Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzukin jarruista


Jukkis
26.08.2008, 13:43
Voisko joku kertoa tyhmälle/laittaa kuvan missä suzukissa sijaitsee jarrupaineen säätöventtiili??

jnu
26.08.2008, 14:27
Auton alla takana suunnilleen keskellä autoa ja siitä lähtee varsi taka-akseliin.

LaaLaa
26.08.2008, 15:19
Auton alla takana suunnilleen keskellä autoa ja siitä lähtee varsi taka-akseliin.

Tuo siis SJ410:n jarruihin.

SJ413/Samurai on apukuskin puolen runkoaisan sisäpuolella about takajousen etukiinnikkeen yläpuolella eikä lähde varsia vaan sisällä on "tasapaino" mekanismi.

Ja tuon säätimen tehtävä siis on lisätä takajarrujen tehoa kun perse laskee kuormitettuna. Käytännössä toiminta on vähän niin ja näin.

Lehis
26.08.2008, 16:01
Saapikos tolla säätimellä (410) nakata vesilintua, siis katsurin mielestä? Ja onko tolla muuta todellista tarvetta..?

Jukkis
26.08.2008, 17:04
Joo kun meinaa olla vähän taas ongelmia takajarrujen kanssa.Ite mietin kanssa että voisko sen nakata hitoille vai miten vaikuttaa jarru tasapainoon jos ottaa pois.

LaaLaa
26.08.2008, 18:08
Virallisestihan se ei kovin lailliselta kuullosta jos sanoo että "heitin sen jarrusäätimen helvettiin kun ei sillä mitään tee ja se oli ihan turha" mutta ihan katsastusmiehestä kiinni miten suhtautuu. Yleensä säätimestä ei ole mitään haittaa eli vika löytyy muualta.

HRD
26.08.2008, 18:56
"Säätimen saa lisätä tai poistaa, kunhan se ei vaikuta jarrutehoon." Tai jotenkin näin se meni. Itse heivasin sen mäkeen ja laitoin ruuvisäätimen kone huoneeseen, millä haki takajarrujen tehon sopivaks. Kuormahan tuossa omassa kärryssä ei juurikaan koskaan muutu.

riude
27.08.2008, 07:02
Onkos 410:n takajarrujen ilmaamiseen mitään niksejä?
Viittaan tuohon pelkääjän puolen takarenkaan sylinteriä jolla ei ole omaa ilmaruuvia?
Pitäisikö epäilty ilma päästää putken tyvestä kun tuntuu ettei millään saa kuskin puolelta tulemaan kaikkia pois.

LaaLaa
27.08.2008, 07:09
Itse olen todennut melko hyväksi ilmaus keinoksi suzukissa maan vetovoiman. Linjat kun on tyhjinä niin ilmausruuvit auki ja alkaa kaatamaan vain nestettä säiliöön. Josen aikaa kun valuttelee niin johan alkaa nestettä tulemaan nipoista. Ja ompa tuolla keinolla joskus tullut niin hyvät että leimallekin on kelvannut.

SJ410:n ilmaamisessa on muistettava ilmata myös tuo nimenomainen jarrupaineensäädein. Sinne yleensä jää ilmaa jos jää.
Ja onnistuu se ilmaaminen putken löysäämiselläkin.

kivinen
27.08.2008, 08:12
Ja onnistuu se ilmaaminen putken löysäämiselläkin.

Onnea matkaan tossa hommassa.

Just eilen ihmettelin SJ410 takajarruongelmaa. Takakengät vaihdoin uusiin ja sitten tuntui kun ois ollu ilmaa takapiiri täynnä. Ilmaaminen ei auttanut ja kun rummut aukasi uudestaan, säätöpalikat olikin jo valmiiksi asennossa täysin auki. En tiedä mistä kengät oli hankittu, mutta ainakin säätöpalikoiden rei'ät oli väärässä kohdassa ja kengät jäi auttamatta liian kauas. Päällepäin nuo näytti aivan samalta kuin vanhatkin. Ei ihan ensimmäisenä osaisi tuotakaan epäillä.

riude
27.08.2008, 09:28
Periaatteessa tuota voisi varmaan tehostaa nostamalla liftillä kuskin kyljen ylemmäs.
Korkeus ero nestesäiliöstä nipattomaan kulmaan (pelkääjän puoli) olisi suurempi ja ilma nousisi nipalliseen (kuskin puoli) helpommin.

Itse olen todennut melko hyväksi ilmaus keinoksi suzukissa maan vetovoiman. Linjat kun on tyhjinä niin ilmausruuvit auki ja alkaa kaatamaan vain nestettä säiliöön. Josen aikaa kun valuttelee niin johan alkaa nestettä tulemaan nipoista. Ja ompa tuolla keinolla joskus tullut niin hyvät että leimallekin on kelvannut.

SJ410:n ilmaamisessa on muistettava ilmata myös tuo nimenomainen jarrupaineensäädein. Sinne yleensä jää ilmaa jos jää.
Ja onnistuu se ilmaaminen putken löysäämiselläkin.