View Full Version : etuvedon tekniikka offikikottimeen???
eli mieltä jo pitkään kaivertanut ajatus laittaa etuvedon tekniikka kikottimeen ja hitsuutella laatikon tasauspyörästö yhteen klimppiin ja jakolaatikko vetarin jatkeeks...
Onko joku toteuttanut moista vai onko jo ajatuksenakin tuhoon tuomittu ,kesto lähinnä mietityttää kun eikös välitys pitäis tulla kohilleen ku lykkää jakolaatikon vetariin kiinni...
mielessä ollut -90 luvun taitteen 2.0 ruisku camry koska siinä vetarit on laipalliset niin siittä olis helppo tehdä välikartaani ja sitä rataa...
jos joku yhtään käsitti mikä oli ajatukseni niin mielipiteet tervetulleita tai naurakaa ainakin ajatukselle (;
Näitähän on vaik kui pal noissa kevyissä trial peleissä käsittääkseni. Esim. Jaren ex-alfaster.
Racingrabbit
20.08.2008, 21:50
Eikös Niinimäen Classic rantakirppu ollut just tuollaisella konstruktiolla?
Itsellä myös haaveissa,jos joku päivä rakentaisi samanlaisen keskimoottori härpättimen.
Etuvetoisen mootori/automaattipaketti keskelle runkoa pitkittäin, ja siihen olisi aivan pakko saada Suzuki Carry pickupin hytti keulille :)
Tartteekos se enää jakolaatikkoa väliin jos vetää kardaanit suoraan akseleille vetareiden laipoilta?
Tartteekos se enää jakolaatikkoa väliin jos vetää kardaanit suoraan akseleille vetareiden laipoilta?
No ei, mutta aika hillittömät välitykset saa olla askissa että tolla setupilla on jotain asiaa maastoon...:rolleyes:
Rekisteröimätön
20.08.2008, 22:38
eikös se välitys tule aika tiuhaksi ilman jakoaskiakin kun tule kahdet perävälitykset peräkkäin..? Eli ennemminkin tiellä ajo voi olla aika tuskaisaa..?
Eikös niissä norjalaisissa Trial kilpureissa mitä Luumäen kisoissa vieraili ollut kanssa näin toteutettu?
Portaalien perävälitys varmasti jeesaa, vielä jos laatikko olis automaatti niin mikä jottei, luulis olevan välitysten kohdallaan?
Ainut ongelma mikä on itselle tullut mieleen niin vetarit jäävät kuskin puolelle kun taas perämurikat yleensä on apukuskin puolella?
Eli vaatis akseliputkien muokkausta...
Aparaatti
20.08.2008, 23:32
jos joku yhtään käsitti mikä oli ajatukseni niin mielipiteet tervetulleita tai naurakaa ainakin ajatukselle (;[/QUOTE]
Ajatus ei ole yhtään naurettava. Esimerkkinä BJ:n aksuleilla ja BJ:n vaihteisto/alennusvaihteisto kytkinakselista nissanin etuvetariin kytkettynä toimii tosi hyvin. Nyt alla 38 Swampperit ja niilläkin menee pienimmällä vaihteella tosi hitaasti. Muunmuassa nousee pystysuoraa kivenpintaa kun ajaa pyörät sitä vasten.
Moottorin vaihteistoon pitää tosiaan tehdä tasauspyörästön 100%:n lukitus, muuten ei kestä. Vaihteita siis 4 x 4 x 2 eteen ja 4 x 1 x 2 taakse. Pakkia ei mielestäni kannata moottorin vaihteistossa käyttää, se pyörittää toista vaihteistoa takaperin ja se voi olla kohtalokasta.
Laite on toiminut vuosia, talvisin lumitöissä ollut hyvä apu
Eli meinaattekos että menis jo välitykset liiankin pieniksi jos tyrkkää jakolaatikon vielä perään ,sillä sais nuo kartaanit oikeelle puolelle jne ku hj.n akselit olis menossa jo alle vitaraan ja tiellä nyt ei olis tarkotus moisella ajella...
ja tosiaan olis ajatus camryn tekniikasta automaatilla...
Rekisteröimätön
21.08.2008, 14:53
Eli meinaattekos että menis jo välitykset liiankin pieniksi jos tyrkkää jakolaatikon vielä perään ,sillä sais nuo kartaanit oikeelle puolelle jne ku hj.n akselit olis menossa jo alle vitaraan ja tiellä nyt ei olis tarkotus moisella ajella...
ja tosiaan olis ajatus camryn tekniikasta automaatilla...
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella. Samoin jos sen edessä on normaali vaihteisto ei sekään pienennä välityksiä kun valitsee suurimman vaihteen. Lisävaihteistot siis vain mahdollistavat hitaamman ajon sitä haluttaessa
C.rok
kjelliksellä hän on mun käsityksen mukaan juuri camryn kone automaatilla.
Audiq:lla on keskimoottori Daihatsu, muistatteko...?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=19085&highlight=daihatsu
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella.
C.rok
saattaa olla jossain jakiksissa näin
suzukin jakiksen isopuoli ainakin pienentää valitystä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=482472#post482472)
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella.
C.rok
saattaa olla jossain jakiksissa näin
suzukin jakiksen isopuoli ainakin pienentää valitystä
Uralissa myös. :D Toisissa isopuoli myös alentaa, toisissa se on suora.
Nonniin.
Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.
Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!
Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.
Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.
Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.
Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.
Tuota pakkia itsekin mietein että pyöriikö liiankin hissukseen ja akseleiden välitykset on hj.n aksuloissa hippasen eri luokkaa ku esim mogin tai volvon porttaaleissa niin siinä mielessä tuo jakolodju olis paikallaan ja sj suitsan jakolodju nyt ei juurikaan painoa tuo lisää paljoo ja isolla puolella sitten rummuttaa jos pikkupuoli liian pieni...
Automaatin öljyjuttuja mietein myös mutta tuskin meikäläisen ajotavalla auto pääsee liikaa kallisteleen että laatikko haukkois tyhjää tai jotain täytyy muistaa vaan asentaa renkaat oikeelle puolen autoo kun joku 2007 sipoossa sanoi että ankka fj on muuten ihan hyvä mutta renkaat on väärällä puolen autoo (;
Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla. Mistäs etuvetoautosta löytyisi elimenluovuttaja tällaiseen projektiin? Vaatimuksina mahdollisimman yksinkertainen tekniikka, bensamoottori ja automaattivaihteisto.
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin.
Näitä on kuitenkin tehty jonkunverran suomessakin kilpureihin ja pihaleluihin niin onko jotain esim. vaihteistotyyppejä joita kannattaa välttää/suosia?
Volvo 850 malleja ainakin näkyy olevan halvalla myynnissä kokonaisia autoja mutta onko näissä jo "liikaa" sähköä mukana moottorin ja laatikon ohjauksessa? muita elimenluovuttaja ideoita?
EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen? :D
EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen? :D
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Gary Grand
28.08.2013, 13:36
:DMelko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...:D
:D:D:D:D:D
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen. :o
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Arvelen että saatat olla oikeassa... :D
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Ostin joskun kolari-audin. Hetken päästä siinä pyöri vain yks vetari, ja nolla rengasta. :D
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen. :o
Moottorin etupää on yleensä apumiehen puolella (oikealla). Poikkeuksena vanhat mitsut ja hyundait. Niissä oli siitä syystä ylimääräinen suunnanvaihto voimansiirrossa. 70-80 lukuven taitteessa oli myynnissä 8 vaihteisia coltteja. :D Siinä oli hyödynnetty tuo muuten turha rataspari.
Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.
Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.
Oikein muistat, ainakin vuoteen 2005 asti perus civikeissä moottori kuskinpuolella autoa ja pyörii "väärinpäin".
Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla.
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Juu on apparin puolella. Suzukin runko dana44 akseleilla (5.38+ARB molemmissa päissä). Akselit on tuettu keskeltä autoa ilmeisesti traktorin työntövarsien päillä, A-mallisilla tukivarsilla ja panhardilla. Samalla tavalla kuin monessa vanhemmassa trial kilpurissa.
Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.
Lie fiiun akselit...
Onks ne käytössä sen jälkeen oltkaan, ku kisäjänis sen purki?
Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.
Juu näin minä itsekin asiaa pähkäilin eilen iltasella. Tää on taas niitä ideoita että on liikaa istuttu kaljahanan alla... :o Saas nähdä mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Moottoria pähkäilin ja mietiskelin että ruiskumoottori vois olla kuitenkin ihan fiksu idea kallistuksia ajatellen mutta moottori pitäisi kuitenkin olla ns. "stand alone" tyyppinen ratkaisu jossa moottorin ohjaukseen ei tarvi kuin vaijerin kaasupolkimelta ja perus sähköt.
Lie fiiun akselit...
Onks ne käytössä sen jälkeen oltkaan, ku kisäjänis sen purki?
Mulla ei ole kyllä hajuakaan tästä asiasta mutta pikainen googletus näyttää että vois vaikka ollakin kun nuo tuennat ja panssarit jne. on ainakin pitkästi saman näköisiä.
eikö JRBOWER tehnyt susukin juuri näin automaatti etuveto corolla,kemppi ja susukin jakis. terari (välikardaani) poikki ja monesti ja huiput oli jossain 35-40 kmh kohdalla.sukisukin akselit ja taisi niissä olla vielä vakiovälityksetkin.
Pointtihan koko systeemissä on se että sais sen jakiksen pois välistä. Automaatin perävälitys hoitaa jakolaatikon välityksen virkaa niin saapi yksinkertaisemman ja kevyemmän tekniikan + moottoria taaemmaksi painojakauman tasaamiseksi. Tuolla GENOBIn kuvaamalla tavalla sais kyllä kerralla riittävät välitykset kivikkokikkailuun/jängällä hiipimiseen.
Itse olen syksystä asti metsästäny sopivaa tekniikan luovuttajaa tästä lähialueelta tuloksetta ja olen jo pikkuhiljaa kääntymässä takaisin perinteiseen voimansiirtoon.
Mites teitillä oli tehty se etuveto,takaveto, ei veto kytkentä?
eikos se ollut jotenkin kardaanissa, vai muistanko oikein?
Nonniin.
Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.
Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!
Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.
Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.
Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.
Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.
eikö JRBOWER tehnyt susukin juuri näin automaatti etuveto corolla,kemppi ja susukin jakis. terari (välikardaani) poikki ja monesti ja huiput oli jossain 35-40 kmh kohdalla.sukisukin akselit ja taisi niissä olla vielä vakiovälityksetkin.
Jeps näin juuri,eli mulla oli carinan 1,6 ruisku kone ja automaatti.Murikkaan kemppi ja toisesta vetarista Kardaani suzukin omaan,vakio jakolodjuun. Huiput jäi pieniks mut osa syy siihen saattoi olla se et jäi se sähköinen yli-vaihde laittamatta toimintaan.
Maastossa,kivillä jne todella upea ajaa koska se automaatti ja välitykset antoivat todella upean väännön. Miinuksena se et sen automaatin takia ei tuntenut et koska "voima" loppuu, esim jos kaikki pyörät oli jumissa niin se väänsi yleensä sen väli-kardaaninsa paskaks...