View Full Version : Pajeron iskarit
Rekisteröimätön
25.08.2008, 16:38
Tietääkö kukaan mistä löytäisi -95 2.8 pajeroon sähköiskareita. Timanttitiski ei oikein ole vaihtoehto. Olisiko joku nettikauppa mistä voisi tilata? Kaikki vihjeet tervetulleita. Tero kiittää.
lavanelikko
25.08.2008, 17:18
Tietääkö kukaan mistä löytäisi -95 2.8 pajeroon sähköiskareita. Timanttitiski ei oikein ole vaihtoehto. Olisiko joku nettikauppa mistä voisi tilata? Kaikki vihjeet tervetulleita. Tero kiittää.
Suokaa anteeksi tyhmälle, mutta onko todella olemassa sähköiskareita (jos niin miten toimii???) vai onko kyseessä kirjoitus-/ajatusvirhe...
Rekisteröimätön
25.08.2008, 18:46
Iskareiden yläpäähän tulee piuhat ja sisältä löytyy namiska, josta voi säätää soft, medium ja hard. Iskarit on ihan alkuperäiset. Muut gls mallin omistavat voi kertoa onko vakiona vai lisävarusteena. T:Tero
lavanelikko
25.08.2008, 20:03
Täähän tieto veti miehen hiljaiseksi... Google ei tuntanut suomenkielellä moisia tuoteita ensinkään. Mites toi käytännön hyöty moisilla tuotteilla... Kannataako sijoittaa vai ostaa normi- (esim. Monroe)iskareita???
Rekisteröimätön
25.08.2008, 20:40
Kannataako sijoittaa vai ostaa normi- (esim. Monroe)iskareita???
Samaa itsekin miettinyt. Alkuperäiset ois tietenkin kivemmat mutta ne maksaa timantilla 286€ kappale!! Voi olla , että normi iskarit olisi järkevämpi ostaa mutta etsitään vielä hetki, jos sattuisi löytymään.
Jos iskareiden kanssa ongelmaa, niin monroen väki on auttanut aina. heiltä on saanut mitat, tilausnumerot jne jne.
nimim. iskariong kanssa paininut ;)
mikkoimp
26.08.2008, 10:33
eikös noissa "sähköiskareissa" ole se öljy jotenkin magneettista tms joka muuttaa sitten viskositeettia kun sinne lykätään sähköä..?
En ole vielä törmännyt magneettiseen öljyyn;),yleensä rajoitetaan öljyn ohivirtausta mäntää pyöräyttämällä jolloin öljy kulkee erikokoisten reikien (venttiilien) läpi.
Rekisteröimätön
26.08.2008, 23:34
Täähän tieto veti miehen hiljaiseksi... Google ei tuntanut suomenkielellä moisia tuoteita ensinkään. Mites toi käytännön hyöty moisilla tuotteilla... Kannataako sijoittaa vai ostaa normi- (esim. Monroe)iskareita???
Saa toki lisää maavaraa tarpeen tullen, maantiellä varmaan taas mukavuutta ja alempaa painopistettä. Näitä on ollut 2 Gen Pajeroissa paremmissa malleissa 1990-luvulla, ja eivät mitenkään hirveän harvinaisia varmaan ole. En tiedä onko se sähköiskari nyt ihan virallinen nimi sille.
Saa toki lisää maavaraa tarpeen tullen, maantiellä varmaan taas mukavuutta ja alempaa painopistettä. Näitä on ollut 2 Gen Pajeroissa paremmissa malleissa 1990-luvulla, ja eivät mitenkään hirveän harvinaisia varmaan ole. En tiedä onko se sähköiskari nyt ihan virallinen nimi sille.
No, ainakaan tuossa pihalla seisovassa 2 Gen Pajerossa se säätö ei vaikuta kuin iskunvaimennustehoon. Ei tule lisää maavaraa eikä alempaa painopistettä. Tulee vain enemmän pintakovuutta tai vähemmän pintakovuutta.
En ole vielä törmännyt magneettiseen öljyyn;),yleensä rajoitetaan öljyn ohivirtausta mäntää pyöräyttämällä jolloin öljy kulkee erikokoisten reikien (venttiilien) läpi.
Oon joskus kuullu semmosista iskareista missä siellä iskunvaimentimen sisällä olevassa öljyssä on metallihilettä ja sähkömagneetit sitte molemmissa päissä ja tätä kautta pysty säätää alustan kovuutta kabiinista. Varmaankin juuri tuo sähköiskari.
Ei kai nyt saatana... tää menee sen verran mielenkiintoiseksi että rälläköikääs nyt joku pashana oleva sähköiskari palasiksi ja kuvia tänne millaista rakenentta ja öljyä sieltä löytyy.
Jos öljyssä olisi niin paljon metallia että magneetilla sitä voisi ohjailla niin johan alkaisi kulumaan kaikki paikat joissa öljy virtaa.
lavanelikko
28.08.2008, 10:42
Jos öljyssä olisi niin paljon metallia että magneetilla sitä voisi ohjailla niin johan alkaisi kulumaan kaikki paikat joissa öljy virtaa.
Tuotetta nimeltä ferrofluid käytetään mm. kaiutimien kelojen jäähdytyksessä, mutta myöskin on magneettikentällä ohjailtavissa. Metallihiukkaset on ilmeisesti niin pieniä, ettei ne "pysty" kuluttamaan mitään. Googlestä ja youtubesta löytyy paljon mielenkiintoista ryönää aiheesta.
Miten paksuja johtoja sinne menee?
Tuotetta nimeltä ferrofluid käytetään mm. kaiutimien kelojen jäähdytyksessä, mutta myöskin on magneettikentällä ohjailtavissa. Metallihiukkaset on ilmeisesti niin pieniä, ettei ne "pysty" kuluttamaan mitään. Googlestä ja youtubesta löytyy paljon mielenkiintoista ryönää aiheesta.
Juu googletin, ferrofluid ei missään tapauksessa ole "ohjailtavissa" magneetilla.
Muttamutta, magnetoreologinen nesteppä onkin magneettikentällä viskoottisesti ohjailtavissa ja jopa autoteollisuudessakin kokeiltu nimellä MagnaRide mutta hieman eri hintaluokan autoissa. Usan armeija on kehunut 5-10v sisään pystyvänsä kehittämään luodin kestävän nesteen:cool:
Eli taas op(itti)in jotain uutta mutta vieläkin olis koiva nähdä/tietää miten ne mitsun iskarit on toteutettu?
luppakorva
28.08.2008, 13:12
Oliskohan mitsun iskareissa ihan joku askelmoottori siinä iskarin päässä joka kääntää jotain venttiiliä. En ole kyllä tarkemmin tutkinut.
Mitsun käytetyt iskarit vois myydäkin jos kiinnostaa.
Eli nyt kaikki laittamaan se pieni magneetti siihen iskarin ympärille, säästää kulutustakin ;)
Noei, kuulostaa mahdolliselle tuo nesteen ominaisuuden muuntelu magneettikentällä.
Joudumme kai odottelemaan huokeita tuotteita kymmenisen vuotta..
tepa250d
28.08.2008, 15:19
juu taitaa olla yleisempi noissa v6 palleroissa joissa on yleisesti paremmat varusteet.
ittellä on pihassa 2.8 gls -98 pulleilla kyljillä, ja siinä ei oo kyllä yhtään mittään varusteita:D