View Full Version : C4:n perusviritys
terve! olen aikeissa ostaa tod.näk. saksasta C4:n manuaalilla. eräitä kysymyksiä:
kun tuo on katalysaattorimoottori, saako moottorista perusmuutoksilla (runnerit+imusarja, peltisatsit+putkisto) irroitettua tuota ilmoitettua 230-250hv kovempia tehoja? millalailla nuo muutokset vaikuttaa kulkupuoleen? 0-100kmh-kiihtyvyys? kokemusta on C2:sta, varmaankin hieman parempi ajettava?
Note! This message was posted anonymously!
Tiheämpi perä esimerkiksi 3.54 tai 3.73. Tuosta tulee varmasti lähtöjä.
Note! This message was posted anonymously!
ehdottaisin että mafista otat verkot ja jäähdytysritilät pois. Jos vaihdetaan runnerit niin pleenumista täytyy kairata aukkoja isommaksi ja todennäköisesti myös imusarja täytyy vaihtaa. Läppärunko täytyy vaihtaa isommaksi. Nämä temput eivät mitään ihmeitä tee. jos halutaan hevosia niin nokka -akseli ja kannet täytyy vaihtaa / kannet portata. Koneen rakentamisen kierre on alkanut. Kannattaa miettiä haltekkia jossa voidaan tietokoneella säätää autoa.
T: entinen 86 omistaja !
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
12.08.2004, 09:04
Kaikki riippuu rahasta minkä olet valmis laittamaan. Helpoin ja halvin --> katti pois, peltisarjat, hyvin virtaavat putket. Sen jälkeen esim 58 mm läppärunko, Hi Flow runnerit,
parempi imusarja, plenumin porttaus, parempi bensapumppu, isommat suuttimet... 4 tonnilla saat Paxtonin kylkeen ja kevyillä ahtopaineilla konetta ei tarvitse avata. Jos vääntää painetta, takomännät, nokka, venttiilit, kampura...Virittäminen ei lopu koskaan. Jos ajattelet 0-100 kiihtyvyyttä, manuaali C4 tiheällä perällä liikkuu alta 6 sekunnin, jos auto on kunnossa. Alle viiden sekunnin laitetta et saa C4:sta katurenkailla.
Eikös se ensin ole helpoin ottaa katit pois vaan varsinkin etukatit helposti ihan tukossa ja sitten paremmat takapöntöt. Täälläkin on aikaisemmin sanottu ettei peltisarjalla saada ollennaista hyötyä verrattuna vakioon menee kuulema aika pilkun viilaukseksi. Ollennaista on varmaan tuo koneen yläosan muutos.
Eihän varmaan kyse ole mitä voi saada autosta vaan paljonko on valmis maksamaan vaikka 400hp:sta. Kiihtyvyydet liikkuu varmaan aika lailla siinä 5-6 sekunnin välissä riippuen esim. perästä.
Note! This message was posted anonymously!
Tervehdys. Voisin ehkä antaa hieman "insightia" sillä itselläni on seuraavat modit:
-läppäportin lämmityspoisto
-läppäportin "airfoil"
-portattu plenumi
-MAF sensorin verkot poies
-säädettävä regu (45psi tyhjäkäynnillä vacuumi linja irti)
-"frisbee" poistettu
-ilmapumppu tyhjennetty
-K&N filtteri avonaisella kannella
-180 asteinen termari
-200 asteinen fan kit
-Davis korkeajännite puola/kansi/pyörijä
-Taylor korkeajännite johdot
-AcDelco rapidfire tulpat
-Etukatit poies
-Vapaavirtaus pääkatti
-Magnaflow cat-back putkisto
-TPS sensor 0.65v volttia ja sytytys 8 astetta ennakkoa
Unohtuikohan vielä jotain... no anyway vette pärjää todistetusti vastaavalle täysin vakiolle corvetelle ja roikkuu mukavasti LT-1:n mukana moottoritielläkin (pistää tosissaan kampoihin kun lähdetään kiihdyttämään 100km/h eteenpäin). Yksittäin mikään noista tuskin persuksissa tuntuu mutta yhdessä jotain hyötyä on tullut. Lisäksi auton hengittää hieman paremmin ja käyntiääni on parantunut. Autosta on myös tullut kaasuherkempi. Silti olen sitä mieltä että ensimmäisiin todellisiin modeihin kuuluu perän tihennys. Nyt kun ajattelen niin harmittaa itseäni kun en ole sitä aikaisemmin tehnyt ja tarkoituksena onkin ensi kesäksi vaihtaa 3.07 tilalle 3.54 tai 3.73 perä.
Lisäksi automaattilaatikko toimii mielestäni hieman liian "laiskasti", joten shift kit ei todellakaan olisi pahitteeksi. Tiheällä perällä ja shift kitillä autosta tulee kierrosherkempi ja laatikko pykältää kuten kunnon urheiluauton tuleekin. Huonona puolena perän vaihdolla ja laatikkorempalla on tietenkin kustannukset. Perän vaihdattaminen menee arviolta noin 1000e pintaan töineen ja laatikkoremppa shift kitteineen ja kenties uuden turbiinin kanssa menee myös 1000e pintaan. Hintaa tulee mutta ehdottomasti kannattaa !
En mainitse mitään kansien, imusarjojen tai nokan vaihtamisesta koska oma kokemukseni perustuu ihan maallikon näkökulmaan, eli aloitin halvoista ja helpoista modeista siirtyen koko ajan edemmäs.
Täytyy myös manita corveten ilmansaannista. Vaikka löytyy paljon niitä, jotka mollaavat näitä niin sanottuja "cold air intake" sarjoja niin täytyy kyllä itse todeta että corvetessa on perukseltaan aika onnettomasti ratkaistu tuo kylmän ilman saanti. Suodatin imee pienestä rakosesta tulevaa ilmaa koneeseen kun taas suurin paine kohdistuu ilmastoinnin kennoon ja syyläriin. Ehdottomasti kannattaa harkita jotain sarjaa joka imaisee ilman joko siitä suojakotelon alta painetilasta tai sitten suoraan rekisterikilven reiästä. K&N filtteri aukileikatulla kannella on vielä aika kaukana hyvästä ratkaisusta.
Oman autoni heikkoutena näen vielä nimenomaan tuon kylmän ilman saannin, laiska perä, laiska vaihdelaatikko (on täysin toimiva mutta mielestäni silti liian laiska) sekä se että minulla on vielä vakio pakosarjat paikoillaan... Onneksi on pitkä talvi tulossa jolloin voi auton kimpussa puuhastella oikein kunnolla. Kesällä kun ei oikein kerkee kun pitää olla koko ajan ajamassa :)
Note! This message was posted anonymously!
Eikös se juuri ole L98 moottorin heikoimpia puolia tuo hengitys, varsinkin imupuoli, jostain luin että vakio läppärungon virtaus riittäis reilusti yli 400hp!?
Tutun ´86 kulkee 12,3 sek varttimailin, suht pienillä muutoksilla
kannet,imus.,nokka, mutta esim. vakio suuttimet!
MikkoM
Firebird
12.08.2004, 16:40
Mä olen kuullut kanssa tuosta "vakio" Corvettesta 400 hv tehoilla. Olisi kiva nähdä mitä se pitää sisällään. Yleensä 400 hv laitteet eivät vaan satu olemaan vapaastihengittäviä. Näissä asioissa pitää miettiä mihin sitä tehoa tarvitsee. Noin fiilispohjalta voi sanoa, että "lähtee kuin hauki rannasta". Harvat on oikeasti kellottanut varttimailia. Yksi jannu omisti omasta mielestään aika tykin ja ajoi 17.5 sek...
kuinkahan paljon teho kasvaa, jos peltisatsi/putkisto ja uusi imusarja ja nokkapaketti? voiko 300hv olla mahdollista?
Note! This message was posted anonymously!
Ehdottaisin seuraavaa:Putkisto uusiksi+pakosarjat(perstuntumalla suurin vaikutus suhteessa kuluihin).52mm läppis,plenumin kohdistaminen runnereihin,imusarjan porttaus ja kohdistus,kansien lievä porttaus ja kanavien sekä palotilojen kiillotus,hieman kireempi rullanokka ja jäykemmät jouset.imuilman saanti rekisterikilvestä,sääd.reg.Tämän kaiken saa 2000e,joten ei käy kalliiksi,toki paljon työtä se teettää,mutta kaiken voi tehdä itse,jopa kannet kunhan on varovainen eikä ahnehdi liikaa ja pilaa virtauksia.Näillä modeilla irtoaa takuulla yli 300hv ,ja väännöt on tod. hyvät.
Note! This message was posted anonymously!
Totta puhutte,toisilla on tapana kerskua kuinka vähän ovat tehneet ja rahaa laittaneet vehkeisiinsä ja silti ovat ihme kyllä nopeempia kuin toisten autot ,jotka ovat laittaneet vaikka mitä autoihinsa,eikä siltikään pärjää.Eihän niistä koneista päällepäin näe mitä ovat syöneet.Ajat ei parane ittestään varttimaililla sekuntia eikä loppunopeus kasva 5kmh ilman todellisia muutoksia.Meitä on joka lähtöön.Parempihan se on kuin ihmetellä mikä on kun ei mee tän kovempaa vaikka vaihdoin sitä sun tätä.
Note! This message was posted anonymously!
Ei tuo 400hp pitäisi olla todellakaan mikään kauhean vaikea saavuttaa, mutta rahaahan se vaatii.
Itse aloitin laittamalla putkiston uusiksi, mutta seuraavaksi menee sitten koneen yläkerta uusiksi eli kansi, nokat etc.
Kyllä mielummin rahat laittaa kunnon laittoo eli jonkun ilmapumpun voi poistaa sitten kun konetta kunnolla, mutta ei siitä vakio koneeseen iloa saa ilman muita kunnon muutoksia. Aika olematonta saa aikaan jos pientä muuttelua tekee.
Eli jos tehoa haluu niin voi aloittaa putkisto sitten imuilma ja sitten koneen sisu uusiksi. Kyllähän ecklerssiltä saa kaikenlaista tuning-kamaa, mutta kyllä siellä paljon on ihan humpuukia. siellä on niitä "+5hp wunderbaumeja" ( ei oikeasti jos innostuit=) eli jos ecklerssin katalogia katsoo niin pitäisi saada melekin 30heppaa lisää ihan parilla sadalla.
-The Heartbeat of my Corvette is winning-
Hei
Muistakaa että kun laitatte yläkertaa niin alakerta on yhtä tärkeä.Yleensä ostetaan kannet imusarjat nokakeppi + muut heebelit niin unohtuu kestävämmät veivit + tasapainotus.Veivin katkettua saa heittää koneen romukoppaan kun on pihistellyt alakerran kanssa.
T: 68
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
13.08.2004, 08:46
Kannattaa myös muistaa pari asiaa.
- muutaman kymmenen hp:n lisäteho ei tunnu kuin perstuntumassa, radikaali vaikutus vaatii huomattavasti enemmän
- Vetteä ohjaa ECM/ECU, jonka muistissa on tehtaan parametrit, jos konehuoneessa askarteleee
tarpeeksi se vaatii Haltechia tai vastaavaa, että kone ylipäänsä pysyy käynnissä
- osat muodostavat kokonaisuuden, jos laittaa isomman läppärungon, paremmat runnerit, jotain muuta; Stealth Ramin, se vaatii isommat suuttimet, bensapumpun, regulaattorin, sitten paremman
imusarjan, ja jotta koneessa tapahtuisi jotain ärhäkämmän nokan, venat, jouset...
- jos imupuolella tekee jotain pientä esim. poistaa MAF:in verkot ja "parantaa" ilmanottoa, on SES valon hehku taattu kabiinissa ja käynti menee v-tuiksi
- 300 hv on maaginen raja Chevy 350:ssä, sen saavuttaa "helposti", mutta siitä edespäin se
vaatii jo ankaraa työtä ja karttuisaa kättä
quote:
Eikös se juuri ole L98 moottorin heikoimpia puolia tuo hengitys, varsinkin imupuoli, jostain luin että vakio läppärungon virtaus riittäis reilusti yli 400hp!?
Tutun ´86 kulkee 12,3 sek varttimailin, suht pienillä muutoksilla
kannet,imus.,nokka, mutta esim. vakio suuttimet!
MikkoM
On varmaan tehty muutakin, Porissa oli kyllä puhetta!
Se GS klooni!
MikkoM
Edited by - MikkoM on 18/08/2004 16:47:25
Tuohon -86 GS näköiseenkö on vain tehty "suht pieniä muutoksia"? Muistaakseni edellistä omistajaa jututtaessa niitä muutoskia oli tehty "paljon"? Mutta hän varmaan tietää/muistaa ne parhaiten. Suomessa on paljon C4 malleja, joihin on tehty paljon pieniä muutoksia, ja kulku on edelleen samalla tasolla kuin alkuperäisessäkin. Samat "nopeat" osat, käytettynä eri autossa, eivät ole parantaneet yhtään kulkua. Kokonaisuus ratkaisee.
Note! This message was posted anonymously!
Kävin omalla C4:lla ajamassa nyt lauantaina 11.7sec & 192km/h Alastarolla...
Olosuhteet...vasta tuuli,radan hiekkaisuus (huono pito)ja kaasupolkimen hajoaminen (!!!) estivät suunnitellut moottorin säätämiset ja nopeammat ajat.
Tuosta olisi tarkoitus vielä muutama kymmenys nappasta pois ja loppunopeus saada lähelle 200km/h
tämän vuoden lopuissa ajoissa...
Kyllä C4:sta voi tuunata aivan samoin keinoin kuin muitakin sbc moottoreita...kun noissa esim Eclerssin luetteloissa esiintyvissä hinnoissa näyttää olevan jonkun tuota C:lisää...
Jussi
http://www.geocities.com/jussikosonen/corvette.html
Note! This message was posted anonymously!
Firebird, olet aika kaukana lausunnoissasi totuudesta. L98 moottorista saa oikeilla valinnoilla, -ram, nokat, headers, syl.kannet, MSD, aut.uppgrade jne. lähelle 500 hp - siis, ilman ahtausta. Alle 5 sekunttia on aivan mahdollinen tavallisilla 305, 315 tai 335 renkailla.
Note! This message was posted anonymously!
Nimimerkki Firebird
On paljon mielipiteitä, mutta tietoa ei lainkaan. Yli 400 hp saa koneesta komeasti valmiilla paketeilla noin 4 tonnilla. Kun vaihtaa MiniRamin vielä tähän puhutaan useasti 450-500 hp viritetyssä 350 moottorissa.
On urheiluautoja, jotka menevät alle 5 s, mutta ei asia kovin ihmeellinen ole. Jos Vettessä on 400 hp, menee todella alle 5 s.
Note! This message was posted anonymously!
Stealth Ram liian korkea Vetteen - ei sovi!
58 mm läppärunko ei auta mitään tavallisessa viritetyssä Vettessä - heikentää vain reagointia!
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
16.08.2004, 11:19
Melppo heittää tuollaista jööttiä. Mielipiteitä ja persereikiä on jokaisella vain yksi. Huomaa, että ammattikoulut ovat avanneet ovensa...
Pikkulohkolle käytännön "katuraja" on sellaiset 400hp... tuokin vaatii jo osienvaihtoa aikalailla.
500hp:n ylitys vaatii sitten käyttöominaisuuksista tinkimistä tai/ja isompaa lompakkoa.
Totuushan on että -jokaisesta- rakennetusta sbc:stä lähtee essolla ainakin se 400hp...dynossa hiukka harvemmasta...
Veteillä jos haluaa leveillä yli 400hp:n voimista kannattaa vartin loppujen olla yli 180-185km/h:n.(riippuen vuosimallista ja painoista)
Tähänhän löytyy netistä laskureita jotka antavat moottoritehon jos paino ja vartin loppunopeus tiedetään. Absoluuttisia ne eivät ole, mutta suuntaa antavia kuitenkin.
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Ja tuohon 0-100km/h liittyen...aika paljon asia riippuu olosuhteista & käytetyistä renkaista ja kuljettajasta. Pienellä harjoittelulla voi, tekniikkaan koskemattakin,saada isoja parannuksia.
Datalogin tietojen mukaan omassa 11,8 sec nepissä 0-100km/h kesti 3,3sec...
Alla ET streetit ,jotka ovat kyllä DOT hyväksytyt ja siten katulailliset, mutta eivät kaiten kuulu ns. "katurengas" luokkaan josta puhuttiin.
Todellisilla "katurenkailla" aika huononi tuosta noin sekunnin..
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
16.08.2004, 15:50
Olen samaa mieltä Anonyymin Jussin kanssa. Olen kuullut näistä 400 hp autoista myös, yhtään dynolappua ei ole näkynyt. 350:stä saa aivan varmaan vaikka 1000 hp:tä ulos, kysymys ei kai ollut alunperinkään siitä. Kysymys oli miten siitä saa "helposti" ulos lisätehoa. Väitän edelleen, että ensimmäiset 100 tulee "helposti" sitten on vaikeampaa. Jos joku on eri mieltä voi heittää voltin mun puolesta.
Mulla on dynottu 344 hp takapyöristä autom. 1990. Muutokset aika pikkuisia hyvät kannet, nokat, peltisarja, MiniRam jne. Rahaa meni sopivasti, kuitenkin alle 5000 euroa. En todella tiedä, meneekö autoni alle 5 sekunttia, mutta moneen ei tarvitse laskea, kun mittarissa on yli sata. Jätti leikeissä mm. kaverin uudehkon 911 Porschen joka kerta.
Note! This message was posted anonymously!
C4 voimansiirto kestää n.400hv ja aina ei sitäkään (sliksit alla).400hv jälkeen menee vaihdelaatikot, perät, kardaanit ym.... Vakio voimansiirrolla korkeintaan 380hv on ylärajoilla kestävyyden ja luetettavuuden pitämiseksi.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
C4 voimansiirto kestää n.400hv ja aina ei sitäkään (sliksit alla).400hv jälkeen menee vaihdelaatikot, perät, kardaanit ym.... Vakio voimansiirrolla korkeintaan 380hv on ylärajoilla kestävyyden ja luetettavuuden pitämiseksi.
Hmm...osittain kyllä totta, mutta kardaanin hajoamisesta en ole tainnut vielä kuulla.
Automaattien Dana 36 ei oikein hyvin kestä alle 1,7sec 60':a...voi toki kestääkkin, mutta monella ei ole kestänyt.
Tämä aika vaatii jo ainakin drag radiaalien tai katusliksien käyttöä.
Manuaalien Dana 44 onkin sitten vahvempi...ja kunnossa kestää aikamoista kuritusta = <10sec vartilla.
Vetarit ovat se ensimmäinen paikka spindlen ohella jotka paukkuvat kun tehoikkailla moottoreilla ja manuaaliloodalla aletaan pääsemään sinne 1,5-1,6:n sec 60' aikoihin.
Tämä vaatii sitten kunnon pitoa ja 5000rpm kytkimen side steppiä jota moni ei kyllä raaski tehdä.
Automaatti on pehmeämpi voimansiirrolle ja vakiovetareilla päästään jo pitkälle...varsinkin jos turbiinia ei ole vaihdettu korkeampaan stalliin.
Vahvempia vetareita löytyy alan valmistajilta jos kysyy (paksukuorisia alumiinivetareita, teräsvetareita ja hiilikuituisia) pajat vaikka tekevät vetarit mittojen mukaan jos valikoimasta ei sopivaa löydy.
Manuaalien zf 6 speed on vahva ja kestää myös aikamoista kuritusta...yleensä voimansiirrosta löytyy heikompi kohta joka hajoaa ennen kuin zf.
Kytkin on sitten toinen juttu...mutta siihenkin löytyy jonkinlaista valikoimaa Centerforcesta Spec:iin ja Mc Leodin street twiniin joka kestää sinne +1000hp asti.
Monasti heikoin lenkki voimansiirrossa onkin se Th700...kun vartin ajat alkavat olla 11 sek puolella on automaatin kestävyys arpapeliä...siis vakiona.
Tähänkin löytyy keinonsa, mutta automaattien vahvistukset ovatkin sitten ammattimiesten aluetta jota ei ihan kaikkille kannata antaa tehtäväksi.
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Ja kuten otsikossa lukee "perusviritys" niin tässä voisi olla mielenkiintoinen artikkeli:
http://www.corvettemagazine.com/2002/april/c4%20performance/c4-performance-1.ASP
Tässä hyviä perusvinkkejä ilman että tarvii konetta "räjäyttää".
--------------
1988 Corvette
quote:
Ja kuten otsikossa lukee "perusviritys" niin tässä voisi olla mielenkiintoinen artikkeli:
http://www.corvettemagazine.com/2002/april/c4%20performance/c4-performance-1.ASP
Tässä hyviä perusvinkkejä ilman että tarvii konetta "räjäyttää".
...niin...itse katson tehneeni myös "perusvirityksen" ,kuten joku muukin joka oli vaihtanut nokan, kannet, imusarjan ja pakosarjan...
Tuollaiset muut "virittämiset" kuin mm. vapaavirtaussuodatin yms. katson "huolloksi" :-)
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
N.400hv ei tarvi alakerralle tehdä yhtikäs mitään,500hv eri asia.400hv=loppunopeus 178.
Minun tietääkseni gs 86 ei ole vaihtanut omistajaa,se on rakennettu jo -97 sama omistaja siitä lähtien ellei ole viimeisen kuukauden aikana omistaja vaihtunut ja siinä ajassa nyt ei kukaan oo ehtinyt virittää yhtikäs mitään vaan ajellu housut märkänä.Suomessa on yksi joka hieman muistuttaa ulkonäöltään tätä kyseistä,josko sekoittaa joku siihen?
Ainakin heinäkuussa kyseinen auto viiletti 11.9sek, loppunopeus oli mysteeri,josko nyt olis jo ne suuttimet+muutkin laitettu,vrt. palstalla olevan auton esittelyyn yli 400cid ja vähän kaikki laitettu 11.7sek.
Sitten yksi toinen juttu.Näitä palstoja lueskelee autoista kiinnostuneet.Usein kateus myös kuuluu kuvioihin.On vähän saatanan törkeetä julkasta kuvia toisten autoista rekkareineen.Kun puhutaan toisten vehkeistä ja tehoista ,palikoista,suorituskyvystä.Niin olis asiallista ,ettei kerrottais nimiä tai julkisteta autoja kaikkien tietoon.Ainahan joku tuntee kyseiset autot,mutta pysykää nahoissanne.
Kuten tiedätte katsastussetä on usein hyvin innoissaan ,jos saa tietää että häntä on kusetettu.
Muutos katsastuksessa harvoin kelpaa vertailumalliksi 425hv zr1.Eikä useimmat autot ole katsastettu koneen todellisille tehoille.
esim.yksi turbomazda suom.autolehden esittelyssä,kaikki kertoi autosta kuvineen ja tehokäppyröineen.Katsastusmies sattui lukemaan saman lehden ja kun katsastus päivä koitti niin ruuvattiin kilvet pois,kun ei vastannut rekisteriotteen tehot ja moottorikoot.
Note! This message was posted anonymously!
Olet aivan oikeassa tuon huhuringin suhteen...mutta aika huono tuuri täytyy tapahtua jos juuri sinun autoasi katsastava inssi on kyseistä palstaa lukenut...En ainakaan tällaista muista kuulleeni. Silti esim rekisteritunnusten poistaminen olisi kohteliasta.
Autolehtien esittelyt ovatkin sitten toinen asia...
Ei ole tainnut järki päätä pakottaa jos autolehdessä kaiken kertoo ja rek. tunnuksien kera
ja tietää yhdistelmän olevan laittoman.
Omassa katsastuksessani konepeittoa ei olisi edes tarvinnut avata jollei runkonumero olisi sinne raapustettu. Ja todellakaan aivan vakiolta peli ei tunnu & kuulosta.
Vaan eipä näyttänyt inssiä kiinnostavan....sopii tietysti minulle.
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Totta puhut! Varovaisuutta arvon herrat!!!
Note! This message was posted anonymously!
Ei tartte olla kyseinen inssi lukemassa.Riittää että joku kateellinen ilmiantaa.Voi ne poliisitkin olla kiinnostuneita 500hv vakioauotosta rekisteri otteessa 180kw.
Joten laittakaa kuvia ja tietoja vaan omista vehkeistä.Myös kuva ilman rek.tunnusta saattaa paljastaa,kuten kyseisessä tapauksessa,koska näitä just samanlaisia on suomessa vaan yksi.En meinaa ettei kuvia sais jatkossa laittaa tapahtumista.Vaan lähinnä ettei yhdisteltäisi niitä virityksiin.
Silti,toivottavasti jatkossakin kivoja autoja ja huhuja palstalla.
Kyseisen kaverin puolesta ja ehdoton alan harrastaja.
Note! This message was posted anonymously!
Anteeks! otin linkin pois ettei tule paha mieli!
Yhtä hyvin se inssi voi olla katsomassa sitä >13 sek vetoa ja hyökätä sitten kimppuun... no joo!
Satuin vain oleen omistajan kanssa samassa mökissä porissa, on muuten samalla omistajalla vielä! Eikä niitä suuttimia ollut silloin vaihdettu!
MikkoM
quote:
Ei tartte olla kyseinen inssi lukemassa.Riittää että joku kateellinen ilmiantaa.Voi ne poliisitkin olla kiinnostuneita 500hv vakioauotosta rekisteri otteessa 180kw.
Joten laittakaa kuvia ja tietoja vaan omista vehkeistä.Myös kuva ilman rek.tunnusta saattaa paljastaa,kuten kyseisessä tapauksessa,koska näitä just samanlaisia on suomessa vaan yksi.En meinaa ettei kuvia sais jatkossa laittaa tapahtumista.Vaan lähinnä ettei yhdisteltäisi niitä virityksiin.
Silti,toivottavasti jatkossakin kivoja autoja ja huhuja palstalla.
Kyseisen kaverin puolesta ja ehdoton alan harrastaja.
Note! This message was posted anonymously!
Tunnen pari katsastussetää tuolta opiskeluvuosiltani ja kuulin heiltä , että nykytekniikalla kaikki tieto mitä 'sedät' saavat kulkeutuu heidän omaan intranettiinsä. Joten jossain vaiheessa kaikki laittomat viritykset pääsevät eroon kilvistään.
Terv. Jukka
Terv Jukka
Note! This message was posted anonymously!
Inssi voi olla kattomassa sitä 13sek vetoa.Niinpä,mutta siinä ei olekaan muita syyllisiä kuin itse omistaja,joka sen riskin ottaa.Ja todellakin pitää olla huono säkä näissä tapauksissa,että kilvet lähtee.Mutta huono oli säkä kun kun kiertokankikin katkesi,näitä sattuu.
Kyllähän mäkin toivoisin ,ettei tällaiseen peittelyyn olisi tarvetta,koska kyllä ainakin suurin osa näistä virityksistä on tehty niin ,ettei ainakaan turvallisuus heikkene,mutta ehkä viranomaiset pelkäävätkin,että kohta pyörii escortit ahdetut v8 keulalla,jos ote alkaa lipsua.
Note! This message was posted anonymously!
Gs kloonista vielä.Joskus 96-97 tehty ,kannet,nokka,imusarja=13.4 katukumeilla.putkisto ja imuilmansis.otto=paras loppunopeus 174kmh.Kuitenkin tämän jälkeen joka vuosi parantanut nyt 180kmh,ja 11.9sek.
Pelkästään tuo aika viittaa 450hv tehoihin ja vakio suuttimet ei kyllä riitä tohon ei edes paineen nostolla.Päällepäin ei näe onko vakiot vai 65lbs.ainut ero on leima kyljessä,jonka saa pois tärpätillä,ainakin holleyt ovat samat rp:n valmistamat kuten vakiotkin.Tietty jos suutin on kädessä niin reiät ovat paljon isommat.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Tunnen pari katsastussetää tuolta opiskeluvuosiltani ja kuulin heiltä , että nykytekniikalla kaikki tieto mitä 'sedät' saavat kulkeutuu heidän omaan intranettiinsä. Joten jossain vaiheessa kaikki laittomat viritykset pääsevät eroon kilvistään.
Terv. Jukka
Tiedä sitten "setien" tiedonsaannista, mutta aika kovia -kilvellisiä- laitteita on noissa tapahtumissa pyörinyt jo vuosikaudet...monet tuttuja jo viime vuosituhannelta!.
Eli taitaa jokunen "setä" kuulua harrastajien ystäväpiiriinkin...
Enpä usko että corvettea helposti hyllytetään tehojen takia koska jo vakio on täysin eri maata (myös jarruiltaan) kuin normaalit kauppakassit...tämä sama tietysti koskee muitakin jenkkejä.
Ja tästä Gs kloonista...ameriikan harrastajat pääsevät vakiosuuttimilla sellaisia 10.5 aikoja 129mph loppunopeuksilla joten heti ei rajat sillä suunnalla vastaa tule...
Ja voin taata ettei suuttimien (tai kaasuläpän yms) kokoja syynätä katsastuksessa...ne kun eivät kerro mitään kokoonpanon tehoista.
Sama jos yrittäisi päätellä kaasuttajan suutinkoosta saatavia hevosvoimia...ei onnistu.
Aika turvallisella maaperällä liikutaan kun puhutaan corveten (tai jonkun muun isomman ja tehokkaampi moottorisen auton) virittämisestä...siis tämä katsastus näkökohta huomioiden.
Se ei jokatap. särähdä inssin silmään yhtä pahasti kuin joku thyyning firgesin "600hp" Opel Corsa...
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Jenkit on jenkkejä.Kenties itse poranneet vakio suuttimia.129mph=603hv,vakio suuttimet riittävät kun seuraavat toteutuvat:paine 100psi(jos pumppu jaksaa,ja elääkö pitkään?),bsfc 0.45(eli hyvin tehty vapari),duty cycle 100%(Suutin ei siis sulkeudu lainkaan,ennen pitkää suutin vaurioituu jos koko ajan auki,suositus max80%)
Niin ja kysymyksessä kait oli 3600lbs kuskin kanssa painava auto,eikä legends.
Kyllähän ne suuttimet saattavat vakiona aika pitkälle riittää kun painetta nostaa epäterveelle alueelle ja aukioloa ,Mutta yleensä tällaiset tarvitsevat isommat suuttimet.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Jenkit on jenkkejä.Kenties itse poranneet vakio suuttimia.129mph=603hv,vakio suuttimet riittävät kun seuraavat toteutuvat:paine 100psi(jos pumppu jaksaa,ja elääkö pitkään?),bsfc 0.45(eli hyvin tehty vapari),duty cycle 100%(Suutin ei siis sulkeudu lainkaan,ennen pitkää suutin vaurioituu jos koko ajan auki,suositus max80%)
Niin ja kysymyksessä kait oli 3600lbs kuskin kanssa painava auto,eikä legends.
Kyllähän ne suuttimet saattavat vakiona aika pitkälle riittää kun painetta nostaa epäterveelle alueelle ja aukioloa ,Mutta yleensä tällaiset tarvitsevat isommat suuttimet.
Asiaa on vatvottu puoleen jos toiseen...
http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=884103
Ainakin sanovat suuttimien olevan koskemattomat...ja paineen alle 50psi:tä...
Teoria ei antaisi moottorista ulos loppunopeuteen vaadittavaa tehoa...tiedä sitten.
mp piireissä ole kuullut puhuttavan poratuista suuttimista, mutta en autopuolella.
Itsellänikin on FMS:n 30lbs/hr suuttimet...uskoisin niiden riittävän...p-a pumppu pitäisi olla sen verran isohko että ei mene polvilleen vaikka painetta vähän nostaakin...200l/hr & 6bar Bosh:in suurin in-tank pumppu...myös kuulemma jossain uudessa ferrarissa...tiedä häntä.
Kooltaan se oli noin 2x vakio.
Monet ns. "moottori gurut" (esim Lingenfelter (RIP)ja TPIS) vannovat pienempien suuttimien ja korkeamman paineen olevan parempi yhdistelmä kuin päinvastainen...perusteet olivat ihan järkeenkäypiä.
mm. korkeamman paineen hienompi sumu -> parempi ilma-p-a seos ja tarkempi säädeltävyys tyhjäkäyntialueella kun isompaa suutinta vaikea kontrolloida tyhjäkäynnin aukioloajoissa n. 2ms
Mutta vakio suutinten käyttö tollaisissa 10 sec peleissä ei kyllä mahdu omaankaan järkeen...
Taitaa olla enemmänkin kyse näytön halusta ja erikoisuuden tavoittelusta kuin todellisesta hyödystä...
Jussi
Note! This message was posted anonymously!
Firebird
19.08.2004, 16:56
Tuohon kommentti, mitä kannatta mitä ei. Katsastus on tietty ongelma eräille. Toinen on
vakuutusturva. "Moni" ottaa ahtimen irti kun vie leimalle. On käynyt niin, että auto on kämähtänyt kolarissa ja vakuutustarkastaja on katsonut konehuonetta "jaaha, onkos tuo ahdin, mutta eihän tätä ole muutoskatsastettu ahtimelle -> ei korvausta".
Firebird
23.08.2004, 14:31
"Stealth Ram liian korkea Vetteen - ei sovi!
58 mm läppärunko ei auta mitään tavallisessa viritetyssä Vettessä - heikentää vain reagointia!"
Pakko kommentoida..
http://www.stealthram.com/images/hsrcars/johndwyerengine.jpg
Itselläni oli joskus 42lbs suuttimet ja koneen oireillessa lähetin suuttimet pesuun/huoltoon,samalla testasivat suuttimet eri taajuuksilla ja paineilla.Suuttimet olivat lähes uudet.Osa suuttimista lukkiutui jo 4.2bar:ssa(n.63psi) osa kesti 5bar ennenkuin lukkiutuivat,kysymyksessä oli korkeaohmiset suuttimet.Joissakin valmistajien artikkeleissä olen kuullut, että 60psi olis aika max arvo ja kovempi paine ja hienompi sumu ei välttämättä paras mahdollinen myös suuttimen rakenne ja sen tuottaman ruiskutuksen muoto voi hajota ,jos paine liian kova.Lasken nyt siis ,että kova olis yli tuon 60psi.
Stealth ram,joka oli tossa kuvassa ei kyllä näyttänyt samalta jota saa suoraan holleyltä.Oma imusarjani ei oo kovin korkea ja silti oli tosi ahdasta saada siihen vielä plenumi ja tb .Uskallan väittää ,ettei tuo holleyn stealthram mahdu sinne.
Note! This message was posted anonymously!
Corvetteen C4seen ei sovi vakio Stealth, mutta Vetteen on kyllä tarjolla aika uusi StalthRamin sovellutus, juuri Vetteen, jota markkinoi aika epämääräinen pieni yhtiö.
Olen myös täysin tosissani, ettet hyödy lainkaan 58 mm throttle bodista suht. vakiokoneessa. Huonnonnat vain koneen käyttökykyä.
P.S. Firebird, olisitpa pysynyt siinä Pontiacissa, siihen olisi mahtunut StealthRam =)
Note! This message was posted anonymously!
2. Will it fit under the stock hood of my car?
Yes on the Camaro. Yes on the Firebird. But, it will hit the underside of the hood on the structural support. removal of that and should be fine. Corvette, no. But, http://www.fasterdeals.com/garageindex.html has a new top for it..
Firebird, luitko linkkiäsi lainkaan? Tämä löytyi suoraan linkistäsi.
Note! This message was posted anonymously!
http://vette.ohioracing.com
Hyvää kevättä.
Note! This message was posted anonymously!