelaudassa BRAKE valo, sen kai ei pitäisi syttyä jos ei vikaa? (Tosin kengät on vielä kaukana, takaa en kerinnyt säätämään joten siinä taitaa valon palamisen syykin piillä)
Sylinterit olen avannut ja puhdistanut, olivat aika jumissa. Kuuluuko niissä olla sellainen "välipohja" eli sylinterissä ei ole läpeensä reikää, vaan toinen kengänpääty (semissä säätörissa) on "kova".
Ja vasen etupyörä nakkaa lähes jumiin, kun pyörittää rengaspultit kiinni... Eihän noita kenkiä nyt voi laittaa väärin...koitin vähän lamellilaikalla kiillottaa rummun reunoja, vailla suurempaa tulosta, mutta jonnekinhan sen täytyy ottaa kiinni. Mitään kummempaa hinkkausjälkeäkään ei näkynyt.
Valoisampia päiviä odotellessa..
lintatessa jarrupolkimen pohjaan, syttyy kojelaudassa BRAKE valo, sen kai ei pitäisi syttyä jos ei vikaa? (Tosin kengät on vielä kaukana, takaa en kerinnyt säätämään joten siinä taitaa valon palamisen syykin piillä)
Eikös ne syttymisen syyt ollu käsijarru, neste vähissä tai alipaine hukassa. Veikkaisin että ku kengät on kaukana ja polkaset kunnolla pohjaan, niin pinta laskee säiliössä niin paljo että valo syttyy.
Käyttäjä
27.08.2008, 07:46
viimoisia ongelmia katsastuksen tieltä raivatessa, tuli tällainen ominaisuus:
lintatessa jarrupolkimen pohjaan, syttyy kojelaudassa BRAKE valo, sen kai ei pitäisi syttyä jos ei vikaa? (Tosin kengät on vielä kaukana, takaa en kerinnyt säätämään joten siinä taitaa valon palamisen syykin piillä)
Sylinterit olen avannut ja puhdistanut, olivat aika jumissa. Kuuluuko niissä olla sellainen "välipohja" eli sylinterissä ei ole läpeensä reikää, vaan toinen kengänpääty (semissä säätörissa) on "kova".
Ja vasen etupyörä nakkaa lähes jumiin, kun pyörittää rengaspultit kiinni... Eihän noita kenkiä nyt voi laittaa väärin...koitin vähän lamellilaikalla kiillottaa rummun reunoja, vailla suurempaa tulosta, mutta jonnekinhan sen täytyy ottaa kiinni. Mitään kummempaa hinkkausjälkeäkään ei näkynyt.
Valoisampia päiviä odotellessa..
Alipainesäiliössä on pieni vuoto...kylä pitäisi kestää survaista montakertaa pohjaan.
Se originaali poijes sieltä kuskin penkin alta alustasta ja esim HJ:n alipainesäiliö konehuoneeseen.
Cental73
27.08.2008, 08:01
se alipainesäiliö on jo uusittu vanhan tieltä, täytynee tarkistella vielä tyhjennyspropun tiiveys, ja muutoinkin ettei vuotais. Ainakaan mitään uikutusta ja pihinää ei kuulu.
Cental73
27.08.2008, 19:49
taitaapi vuotaa sinne alipainesäiliölle menevä letku.. sihahteli jokin siihen suuntaan työsylinterillä, tai sitten en on ne sylinterin kumit?
kristian
27.08.2008, 20:19
Niin tuota.. minäkin tänään noita jarruja taas säätelin ja rumpu paikallaan säädin kengän lähelle ja vannetta paikalleen ja pieni tiukkaus niin johan rupes jumittaa..kenkiä hieman kauemmaksi ja vanne tiukalle ja uusi säätö! näin se joka vuosi on jo mennyt..ja menee! mutta rummut on jokatapauksessa pe.....tä. koskahan sais ne levyt nysvättyä kiinni..
Cental73
27.08.2008, 20:28
joo noi levyt tekis kyllä eetvarttia. Eikö silloin pidä vauhtaa myös jarrutehostin jysympään?
kristian
27.08.2008, 21:58
Pääsylkyksi vaihtaa hj:a rojut..sylkyn ja tehostimen.. jos taaksekkin laittaa levyt.. onhan siitä paljon juttua täällä. haulla löytää.
Cental73
31.08.2008, 17:56
jotain alipainehämminkiä tosiaan maisemissa. Tiivistelin liitoksia, mutta ei tepsinyt. Pönttökin näyttäisi olevan ehjä, ei edes ruosteessa. Valosyttyy kun pitää poljinta pohjassa ja nypyttää ihan tuntumalla... Voiskohan olla että ne työsylinterin kumit päästäs jotenkinläpi, tosin silloinhan valon ei pitäisi syttyä...alkaa kuitenkin huutamaan... mitenhän itse jarrutehostaja, onko siellä jokin kalvo, mikä voisi olla hapettunut? Tämä autohan ei ole ollut liikenteessä yli kymmeneen vuoteen....
Gravehill
31.08.2008, 21:50
joo noi levyt tekis kyllä eetvarttia. Eikö silloin pidä vauhtaa myös jarrutehostin jysympään?
Eipä tullu jarrutehostinta vaihdettua ja hyvin on pelittäny jo yli vuoden. Pelkästään säädin lisätty takalinjaan. Tosin levyt pelkästään edessä.
Cental73
01.09.2008, 19:26
tehostajan "stefa" vuotaa, samalla sain korjattua pääsylinterin rikki... ehjä hakusessa...
Cental73
16.09.2008, 18:58
väliaika, kahvia ja pullaa...
nyt vaihdettu alipaineletkut, alipainesäiliö, ja sylinterinkumit. Ja vielä syttyy kun painaa lujaa poljinta.. liekö vaan liikaa voimaa..
Vielä olisi vaihdettava toi boosteri, josko se vuotais, tai vääntyis hiukan kun linttaa hanikan pohjaan... Jarrut tuntuis kyllä pitävän ja alipainekin pysyy purkissa.
yksboosterisatsi odottaa vaihtoa nurkassa, täytyy viikonloppuna askarrella...
Se valo ei kovin monesta paikasta sita syttymiskaskya saa.
Anturit on ainakin alipainepontossa ja (ehka, riippuen vuosimallista) jarrunestesailion paalla. Ota se piuha vaikka sielta alipainepontolta irti ja lyo maihin (tarkista ensin etta olihan se maadoittava), jotta selviaa onko se tuo anturi minka takia valosyttyy. Voihan se nimittain olla etta anturille on tullut tunnit tayteen tai liitos vaan turhan hapettunut.
Joissain mallissa oli myos vedenerottajan varoitusvalo samassa, mutta sen ei jarruun koskettaessa pitaisi syttya..
Jarrut jos toimii niin helpoin korjaus on poistaa lamppu brake valon takaa:D
Cental73
21.09.2008, 08:46
toinen jaarusylkky/boosteri satsi vaihdettu ja meno jatkuu, enää siis ei muuta kuin alipainepumpun vaihtaminen edessä? Kuinka paljon sitä alipainetta pitäisi kehitttyä? toppaa ainakin sormeen ihan hyvin kiinni. Meinaan jos olisi vain anturi vika.
Täytyy kuitenkin vielä ilmata ja säätää jarrupiirit uudestaan, josko kuitenkin jumittais jossain.
Cental73
21.09.2008, 13:45
hahaa, lopultakin kunnossa. Ilmasin vielä kerran koko systeemin, kuplia oli... vaihdoin samalla uudet nipat kun hiukkahuonolla hapella entiset. Seuraavaksi käkkärin kimppuun. se perhanan iso mutteri vaan ei lähe irti.. täytyy ottaa enemmän voimaa peliin.